Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladehastighet Peugeot Ion

Startet av LittleHammer, torsdag 15. november 2018, klokken 19:39

« forrige - neste »

LittleHammer

Jeg får ganske lav ladehastighet på Chademo.
Bildet er fra i dag og viser i underkant at 12 kW. Dyr lading...
Bilen er en Peugeot Ion som har gått 105000km. Batteriet er ellers i finfin stand.
Noen med liknende erfaring?
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

pwb

Sitat fra: LittleHammer på torsdag 15. november 2018, klokken 19:39
Jeg får ganske lav ladehastighet på Chademo.
Bildet er fra i dag og viser i underkant at 12 kW. Dyr lading...
Bilen er en Peugeot Ion som har gått 105000km. Batteriet er ellers i finfin stand.
Noen med liknende erfaring?

Fikk selv 4kWh på 14 minutter for ca 1 mnd siden. Gått 128.000 km. 3de gangen jeg hurtiglader da og siden det kostet 60,- så skjønner jeg hvorfor. Gremmes over at ingen gjør noe med lademafiaen.

automat

Kaldt batteri? Har inntrykk av at man må kjøre som man har stjålet bilen, eller være på andre gangs hurtiglading for å få opp tempen om vinteren.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

engolf

Hm, har inte upplevt så långsamm laddning hittills med min iOn. Snabbladdar lite då och då, och från ca 20% upp till 50% tar som regel 7-8 minuter (då snackar vi två blinkande streck upp till halva tanken, GrönKontakt). Temperaturen på batteriet har jag än så länge ingen översikt över, men ofta har man kört ett par mil innan man kommer till snabbladdaren.
Vad var utetemperaturen då du laddade?

Beamer Screamer

Jeg har pleid å få ca 20kW når jeg har hurtigladet. Da fra litt under 50% soc. Hastigheten varierer vel litt avhengig av batteritemp og kanskje hvis det er flere som lader på naboladere.

Prisen er det ingenting å si på synes jeg. Betaler gladelig litt de få gangene jeg hurtiglader. Sammenlign med bensinprisen...
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

LittleHammer

Utetemperaturen var ca 7 grader. Jeg hadde kun kjørt i et kvarter så kaldt batteri kan det godt være!
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

engolf

Nu gick jag faktiskt in i appen och av ren nyfikenhet gick igenom mina sista fast-laddningar, och effekten varierar mellan 22.5 och 25 kW.

automat

Sitat fra: LittleHammer på fredag 16. november 2018, klokken 07:04
Utetemperaturen var ca 7 grader. Jeg hadde kun kjørt i et kvarter så kaldt batteri kan det godt være!

Dette er kaldt batteri ja (ihvertfall hvis bilen stod i utetemp før kjøring). Det er vanskelig å få varmt nok batteri til rask hurtiglading i vinterhalvåret. Når batteriet kommer over ca 50% går også ladehastigheten ned.

Uten app så er det jo litt vanskelig å logge ladehastighet. Men det er noen av de gamle hurtigladerne som viser strøm og spenning. Og har på det meste sett 37-38kW på disse.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elekTrond

Jeg er så nerdete at jeg tar bilde/video for å lage tabeller og grafer i regneark. Det blir som regel med opptaket og tanken, så i skrivende stund har jeg 25 GB råopptak som venter på overføring til lettleste grafer. Disse skal (i hodet mitt) også påføres ladeplass/nr og temp hentet fra arkivet til yr.no

I tillegg til bedre oppløsning på grafene (og enda mer merarbeid), er Veefil-lading en annen god grunn til å filme. Da kan du lettere se når du bør trykke på STOP-knappen, ~5-10 sek. før helt minutt. Ei stoppeklokke gjør samme nytten. (Veefil viser kun hele minutter for den som lurte : )



Siden ovenstående er for særs interesserte, er den enkle og beste løsningen simpelthen å merke seg avlevert mengde energi per 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, 15, 20, 30 min hvorpå du ganger opp dette med et tall som går opp i 60. Dette er epoker som er lette å ta i hodet der og da, ved avrunding, flytte et komma og/eller doble/triple verdien. :+1:

Et par raske eks:

       
  • Kjørebok 2016-12-01 1250 GK Gjøvik (50).JPG   km.stand: 48 813

            
    • min: 0,25 kWh * 10 * 6 ≈ 10 kW   (d'oh! calc.exe sier 15 kW : )
    • min: 0,55 kWh * 10 * 3 ≈ 16,5 kW
    • min: 0.85 kWh * 10 * 2 ≈ 17 kW   
      (1,00 kWh @ 03m30s ) :
    • min: 1,16 kWh * 10 *1,5 ≈ 18 (17,4) kW
    • min: 1,41 kWh * 2 * 6 ≈ øhm.. ≈ 10 + (2*5) ≈ 14 + 2,8 ≈ 16,8 kW
      alt. 1,41 kWh / 4m57s = 60 - (14 kW@50 min) + 2*(1,4@5 min) = ~17 (16,92) kW ladeeffekt etter fem minutter.
    yr.no/place/Norway/Oppland/Gj%C3%B8vik/Gj%C3%B8vik/almanakk.html?dato=2016-12-01 sier:
    Lufttemp -2.6°C kl 13:00
    (25 → 35 % SOC)
  • Kjørebok 2016-12-01 2048 GK Rudshøgda feilLaderElbil (20).JPG
    6 streker / GOM 36 km ved ankomst = litt lite for å nå Gjøvik komfortabelt (les: varmt)
    *sende klage til GK* Forøvrig en humørsjuk GARO-lader, som noen et annet sted, fortvilte over i en annen tråd ...
  • Kjørebok 2016-12-01 2236 GK Gjøvik (34).JPG
    3 streker / GOM 18 km ved ankomst (ladet jeg på type2 eller kjørte 26,6 km uten varme? ):
    yr.no almanakk sier: 0.4°C @ Thursday 22:00
    (1,04 kWh @ 1m30s = 41,6 kW! : )
    1,29 kWh @ 1m57 ≈ 1,3 * 30 ≈ 13 * 3 ≈ 39 kW ladeeffekt etter to minutter.
    (26 → 35 % SOC)
    Annet: 1,04 kWh @ 90 sek



Jeg regner alt under 100 sek per 1 kWh som brukbart. 80 sek = 45 kW!! Når én kWh tar mer enn to minutter, er det på tide å pakke seg videre. Håper det holder helt hematt!  :D
'13 Mjau

LittleHammer

Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA