CCS for Model 3, superchargerne oppgraderes med CCS combo2-plugg

Startet av fredag, onsdag 14. november 2018, klokken 12:12

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: z4rd på mandag 07. januar 2019, klokken 22:04
Sist påske var f.eks SuC Nebbenes betjent av en slags «valet» fra Tesla. Han guida folk hvor de skulle parkere, koblet til/fra for folk og slo av en prat. Ganske hyggelig egentlig, på samme tid sørget han for en grei flyt i ladingen. Ikke utenkelig at de kjører det samme opplegget nå.
Er ofte guiding typiske store utfartsdager.
Glad jeg kan kjøre rett til hytta uten stopp mtp.at skolebarn og destinasjon gjør at jeg gjerne nå må reise samtidig som alle andre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. januar 2019, klokken 22:07
Og de utgjør en ganske liten andel av Tesla-eierne etter min erfaring ;) Jeg gir ofte beng i å sjekke stolpepar selv, da jeg som regel har god tid. Noen ganger velger jeg med overlegg opptatt stolpepar, så jeg skal slippe å flytte bilen før jeg er ferdig med å spise...
Min opplevelse er at det er veldig avhengig av tidspunkt. Er det når erfarne hyttependlere lader på utfartsdager, så kan jeg garantere at hvis SuC er halvfull så er det en bil pr stolpepar. Er det en random hverdag eller feriedager i Europa er det mere tilfeldig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. januar 2019, klokken 22:09
Glad jeg kan kjøre rett til hytta uten stopp mtp.at skolebarn og destinasjon gjør at jeg gjerne nå må reise samtidig som alle andre.
Jepp, det var en av det meste tungtveiende argumentet for å kjøpe 100 batteri. Skolebarn og hytte på fjellet 25 mil unna.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. januar 2019, klokken 18:42

Å insinuere at jeg misforstår med vilje synes jeg er litt drøyt, men jeg har rimelig mye erfaring med SuC etter 130kkm i Tesla, og vet hvordan ting foregår, i motsetning til en del vordende Model 3 eiere som tror de vet alt her...

Sitat fra: Handyman på mandag 07. januar 2019, klokken 18:30
Det vil i noen tilfeller bety at S og X som lader på en stolpe merket "Model 3 Priority", må bytte ladestolpe hvis det er Model 3 sin tur og det kun er er stolper uten CCS ledig.
Er dette du mener er å forfekte egoisme?

Ja. For det du i praksis sier er for at du (med Model 3) skal kunne få ladet fortere ferdig, så skal en Model S / X eier flytte seg. Siden man ikke vet (utenom ved veldig lav belastning) hvilken ladehastighet den som flytter seg får, så kan man fort legge til en halvtime i ladetiden. Dette vil spesifikt skje i den situasjonen du beskriver der en ladestolpe blir ledig. I tillegg den absurde tanken med at folk skal henge rundt bilen i tre kvarter i tilfelle en Model 3 eier skal dukke opp. Da la du beslag på tre kvarter av noens tid for at du skal kunne lade litt raskere. Også ekstremt egoistisk.

På lavt belegg på SuC er ikke dette noe problem, de fleste som forstår systemet prøver å være behjelpelige både med hengerladere og sikkert CCS, men når det er kø er det kø, da er det FIFO som gjelder. De som er erfarne lader det de må og kommer seg videre kjappest mulig.
Synes du har en ovenfra og ned holdning på måten du uttrykker deg både mot meg og kommende Model 3 eiere. Jeg vet inderlig godt hvordan ladesystemet og effektfordelingen fungerer, og konsekvensene av å flytte på seg. Du må ikke henge deg opp i signaturen min ;-) Den har ikke vært mulig å endre på flere år.
I utganspunktet lurte jeg på hvordan folk tolker Teslas "Model 3 Prioity" og ikke hvordan folk synes det burde være. Det kan vøre to forskjellige ting. Jeg presenterte så min tolkning av hva jeg tort de mener. Det betyr ikke at det slik jeg mener det bør være. Eksempelvis burde kanskje fordelingen av CCS kablene vært annerledes. Uansett er det nok ikke lenge før alle har CCS. Min spådom er at Type 2 pluggen til slutt forsvinner og at dagens S og X vil måtte lade via CCS-adapter.
Ellers er min klare oppfatning at langt fra alle "erfarne" Teslaeiere kan teslalading like godt som deg og meg. Det varierer jo veldig både med tanke på sted og tidspunkt.
Ellers ønskes du god ladefart hvor enn du måtte ferdes!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på mandag 07. januar 2019, klokken 23:23
Min spådom er at Type 2 pluggen til slutt forsvinner og at dagens S og X vil måtte lade via CCS-adapter.

Da må Tesla levere gratis CCS-adapter til titusener av X og S-eiere med fri superlading. Neppe.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 08. januar 2019, klokken 00:20
Min spådom er at Type 2 pluggen til slutt forsvinner og at dagens S og X vil måtte lade via CCS-adapter.

Da må Tesla levere gratis CCS-adapter til titusener av X og S-eiere med fri superlading. Neppe.
Det kan fort bli billigere enn å drifte doble kabler i lang tid.
De kan levere gratis adaptere som kun kan brukes på SuC, og så kan de selge adaptere som i fritt kan brukes på alle CCS-ladere. Hvis mange velger det siste alternativet, kan det koste Tesla svært lite.

Sent from my iPhone using Tapatalk
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 08. januar 2019, klokken 00:20

Tja, når det etterhvert ruller noen millioner Teslaer med CCS-port på veiene samt noen få hundre tusen uten så spørs det om ikke det er enkleste og billigste utvei. Vi kommer nok dit etterhvert, spørs bare når. Jeg tipper om mellom 5 og 10 år.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Amoss

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. januar 2019, klokken 18:24
Teskje: det at det er en CCS stolpe med 100kW effekt ledig betyr ikke at det er to CCS stolper ledig. Det kan like godt godt bety at at en annen lader med 30-40kW på den andre stolpen. Hvor høy SOC bilen på den andre stolpen av ett stolpepar har ser man på lyset ved ladeluken. Så forutsetningene dine er feil. På tide å komme ned av den høye hesten.

Joda joda, det er jo helt rett. Dersom den første som har lagt beslag på en ladestolpe er nesten ferdig - eller av annen grunn har begrenset hastighet - så kan nr. 2 få mer. Men trodde det var greit å omtalte det litt forenklet. Når man ser en annen bil tilkoblet ett stolpe-par så må man i utgangspunktet forutsette at man får en svært begrenset hastighet om man kobler til den andre stolpen i stolpe-parret. I alle fall uten å undersøke dette nærmere. Disse "full hastighet" og "redusert hastighet" har jeg for enkelhets skyld omtalt som "100kW" og "30kW" uten at disse tallene var ment å leses helt bokstavelig. Forutsatte at alle her var innforstått med dette da flere andre her med lang erfaring har brukt samme forenkling. I min uvitenhet trodde jeg at man enten måtte koble seg til for å se, eller spørre den andre tilkoblete bileieren for å få vite status. At man kunne se hastigheten den andre lader med ved å se på lyset på ladeluken når bilen er låst og eieren borte var nytt for meg. Takk for oppdateringen :)

Ps: vær forsiktig så du ikke faller av den høye hesten da ;)
Model S 85D

OhmPaPa

Da blir min levert inn og jeg vil ha pengene tilbake eller CCS-port ettermontert. Noe av poenget med Tesla er lettvindt superlading. Med klønete adapter er det ikke lengre lettvindt. Og mitt rotehue vil glemme adapteret og nei huff.  :-\

turfsurf

Synes du har en ovenfra og ned holdning på måten du uttrykker deg både mot meg og kommende Model 3 eiere.
Det var da svært da. Jeg synes bare det vitner om lite erfaring med SuC på fulle/travle stasjoner når flere foreslår hopping forbi i køen, flytting av biler m.m. for å overholde prioritet. Det er utopi og ikke praktisk gjennomførbart. SuC variant av stolleken.

Tesla ønsker at SuC skal være enkelt og praktisk, innføring av slike regler er ikke forenelig med det.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. januar 2019, klokken 00:38
Tja, når det etterhvert ruller noen millioner Teslaer med CCS-port på veiene samt noen få hundre tusen uten så spørs det om ikke det er enkleste og billigste utvei. Vi kommer nok dit etterhvert, spørs bare når. Jeg tipper om mellom 5 og 10 år.
Helt enig i dette. Når S og X kommer med CCS så vil de kanskje bare slutte å bygge ut flere stolper med type 2 kabler. Evt reverse det som skjer nå, og innføre «old-school» priority :). De som har type 2 må enten greie seg med eksisterende nettverk eller bruke adapter. Etter hvert som de gamle bilene forsvinner kan type 2 pluggen fjernes.

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

Amoss

Sitat fra: Wibla på tirsdag 08. januar 2019, klokken 17:37
To nye stolper med CCS I Holmestrand.

Flott, fortsetter de slik så blir det aldri noe problem det vi har diskutert over her :)  Men rart at de ikke tok alle 6 samtidig når de altså fortsetter så snart?
Model S 85D

Wibla

Kan tenke meg at de ikke vil ha flere stolper enn de må ute av drift på en gang?
2018 Tesla Model S 75D

jorgror

Model S/X bør oppføre seg mot Model 3 eiere slik de selv ønsker å bli behandlet når de i nær fremtid blir i mindretall.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA