Import av Audi e-tron

Startet av ArTa, fredag 16. november 2018, klokken 23:13

« forrige - neste »

oll1954

Jeg reserverte i Sverige like før de stengte reservasjonslista sist helg. Det var ikke noe spørsmål om hvor (hvilket land) jeg var fra. Jeg oppga også mitt personnummer (som gjennom sitt format, 11 siffer vs. 10 siffer) iallfall viser at jeg ikke er fra Sverige. På mottatt mail "Kvitto för din förbokning" fra Audi Sverige står det: "Tack för din beställning gjord den 17 November 2018, 14:31. Det här är ett kvitto på din genomförda betalning."

At jeg nå plutselig skulle bli nektet å kjøpe bil har jeg veldig vanskelig for å tro. :)
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

francorossi

Hvor mye regner du på at du sparer på dette? Å bestille fra Sverige kontra Norge altså? Er det så dårlige tall på de norske prisene at dette lønner seg veldig?

mbh

Sitat fra: francorossi på torsdag 22. november 2018, klokken 10:53
Hvor mye regner du på at du sparer på dette? Å bestille fra Sverige kontra Norge altså? Er det så dårlige tall på de norske prisene at dette lønner seg veldig?

Jeg kommer frem til at basisversjonen koster NOK630.562,- ved bruk av 1SEK = 0,95 NOK

Det er med andre ord 30.000 mindre enn i Norge, men med kun to års garanti, mot 5 år ved kjøp i Norge. Lengst mulig garanti tror jeg kan være smart i dette tilfellet. Med ekstrautstyr blir selvfølgelig prisforskjellen enda større, men poenget med garanti vil fortsatt være gyldig.

Trond.m

Du kan kjøpe fabrikkgaranti opp til 5 år og 100 eller 150.000 km.
Forutsetningen for at det skal være lønnsomt å kjøpe i Sverige er at man får en bra rabatt på veiledende pris. Om man får det i Norge vet vi heller ikke, så det er for tidlig å dra noen konklusjon.

SurSnasen

Sitat fra: mbh på torsdag 22. november 2018, klokken 11:33
Jeg kommer frem til at basisversjonen koster NOK630.562,- ved bruk av 1SEK = 0,95 NOK

Det er med andre ord 30.000 mindre enn i Norge, men med kun to års garanti

Det blir vel strengt tatt ca 20 000 mindre enn i Norge (startpris i Norge 651 900 kroner). Så må du også ta høyde for at det koster litt ekstra å skulle hente ut bilen i Sverige. Utvidet garanti må også kjøpes med.
På ekstrautstyret kan man spare litt. Som TM sier, usikkert hvor mye det blir dersom det blir rabattmuligheter her i Norge.

I tillegg _kan_ det være at potensielle kjøpere den dagen du skal selge bilen, verdsetter selvimporterte/bruktimporterte biler lavere enn norsksolgte. Men dette var nok større problem tidligere hvor juks med kilometerstand var mer utbredt.

Svolar

Det er vel bare Sverige og Norge som har en prisliste foreløpig?
Nederland har tre pakke priser?

francorossi

Sitat fra: TM på torsdag 22. november 2018, klokken 12:55
Du kan kjøpe fabrikkgaranti opp til 5 år og 100 eller 150.000 km.
Forutsetningen for at det skal være lønnsomt å kjøpe i Sverige er at man får en bra rabatt på veiledende pris. Om man får det i Norge vet vi heller ikke, så det er for tidlig å dra noen konklusjon.

Rabatt i Norge vet jeg at man ikke får. Det er bestemt og kommunisert ut til forhandlere. Men om dette endres med tiden skal man nok ikke utelukke. Men pt, ingen rabatt.

Trond.m

Ja,ja...hører at du sier dette. Men det er et fritt marked og hvis min forhandler ønsker å være hyggelig å gi meg rabatt, så står han fritt til å gjøre det. Det forutsetter at ikke Audi /.Møller gjør som BMW og står som juridisk selger av bilen og betaler enn fast kommisjon til sine partnere. Men det er ingen ting som tyder på at Audi velger en modell med kommisjonærer.

Trond.m

Sitat fra: Svolar på torsdag 22. november 2018, klokken 15:08
Det er vel bare Sverige og Norge som har en prisliste foreløpig?
Nederland har tre pakke priser?
Egentlig bare Norge. Det er bare noen få priser Audi Sverige har publisert på sine nettsider.

Kåre Knatten

Det er også et spørsmål om basisversjonen er lik i Norge og Sverige. DAB radio som et eksempel kan mangle, men jeg ser at tyverialam er inkludert allerede på basisversjonen.

Trond.m

Fikk forresten beskjed fra Audi Sverige om at depositumet blir tilbakebetalt i uke 48 og man beholder likevel sin prioritet. De ønsker ikke å holde pengene lenger enn nødvendig....i motsetning til Onkel Skrue hos Møller som liker å bade i pengebingen så lenge som mulig  8)

Trond.m

Sitat fra: Kåre Knatten på torsdag 22. november 2018, klokken 18:57
Det er også et spørsmål om basisversjonen er lik i Norge og Sverige. DAB radio som et eksempel kan mangle, men jeg ser at tyverialam er inkludert allerede på basisversjonen.
Godt poeng...ville vært surt å oppdage i etterkant at man har glemt å bestille DAB.

Trond.m

Hvordan har du regnet ut det ?
Basisversjonen koster 885.000. Del på 1.25 = 708.000 SEK. Med kurs på 0,95 blir prisen 670.000 + vrakpant = 672.400. NOK bør styrke seg en god del, og man må få bra rabatt før det blir lønnsomt. Håper på en kurs ca 0,9 til våren.

mbh

Sitat fra: TM på torsdag 22. november 2018, klokken 21:01
Hvordan har du regnet ut det ?
Basisversjonen koster 885.000. Del på 1.25 = 708.000 SEK. Med kurs på 0,95 blir prisen 670.000 + vrakpant = 672.400. NOK bør styrke seg en god del, og man må få bra rabatt før det blir lønnsomt. Håper på en kurs ca 0,9 til våren.

Sorry! Fullstendig regnefeil fra min side.

Import av ny bil fra Sverige vil nok kun lønne seg marginalt. Jeg ville heller ha sett etter en demobil i Tyskland, men man skal vel ha mye flaks for å få til det. For min del blir det kjøp i Norge, eller ikke i det hele tatt. Jeg synes bilen så interessant ut i utgangspunktet, men prisen med nødvendig ekstrautstyr begynner å bli litt latterlig hvis ikke kjørelengden overrasker når den blir klar. I tillegg ser e-tron veldig ut som en ordinær Audi, og jeg er i utgangspunktet ikke noen stor fan. Har kjørt Mercedes i mange år, og begynner å helle mot å kjøre videre med bensin til det dukker opp noen skikkelige alternativer derfra. Jeg tror også det er lurt av Mercedes å produsere sine egne batterier. Det er stort sett der det butter for de øvrige bilfabrikkene.

ktiller

Jeg tror mange glemmer viktigheten av 5 års reklamasjonsrett/garantien vi har i Norge. Importerte selv en 6 mnd gammel BMW x3 med utvidet tysk garanti. Bilen ble påført en verkstedregning på ca 35k netto med mva på kr8750, beløpet eks mva ble refundert av garantiselskapet, men jeg måtte betale momsen. Dvs vi har en meget god forbrukerlov for varer/biler kjøpt i Norge versus egen import hvis ikke fabrikkgarantien dekker 5 år.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA