Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

norske priser på utstyr ute

Startet av hemi, torsdag 15. november 2018, klokken 03:40

« forrige - neste »

hemi

men hvorfor er utstyr så mye dyrere i norge enn nl og sverige og usa? :o

ArTa

Sitat fra: hemi på fredag 16. november 2018, klokken 23:05
men hvorfor er utstyr så mye dyrere i norge enn nl og sverige og usa? :o

Fordi vi har suppefirmaet Møller i mellom.
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

Trond.m

#47
Det virker nå som det er en ny trend blandt bilimportørene med tildels store norgestillegg på elbilene. Tidligere var eksempelvis BMW i3 lavt priset i Norge også når man trakk fra merverdiavgiften i Tyskland eller Sverige. Med den nye 2019 modellen la de på et solid tillegg på prisen i Norge, mens den var tilnærmet uforandret i Tyskland. Det samme ser vi Kia gjør med eNiro fra BOS, og nå gjør Møller dette med e-Tron. Grunnen er nok all oppmerksomheten i media om at mange biler er så attraktivt priset at kjøperne i praksis kan selge den og putte de statlige subsidiene i egen lomme. Da er det ikke så rart at importørene heller vil fylle opp sine egne lommer, nå som de opplever salgssvikt for bensin og dieselbiler. Men det åpner samtidig muligheten for stor parallell-import. Vurderingen deres er nok at det ikke er skadelig så lenge de har lange ventelister med kunder i Norge. Jeg tror derfor at ventelistene i praksis koster norske forbrukere dyrt, og fører til redusert konkurranse. Resultatet blir nok at importen av nye og brukte elbiler fra utlandet vil øke kraftig framover, og dette vil nok etterhvert påvirke verditapet for de som velger å kjøpe bil med Norges-tillegg.

hELgenen

Dagens,eller kanskje årets beste analyse.

oyvind86

#49
Spekket bilen og kom til den nette sum av 1 029 560,-

Kunne vel spekket 20-30 til.

hemi

Metallic lakk, koster litt over 100% mer i norge enn i usa.

Kåre Knatten

Det er vel fordi de regner med at alle bestiller metallic i Norge og lettvint fortjeneste i kassa.

Sandvika

"Premium" stempelet som mange her er opptatt hander vel egentlig om tre ting, funksjonalitet, opplevd kvalitet og faktisk holdbarhet.

Audi går nok Tesla en høy gang på opplevd kvalitet, men pisser på sitt eget brand når de presenterer en basismodell som mangler funksjonalitet som ingen biler i den vestlige verden selges uten.

For meg så er alternativet TMS eller TMX.  Noramlisert for så må man legge til hhv. 100.155,- for TMS standardutstyr og 114.655,- for TMX standardutstyr. (Da har jeg ikke hensyntatt standardutstyr hos Tesla som Audi ikke engang har på lista). 

Kunne sikkert gjort tilsvarende sammenligning med enkleste Skoda Octavia fra samme konsern og fortsatt kommet ut med tilleggsutstyr for ganske mange tusen.

hemi

For meg er ikke TMS eller TMX alternativ, TM3 kan kanskje være. Har hatt TMS før og orker ikke den igjen.

Cayenne, x5 og panamera er jo brått alternativ til e-tron. Du kommer ganske langt når du har 7 siffer til bil. Jeg trenger ikke så fysisk stor bil, men noe som kan trekke henger er veldig stas. Hadde e-tron vært en fullverdig SUV både med plass, rekkevidde, og 3500KG som alle SUV'er har hadde ikke 1 mill vært  noe problem. Hadde performance knust tesla og det vært en liten racer, hadde man også kunne forsvart prisen.

Alternativet mitt er å kjøre i3 120ah jeg får neste uke lenger da til noe annet dukker opp. Jeg har aldri fablet om at jeg redder verden med elbil, jeg trenger elbil primært siden jeg parkerer mye i oslo sentrum. Bomring får jeg dekket med skatt og alt så det er ingen kostnad jeg tar med i beregning.

Får se hva som skjer med pakker og storkunderabatt. Enn så lenge bestiller jeg ikke.

Stikkkontakt

Sitat fra: Sandvika på lørdag 17. november 2018, klokken 10:48
For meg så er alternativet TMS eller TMX.  Noramlisert for så må man legge til hhv. 100.155,- for TMS standardutstyr og 114.655,- for TMX standardutstyr. (Da har jeg ikke hensyntatt standardutstyr hos Tesla som Audi ikke engang har på lista). 

Kan du legge et ut regneark som viser dette punkt for punkt?

Kåre Knatten

Det mest spennende blir å se prisnivået på utstyrsvariantene Advance pluss og Exclusive. Etter det blir det mulig å ta en avgjørelse.

Sverre Grevskott

Helt sant! Ser ihvertfall at man sparer gode 20% på alt utstyr i forhold til ex mva priser på Q8 utstyr i tyskland, men det er enkelte ting man sparer bortimot 50% på også, som valcona skinn med comfort seter til 30k ex mva i tyskland mot 25k ex mva for bare valcona skinn i Norge. Med 250k i minimum ønsket ekstrautstyr sparer man gjerne 75k i tyskland før man forhandler om rabatter...
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

Imagine

Sitat fra: hemi på lørdag 17. november 2018, klokken 11:09
For meg er ikke TMS eller TMX alternativ, TM3 kan kanskje være. Har hatt TMS før og orker ikke den igjen.

Cayenne, x5 og panamera er jo brått alternativ til e-tron. Du kommer ganske langt når du har 7 siffer til bil. Jeg trenger ikke så fysisk stor bil, men noe som kan trekke henger er veldig stas. Hadde e-tron vært en fullverdig SUV både med plass, rekkevidde, og 3500KG som alle SUV'er har hadde ikke 1 mill vært  noe problem. Hadde performance knust tesla og det vært en liten racer, hadde man også kunne forsvart prisen.

Alternativet mitt er å kjøre i3 120ah jeg får neste uke lenger da til noe annet dukker opp. Jeg har aldri fablet om at jeg redder verden med elbil, jeg trenger elbil primært siden jeg parkerer mye i oslo sentrum. Bomring får jeg dekket med skatt og alt så det er ingen kostnad jeg tar med i beregning.

Får se hva som skjer med pakker og storkunderabatt. Enn så lenge bestiller jeg ikke.


Skjønner jeg godt. Tenker likt jeg. Tror jeg avventer bestilling og ser an. Holder meg til hverdagslige billige elbiler som i3s og egolf for å dra nytte av elbilfordelene og bytter heller ut 911'n i en nyere brukt Panamera til langturer. Da slipper jeg å lade på langturer og har en mye raskere og morsommere bil enn E-tron. Var veldig skuffende akselerasjon på etron (tesla model S gjør 4,4-2,7 sek) og når prisen da i tillegg blir skuffende blir det litt tåpelig. Blir som å kjøpe ny treg A6 3.0tdi med 0-100 på 6,6 sek.
Bilen er kjempefin elbil og trolig den beste kjøreopplevelsesmessig, men for treg og dyr. Med 6,6 sekunder til 100 med kondre man husker på å sette den i S og få 5,7 sek så kjører jeg jo nesten fra den med i3s (6,9 sekunder) og den er ikke spesielt rask. Tror utviklingen av elbiler fort går fra de som nå lanseres uansett, så da er det tryggere å avvente oppgradert utgave om 3-4 år eller heller se hva annet som kommer av andre modeller og merker.

For meg blir det nok litt for tidlig å kjøpe dyr elbil for å spare penger... for det er jo det elbil handler om, å spare penger. Og bil handler for meg ikke bare om å spare penger, men om å ha en flott kjøreopplevelse og livskvalitet bak rattet.

Sandvika

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 17. november 2018, klokken 12:36
Sitat fra: Sandvika på lørdag 17. november 2018, klokken 10:48
For meg så er alternativet TMS eller TMX.  Noramlisert for så må man legge til hhv. 100.155,- for TMS standardutstyr og 114.655,- for TMX standardutstyr. (Da har jeg ikke hensyntatt standardutstyr hos Tesla som Audi ikke engang har på lista). 

Kan du legge et ut regneark som viser dette punkt for punkt?
Litt nøyere gjennom og så at noen av tilleggene hos etron faktisk er gjensidig utelukkende slik at noe kunne lukes ut, men følgende mener jeg at Tesla har tilsvarende løsninger som standard.:

Ambientebelysning - Opprinnelig i teknikkpakken til Tesla, nå inkludert i standard. 

Audi Connect key; muliggjør å komme inn i bilen via telefonen og gi andre tilgang via telefonen (kun for android-telefoner)

Audi music interface med USB-uttak foran og bak - Litt uklart hva Audi legger i dette, men Tesla har tilgang for ekstern hd og telefon med musikk på. I tillegg følger det med Spotify abonement i bilen.

Belyste innsteglister foran og bak

Dekktrykkontroll, direktemåling på hvert enkelt hjul med visning i MMI systemet

Elektrisk innklappbare og automatisk avblendbare utvendige speil - Opprinnelig i teknikkpakken til Tesla, nå inkludert.

Elektrisk innstilling av rattstammen -

Elektriske seter foran med minne på førersetet, inkludert elektrisk korsryggstøtte foran

Førklimatisering; forhåndsoppvarming av kupé, seter og ratt (seter og ratt forutsetter at det er valgt som ekstrautstyr). Aktiveres i MMI eller appen myAudi. - Tesla har ikke mulighet til å stille inn formaring fra MMI, men bruker smart pre-conditioning. 

Homelink - Garasjeport åpner. (sjekk om din garasjeportåpner støttes her på www.eurohomelink.com)

Komfortmidtarmlene, justerbart i lengde og vinkel - Tesla kan ikke justeres i vinkel, ørlite trekk.

LED e-tron innstegslys -

Parkeringsassistent; bilen tar over styringen mens du rygger og sjåføren må kun bruke gasspedalen og bremse - Standardutstyr på tidligere Tesla, muligens nå endel av AP pakken. Har ikke tatt med selvkjøring.

Premium luftkvalitet; inkluderer ionisering av luften som reduserer skadelige partikler og valg mellom 2 dufter (4 styrkenivåer) som gir frisk lukt i kupéen - Tesla har også sitt bio defence fjas. 
Ryggekamera -

Servolukking av dører

Setevarme foran og bak

Trafikkskiltgjenkjenning, kamerabasert 

Adaptive vindusviskere med integrerte spylerdyser i viskerarmen - Tesla adaptiv ja, men spylerdyse ikke i viskerarmen, vektet lavere...

Klimaanlegg, 4-soners - Model s har 2-soner mens Model X tror jeg har 3-soner Vektet lavere

Pre sence baksetepakke; sideairbager bak, reverserbare beltestrammere bak, opplyst ring rundt låsen til setebeltet - Tesla har ikke "opplyst ring rundt låsen"

Kommenter gjerne om det er noe konkrete feil i listen, men ikke la dette stjele tråden mer enn det har gjort.

daktari

Tror du glemte stereo, Tesla har vel premium hifi som standard nå.

Alle Teslaene har nå et form for glasstak, her matcher de ikke lenger siden nye biler ikke kan åpnes lenger.

SitatParkeringsassistent; bilen tar over styringen mens du rygger og sjåføren må kun bruke gasspedalen og bremse -
Her er Tesla hakket bedre, da den både gasser, bremser og skifter gir hvis du starter den. Men dette følger autopilotpakken til 45.000,-

Biodefense er også fantastisk, hepa-filteret gjør bilen i praksis helt fri for eksoslukt m.m., også i tunneler.

Selvlukkende dører er standard på X, mens Audi tilbyr servolukking.

Tesla har vel ikke lys i dørlistene?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA