Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ekstralys / LED-bars?

Startet av Svein_H, fredag 16. november 2018, klokken 18:47

« forrige - neste »

Jørgen L

Sitat fra: cbjornerud på lørdag 17. november 2018, klokken 15:43
Jeg er fornøyd med denne monteringen. Rigid SR-Q montert på skiltbrakett, begge deler fra ekstralys.no. Braketten er montert bak frem, og nye hull er boret i braketten for å få fronten av lysene rimelig på linje med nummerskiltet. Lyktene var i veien når jeg gikk foran bilen da jeg prøvde med festene pekende fremover, derfor snudde jeg braketten. Utseendemessig ble det også ganske diskré når lyktene ikke stikker ut foran bilen.
Jeg hentet styrestrøm til relé for fjernlysene fra bilens venstre hovedlykt. Det var ellers greit å tre ledningene til lyktene gjennom grillen.

Er det ledning nummer 3 på topp telt i fra høyre til venstre du har koblet strømtyven i?

Amund_Lavik

Kan bekrefte at det er den ledningen. Lys /kvit ledning.
Rigid sr6 x2 montert for 14 dager siden.


Sent from my BLA-L29 using Tapatalk


Svein_H

Da er LED-bar omsider kjøpt og mottatt. Montering skjer til uka, blir spennende å se forskjellen:
https://www.ekstralys.no/lazer-linear-18-elite-kraftig-slank-led-fjernlys-bjelke
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Nettopp hentet bilen etter monteringen. Var veldig spent på om det ville se harry ut med en LED-bar like bred som skiltet, men den var veldig diskret og pent montert. I tillegg til senterbrakettene fra Ekstralys ble det montert et par ekstra støttestag for å motvirke vibrasjoner, for som mekanikeren sa: Hele fronten er jo bare plast, omtrent umulig å finne noe å skru fast skikkelig i.

Fikk også montert innvendig bryter, så jeg kan dimme ned i to omganger når jeg møter noen. Totalt kom jobben på 2100,- inkludert støttestag, kabling og bryter.

Et helt perverst bra lys fra denne her, er som natt og dag sammenlignet med de originale fjernlysene!

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

GeirHM

Jeg har også nettopp oppgradert parafinlyktene på vår TukTuk (Zoe 40 kWt) med en staselig Led-bar. Hovedbilen fikk nye Lazer Elite 18 og den gamle Strand Nuuk (https://www.bilkomponenter.no/products/led-bar-nuuk) vi hadde hatt på den fikk altså bolig på TukTuk'en.

Siden jeg fikk til monterningen på den andre tenkte jeg det ville gå greit å gjøre dette selv. Det gjorde det ikke. Selv om jeg støttet meg til det som er skrevet i denne fine tråden ble det vanskelig for alle mine tommeltotter. Men jeg fikk strålende hjelp hos Motorforum på Billingstad. Tusen takk!

For samme sum som deg Svein_H ryddet de opp i mine hobbyframstøt og satte Led-baren slik den skal stå. Som de hyggelig påpekte ville jeg ellers få god hjelp til å studere stjernehimmelen men se fint lite av veien foran meg. Det er nå ordnet og på mystisk vis fant de hull ned for kabling. Det gjorde ikke jeg.

Jeg skal lage bilder av det begge Led-barene ser på nattestid for sammenligningens skyld. Jeg har en mistanke om at forskjellen er mindre enn prisen.

Svein_H

Blir spennende å se sammenligningen mellom de to! Lazer Linear 18 er jo rådyr, og jeg hadde nok ikke kjøpt den hvis det ikke var for Black Week-tilbudet på 5499,-.

Hadde også tenkt å legge ut noen screen shots fra dashcamen med/uten LED-bar, men de siste par dagene har det bare vært drittvær, så de bildene jeg har hentet ut har ikke vært representative syns jeg.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

#21
Da har jeg fått hentet ut noen bilder fra en liten tur i ettermiddag. Våt veibane som sluker mye av lyset, men ikke regn. De to første bildene viser hhv. original nær- og fjernlys, ikke så stor forskjell mellom de, mens det siste bildet viser fjernlys med LED-baren påslått:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

GeirHM

#22
Det siste bilde er tatt med Lazer Elite 18 i en Tesla Model X. Det første bildet er en Strand Nuuk i en Renault Zoe. Jeg kan ikke med hånden på hjertet si at Lazer forsvarer den store prisdifferansen. (Det var litt dugg i Teslaen, det så jeg først etter at bildene var tatt.)

Amund_Lavik

Monteringen i tmx er vel litt lavere, så taper litt på det.
Mulig bildet lyger litt på zoe men ser også ut som den er justert litt lavt?

Ikkje alltid pris gjenspeiler seg, men den lykta du har på x'en får mykje skryt.

Har sjølv rigid sr6 som skal byttes ut med Strands siberia DR22, då eg trenger meir spredning på lyset.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk

GeirHM

Ja, på Xen står den litt lavt, under nummerskiltet. På Zoe står den på toppen av nummerskiltet. Jeg skal ta bilder. Tror egentlig Nuuken står rett plassert. Tror det er viktig å gå for en ledbar som kaster bredt først og fremst. Tror kanskje at mange først og fremst er laget for å kaste langt. Det er faktisk ikke så viktig. For meg i det minste. Det er på dårlig opplyste veier hvor jeg vil ha kontroll med det som skjer på sidene (eller flankene) at ledbaren virkelig trengs. 

Amund_Lavik

Har montert ledbar på både x og zoe mm, så har litt oversikt. Og enig med at spredning som oftest er det viktigste.

Men zoe mangler jo alt

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk


GeirHM

Zoe har parafinlamper originalt. 😄 Og når jeg forsøkte å finne vei for kabelen ned til Nuuken skjønte jeg raskt at mitt DIY prosjekt var fånyttes. Jeg ble reddet av Motorforum på Billingstad. Svært hyggelige folk. Ikke noe mas om uorginalt utstyr. På Xen gikk det lettere. Der gjorde jeg det selv. Takket være en god guide fra bilkomponenter.no. Begge Ledbarene er kjøpt hos dem. Pluss styringssystem tilpasset lysautomatikken i Xen.

Amund_Lavik

Pleier alltid å finne ein løsning, men har det med å gjere det vanskeligere enn nødvendig. Har dårlig erfaring med skiltbraketter, så leiter til eg finner skikkelig stål å bolte i blir straks litt verre å stjele også då.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA