Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2019. Siste året med gratis bom i Kristiansand

Startet av LFC, onsdag 14. november 2018, klokken 14:07

« forrige - neste »

Vollis47

I Kristiansand har busselskapet byttet ut noen få busser med elbuss. Betyr det noe i global sammenheng? Nei, selvfølgelig ikke direkte. Men den betyr litt for oss for den støyer litt mindre enn dieselbussen som gikk her før. Når søppelbilen, avisbilen og noen lastebiler også blir elektriske, ja da blir det bra.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

krl

Sitat fra: LFC på torsdag 15. november 2018, klokken 14:19
Jeg troller ikke.
Jeg bare mener noe annet enn dere og synes dere drar debatten i feil retning når man begynner å blande inn søppel og andre ting.

Før dere begynner å skrive på et debattforum så bør dere respektere andres meninger.

Jeg mener at 30% færre eller flere dieselbiler i Norge ikke har noen form for påvirkning på det globale miljøet.
Her bommer du dessverre grovt på flere fronter.


Miljøvern og bærekraftige løsninger er ikke en nisjegreie. Vi kan ikke låses av snever tankegang. Det er tvingende nødvendig å løse mange, brede og komplekse problemstillinger i parallell.

30% færre eller flere dieselbiler har praktisk talt null innvirkning på klimaet globalt sett her og nå. Der har du rett, men;

...det viktigste poenget er at vi nå er i forkant av en grønn bølge. Vi kan påvirke noe som får global innvirkning. Massivt salg av elbiler i et lite land i en kritisk fase er IKKE en dråpe i havet for FREMTIDEN. Og vi skal forhåpentligvis leve da også.


Jeg er forøvrig skeptisk til påvirkningen menneskapte CO2-utslipp har på globalt klima; men jeg er derimot svært bekymret for lokal luftforurensning, utslipp av giftige stoffer, bruk av sprøytemidler, ødeleggelse av matjord, plastforurensning, istykkersprengning av svaberg i strandsonen, "grusverk"-metoden/total planering ved utbygging av nye boligområder etc.. Altså miljøutfordringer som i større grad er irreversible enn CO2-utslipp. Planter liker CO2 og vokser bedre med god tilgang.

LFC

Du kan ikke skrive at jeg bommer grovt når jeg kun refererer til Norges utslipp fra dieselbiler vs batteribiler i global verdenssammenheng.
Det er du som blander inn en haug med andre ting.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Burger

LFC: Indirekte så har nok Norge mer påvirkning enn du tror.

* Erfaringer i Norge kan overbevise skeptikere i andre land. Både bilfabrikanter, befolkning og politikere.
* Erfaring fra ett så lite marked som Norge viser hva som trengs av infrastruktur i ett enormt marked som f.eks Kina. De slipper å gjøre samme tabbene som oss.
* Man kan ta å slå ihjel noen myter.
** F.eks : "Hurr durr, Norge elbil 100% ren strøm vi fyrer på køl." - "Nei, strømmiksen vår er nå x% fornybar og øker med y% i året"
* Hjelpe til å kickstarte produksjon og få ned prisen ved å skape ett marked.

Men det som irriterer meg mest er den fordømte holdninga "Hurr, durr, naboen forurenser mer, vi trenger ikke å gjøre noe". For meg så ble den typen argumentasjon avvent før barneskolen.

Det slippes ut enorme mengder plastikk fra India og Kina, så vi blir små i den forurensninga også. Men ved å feie for egen dør, gjøre om på produkter, få til gjennvinning etc, så blir det letter for India og Kina og rydde opp.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Løve

Har må alle bilister stå sammen og stemme ut alle partier som stemmer for bompenger. Sørg for Nok er Nok har protester over hele landet. Sørg for at FNB kan stille lister i alle kommuner. Her må vi alle i solidaritet med hverandre bekjempe alle tilløp til flat beskatning. Si absolutt nei til alle bompenger over alt alltid!

Rollep

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Burger

Sjekket opp FNB, og det var morro partiprogram fra https://www.neitilmerbompenger.no/partiprogram/ , litt krøssklipping :

* UiS (Universitet i Stavanger) utvikles videre som ledende senter for forskning og utdanning
* Stavanger skal være en by vi er stolte av å bo i,....
* En næringspolitikk som stimulerer til økt verdiskaping og bidrar til at attraktive arbeidsplasser holdes i regionen
* Økt støtte til Universitet i Stavanger og forskningsmiljøene

Løve: Tror det partiet kan holde seg til Stavanger og slike opprop kan holde seg til FB.

(med forbehold at det ikke er andre politiske partier som kommer når man søker etter fnb)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

timingbeltkiller


Jeg mener at 30% færre eller flere dieselbiler i Norge ikke har noen form for påvirkning på det globale miljøet.

Det samme kan hvert enes
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Løve

FNB er i utganspunktet et protestparti med utspring i en bydel i Stavanger. For kommende lokalvalg holder de på å bygge opp lokallag og lokale lister. I tråd med dette vil politikken bli mer nasjonalisert. Det tar litt tid å bygge seg fra et en-saks protestparti til et protestparti med flere standpunkt  ;)

timingbeltkiller

"Jeg mener at 30% færre eller flere dieselbiler i Norge ikke har noen form for påvirkning på det globale miljøet."

Det samme kan alle små land i verden si.
Og hvert eneste lite geografisk område i et stort land.

Argumentet betyr rent generelt ingen verken kan eller behøver å gjøre noe for å løse et problem.
Og når ingen ting blir gjort, blir intet problem løst.

Bare sørgelig dette er oppskriften på en klode ulevelig i for mennesker.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

HISTORIEN OM ALLE, NOEN, ENHVER OG INGEN.

Dette er en historie om fire mennesker:
Alle, Noen, Enhver og Ingen.

Det var et viktig arbeids som skulle gjøres,
og Alle var sikker på ar Noen gjorde det.

Enhver kunne ha gjort det,
men Ingen gjorde det.

Noen ble sinte på grunn av dette,
for det var Alles jobb.

Alle trodde enhver kunne utføre det,
men Ingen forsto at Alle ikke kunne gjøre det.

Det endte med at Alle bebreidet Noen
da Ingen gjorde hva Enhver kunne ha gjort.

....
Model S 85D

Tulle

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 18. november 2018, klokken 22:34

Jeg mener at 30% færre eller flere dieselbiler i Norge ikke har noen form for påvirkning på det globale miljøet.

Det samme kan hvert enes
Jeg mener at uansett hva jeg gjør har det ingen betydning for det globale klima.

cra

Sitat fra: Tulle på mandag 19. november 2018, klokken 09:38
Jeg mener at uansett hva jeg gjør har det ingen betydning for det globale klima.

Isolert sett har det ikke det, men alt stort som skjer er summen av det små. En million kroner består av enkeltkroner. Hver enkelt krone betyr kanskje lite i seg selv, men til sammen får det betydning.

Tankegangen om at det du gjør ikke betyr noe er ganske enkelt feil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tulle

Sitat fra: cra på mandag 19. november 2018, klokken 10:00
Sitat fra: Tulle på mandag 19. november 2018, klokken 09:38
Jeg mener at uansett hva jeg gjør har det ingen betydning for det globale klima.

Isolert sett har det ikke det, men alt stort som skjer er summen av det små. En million kroner består av enkeltkroner. Hver enkelt krone betyr kanskje lite i seg selv, men til sammen får det betydning.

Tankegangen om at det du gjør ikke betyr noe er ganske enkelt feil.
Og var ment svært ironisk som et skikkelig stikk til elbilhatere. Jeg er mer enn normalt opptatt av klima og miljø. Og er selv veldig bevisst på det jeg selv gjør, utover å ha brukt opp mesteparten av pengene mine på Tesla.

LFC

Verden ser ikke på oss. I hvert fall ikke den vestlige og østlige verden bryr seg om Nordmenn har 30 eller 70% elbiler.
Amerikanerne pumper opp skiferolje så godt de kan for å holde oljeprisen lav for å fore sine egne bensinslukere med drikke til 4kr literen.
Det er så sneversynt å tro at lille Norge skal utrette noe stort globalt ved overgang til elbil. Smitteeffekten er tilnærmet null.
Her sitter vi i det kalde nisselandet og fyrer opp vedkubbe etter vedkubbe på hyttene våre i fjellheimen og hevder at vi er så miljøvennlige og samtidig innfører bompenger på elbiler som vil begrense elnybilsalget fremover.

Verden vil bedras :)
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA