CCS for Model 3, superchargerne oppgraderes med CCS combo2-plugg

Startet av fredag, onsdag 14. november 2018, klokken 12:12

« forrige - neste »

Motorwatt

4 stk. CCS-stolper ferdige på Ringdalskogen (Larvik/Sandefjord).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: jorgror på tirsdag 08. januar 2019, klokken 18:31
Model S/X bør oppføre seg mot Model 3 eiere slik de selv ønsker å bli behandlet når de i nær fremtid blir i mindretall.

Huff, nå forventer du at enkelte skal tenke lengre enn balltreet sitt ;)
Model S 85D

ladov

Dere som har sett CCS på superladerne, hvordan er de plassert? Er det som på Tesla-Bjørn sin video, altså type2+CCS på samme stolpe? Er stolpene plassert så du kun kan bruke kablene fra en oppstillingsplass?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Wibla

Type 2 + CCS på samme stolpe ja, ca. samme kabellengde også.
2018 Tesla Model S 75D

Handyman

Sitat fra: ladov på tirsdag 08. januar 2019, klokken 21:49
Dere som har sett CCS på superladerne, hvordan er de plassert? Er det som på Tesla-Bjørn sin video, altså type2+CCS på samme stolpe? Er stolpene plassert så du kun kan bruke kablene fra en oppstillingsplass?
Vet ikke helt om det var dette du tenkte på, men bare en av kablene på hver stolpe kan brukes om gangen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Sitat fra: Handyman på tirsdag 08. januar 2019, klokken 22:40
Sitat fra: ladov på tirsdag 08. januar 2019, klokken 21:49
Vet ikke helt om det var dette du tenkte på, men bare en av kablene på hver stolpe kan brukes om gangen.
Alt hjelper når du er så fersk som meg. Min første lading på supercharger er fortsatt noen måneder unna. :)

Jeg har innbilt meg at *alle* stolper hadde 2 kabler og at 2 biler kunne lade samtidig fra samme stolpe. Jeg vet ikke om det var sånn før også men bildene jeg ser nå er en bil per stolpe. Hvor skjer lastdelingen mellom A/B-stolpene? Ligger vekselretterne i bakken under en av stolpene?
11kW hjemmelader

Ellemelle

Laderne står i egne skap et stykke unna. Det er i praksis bare kabelen som ligger i ladestolpen.

Tror du blander sammen med Grønn Kontakt, Fortum og lignende. De har lader i samme boks, og i tillegg har de to forskjellige kabler (Chademo og CCS).

Tesla er genialt enkle på dette. Du kan kun lade på en måte, og det er vanskelig å gjøre feil eller parkere feil

ladov

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 08. januar 2019, klokken 23:35
Laderne står i egne skap et stykke unna. Det er i praksis bare kabelen som ligger i ladestolpen.
Hm, virker smart nok det, helt til du trenger flere kabler i bakken, fordi du skal ha ekstra uttak..
(kanskje de har ordnet seg så det er enkelt å trekke nye kabler..)

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 08. januar 2019, klokken 23:35
Tror du blander sammen med Grønn Kontakt, Fortum og lignende. De har lader i samme boks, og i tillegg har de to forskjellige kabler (Chademo og CCS).
Siden jeg aldri har brukt en supercharger før er det faktisk teknisk umulig at jeg blander sammen noe som helst her. :D

11kW hjemmelader

Handyman

Sitat fra: ladov på tirsdag 08. januar 2019, klokken 23:18
Hvor skjer lastdelingen mellom A/B-stolpene? Ligger vekselretterne i bakken under en av stolpene?
Hurtiglading er likestrøm, så det er ingen vekselrettere i sving ;-)
Laderne står i skap et stykke unna ladestolpene, og to kadestolper deler en lader. Lastfordelingen skjer i laderen. Det legges ned godt med trekkerør mellom laderne og stolprne.

Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

Snakk om krisemaksimering og teskjekrangling de siste sidene her.  ::)

Det er foreløpig over 30000 S og X i Norge, og kommer 4000 Model 3 i løpet av noen måneder. Tenker dette går helt fint. Jeg syns Tesla har håndtert dette strålende med å allerede begynne å oppgradere superchargerne, og kapasiteten på superchargerne her til lands er betydelig bedre i år enn tidligere. Er klar over at noen er mer belastet enn andre, men de fleste er oppgradert med flere ladere og det har kommet flere nye lokasjoner. Det er dessuten kun visse dager og tidspunkter som er kritiske. Alle kan se i navien på bilen hvor mange som er i bruk før man kjører inn. Er det proppfullt i Porsgrunn så stopp i Larvik da, eller Brokelandsheia om man kommer andre veien. Samme gjelder mange andre steder. Jeg har aldri stått i kø, men vært veldig nær på en gang, i Aksdal. Både Røldal og Vikeså er nye og kan i praksis avlaste Aksdal, selv om det er litt avstand. Jeg har ikke behov for Aksdal lenger etter Røldal kom.

Dette er heller ikke en X/S vs 3-greie, men det en skal huske på, for eksempel på Kjerlingland, er at 3 kan antageligvis utnytte 175kW-laderne som står 10 meter unna Tesla Superchargerne, mens X og S ikke kan det. Tipper mange vil betale 80,- kroner, og lade på Ionity, i stedet for å stå i kø.

Olofm

Noen som har hørt om det kommer noen oppdatering på hvor det er satt opp CCS og hvor mange i kartet over SC etterhvert? Regner med at alle ikke blir oppgradert med doble kabler før bilene kommer.

Spurte en selger om hvor raskt de så for seg å oppgradere med doble kabler, og han mente at det var ganske rask plan som forelå. Greit å hvite når man skal planlegge langturer med TM3 til Sverige, Danmark og Tyskland.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

THE

Vil tro det er en rask jobb å bytte ut eksisterende kabel på en ladestasjon.

Det foregår nok periodiske inspeksjoner og service av Tesla SuC jevnlig rundt om i det ganske land, og det naturlige er vel da at Tesla bestiller utskifting av kabler på noen av stolpene når elektriker uansett skal ut til ladestasjonen?

I løpet av februar/mars vil jeg tro at det finnes minst to stk ladestolper med CCS kabler på hver eneste SuC i markeder der Model 3 allerede er i salg. Før året er omme er jeg (nesten) overbevist om at problemstillingen rundt kø på superladere pga. mangel på CCS-kabler er et ikke-problem.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

fredag

Sitat fra: gr på onsdag 09. januar 2019, klokken 14:37

Det er foreløpig over 30000 S og X i Norge, og kommer 4000 Model 3 i løpet av noen måneder. Tenker dette går helt fint. Jeg syns Tesla har håndtert dette strålende med å allerede begynne å oppgradere superchargerne, og kapasiteten på superchargerne her til lands er betydelig bedre i år enn tidligere. Er klar over at noen er mer belastet enn andre, men de fleste er oppgradert med flere ladere og det har kommet flere nye lokasjoner. Det er dessuten kun visse dager og tidspunkter som er kritiske. Alle kan se i navien på bilen hvor mange som er i bruk før man kjører inn. Er det proppfullt i Porsgrunn så stopp i Larvik da, eller Brokelandsheia om man kommer andre veien. Samme gjelder mange andre steder. Jeg har aldri stått i kø, men vært veldig nær på en gang, i Aksdal. Både Røldal og Vikeså er nye og kan i praksis avlaste Aksdal, selv om det er litt avstand. Jeg har ikke behov for Aksdal lenger etter Røldal kom.

Dette er heller ikke en X/S vs 3-greie, men det en skal huske på, for eksempel på Kjerlingland, er at 3 kan antageligvis utnytte 175kW-laderne som står 10 meter unna Tesla Superchargerne, mens X og S ikke kan det. Tipper mange vil betale 80,- kroner, og lade på Ionity, i stedet for å stå i kø.

Jeg synes diskusjonen her veldig godt illustrerer hva som kan bli problematisk.

Inntil nå har lading på superchargerne gått veldig bra, ikke bare pga det tekniske som Tesla har løst veldig bra og enkelt og brukervennlig, men også fordi bilen som lader og ladestolpene har vært homogene. Nå endres dette.

Det kan bli diskusjoner om hvem som har størst rett til å lade på en stolpe.

Model S og Model X eiere kommer ikke til å ta spesielt mye hensyn hvis det koster dem noe.

Model 3 eiere vil oppleve mer kø fordi det inntil videre er begrenset hvilke stolper de kan lade på, og disse stolpene kan være opptatt av Model S og Model X som ikke nødvendigvis ser noe poeng i å ta hensyn til at det kan komme en Model 3 etterhvert som trenger å lade.

Det er grunnleggende psykologi dette, at begrenset ressurstilgang ofte skaper konflikter.

Dersom det blir problemer og dårlig stemning ved ladestolpene kan Tesla løse det ved å gjøre ladetilbudet homogent igjen, dvs enten tilby type2 og combo2 på alle stolper, eller evt fjerne type2-kabel fra stolper med combo2.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Handyman

Sitat fra: fredag på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:52
Sitat fra: gr på onsdag 09. januar 2019, klokken 14:37

Jeg synes diskusjonen her veldig godt illustrerer hva som kan bli problematisk.

Inntil nå har lading på superchargerne gått veldig bra, ikke bare pga det tekniske som Tesla har løst veldig bra og enkelt og brukervennlig, men også fordi bilen som lader og ladestolpene har vært homogene. Nå endres dette.

Det kan bli diskusjoner om hvem som har størst rett til å lade på en stolpe.

Model S og Model X eiere kommer ikke til å ta spesielt mye hensyn hvis det koster dem noe.

Model 3 eiere vil oppleve mer kø fordi det inntil videre er begrenset hvilke stolper de kan lade på, og disse stolpene kan være opptatt av Model S og Model X som ikke nødvendigvis ser noe poeng i å ta hensyn til at det kan komme en Model 3 etterhvert som trenger å lade.

Det er grunnleggende psykologi dette, at begrenset ressurstilgang ofte skaper konflikter.

Dersom det blir problemer og dårlig stemning ved ladestolpene kan Tesla løse det ved å gjøre ladetilbudet homogent igjen, dvs enten tilby type2 og combo2 på alle stolper, eller evt fjerne type2-kabel fra stolper med combo2.
Helt enig i dine vurderinger.
I tillegg kan Tesla lage et køsystem i software i bilene, eller kun tillate at kjøretøy med TM3-VIN kun får startet lading. Da er omtrent bare fantasien en begrensning.

Espen Hugaas Andersen

Forventer at alle stolpene vil få støtte for begge standardene, men det kan nok ta en del måneder. Det er nok i denne overgangsperioden det vil kunne være gnissninger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA