Tesla Model 3 kulde problemer

Startet av magnetic, torsdag 15. november 2018, klokken 23:08

« forrige - neste »

Apfelsaft

Sitat fra: Klykken på torsdag 29. november 2018, klokken 09:04
På "gamle i3" som jeg har, altså pre facelift, fikk jeg store problemer med Nokian R-dekkene i fjor da de var helt ny. Antar at de var fabrikkferske, og derfor hinsides myk. Problemene jeg hadde var at antispinn slo inn uavhengig av føret, slik at akselerasjon ved f.eks forbikjøring var som om jeg kjørte moped. 0-100 på 25sekunder fremfor 7. Nesten ikke pådrag og kun blink i display om at jeg nå spant. Det andre var at regen var 100% fraværende, og med resultat i at bilen gikk i fri ved slipp av pedalen fremfor å bremse med regen. Det var regelrett farlig. Dette var altså på bar asfalt, og virket ikke å bedre seg utover sesongen heller.

Men, nå på andre år har dekkene modnet litt og har ikke samme symptomer, og er mer forutsigbare som Bridgestonedekkene var. Ellers føles ikke veigrep noe bedre enn på Bridgestone-dekkene. På isføre kommer jeg ikke opp den slakke bakken opp til vår carport, og det gjorde jeg heller ikke med Bridgestone. Bilen slipper og sklir på lignende føre med begge dekkene. Dette er med og uten TC aktivert. Hadde vært bedre om jeg kunne slått det helt av, som på "normale BMWer".

Så med det som erfaring vil jeg, hvis Bridgestone er billigere enn Nokian ved neste korsvei, garantert gå for Bridgestone. Aller helst skulle jeg hatt piggdekk, men enn så lenge er det bare noen kinadekk tilgjengelig med det, utifra hva jeg kan se. Det tar jeg ikke sjansen på.
Kjenner meg ikke igjen i dette i det hele tatt. :O

Min aksellererer greit også om vinteren og på bar/våt vei fungerer den veldig bra. Må sies at jeg har Nokian WR D4, som jeg anbefaler over Hakkapeliitta R2/R3 som gjerne er mer vanlig. Sistnevnte er svake på våt og bar asfalt samt i varme forhold. WR D4 fungerer bra på alt, altså en veldig god allrounder. Definitivt bedre enn Bridgestone på alt som etter min erfaring hadde dårligere grep på vinterføre og veldig ustø på bar eller våt vei. Bridgestone (vinterdekkene, ikke all-season) fikk ikke feste og skle lett på asfalt. Understyring og hjulspinn. Ingenting slår de sportslige dekkene på 20-tommerene her, men Bridgestone gjor det veldig dårlig etter min erfaring.

Jeg har fungerende regen om vinteren (må gjerne justere pedalen jevnt), men har opplevd overstyring som følge av den (dette er mye bedre post-facelift). Det plager ikke meg personlig, men jeg kan forstå at "Olga" ikke synes det er så kult. :) Det at du opplevde det på bar asfalt overrasker meg.

Jeg anbefaler WR D4. Prøv dem først og se om du liker dem. :) Men ja, kanskje vi skal wrappe opp i3-snakket nå før vi får smekk på fingra. :)
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Øyvind.h

Kanskje ikke så rart du ikke kjenner deg igjen ift dekkets karakteristiskk når du ikke har dekket som omtales.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Apfelsaft

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. november 2018, klokken 17:26
Kanskje ikke så rart du ikke kjenner deg igjen ift dekkets karakteristiskk når du ikke har dekket som omtales.
Helt klart. :) Ordla meg dårlig. Har ikke testet R2/R3 nok heller, men dette er ikke noe jeg har erfart. Men ja, det er en svakhet som R2/R3 har, som er grunnen til at jeg gikk for WR D4.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

Øyvind.h

Til R2s forsvar fikk jeg hjulspinn med det i 70km/t på bar asfalt når det var splitter nytt på S85. Et for mykt dekk etter min smak. Og når CVC6 kom forsvant mye av poenget med R2 annet enn litt lavere forbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Apfelsaft

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. november 2018, klokken 17:33
Til R2s forsvar fikk jeg hjulspinn med det i 70km/t på bar asfalt når det var splitter nytt på S85. Et for mykt dekk etter min smak. Og når CVC6 kom forsvant mye av poenget med R2 annet enn litt lavere forbruk.
Til Tesla har man jo WR A4 (som skal være mer sportsligere enn D4) og er det jeg går for på min Model 3.

Hvilke dekk er CVC6? Fant ikke noe ved søk.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

Øyvind.h

Conti viking contact 6. Erstattet i år av cvc7.
Like bra grep som R2, men med stive sidevegger.

Har dog ikke testet r3 mot cvc7.
VW ID4 GTX 2023

Apfelsaft

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. november 2018, klokken 18:19
Conti viking contact 6. Erstattet i år av cvc7.
Like bra grep som R2, men med stive sidevegger.

Har dog ikke testet r3 mot cvc7.
R3 skal være bedre enn R2, prøver å finne informasjon om det. Finner ikke tester som tester dem mot hverandre. Dette er hva Nokian selv sier:

SitatIn new Hakkapeliitta R3 we have :

- new pattern design
- new treaad compounding
- new Cryo Crystal concept

Totally means , better handling on bare road and better winter performance.

BR:

M.Morri
Tech cust service

Etter å ha prøvd WR D4 så tror jeg det er fullt mulig at de fikser de største problemene på R2. Personlig holder jeg fortsatt en knapp på WR D4/A4.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

S4e

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA