Får min første elbil neste uke...blir jeg da en klyse?

Startet av trykkertor, onsdag 14. november 2018, klokken 23:20

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: trykkertor på onsdag 21. november 2018, klokken 17:20
Joda. Missforstå meg rett. Jeg er enig i at det ikke bidrar til flyt, og at regelendring bør skje. Både på vegne av elbiler, motorsykler og osv.
Men inntil endring av regel er skjedd bør en følge gjeldende regelverk.

Hvilken regel er det som trengs å endres?  Trodde det kun var snakk om å bytte ut underskilt "Gjelder ikke buss og taxi" med "Gjelder ikke lovlige brukere av kollektivfeltet" der dette er aktuelt? 

Vi kan ikke bare tro at hvis mange nok bryter regelen, så opphører regelen.
Det vet jeg, fordi "en jeg kjenner" kjører alltid 90 i 80-sonen. Men de har ikke oppjustert fartsgrensen enda. :)

Har forøvrig observert politibiler som også bryter akkurat denne skiltingen. De er også lovlige brukere av kollektivfeltet, men er fortsatt hverken buss eller taxi og har akkurat like lite lov til å gjøre dette som alle andre dersom de ikke er under utrykning (evnt. følger etter en annen trafikant for å dokumentere lovbrudd).

Model S 85D

nojac

Jeg er enig i at det ikke bidrar til flyt, og at regelendring bør skje. Både på vegne av elbiler, motorsykler og osv.

Ja ja. Da er vi enige om hva som er fornuftige regler.

Så er vi uenige om hva som er mest toskete/klysete, å kjøre etter fornuften og stole på at politiet er like fornuftige, eller å kjøre ulogisk og til tider farlig fordi «slik er reglene», og til og med kalle de som bruker fornuften for «amøber».

Jeg velger å klippe inn noen sitater fra en gammel tråd om dette, fra en som var blitt bøtelagt for brudd på denne regel, ble oppfordret til å klage og faktisk fikk medhold på klagen, selv om boten både var vedtatt og betalt.

« Det er helt klart at det vil skape unødige farlige situasjoner hvis elbiler må foreta felt-bytte like før kryss, og bytte tilbake igjen like etter kryss.»

«....ringte jeg Trondheim politikammer og la frem dette problemet med påbudt sving til høyre. De sa at de kjente til problemet fra MC og at det var en uskreven regel om at (tillatte) brukere av kollektifeltet bare kunne kjøre rett over krysset hvis kollektivfeltet fortsetter på andre siden. Han poengterte at det blir mange filskifter som er trafikkfarlig hvis man skal kjøre "riktig".»

«Norsk elbilforening har i dag vært i møte med Vegdirektoratet, der blandt annet denne problemstillingen ble diskutert.»

«Vegdirektoratet ser helt klart at dette er et område hvor elbilene bør få kjøre likt som "buss og taxi", og Norstart og Vegdirektoratet vil sammen jobbe for å endret reglene.»

«Da håper vi at dette var starten på en opprydding av meningsløse skilt.»

«Bra jobbet! Håper det kommer en avklaring snart. I mellomtiden fortsetter jeg å kjøre slik jeg har gjort, og kommer ikke til å vedta noen bot.»

Problemet er at tråden er 10 år gammel, og det ser ikke ut til å ha blitt noe bedre.
2018 e-Golf

TorT

Sitat fra: nojac på onsdag 21. november 2018, klokken 10:53
Sitat fra: TorT på onsdag 21. november 2018, klokken 08:06

Irriterer meg selv veldig over elbilister som bruker kollektivfelt som sin egen lelekegrind. Når en kommer til et kryss/rundkjøring, der det er tydelig pil, sving til høyre, og man kjører rett fram er et godt eksempel. Da kan man ikke skylde på dårlig/uforståelig merking.
Amøbeoppførsel som blir lagt merke til, og som hefter ved alle elbilsjåfører.

Det overrasker meg at elbilister irriterer seg over dette og kaller det "amøbeoppførsel".

For det er vel mye verre at elbilistene stopper der kollektivfeltet er slutt på grunn av høyresving, for å komme seg inn i den ordinære køen.

Du får best flyt i trafikken dersom alle brukere av kollektivfeltet også bruker dette gjennom kryss med avkjøring til høyre, på samme måte som buss og taxi. Ikke inn og ut hver gang en nærmer seg et kryss. Dette gjelder spesielt i de større kryssene med eget kollektivfelt rett fram i tillegg til fil for avkjøring.

Jeg trodde faktisk at vi sto sammen med motorsyklistenes organisasjoner om dette ønsket om regelendring.

Og så vidt jeg forstår håndheves forbudet i liten grad (med enkelte lokale unntak?), siden mange i politiet også oppfatter dette som en ulogisk konsekvens av skiltingen.

Nå er det mange plasser ikke påbudt å svinge høyre i slike kryss, men noen plasser er det det.
Det er da antagelig bevisst for å holde kollektivfeltet mere åpent for bussen.
Slik at bare biler som skal til høyre er foran bussen, når man feks venter på grønt lys, og ikke etterhvert et stadig større antall elbiler som skal rett fram.

Selv om en del av oss elbilistene, etter en nøye granskning av sin egen navle har funnet ut at trafikken flyter bedre hvis bare de får gjøre som de vil.
Nå er det et særdeles dårlig argument fordi de fleste av oss kjører på plasser der vi er så lokalkjente at vi vet hvor disse kryssene er, og det er absolutt ingen grunn til at vi må presse puss inn i den andre køen i siste liten.

Det jeg vet med sikkerhet er at det blir lagt merke til, og reagert negativt på av fossilbilister. Og det blir sett på som at vi tar oss til rette.
Og at en skal tøye grenser, og se hva en kan slippe unna med hele tiden er vel noe som hører barndommens trassalder til. Ja og så tenåringer naturligvis.
Men når en er voksen nok til å ha sertifikat er man vel forhåpentlig moden nok til å følge noen enkle trafikkregler.

nojac

Sitat fra: TorT på torsdag 22. november 2018, klokken 02:24
Nå er det mange plasser ikke påbudt å svinge høyre i slike kryss, men noen plasser er det det.

De lokale variasjoner er store, både når det gjelder kryssutforming, skilting og trafikkmønster.

De kryssene jeg tenker på er kryss der kollektivfeltet går gjennom rundkjøringer, men skiltingen angir at feltet slutter et stykke før krysset, for å gi fossilbilistene mulighet til å svinge til høyre.

Da kollektivfeltet ble etablert var det lokalt et uttalt ønske å få flyttet noe av trafikken over i kollektivfeltet, som hadde svært liten trafikk mens det var lange køer i fossilfeltet. Slik at det å slippe noen brukergrupper inn i kollektivfeltet skulle være en fordel for alle parter.

Så vet vi at antallet elbiler har økt kraftig siden den gang, og enkelte steder har dette ført til at retten har blitt begrenset. Og vi må nok være forberedt på at denne fordelen etter hvert tas vekk.

Men mange steder er det fortsatt slik at andre trafikkanter neppe vil ha gevinst ved å tvinge elbilene inn i fossilfeltet før rundkjøringene.

Jeg håper og tror at politiet i slike tilfeller praktiserer «en uskreven regel om at (tillatte) brukere av kollektivfeltet bare kunne kjøre rett over krysset hvis kollektivfeltet fortsetter på andre siden.»
2018 e-Golf

Panduck

Jeg må innrømme at jeg har blitt langt mer sensitiv til eksos og lukten av bensin / diesel på bensinstasjoner etter å ha fått elbil. Plaget meg aldri før, nå følger jeg meg uvel når jeg fyller tanken på en leiebil (som jeg av og til trenger når i3en er for liten)

TorT

Sitat fra: nojac på torsdag 22. november 2018, klokken 09:46
Sitat fra: TorT på torsdag 22. november 2018, klokken 02:24

De lokale variasjoner er store, både når det gjelder kryssutforming, skilting og trafikkmønster.

De kryssene jeg tenker på er kryss der kollektivfeltet går gjennom rundkjøringer, men skiltingen angir at feltet slutter et stykke før krysset, for å gi fossilbilistene mulighet til å svinge til høyre.

[/i]
Det er ikke sånne tilfeller jeg snakker om i det hele tatt. Selvsagt kan man kjøre rett fram.

Men i en del tilfeller står det feks påbudt å svinge høyre skilt/gjelder ikke buss underskilt.

Da er det ikke OK å ta seg tilrette. Spesielt ikke med begrunnelsen av at det er bedre for alle at du bryter trafikkreglene.
Når alle innser at det er spesielt deg det er gunstig for.

Det er mange nok som irriterer seg, tildels kolossalt på elbil, av diverse grunner.

Føler ikke at det bør bæres ved til det bålet.

OhmPaPa

Sitat fra: Panduck på torsdag 22. november 2018, klokken 10:16
Jeg må innrømme at jeg har blitt langt mer sensitiv til eksos og lukten av bensin / diesel på bensinstasjoner etter å ha fått elbil. Plaget meg aldri før, nå følger jeg meg uvel når jeg fyller tanken på en leiebil (som jeg av og til trenger når i3en er for liten)

Før jeg fikk meg elbil - lenge før jeg hadde tenkt tanken på å ha en - likte jeg å kjøre bak elbiler så jeg slapp eksoslukten. Mens jeg skyndte meg å kjøre forbi stinkende dieseleksos kunn jeg kjøre bak en elbil aldri så lenge.

Beckern

For det er vel mye verre at elbilistene stopper der kollektivfeltet er slutt på grunn av høyresving, for å komme seg inn i den ordinære køen.

Du får best flyt i trafikken dersom alle brukere av kollektivfeltet også bruker dette gjennom kryss med avkjøring til høyre, på samme måte som buss og taxi. Ikke inn og ut hver gang en nærmer seg et kryss. Dette gjelder spesielt i de større kryssene med eget kollektivfelt rett fram i tillegg til fil for avkjøring.

Jeg trodde faktisk at vi sto sammen med motorsyklistenes organisasjoner om dette ønsket om regelendring.

Og så vidt jeg forstår håndheves forbudet i liten grad (med enkelte lokale unntak?), siden mange i politiet også oppfatter dette som en ulogisk konsekvens av skiltingen.

Joda. Missforstå meg rett. Jeg er enig i at det ikke bidrar til flyt, og at regelendring bør skje. Både på vegne av elbiler, motorsykler og osv.
Det vet jeg, fordi "en jeg kjenner" kjører alltid 90 i 80-sonen. Men de har ikke oppjustert fartsgrensen enda. :)

Eh, jo vi kan tro at regel endres hvis mange bryter loven.
Taixisving, heving av fartsgrense, ++ Mange regler og grenser er endret med bakgrunn i at "ingen" holder dem.
Skulle jeg hatt bot hver gang jeg passerte en politibil/mann forbi et slikt kryss med gjennomgående kollektivfelt og påbudt for alle andre enn buss å sving til høyre så ville jeg vært noen ti-tusen fattigere. Heldigvis har Politiet mer vett enn veimyndighetene i Oslo, og nei, det finnes ikke en eneste fornuftig grunn til at det skal være slik ved noen slike kryss i Oslo. Når bussen trenger feltet så vil det alltid fylles opp av elbilister som skal inn i ordinært felt dersom alle skulle forholde seg til reglene.
Man har da også fått fjernet noen bare for å få en haug nye andre steder. Man kan lure på hva veimyndighetene tenker på, men bussens fremkommelighet er det ikke.

TorT

Sitat fra: Beckern på fredag 23. november 2018, klokken 15:52

Eh, jo vi kan tro at regel endres hvis mange bryter loven.
Taixisving, heving av fartsgrense, ++ Mange regler og grenser er endret med bakgrunn i at "ingen" holder dem.
Skulle jeg hatt bot hver gang jeg passerte en politibil/mann forbi et slikt kryss med gjennomgående kollektivfelt og påbudt for alle andre enn buss å sving til høyre så ville jeg vært noen ti-tusen fattigere. Heldigvis har Politiet mer vett enn veimyndighetene i Oslo, og nei, det finnes ikke en eneste fornuftig grunn til at det skal være slik ved noen slike kryss i Oslo. Når bussen trenger feltet så vil det alltid fylles opp av elbilister som skal inn i ordinært felt dersom alle skulle forholde seg til reglene.
Man har da også fått fjernet noen bare for å få en haug nye andre steder. Man kan lure på hva veimyndighetene tenker på, men bussens fremkommelighet er det ikke.

Nei dere får bare holde på. Det er så tydelig at det er umulig å forholde seg til loven med de godene vi har, men skal tøye grensene enda litt.

Jo fortere blir vi kastet helt ut av kollektivfeltet.

Roy Aasen

Elbiler burde forlengst være kastet ut av kollektivfeltene. Punktum!

(Edit sier: En løsning kunne selvsagt være ett krav om 4 i bilen. Og samtidig holde seg til ! trafikkreglene forøvrig.)

Ingeniøren

Sitat fra: Roy Aasen på fredag 23. november 2018, klokken 22:32
Elbiler burde forlengst være kastet ut av kollektivfeltene. Punktum!

(Edit sier: En løsning kunne selvsagt være ett krav om 4 i bilen. Og samtidig holde seg til ! trafikkreglene forøvrig.)

Godt vi har deg plassert godt i køen slik at du ikke får kjøre som du vil  :laugh:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Roy Aasen

Jeg tenkte da på fremkommelighet for buss og taxi, det er jo derfor kollektivfeltene er laget.
Jeg for kan også ergre meg over køer, men det går veldig fint med mottoet: "Slik er det". Finnes mye fint på radio til å slå ihjel tida med.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: trykkertor på onsdag 14. november 2018, klokken 23:20Jeg har fått både sitte på i Model S, og fått låne Model S. Folk snakker om at det er så sinnsyk akselerasjon, og elbiler går som noen lyn.
Selv merker jeg ikke så mye til denne akselerasjonen, og det kiler heller ikke i magen.
Men da jeg fikk sitte på med min brors svigers Porsche 911......da snakker vi om et esel som sparket oss i ræven hver gang speederen gikk i bunn. Det var saker det........
Kommer vel an på akkurat hvilke versjoner man sammenligner. 2013 60 kWh Model S bruker 5,8 sekunder på 0-100 km/t (noe som gjør den til den tregeste bilen Tesla har laget), mens 2018 Porsche 911 GT2 RS bruker 2,8 sekunder. 2018 Model S P100D derimot bruker 2,7 sekunder. Og en klassisk Porsche 911 kunne bruke 10 sekunder.

Her er det altså mye overlapp mellom 911 og Model S, der versjonene man sammenligner har alt å si for hvilken som føles raskest.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

trykkertor

Hmmm..... missfortå meg rett. Det handler ikke om tall og spesifikasjoner. Det handler vel mer om følte krefter, liv og røre.
Porschen vippet opp fronten, ræven satte seg, setet sparket meg i enden som et esel. Ved innbremsing dykket fronten, vi hang i selen. Det var rett og slett så mye liv og sjel i bilen.

Jeg har kjørt høyhastighetstog uten at det var særlig gøy, til tross for hastigheter langt utover normal veiferdsel.
Jeg har også trødd beine av meg på dresin på gamle Flekkefjordbanen, og det var mye liv og spenning i den turen.
Vanskelig for meg å sette ordet på det. Men elbilenes krefter virker for meg som mer "sterile" krefter.
Merkelig nok syntes jeg det var artigere å slenge en Soul EV gjennom Rolfsvågen opp mot Os, enn å flate pedalen på en 70D. Aner ikke hvorfor.....er noe med sjel og sjarme tenker jeg.
Leaf har jeg aldri klart å smie i.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA