CCS for Model 3, superchargerne oppgraderes med CCS combo2-plugg

Startet av fredag, onsdag 14. november 2018, klokken 12:12

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 10. januar 2019, klokken 12:20
Forventer at alle stolpene vil få støtte for begge standardene, men det kan nok ta en del måneder. Det er nok i denne overgangsperioden det vil kunne være gnissninger.
Paradokset er at det er i den første tiden at trykket fra Model 3 blir størst, på grunn av 6-9 mmd gratis lading.


Sent from my iPhone using Tapatalk
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

zbk

Hvor stort er køproblemet i praksis? Antar dette i praksis gjelder noen få lokasjoner på vei mot populære utfartssteder for helgetrafikken (og da fredag (+ litt søndag) ettermiddag).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Espen Hugaas Andersen

Stort sett, pluss at enkelte superladere nært store byer (Lier, Åsane, m.f.) er travle nesten hele tiden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fonberg

Sitat fra: Handyman på torsdag 10. januar 2019, klokken 12:33
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 10. januar 2019, klokken 12:20
Forventer at alle stolpene vil få støtte for begge standardene, men det kan nok ta en del måneder. Det er nok i denne overgangsperioden det vil kunne være gnissninger.
Paradokset er at det er i den første tiden at trykket fra Model 3 blir størst, på grunn av 6-9 mmd gratis lading.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tviler jeg på, det kommer jo ikke til å være titusenvis av 3-ere på norske veier sånn på et blunk. Implementering av noen hundre CCS-kabler er en ganske smal sak, sammenlignet med å få shippet ut de mange tusen bilene som skal bruke dem.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Torpedo Ted

En kan vel også anta at eiere av Model S og X i større grad legger på langtur enn Model 3.

Personlig synes jeg det burde vært standard at alle de forskjellige ladekontaktene hadde fargekodet, for å gjøre det mer brukervennlig og åpenbart om en ladestasjon passer til din bil.

geear

Jeg tror nok det vil gå mange Model 3 på langturer, selv om det nok også blir en god andel som nummer to biler (som hos oss). Plutselig har det åpnet seg en ny verden av rekkevidde på en bil som er innenfor prioriteringsgrensen til mange flere. I tillegg har de fleste S og X på veiene nå kortere rekkevidde enn 3LR/LRP og høyere forbruk, og krever hyppigere lading.

Sitat fra: fredag på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:52
Dersom det blir problemer og dårlig stemning ved ladestolpene kan Tesla løse det ved å gjøre ladetilbudet homogent igjen, dvs enten tilby type2 og combo2 på alle stolper, eller evt fjerne type2-kabel fra stolper med combo2.
Kan enkelt løses med at combo-laderne ikke aksepterer S og X (basert på VIN). Dette kan være en enkel midlertidig løsning om det blir et problem, betydelig enklere enn et køsystem i bilen, hvor det absolutt vil bli rom for misforståelser og krøll.

zbk

Hva med forvirringen blant S og X eiere som ikke har lest det memoet om reserverte stolper og ikke skjønner hvorfor bilen ikke vil lade... Dette vil uansett være et forbigående problem (om noe er noe problem i det hele tatt i praksis).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

geear

Tror du ikke de hadde evnet å lese et stort klistremerke som sa TESLA MODEL 3 ONLY på hver lader?

Det ordner seg nok.

zbk

Det er utrolig hva man kan overse om man ikke ser etter det  :o.  Er eller enig i at det nok ordner seg ganske greit.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

alda

Sitat fra: gr på fredag 11. januar 2019, klokken 09:56
Tror du ikke de hadde evnet å lese et stort klistremerke som sa TESLA MODEL 3 ONLY på hver lader?

Det ordner seg nok.
Men det står det ju inte på laddarna - det står att Tesla Model 3 har prioritet... Svårt att tolka i praksis vid stor pågang och kö....
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

geear

Det var et forslag til hva som kommer til å skje dersom det blir et problem i praksis, at CCS-laderne softwarebegrenses til å kun virke på Model 3, og at de merkes med kun Model 3.

Som nevnt har jeg selv aldri stått i kø på supercharger, og har ladet 19% av strømmen bilen har brukt, fra superchargere (utelukkende langturer, har ingen SuC lokalt).

What-a-watt

Sitat fra: gr på fredag 11. januar 2019, klokken 13:41
Som nevnt har jeg selv aldri stått i kø på supercharger, og har ladet 19% av strømmen bilen har brukt, fra superchargere (utelukkende langturer, har ingen SuC lokalt).
Ingen tvil om at enkelte plasser er kø et problem og/eller et irritasjonsmoment. Kjenner bare til Lier (i begge retninger), og der er det trangt om plassen. Har heldigvis en Supercharger bare 12 km hjemmefra, så jeg avslutter som oftest lengre turer der. Har hittil aldri vært kø. (Brukt 25% på SuC hittil.)

geear

Her i distriktet er Aksdal et problem. Den viste nettopp 0 av 8 ledige (viser 4 av 8 nå), mens alle de andre "i nærheten" har en haug ledige. På slike steder, som er veldig trafikkert og iallfall med så få staller, bør de legge til CCS på alle, dersom de ikke snarlig får utvidet. Noe de egentlig må finne en løsning på uansett.

ladov

Hvordan er køordningen i dag? Enkeltrekke med biler og førstemann tar den som blir ledig?

Hvis en TM3 blir først i køen når det blir et type2-uttak ledig kan han kanskje trille frem til det området hvor CCS-uttakene er og stille seg i 'ekstra-køen'. Med mindre Tesla kan få en melding til å blinke på skjermen til alle som venter på tur så tviler jeg på at alle vil få meg seg den nye ordningen..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

cra

Køordningen er vel ganske enkelt at man holder øye med hvem som venta når men kom og hvem som kommer etter en selv. Det er slett ikke alle plasser som har noen oppstillingsplass. Åsane har f.eks. ikke det, og det er knapt med palsser å stå utenom også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA