CCS for Model 3, superchargerne oppgraderes med CCS combo2-plugg

Startet av fredag, onsdag 14. november 2018, klokken 12:12

« forrige - neste »

Toalmar

Sitat fra: GOS på søndag 03. mars 2019, klokken 11:08
Men da skal du ikke per definisjon bruke SuC med mindre det er en kort periode til du får lagt opp lademulighet hjemme!
Hvilken definisjon?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

GOS

Sitat fra: Toalmar på søndag 03. mars 2019, klokken 15:24
Sitat fra: GOS på søndag 03. mars 2019, klokken 11:08
Men da skal du ikke per definisjon bruke SuC med mindre det er en kort periode til du får lagt opp lademulighet hjemme!
Hvilken definisjon?
Tesla sin. Se på nettsidene deres om hvordan den er tiltenkt brukt og hva som er akseptabelt.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

fredag

Sitat fra: DagfinnN på søndag 03. mars 2019, klokken 10:59
Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. mars 2019, klokken 10:46
Hva skal du med SC der om du bor i området? Jeg har en 18km unna meg, har brukt den 3 ganger på 5,5 år og ladet maks 5 min. alle gangene (hadde akkurat ikke nok strøm til å komme meg helt hjem).
Det finnes elbileiere som ikke kan lade hjemme.

Synd. Superladerne er for langturer.

Man ødelegger batteriet av å superlade hele tiden, man kaster bort sin egen verdifulle tid og man ødelegger for andre ved å oppta superladeplasser til de som er på langtur. Når man skaffer seg elbil, så bør man ha ordnet lademulighet for AC-lading hjemme eller på jobb.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

Sitat fra: Toalmar på søndag 03. mars 2019, klokken 15:24
Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. mars 2019, klokken 10:46
Hva skal du med SC der om du bor i området? Jeg har en 18km unna meg, har brukt den 3 ganger på 5,5 år og ladet maks 5 min. alle gangene (hadde akkurat ikke nok strøm til å komme meg helt hjem).
Hadde faktisk tenkt å lade der da ja. Vil vel tro en del Tesla eiere lader på SC nær der de bor om det er SC der.
Husk at bilen skal selges en gang også. En god del vil styre unna biler som er massivt hurtigladet så du ødelegger bruktverdien.
Målt i kroner er det også ekstremt dårlig timebetalt selv om du har gratis lading inkludert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Toalmar

Poenget var at det hadde vært greit med en SC i nærheten for å kunne lade på den en gang i blant. Om SC er 10 kilometer unna meg eller 200 kilometer spiller ingen rolle om jeg kun bruker den en gang i blant. Jo jeg har ladestasjon hjemme og jeg vil bruke den aller mest.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

GOS

Sitat fra: Toalmar på søndag 03. mars 2019, klokken 20:26
Poenget var at det hadde vært greit med en SC i nærheten for å kunne lade på den en gang i blant. Om SC er 10 kilometer unna meg eller 200 kilometer spiller ingen rolle om jeg kun bruker den en gang i blant. Jo jeg har ladestasjon hjemme og jeg vil bruke den aller mest.

Det er sikkert kjekt å teste, men tenker du å gjøre det for å spare penger så mener jeg at du er på villspor.

Du kommer også til å kjede deg ihjel med mindre du har kjørt 150 km før du starter å lade. Model 3 varmer batteriet veldig sent synes det som.

Dani3l

Sitat fra: GOS på søndag 03. mars 2019, klokken 21:05

Det er sikkert kjekt å teste, men tenker du å gjøre det for å spare penger så mener jeg at du er på villspor.

Du kommer også til å kjede deg ihjel med mindre du har kjørt 150 km før du starter å lade. Model 3 varmer batteriet veldig sent synes det som.

Hvor kaldt må det være for at du skal måtte kjøre 150 km for å varme opp batteriet? -300?
2022 Nio ES8 Signature Edition 6s
2019 Tesla Model X - 100D m/FSD
2019 Tesla Model 3 - LR AWD m/FSD

GOS

Sitat fra: Dani3l på søndag 03. mars 2019, klokken 21:13
Sitat fra: GOS på søndag 03. mars 2019, klokken 21:05

Hvor kaldt må det være for at du skal måtte kjøre 150 km for å varme opp batteriet? -300?

Vinter (5-10 minus), men det skjønte du sikkert. Det er ett tall kastet ut, men det er i hvert fall ikke nok med la oss si 80 km som holder til full pupp på Model S

OhmPaPa

Hvor mye saktere går ladingen for en TM3 hvis man lader på gammeldags SuC-plugg og ikke via CCS?

Greit at TM3 har prioritert bruk av CCS-stolpene. Men hvis jeg har valget mellom en combo-stolpe "alene" på full fart eller å dele (A vs B) en vanlig så jeg får sakte fart velger jeg den med combo på min TMX.

Sitat fra: fredag på søndag 03. mars 2019, klokken 17:07

Man ødelegger batteriet av å superlade hele tiden, man kaster bort sin egen verdifulle tid og man ødelegger for andre ved å oppta superladeplasser til de som er på langtur. Når man skaffer seg elbil, så bør man ha ordnet lademulighet for AC-lading hjemme eller på jobb.

Feil! Elon Musk har sagt i en tweet at har du ikke mulighet for å lade hjemme bruk SuC med god samvittighet. Det er fortsatt bedre for planeten.

GOS

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 04. mars 2019, klokken 00:42
Hvor mye saktere går ladingen for en TM3 hvis man lader på gammeldags SuC-plugg og ikke via CCS?

Greit at TM3 har prioritert bruk av CCS-stolpene. Men hvis jeg har valget mellom en combo-stolpe "alene" på full fart eller å dele (A vs B) en vanlig så jeg får sakte fart velger jeg den med combo på min TMX.

Sitat fra: fredag på søndag 03. mars 2019, klokken 17:07

Feil! Elon Musk har sagt i en tweet at har du ikke mulighet for å lade hjemme bruk SuC med god samvittighet. Det er fortsatt bedre for planeten.

Tull, dette er hva Tesla sier:

"Må jeg installere lading hjemme hvis det eksisterer Superchargere i nærheten av meg?
Lading der du parkerer er en av de beste måtene å leve med en Tesla på og det er ikke nødvendig å reise for en full lading. Vi anbefaler at du bruker en Nivå 2-ladeløsning (svært enkel å installere) hjemme eller på jobb når det er mulig. Superchargerne er ideelle på en biltur, besøk utenbys eller under etablering av lading hjemme."

sjokomelk

Den konvergerer mot 0, da det ikke skjer noe som helst. Du vil ikke kunne bruke den.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

OhmPaPa

Sitat fra: GOS på mandag 04. mars 2019, klokken 07:05
Tull, dette er hva Tesla sier:

"Må jeg installere lading hjemme hvis det eksisterer Superchargere i nærheten av meg?
Lading der du parkerer er en av de beste måtene å leve med en Tesla på og det er ikke nødvendig å reise for en full lading. Vi anbefaler at du bruker en Nivå 2-ladeløsning (svært enkel å installere) hjemme eller på jobb når det er mulig. Superchargerne er ideelle på en biltur, besøk utenbys eller under etablering av lading hjemme."

Selvfølgelig mener også jeg at  hjemmelading er best.

Men nøkkelord her er at hjemmelading er best og å reise for å lade er unødvendig. Ikke forbudt.

Klarer ikke å google opp tweeten jeg refererte til - å google musk+supercharger... - men jeg fant et sitat fra en Tesla earnings call:

https://www.insidermonkey.com/blog/tesla-earnings-call-transcript-q1-2014-321452/?singlepage=1

Sitatanother possibility is we're...we're putting Superchargers in cities, not just between cities. Amm, this is obviously important in places like, aaa...you know, Beijing, Shanghai, London, San Francisco, aaa...New York, aaa...where at times people may have a challenge with aaa...having a...a...a fixed parking space. I mean...so...so that's maybe the wiring thing, it's more like some of those people don't have a definitive parking space. Amm, they might have street parking or something, you know. Lo...London is particularly tricky one; where there's – it's got lot of high-end neighborhoods just have street parking. Amm...

OhmPaPa

Sitat fra: sjokomelk på mandag 04. mars 2019, klokken 07:22

Den konvergerer mot 0, da det ikke skjer noe som helst. Du vil ikke kunne bruke den.

OK takk - har ikke satt meg inn i TM3. Men snakte med et hyggelig eldre ektepar i går som ladet TM3'en sin. De hadde koblet til den gamle type2 så jeg fortalte at de ville få høyere hastighet med CCS-pluggen. De takket for tipset men flyttet ikke bilen da de likevel straks var ferdige med å lade.

Så da antok jeg at TM3 kan lade på de gamle pluggene...får tro ekteparet finner ut av dette til slutt.

jlan

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 04. mars 2019, klokken 11:10
De hadde koblet til den gamle type2 så jeg fortalte at de ville få høyere hastighet med CCS-pluggen. De takket for tipset men flyttet ikke bilen da de likevel straks var ferdige med å lade.
Andre ladestasjoner som har Type2 kan en lade inntil 11 kW på, men ikke på SuC. Det blir nok endel forsøk på å koble til feil kabel.  Så da kan vi øve oss på å veilede på en hyggelig måte.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OhmPaPa

Sitat fra: jlan på mandag 04. mars 2019, klokken 12:51
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 04. mars 2019, klokken 11:10
De hadde koblet til den gamle type2 så jeg fortalte at de ville få høyere hastighet med CCS-pluggen. De takket for tipset men flyttet ikke bilen da de likevel straks var ferdige med å lade.
Andre ladestasjoner som har Type2 kan en lade inntil 11 kW på, men ikke på SuC. Det blir nok endel forsøk på å koble til feil kabel.  Så da kan vi øve oss på å veilede på en hyggelig måte.

Dette var på en SuC i tilfelle det var uklart. Dumt jeg ikke tittet inn på ladeskjermen deres. For da fikk de jo ingen strøm. Håper de kom seg dit de skulle!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA