CCS for Model 3, superchargerne oppgraderes med CCS combo2-plugg

Startet av fredag, onsdag 14. november 2018, klokken 12:12

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. januar 2019, klokken 09:30
Fordi det er Tesla som er rett instans for klager? Det blir helt feil av M3 eieren å klage sin nød til andre som lader eller snike i køer når det er Tesla som har satt M3 eieren i denne posisjonen.
Klagen må havne rett sted.

"Hvorfor det?" henviste til hvorfor de skulle klage, noe som burde ha kommet klart frem dersom du leste resten av avsnittet. Ingen grunn til å klage til noen så lenge videre oppgradering av  ladestolper skjer innen rimelig tid.

Har ikke sagt noe om å "klage sin nød til andre som lader", kun om å opplyse om at Tesla ønsker å prioritere Model 3 på disse stolpene. Og nei, jeg tar ikke til ordet for å hverken klage høylydt eller fysisk dersom de andre som lader/ønsker å lade opptrer uanstendig.
Model S 85D

zbk

For å bringe flere vurderinger i diskusjonen her.

Hva om man har Ionity (eller andre >100kW CCS ladere i nærheten), vil man da forvente at M3-eiere velger disse fremfor å lader på superladerene (ved kø) slik at S- og X-eiere slipper å vente mer enn nødvendig?

Dersom man forventer (litt) ekstraservice fra Model S og X vil kanskje dette være like naturlig? Det kommer jo etter hvert flere steder der disse er samlokalisert.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Handyman

Sitat fra: zbk på mandag 07. januar 2019, klokken 10:46

Hva om man har Ionity (eller andre >100kW CCS ladere i nærheten), vil man da forvente at M3-eiere velger disse fremfor å lader på superladerene (ved kø) slik at S- og X-eiere slipper å vente mer enn nødvendig?

Dersom man forventer (litt) ekstraservice fra Model S og X vil kanskje dette være like naturlig? Det kommer jo etter hvert flere steder der disse er samlokalisert.
I gratisperioden (6-9mnd) tviler jeg sterkt på det, hvis ikke eieren har det travelt da.
Når gratisperioden er over vil det, forutsatt noenlunde lik pris og hastighet, sikkert stille seg annerledes.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sn187

Sitat
Når gratisperioden er over vil det, forutsatt noenlunde lik pris og hastighet, sikkert stille seg annerledes.

Jeg tviler at det blir samme pris på SuC og Ionity for Tesla-eiere. Ionity er vel et kommersielt nettverk som må tjene penger på ladingen. Tesla har forpliktet seg til å ikke gjøre dette, ref. deres supportside om superladere: "Tesla er forpliktet til å sikre at superchargeren aldri vil være et fortjenestesenter"

zbk

Jeg tviler på at det blir tilsvarende priser for lading hos Tesla og andre etter hvert, men pt koster det 80,- (hvis de da tar betaling nå) pr lading hos Ionity og da er man på samme pris som hos Tesla ved 57kWh. Regner man inn spart ventetid vil det være en no-brainer i mitt regnskap om man ikke er en av de første i køen.

Er spent på hva CCS-adapter vil gi av ladeeffekt for model S og X. Hvis man får (henimot) supercharger-hastighet skal det ikke mye ventetid til før jeg hadde valgt CCS i stedet (med faren for at man vil bli utskjelt for å "snylte" på ladenettverket til resten).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

olavxxx

Sitat fra: zbk på mandag 07. januar 2019, klokken 10:46

Rar tilnærming.

Har hatt X i 1 år og venter 3 performance.
Klart at alle med 3 skal få bruke superlader.
X, S og 3 eiere kan velge hvor de vil lade.

X og S må ha adapter for CCS, men det kommer. I starten har 3 dårligst dekning på CCS, etter hvert vil den ha bedre.

Men husk det kommer ny X og S, garantert med CCS.

olavxxx

Sitat fra: zbk på mandag 07. januar 2019, klokken 12:09
Jeg tviler på at det blir tilsvarende priser for lading hos Tesla og andre etter hvert, men pt koster det 80,- (hvis de da tar betaling nå) pr lading hos Ionity og da er man på samme pris som hos Tesla ved 57kWh. Regner man inn spart ventetid vil det være en no-brainer i mitt regnskap om man ikke er en av de første i køen.

Er spent på hva CCS-adapter vil gi av ladeeffekt for model S og X. Hvis man får (henimot) supercharger-hastighet skal det ikke mye ventetid til før jeg hadde valgt CCS i stedet (med faren for at man vil bli utskjelt for å "snylte" på ladenettverket til resten).
Blir nok ganske dyrt ja. Ser jo bare hva chademo lading koster hos GK/Fortum på 50 kW.

Handyman

Det var nettopp slik jeg tenkte da jeg skrev "forutsatt noenlunde lik pris". Jeg tror og håper at Tesla ikke vil øke prisene sine mer enn å justere for prisstigning og inflasjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: sn187 på mandag 07. januar 2019, klokken 11:56
Sitat

Jeg tviler at det blir samme pris på SuC og Ionity for Tesla-eiere. Ionity er vel et kommersielt nettverk som må tjene penger på ladingen. Tesla har forpliktet seg til å ikke gjøre dette, ref. deres supportside om superladere: "Tesla er forpliktet til å sikre at superchargeren aldri vil være et fortjenestesenter"

I tillegg setter Tesla av en sum pr. solgte bil for utbygging av nettverket. Den prisen de tar for strømmen skal altså kun dekke drift og vedlikehold, ikke konstruksjon.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 07. januar 2019, klokken 07:38
Når jeg leser dette, virker det som om «mannen med balltreet» mener at S og X har prioritet, uansett type ladestolpe.
Mulig jeg misforstår, men jeg forventet veldig ulik tolkning av begrepet, så det er ikke overraskende.
Den som har prioritet er den som står først i køen. Når så en X eller S skal lade, så skal de velge stolpepar hvor det ikke er Model 3 priority så lenge det er ledig. En annen tolking vil være latterlig. Hva om en S kom inn ti sekunder før en Model 3 og koblet seg til siste ledige stolpe? Skal en som da lader på en stolpe med CCS koble seg fra når en Model 3 kommer? Det er akkurat det samme som om en Model 3 skal hoppe frem i køen. Begge deler fører til det samme, noen andre må vente ekstra for at andre skal komme frem i køen. Dette kommer bare ikke til å skje.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Amoss på mandag 07. januar 2019, klokken 09:15
Som jeg sa:  "alle anstendige mennesker", fyren som har balltreet klart i tilfelle sniking, eller på annen måte tyr til håndgemeng fordi de ikke forstår fornuften i det jeg skrev går ikke inn under den kategorien ;)

Og nei, sier ikke at de skal hoppe en halvtime ekstra frem i køen, men at noen S/X kan måtte vente typisk 5 minutter lengre da Model 3 ellers ville risikert å måtte vente nettopp en halvtime EXTRA fordi en uanstendig S/X eier sniker forbi den av Tesla prioriterte Model 3 på en av de få stolpene den enn så lenge kan bruke, istedet for å vente disse 5 minutter ekstra på at en annen stolpe skal bli ledig.
Tror det bare er fremtidige Model 3 eiere som ser sniking i køen som fornuftig. Som Øivind skriver, det er allerede alt for mange variabler med stolpepar og ladefart ute og går at folk gidder ikke å forholde seg til det. Prøv dette på Nebbenes hvor stolpeparene ikke står side ved side i tillegg, så har du oppskrift for kaos. Dette er akkurat samme diskusjonen med ladeplasser tilpasset hengerfeste. Takk og lov så har ikke Model 3 hengerfeste og. Da hadde blitt fullstendig kaos.

Når det gjelder tidsbruk så er illustrasjonen din lagt opp til å være fordelaktig for S og X. En stund til vil det være vesentlig flere X og S i Norge en Model 3, så prosentvis ladestolper som passer til Model 3 vil være større enn det som passer til S og X, så det kan fort snues på hodet. Hvorfor skal Model 3 snike i køen for å spare 5 minutt for at X sjåføren skal vente?

At Model 3 skal sperre for lading på ikke-kompatible ladestolper blir søkt. Køen er FIFO, Model 3 kan bare bruke ett subsett av stolpene, X/S skal primært velge ikke-CCS utstyrte stolper. Og har du ikke henger skal du ikke velge disse heller.

Hva skal en X uten henger velge hvis det kun er en henger tilpasset og en CCS tilpasset stolpe ledig tro?

Som Øivind sier, jeg tar hensyn til både henger og Model 3 hvis andre valg dekker samme behov. Model 3 har jo og muligheten til å lade på Ionity og andre CCS ladere som gjerne er på samme steder som SuC hvis det er ett behov.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Amoss på mandag 07. januar 2019, klokken 09:26
... og dette er altså helt i tråd med hva jeg skrev over. Så ikke noe galt i dette. Når problemet oppstår må det nødvendigvis kun være 30kW stolper med CCS tilgjengelig. Så heller ikke noe galt i at du deler stolpe med en Model 3.
Nei, du misforstår. Hvis alle stolpepar utenom ett par med CCS har minst en bil tilkoblet, hvilken skal X/S velge da? En stolpe uten CCS og få lav ladefart, eller den ene CCS stolpen med full fart? Jeg garanterer at alle med kjennskap til stolpepar og ladefart velger det ene ledige stolpeparet med CCS, så lenge de har behov for det.

jlan

Dette blir for vanskelig, det spørs om Tesla må legge inn hele køsystemet, slik at en dirigeres til (eller auto-parkeres på) en bestemt plass. De vet jo hvilke biler som er på vei inn, hvor mye de trenger å lade, om de har tilhenger osv. Kanskje en kan forhåndsbestille hele turen og få "slot times", så en kan sette ned farten på vei inn mot SuC, i stedet for å kappkjøre om en bedre plass i køen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. januar 2019, klokken 13:34
Nei, du misforstår. Hvis alle stolpepar utenom ett par med CCS har minst en bil tilkoblet, hvilken skal X/S velge da? En stolpe uten CCS og få lav ladefart, eller den ene CCS stolpen med full fart? Jeg garanterer at alle med kjennskap til stolpepar og ladefart velger det ene ledige stolpeparet med CCS, så lenge de har behov for det.

Hva eller hvem er det jeg missforstår her? Spørsmålet du stiller skrev jeg svaret på over, og i hva du siterte så gjentok/bekreftet jeg det jeg skrev tidligere.

Så gå tilbake og denne gangen prøv å LES hva jeg skriver, så kan du heller prøve å svare meg på nytt om det fortsatt er noe som er uklart. Inntil det så ser jeg bort i fra dine to siste svar til meg.
Model S 85D

Wibla

Sitat fra: olavxxx på mandag 07. januar 2019, klokken 12:12

Blir nok ganske dyrt ja. Ser jo bare hva chademo lading koster hos GK/Fortum på 50 kW.

Grønn Kontakt CCS 120kW (3,50kr per min) gir 1,83 kr/kWh ved 115kW, 2,33 kr/kWh ved 90kW. Til ettertanke.
2018 Tesla Model S 75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA