CCS for Model 3, superchargerne oppgraderes med CCS combo2-plugg

Startet av fredag, onsdag 14. november 2018, klokken 12:12

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Ellemelle på søndag 06. januar 2019, klokken 21:34
Det som ihvertfall er helt sikkert, er at det ikke menes at de som lader på Type2 må koble fra og stille seg bakerst i køen igjen hvis det skulle dukke opp en bil med CCS :-)
Det hadde i så fall vært tidenes logiske kortslutning.

Enig. Men om man står på CCS-plass med TMS/TMX og det har blitt en annen plass ledig i mellomtiden så bør man nok vurdere å flytte dit om det kommer en Model 3 og det ikke er andre CCS-plasser ledige.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Dette kan ikke løses på annen måte enn at alle plassene får dobbelt sett kabler.
At brukerne skal følge med på hva slags biler som lader og hvilke kabler som henger på stolpen tror jeg er en utopi.
Jeg kommer tilbake til bilen når pausen er over og ladebehovet dekket. Velger lader på et ledig par om høy effekt er viktig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Etter å få opp 4 ccs på hver lokasjon synes jeg de heller skal bygge ut ekstra CCS-stolper som kun har CCS. Det blir stadig flere Teslaer på veien, så da trenger en mer kapasitet. Ikke vits å klusse med alle Type2 stolpene. Det øker ikke total kapasitet særlig.
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. januar 2019, klokken 22:33
Enig. Men om man står på CCS-plass med TMS/TMX og det har blitt en annen plass ledig i mellomtiden så bør man nok vurdere å flytte dit om det kommer en Model 3 og det ikke er andre CCS-plasser ledige.
En ting jeg ikke har fått klarhet i. Hvis man er høflig og flytter seg slik, blir man da straffet med +1 på superladingtelleren, slik at man får en lading mindre igjen før man settes ned i ladehastinget ? Eller er det total superlader kWh som teller?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Interessant å se så mange forsøk på å definere hva Tesla mener med dette :)

Min tolkning er at om det er kø på SuC, og en CCS stolpe blir leding, så får Model 3 forrang selv om det finnes S eller X som teknisk sett er "foran i køen".

Skulle en S eller X stå på en CCS plass, og det ikke er noen flere ledige CCS plasser, men noen kun Type2 plasser som er ledige finner jeg det ikke unaturlig at S eller X flyttes til en ledig Type2 stolpe dersom eieren er ved bilen. Er eieren opptatt med andre gjøremål så vil han/hun naturligvis ikke oppdage problemstillingen.

Kommer en S eller X til en SuC og det er ledige Type2 stolpe-par, så bør de absolutt velge en av disse fremfor å stille seg på en CCS plass. Men ingen skal kunne klage over at de stilte seg på en CCS stolpe dersom de ellers ville måttet dele en lader som var i bruk.

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 06. januar 2019, klokken 22:39
Dette kan ikke løses på annen måte enn at alle plassene får dobbelt sett kabler.
At brukerne skal følge med på hva slags biler som lader og hvilke kabler som henger på stolpen tror jeg er en utopi.

På sikt er jeg rimelig overbevist om at det kommer til å bli tilfelle at alle plassene får dobbelt sett med kabler. At folk i mellomtiden skal klare å få med seg hvilke kabler som henger på den stolpen man skal lade fra mener jeg at ikke er for mye forlangt, men sant nok, som med det meste annet er det nok en utopi at alle skal klare å etterleve selv så enkle kjøreregler som skissert over. Så vi får si oss fornøyd om bare alle anstendige mennesker klarer det :)
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: Amoss på mandag 07. januar 2019, klokken 00:49
Min tolkning er at om det er kø på SuC, og en CCS stolpe blir leding, så får Model 3 forrang selv om det finnes S eller X som teknisk sett er "foran i køen".

Skulle en S eller X stå på en CCS plass, og det ikke er noen flere ledige CCS plasser, men noen kun Type2 plasser som er ledige finner jeg det ikke unaturlig at S eller X flyttes til en ledig Type2 stolpe dersom eieren er ved bilen. Er eieren opptatt med andre gjøremål så vil han/hun naturligvis ikke oppdage problemstillingen.
Jeg skal love deg at hvis en Model 3 eier prøver seg på det første der så blir det håndgemeng på SuC. Det du i praksis sier er at du skal hoppe (f.eks) en halvtime ekstra frem i køen fordi det tilfeldigvis ble en stolpe med CCS kabel ledig. Jeg håper virkelig ingen andre tenker slik.

Det andre momentet er greit det så lenge det er lite trafikk på SuC,  men i rushtida så blir det bare rot å begynne flytte biler mellom ladestolper. Skal jeg lade i 25 minutt så gidder jeg ikke stå å følge med og flytte bilen frem og tilbake og bruke ekstra tid på dette. Jeg parkerer, lader og ferdig med det. Sniker noen i køen tar jeg med balltreet bort og spør høflig om han/hun er synshemmet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. januar 2019, klokken 07:18

Jeg skal love deg at hvis en Model 3 eier prøver seg på det første der så blir det håndgemeng på SuC. Det du i praksis sier er at du skal hoppe (f.eks) en halvtime ekstra frem i køen fordi det tilfeldigvis ble en stolpe med CCS kabel ledig. Jeg håper virkelig ingen andre tenker slik.

Det andre momentet er greit det så lenge det er lite trafikk på SuC,  men i rushtida så blir det bare rot å begynne flytte biler mellom ladestolper. Skal jeg lade i 25 minutt så gidder jeg ikke stå å følge med og flytte bilen frem og tilbake og bruke ekstra tid på dette. Jeg parkerer, lader og ferdig med det. Sniker noen i køen tar jeg med balltreet bort og spør høflig om han/hun er synshemmet.
Når jeg leser dette, virker det som om «mannen med balltreet» mener at S og X har prioritet, uansett type ladestolpe.
Mulig jeg misforstår, men jeg forventet veldig ulik tolkning av begrepet, så det er ikke overraskende.
https://snl.no/prioritet
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 06. januar 2019, klokken 22:39

På sikt er jeg rimelig overbevist om at det kommer til å bli tilfelle at alle plassene får dobbelt sett med kabler. At folk i mellomtiden skal klare å få med seg hvilke kabler som henger på den stolpen man skal lade fra mener jeg at ikke er for mye forlangt, men sant nok, som med det meste annet er det nok en utopi at alle skal klare å etterleve selv så enkle kjøreregler som skissert over. Så vi får si oss fornøyd om bare alle anstendige mennesker klarer det :)
Mtp. at mange eiere ikke engang er klar over A/B delingen tror jeg du kraftig overvurderer folks evne til å lese ny liten tekst, følge med på hva slags modeller som ankommer ladestasjonen, hvilke ladere som er ledig/opptatt med forskjellig type kabel, flytte bilen det minuttet tilstrekkelig rekkevidde er ladet  +++.
Å forsøke å sette det i sammenheng med å oppføre seg anstendig blir søkt, men har du reservert M3 forstår jeg hvorfor det hevdes. Å ha kontroll på alle disse detaljene til en hver tid handler ikke om anstendighet.

Da får du heller snu på saken og påpeke hvor uanstendig det er av Tesla å levere en ladeløsning som er så komplisert.

Jeg har betalt for tilgang til ladenettverket og kommer til å velge lader som gir best effekt, forutsatt at jeg trenger full effekt. Om jeg kan velge mellom en kombo-stolpe som gir 110kW versus en single-stolpe som gir 30kW og jeg trenger full effekt, så velger jeg den som gir full effekt. Deretter går jeg fra bilen og gjør det ærendet jeg har (toalettbesøk, kjøpe matbit, benstrekk, handle osv) til pausen og ladebehov er over.
Er pausen et sted hvor jeg kan se bilen og jeg oppdager en M3 som venter mens jeg kan flytte til ledig stolpe så ville jeg flyttet den. Men det vil nok være unntaket fremfor regelen at jeg ser bilen. Eneste gangene jeg passer på å følge med er om pausebehovet overstiger ladebehovet. Da ser jeg ofte etter for å være sikker på at det ikke er kø på laderen.

Jeg tror ikke Tesla oppfordrer til så uanstendig oppførsel.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. januar 2019, klokken 07:18

Som jeg sa:  "alle anstendige mennesker", fyren som har balltreet klart i tilfelle sniking, eller på annen måte tyr til håndgemeng fordi de ikke forstår fornuften i det jeg skrev går ikke inn under den kategorien ;)

Og nei, sier ikke at de skal hoppe en halvtime ekstra frem i køen, men at noen S/X kan måtte vente typisk 5 minutter lengre da Model 3 ellers ville risikert å måtte vente nettopp en halvtime EXTRA fordi en uanstendig S/X eier sniker forbi den av Tesla prioriterte Model 3 på en av de få stolpene den enn så lenge kan bruke, istedet for å vente disse 5 minutter ekstra på at en annen stolpe skal bli ledig.

Også greit om du skriver deg bak øret at dersom en annen stolpe blir ledig og Model 3 er først i køen, så må den uansett stå over og slippe evnt. senere ankomne biler foran seg. Derfor må de nødvendigvis prioriteres på de få stolpene de kan bruke så lenge det er slik. Etterhvert forventer jeg at problemet forsvinner ettersom oppgradering av stolper går sin gang. Eller mener du at Model 3 eieren i ett slikt tilfelle skal finne frem sitt balltre og nekte Model S/X å lade frem til han får tilgang til "sin" stolpe?

Nb: Tallene over er grove og unøyaktige, men illustrerer poenget mitt. Ingen hensikt å debattere om det er 5 minutter eller 10 minutter - eller en halvtime eller tre kvarter.
Model S 85D

Øyvind.h

Forventer at M3 eieren som står først i køen, men som ikke får plugget i fordi pluggen ikke passer og derfor må slippe andre forbi, klager til Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. januar 2019, klokken 09:04
Mtp. at mange eiere ikke engang er klar over A/B delingen tror jeg du kraftig overvurderer folks evne til å lese ny liten tekst, følge med på hva slags modeller som ankommer ladestasjonen, hvilke ladere som er ledig/opptatt med forskjellig type kabel, flytte bilen det minuttet tilstrekkelig rekkevidde er ladet  +++.
Å forsøke å sette det i sammenheng med å oppføre seg anstendig blir søkt, men har du reservert M3 forstår jeg hvorfor det hevdes. Å ha kontroll på alle disse detaljene til en hver tid handler ikke om anstendighet.

Joda, du har helt rett i at ikke alle anstendige mennesker er godt nok opplyste, og derfor i utgangspunktet ikke vil følge det jeg skrev over. Men uopplyste anstendige mennesker kan opplyses, og vil opptre anstendig basert på det. Å være uopplyst har ingen ting med anstendighet å gjøre, men å nekte å la seg opplyse eller nekte å opptre korrekt når man er opplyst har.

Da får du heller snu på saken og påpeke hvor uanstendig det er av Tesla å levere en ladeløsning som er så komplisert.

Dette er jo helt klart midlertidig frem til alle stolpene er oppgradert. Tar neppe så veldig lange tiden (håper jeg), og problemet vil være borte.

Jeg har betalt for tilgang til ladenettverket og kommer til å velge lader som gir best effekt, forutsatt at jeg trenger full effekt. Om jeg kan velge mellom en kombo-stolpe som gir 110kW versus en single-stolpe som gir 30kW og jeg trenger full effekt, så velger jeg den som gir full effekt. Deretter går jeg fra bilen og gjør det ærendet jeg har (toalettbesøk, kjøpe matbit, benstrekk, handle osv) til pausen og ladebehov er over.
Er pausen et sted hvor jeg kan se bilen og jeg oppdager en M3 som venter mens jeg kan flytte til ledig stolpe så ville jeg flyttet den. Men det vil nok være unntaket fremfor regelen at jeg ser bilen. Eneste gangene jeg passer på å følge med er om pausebehovet overstiger ladebehovet. Da ser jeg ofte etter for å være sikker på at det ikke er kø på laderen.

... og dette er altså helt i tråd med hva jeg skrev over. Så ikke noe galt i dette. Når problemet oppstår må det nødvendigvis kun være 30kW stolper med CCS tilgjengelig. Så heller ikke noe galt i at du deler stolpe med en Model 3.

Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. januar 2019, klokken 09:19
Forventer at M3 eieren som står først i køen, men som ikke får plugget i fordi pluggen ikke passer og derfor må slippe andre forbi, klager til Tesla.

Hvorfor det?  Enn så lenge kan vi regne med at Tesla oppgraderer de gjenstående så fort de kan. Drøyer det før resten blir oppgradert kan det nok være mer aktuelt, eller om det er enkelte ladestasjoner der dette er ett større problem enn andre, slik at Tesla forstår at dette er en stasjon de må prioritere.
Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på mandag 07. januar 2019, klokken 09:28
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. januar 2019, klokken 09:19

Hvorfor det?
Fordi det er Tesla som er rett instans for klager? Det blir helt feil av M3 eieren å klage sin nød til andre som lader eller snike i køer når det er Tesla som har satt M3 eieren i denne posisjonen.
Klagen må havne rett sted.
VW ID4 GTX 2023

matsbue

Mulig jeg har misforstått, men siden det var snakk om å lansere et CCS adapter for Model X/S trodde jeg at alle ladere på sikt (iallefall nye) bare skulle være CCS? Og at det forventes at også S/X etterhvert blir lansert med CCS isteden for bare Type 2?

Handyman

Sitat fra: matsbue på mandag 07. januar 2019, klokken 09:36
Mulig jeg har misforstått, men siden det var snakk om å lansere et CCS adapter for Model X/S trodde jeg at alle ladere på sikt (iallefall nye) bare skulle være CCS? Og at det forventes at også S/X etterhvert blir lansert med CCS isteden for bare Type 2?
Det er også min antakelse, men nå i starten vil de fleste Model 3 har fri superlading i 6-9 mnd. Det ikke sikkert at alle laderne får CCS før mange av disse kjører rundt i landet, men dette vil forhåpentligvis gå raskt, slik at problemstillingen rundt "Model 3-prioritet" kun vil vare en kort periode.
Kanskje Tesla kunne tilby å utsette perioden for gratis lading for enkelte, slik at overgangen blir "mykere"?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA