Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2019. Siste året med gratis bom i Kristiansand

Startet av LFC, onsdag 14. november 2018, klokken 14:07

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sånn rent bortsett fra at flere land har brukt Norge som forbilde for egne modeller, og store bilprodusenter har studert Norge for å lære av markedet vårt.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rollep

Sitat fra: LFC på mandag 03. desember 2018, klokken 19:32
Verden ser ikke på oss. I hvert fall ikke den vestlige og østlige verden bryr seg om Nordmenn har 30 eller 70% elbiler.
Amerikanerne pumper opp skiferolje så godt de kan for å holde oljeprisen lav for å fore sine egne bensinslukere med drikke til 4kr literen.
Det er så sneversynt å tro at lille Norge skal utrette noe stort globalt ved overgang til elbil. Smitteeffekten er tilnærmet null.
Her sitter vi i det kalde nisselandet og fyrer opp vedkubbe etter vedkubbe på hyttene våre i fjellheimen og hevder at vi er så miljøvennlige og samtidig innfører bompenger på elbiler som vil begrense elnybilsalget fremover.

Verden vil bedras :)
:+1:
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

cra

Sitat fra: LFC på mandag 03. desember 2018, klokken 19:32
Verden ser ikke på oss.
Det er så sneversynt å tro at lille Norge skal utrette noe stort globalt ved overgang til elbil. Smitteeffekten er tilnærmet null.

Hvis du løfter nisselua litt opp fra anklene og titter forsiktig fram under kanten så ser du at du tar fullstendig feil. Tror du virkelig at Kina, Tyskland og alle de andre som nå kommer etter ikke har lagt merke til hvor bra vi har fått det til her i Norge?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

LFC

#33
Sitat fra: cra på tirsdag 04. desember 2018, klokken 09:48
Sitat fra: LFC på mandag 03. desember 2018, klokken 19:32
Verden ser ikke på oss.
Det er så sneversynt å tro at lille Norge skal utrette noe stort globalt ved overgang til elbil. Smitteeffekten er tilnærmet null.

Hvis du løfter nisselua litt opp fra anklene og titter forsiktig fram under kanten så ser du at du tar fullstendig feil. Tror du virkelig at Kina, Tyskland og alle de andre som nå kommer etter ikke har lagt merke til hvor bra vi har fått det til her i Norge?

For det første så bruker jeg aldri nisselue selv om vi er i Desember, og hadde jeg brukt det så hadde den definitivt ikke gått neforbi knærne og helt ned til ankelen.
Antageligvis så hadde den gått ned til nedre del av pannen, noe som er normalt for de fleste nisseluer man får kjøpt rundt forbi.

Nei, jeg tror ikke det. Jeg tror de fleste Asiatere kun bryr seg om Holmenkollen, Vigelandsparken og Prekestolen i Ryfylke.
Tyskerne kjøper kanskje elbiler når de blir stimulert på samme måte som i Norge men hei.....det er jo ikke så enkelt siden de har så lave avgifter på bensin og dieselbilene sine.

Hvor stor andel av bilene i Asia og Tyskland er elbiler tror du? Sånn i forhold til i lille Norge? Og hvorfor skal Tyskere og Asiatere kjøpe elbil og de ulempene det medfører langs veien hvis det ikke stimuleres økonomisk?

Nordmenn velger å tro at alle ser på oss. Vi fremstår som de beste, enten det gjelder vintersport eller miljø. Vi tilegner oss den tro at vi er og skal være best på alt.
Spør en million Asiatere på gata om hva de syns om elbilbestanden i Norge så skjønner de ikke et kvekk.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Øyvind.h

Har man lest nyhetene de senere årene ville man fått med seg at store bilprodusenter har besøkt Norge for å lære. Myndigheter i andre land har brukt Norge som eksempel og laget egne modeller blant annet etter studie av Norge.

Trenger ikke nisselue for å lese nyheter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Carl Anton Stenling

Når styret i VW valgte å legge et styremøte til Norge og dro på studietur til en Tesla-butikk så tenker jeg vårt lille marked har hatt en del påvirkning.

Det er også kjent at en offisiell kinesisk delegasjon var på studiebesøk og kort tid etter at de kom hjem så var virkemidler på plass i Kina.

Eksemplene er mange. Noen kan vi sitere - andre har bedt om å ikke bli nevnt, men påvirkningen er der likevel.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

cra

Sitat fra: LFC på tirsdag 04. desember 2018, klokken 19:18
Jeg tror de fleste Asiatere kun bryr seg om Holmenkollen, Vigelandsparken og Prekestolen i Ryfylke.
Tyskerne kjøper kanskje elbiler når de blir stimulert på samme måte som i Norge men hei.....det er jo ikke så enkelt siden de har så lave avgifter på bensin og dieselbilene sine.

Den vanlige asiat i gata bryr seg nok ikke nei, men de som styrer seg hva Norge gjør og at det fungerer. DET er hele poenget med å gå først. Myndighetene i Tyskland har samme krav til reduksjon av utslipp fra transportsektoren som vi har, og de ser til Norge for å se hvordan de kan få fortgang i ting. Men de hemmes naturligvis at at de har en bilundustri som de ikke vil ta livet av over natta.

Der er nok av artikler som viser hva Asia holder på med når det gjelder elektrifisering av transport, og det at det virker som om du ikke har fått det med deg i det heletatt gjør at jeg tror du har mer nisselue enn du kanskje er klar over. ;)

Jeg ser av antallet meldinger du har på forumet her at du antakelig er ganske ny (selv om du fpr alt jeg vet kan ha lest en stund uten å poste noe), men siden du først er her så har du jo muligheten til å få med deg litt om hva som skjer også utenfor Norge. Som at Asia er i ferd med å snu, og kanskje spesielt Kina. Søk litt og les, så ser du at det vi driver med i Norge er langt viktigere enn det surmaga pepperfolk i kommentarfeltene rundt om liker å tro.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

stefse

Når det gjelder elbil og miljø, så tenker jeg ikke på CO2 utslippet, men stank og partikler som forårsaker luftveisplager og tidlig død.
Det er jo dette som betyr noe for oss her på berget, ikke om CO2 utslippet minker med noen promille.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rollep

Sitat fra: stefse på fredag 07. desember 2018, klokken 18:03
Når det gjelder elbil og miljø, så tenker jeg ikke på CO2 utslippet, men stank og partikler som forårsaker luftveisplager og tidlig død.
Det er jo dette som betyr noe for oss her på berget, ikke om CO2 utslippet minker med noen promille.
:+1: Slik tenker jeg også.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Burger

Hvorfor ikke begge deler?

CO2 utslippet må ned på verdensbasis, så hvorfor ikke bidra med det man kan og feire det? Egoistisk på kort sikt så er det partikkelutslipp som er problemene for byene våre, men på bittelitt lengre sikt så er det CO2.

Å lese framtidsscenarioene forskerne legger fram om vi ikke stopper global oppvarming er ikke god lesning. Faktisk så ille at jeg tror det er menneskelig å ignorere det.

Rollep: Btw, dette er ikke facebook der det er viktig å vise at man er enig.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arthur

Sitat fra: stefse på fredag 07. desember 2018, klokken 18:03
Når det gjelder elbil og miljø, så tenker jeg ikke på CO2 utslippet, men stank og partikler som forårsaker luftveisplager og tidlig død.
Det er jo dette som betyr noe for oss her på berget, ikke om CO2 utslippet minker med noen promille.

Nå er vel dette "berget" en del av noe større så vi blir uten tvil påvirket også her om vi ikke gjør noe med CO2 utslippet globalt. Med andre ord må vi klare å tenke "både og".
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: arthur på søndag 09. desember 2018, klokken 08:03
Sitat fra: stefse på fredag 07. desember 2018, klokken 18:03
Når det gjelder elbil og miljø, så tenker jeg ikke på CO2 utslippet, men stank og partikler som forårsaker luftveisplager og tidlig død.
Det er jo dette som betyr noe for oss her på berget, ikke om CO2 utslippet minker med noen promille.

Nå er vel dette "berget" en del av noe større så vi blir uten tvil påvirket også her om vi ikke gjør noe med CO2 utslippet globalt. Med andre ord må vi klare å tenke "både og".
Jada. Men hvis man tenker CO2 kan man trekke inn biodiesel, biogass og alt mulig annet som kan brennes, samtidig som det fremdeles hevdes å være klimanøytralt. Samt de evinnelige argumentene med at det slippes ut CO2 når bil og batteri produseres. (men at bensinen oppstår i tanken)
Dessuten er røyk og eksos et mye mer håndgripelig problem enn global oppvarming. Elbilforumet er nok ikke representativt for befolkningen hva gbekymring for lobal oppvarming angår.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rollep

Sitat fra: Burger på lørdag 08. desember 2018, klokken 22:16
Rollep: Btw, dette er ikke facebook der det er viktig å vise at man er enig.
Oi, her var det visst en som ble litt irritert :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

emmern

Sitat fra: stefse på fredag 07. desember 2018, klokken 18:03
Når det gjelder elbil og miljø, så tenker jeg ikke på CO2 utslippet, men stank og partikler som forårsaker luftveisplager og tidlig død.
Det er jo dette som betyr noe for oss her på berget, ikke om CO2 utslippet minker med noen promille.

Ikke kjør med pigger, ikke fyr i peisen i byen :)

SitatTransportsektoren bidrar mest til høye nivåer av grove partikler, hvor veislitasje, blant annet ved piggdekkbruk, og oppvirvling av støv fra veier bidrar vesentlig - mens det er vedfyring som er hovedkilden til de fine partiklene.

Vi er home free, det er ikke mer vi kan gjøre.

https://www.dinside.no/bolig/vedovner-avgir-mer-svevestov-enn-biltrafikk/60986864
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Burger

Rollep: Nå tar du nok i. Men en "me too!", " :+1:" eller "+1" post inneholder ingenting av nytte for en diskusjon. At noen har flest likes betyr heller ikke at argumentasjonen er gyldig/god.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA