Den store strømbløffen: For Better Days

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 25. oktober 2011, klokken 10:03

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

http://www.fbd.no/aktuelt/den-store-strombloffen

Bare en prosent i en landsomfattende undersøkelse som nylig er gjennomført av Norstat, visste at norske husholdninger i fjor fikk mer enn 70 prosent av strømmen fra skitne tyske kullkraftverk og andre sterkt forurensende og klimaskadelige kilder.

Sliter litt med å tolke tallene FBD bruker, og å forstå reklamen de kjører på TV. Noe minner meg om ordtaket om de 3 typene løgn: løgn, løgn og statistikk....

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Go-carter

Vel, regner med at jeg er trygg, både som norstartmedlem, og med fornybar energi-avtale på leiligheten... :-)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 10:03
Bare en prosent i en landsomfattende undersøkelse som nylig er gjennomført av Norstat, visste at norske husholdninger i fjor fikk mer enn 70 prosent av strømmen fra skitne tyske kullkraftverk og andre sterkt forurensende og klimaskadelige kilder.

I så fall er det på tide å kutte forbindelsen til kontinentet, og klare oss med vannkraften vår.

Har inntrykk av at vi selger vannkraft, for å impotere den skitneste strømmen som er å oppdrive.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 11:35

I så fall er det på tide å kutte forbindelsen til kontinentet, og klare oss med vannkraften vår.

Har inntrykk av at vi selger vannkraft, for å impotere den skitneste strømmen som er å oppdrive.

Om vi kutter forbindelsen går CO2-utslippene opp. Kullkraft tar LANG tid å regulere, det samme gjelder atomkraft. Det er derfor overskudd av baseload-kraft på natten, når energibehovet er langt mindre enn på dagtid. Brukes den ikke går den til spille. Det er derfor gunstig å importere kontinental baseload-kraft nattestid og eksportere vannkraft på dagtid for å dekke effekttoppene. Vannkraftverkene med magasiner kan nemlig reguleres fra 0 til 100% (eller omvendt) på ca. 1 minutt.

Uten vannkraft fra Norge må man bruke andre typer kraftverk for å dekke effekttoppene, f.eks gassturbin-kraftverk (som også kan reguleres svært fort).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Joakim Sveli

Basert på NVEs varedeklarasjon på strøm for 2010, kommer 84,3% av det fysiske strømforbruket i Norge fra vasskraft.
http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Sluttbrukermarkedet/Varedeklarasjon1/Varedeklarasjon-2010/
Se figur 2
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Griffel

http://www.fbd.no/aktuelt/den-store-strombloffen

Sliter litt med å tolke tallene FBD bruker, og å forstå reklamen de kjører på TV. Noe minner meg om ordtaket om de 3 typene løgn: løgn, løgn og statistikk....

Lars

Dette er vel kanske ikke mer løgn enn den om at vi som kjører elbil gjør det på ren fornybar kraft.

Dette er jo et økonomisk arrangement, ikke et teknisk.
En får i prinsippet det en betaler for samme hva som egentlig flyter i ledningen. (I ledningen finnes hverken H2O eller CO2)

Elbilforeningen og Polarkraft har lovet oss ren kraft og forklart dette. Polarkraft kan da ikke selge denne elbilkraften til andre.

Slik er det også med andre, noen trenger ren kraft for å tilfredsstille ulike konsesjonskrav, eller av ren entusiasme. Norge selger derfor mye fornybar kraft blant annet til Østerrike og Nederland mye mer enn det vi i realiteten eksporterer og dermed får vi kullkraft i retur. I en og samme ledning kan vi dermed eksportere 1 MWh vannkraft og helt samtidig importere 1 MWh kullkraft. I ledningen går det da ingen strøm så om den kappes eller ikke spiller egentlig ingen rolle, det behøver strengt tatt ikke finnes noen kabel. Produsenten kan bare selge det han har, så dersom Østerrike kjøper hele Norges vannkraft produksjon flyter det bare kullkraft i det Norske nettet, det har elbil foreningen forklart oss. (om det er 70% eller 20% er egentlig ikke så viktig i forhold til prinsippet).

Forøvrig er det politisk bestemt at alle elbiler i EU går på fornybar kraft, mens Greanpeace mener at elbiler bruker marginal kullkraft.

Altså: er dette en løgn så er det også en løgn at elbilene går på fornybar kraft.
(men det er vell ikke slik   ;D)

Sitat fra: ElRey på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 15:02
Basert på NVEs varedeklarasjon på strøm for 2010, kommer 84,3% av det fysiske strømforbruket i Norge fra vasskraft.
http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Sluttbrukermarkedet/Varedeklarasjon1/Varedeklarasjon-2010/
Se figur 2

Lesre en hele teksten NVE varedeklerasjon står det:
"Når ein tek omsyn til sal av opphavsgarantiar og import av straum, kjem heile 72 prosent av straumen i varedeklarasjonen frå ukjende kjelder eller import i 2010. Kjelda "ukjend" er kraftmengde som svarar til netto eksporterte opphavsgarantiar.

Berre 24 prosent av straumen som inngår i forbruksmiksen for 2010 er frå norsk fornybar kraftproduksjon, mot omlag 47 prosent i 2009".

Løgn eller sant er her helt avhengig av med hvilke øyne en ser på dette med salg av opphavsgarantier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erik e

Jeg har blitt bløffet mange ganger. Når jeg kjøpte min EL-bil og fikk 1. års ren energi lo jeg godt,den gikk jeg ikke på.  Og det spiller ingen rolle,vi gutta på "golvet" kaller sånt pissprat. Om Elinor blir" ladet" med Olje/Gass/Vann/Vind/Kull eller Atomkraft er samme (sorry) Fa....  .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Elmo

Sitat fra: erik e på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 21:48
Jeg har blitt bløffet mange ganger. Når jeg kjøpte min EL-bil og fikk 1. års ren energi lo jeg godt,den gikk jeg ikke på.

Jeg er ganske enig med deg, men har latt det gå forbi i stllhet.

De såkallte CO2 kvoter og grønne sertifikater syns jeg er enda verre tullball.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.32.6
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

Helge

Sitat fra: Elmo på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 22:08
Jeg har blitt bløffet mange ganger. Når jeg kjøpte min EL-bil og fikk 1. års ren energi lo jeg godt,den gikk jeg ikke på.

Er vel enig jeg også Elmo... jeg synes disse "virtuelle Monopolpengene" er bare tull og ser mere på hva Norge faktisk fysisk kan bidra med ut fra kapasiteten på utenlandskablene. Hvor mye kan vi i praksis hjelpe resten av Europa med under deres tunglastperioder og hva kan vi hente tilbake i deres lettlast for å jevne ut produksjonen deres (og hjelpe oss selv med i tørrår). Den "teoretiske flyten" hjelper INGEN i praksis i en situasjon der NorNed og/eller Oslofjordkablene og/eller Danmarkskablene er ute av drift pga feil/vedlikehold. Norge kan faktisk slå seg på "miljøbrystet" for tiden da vi siden 1.juli i år (nesten 4 måneder) har netto eksportert (virkelig eksport og ikke virtuell fornybareksport) over 6600 MegaWattimer (6,6 TWh) til Europa (etter fratrekk av bittelitt import noen få korte perioder typisk på nattetid).

Det beste som kan sies om "monopolpengeflyten" er at det ideelt sett burde ha stimulert til mere utbygging av ny fornybar produksjon, men den effekten har fram til nå vært mye dårligere enn den burde.

Med alt dette er sagt har jeg likevel valgt å kjøpe meg ekstra god samvittighet (og støtte utbygging av fornybar produksjon) ved å betale 144 kr ekstra i året for 100 % fornybar kraftavtale med min kraftleverandør.
.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Griffel

Sitat fra: Elmo på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 22:08

Vell noe effekt har det trods alt. Det blir mer lønnsomt å bygge ut fornybar kraf:

"
UNØDVENDIG: Kraftoverskuddet vil gjøre bygging av nye gass- og atomkraftverk unødvendig, ifølge en langtidsprognose fra Markedskraft.

40 TWh kraftoverskudd
Norden vil bygge opp et betydelig kraftoverskudd i årene frem mot 2020.
– Hvis vi tar utgangspunkt i planene om 26,4 TWh ny fornybar energi Norge og Sverige gjennom elsertifikatmarkedet, og mye ny vindkraft i Danmark og Finland, vil Norden gå mot et overskudd på rundt 40 TWh i 2020, sier senioranalytiker Olav Botnen i Markedskraft til Montel.

"
( http://www.tu.no/energi/article289341.ece )
40 TWh skulle gi riklig med strøm til å drive 15-20 millioner elbiler.
Hyundai Ionic.

hens

Denne kullkraften vi angivelig skal benytte i Norge er pissprat. Det er snakk om energiflyt i en større sammenheng i Europa. Når behovet er stort åpnes kranene for vannenergi, og energien flyter sydover.
Når forbruket synker i Europa om kvelden stenges kranene for vannkraften, og vi får tilbake overskuddsenergi fra varmekraftverk i Europa. Dette resulterer at varmekraftverkene kan optimalisere driften, og resultatet er bedre virknings grad og mindre utslipp.
Men så er det journalister da! ::)  De lager sine egne historier for å øke løssalget.
Og noen reklamefolk har nå lagt seg på samme trenden.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Som sagt dette er ikke tekknikk-fysikk, men økonomi og politikk.
På den bakgrunnen er noen av utsagnene fra Better Days ganske meningsløse:

Sitat "i fjor fikk mer enn 70 prosent av strømmen fra skitne tyske kullkraftverk og andre sterkt forurensende og klimaskadelige kilder.

Hvorfor er det slik? Fordi det er bekvemt for norske politikere å bevare inntrykket av handlekraft og fremsynthet innen energisektoren. Og fordi det er behagelig for norske energiselskaper å slippe fokus på egen miljø- og klima-innsats.
Derfor fortielse. Derfor bløff. Derfor er det ingen politikere som roper varsko når tall fra NVE (Norges Vassdrags- og Elektrisitetsdirektorat) viser at mer enn 70 prosent av strømmen til norske hjem i fjor kom fra skitne, forurensende og klimaskadelige kilder. Derfor er det ingen norske kraftselskaper som har ønsket å si det som er riktig. "

Nå er det jo politikk at NVE skal selge opphavsrettighetene slik at det kommer mer penger i kassa, følgelig er det riktig for politiker å rope hurra og ikke varsko.
Stopper politikerene salget av disse opprinnelsbevisene skjer det ingen fysiske endringer, men 90% av strømmen bil ren som med et trylleslag.

Sitat: "Et effektivt virkemiddel for å få flere til å velge helt ren strøm, vil være å differensiere denne avgiften: De som velger strøm fra de reneste kildene kan få en reduksjon i denne avgiften, slik at det faktisk lønner seg å velge strøm som er laget uten skader på klimaet. Vil man fortsette å kjøpe skitten strøm, kan avgiften være marginalt høyere."

Superfrekt, hensikten med å selge sertifikatene er for å få inntekter altså bedre betalt for strømmen slik at det blir bedre økonomi i å bygge ut mer vannkraft
NVE eies jo av staten. Her foreslår altså Better Days at intekter for salg av grønne sertifikater skal brukes slik at de som kjøper fra Better Days skal få strømmen litt billigere, og andre litt mer. Ikke dumt som foretnigside å be staten om få etablert et sugerør til fordel for seg selv.
Hyundai Ionic.

PerBear

Burde ikke strøm solgt som fornybar være fri for CO2 avgift?  ???
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Aspiranten

Norge har eksportert 45 terawatt siden år 2000 (2012 ikke medregnet). Det tilsvarer en årlig eksport på over 4tWh. Det er strømmen som trengs til ca. 1,750,000 elbiler (løst basert på 8tWh fordelt på omlag 3,500,000 elbiler i 2050 - artikkel på gronnbil.no)

Å si at vi kjører med kullkraft på batteriet her i Norge er dermed intet mer enn ren provokasjon, evt. kunnskapsløshet  :)
Nissan Leaf

Griffel

For Better Days legges ned. http://www.tu.no/energi/2012/06/28/for-better-days-legges-ned
"Vanskelig å markedsføre
Varedeklarasjonen for norsk strøm som ikke er opprinnelsesgarantert for 2011 var dermed 45 prosent varmekraft (kull, gass etc), 32 prosent kjernekraft og 23 prosent fornybar kraft. Men selv om opprinnelsesgarantiene er omtrent gratis, kjøper ikke nordmenn disse garantiene, siden de fleste vet at kraften vår allerede er fornybar.
Hansen sier imidlertid til Montel at det er betalingsvilje for opprinnelsesgarantert strøm, men at det blir vanskelig å markedsføre dette når bransjenormen forbyr markedsføring som "miljøvennlig strøm" og "grønn strøm"."

Dobbeltmoral? Forbudt å markedsføre i Norge, men selger til utlandet
For 2011 ble opprinnelsesgarantier tilsvarende 98,1 TWh solgt til utenlandet.

Kraftleverandører som ikke beregner egen individuell varedeklarasjon basert på opprinnelsesgarantier, må vise til varedeklarasjonen som beregnes av NVE for å informere sine kunder om hvordan kraften de solgte i 2011 ble produsert. Se vedlegg.
Hyundai Ionic.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA