CCS for Model 3, superchargerne oppgraderes med CCS combo2-plugg

Startet av fredag, onsdag 14. november 2018, klokken 12:12

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: daktari på lørdag 05. januar 2019, klokken 21:11
Noen som har sjekket om de har endret output på laderen, altså max. A?
Ikke vannkjølt kabel?
Alt er likt som før. Bare en ny Combo2-plugg i tillegg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

fredag

Sitat fra: sjokomelk på fredag 04. januar 2019, klokken 22:16
Fikk tilsendt bilder fra Wibla fra Holmestrand nå.
https://twitter.com/sjokomlk/status/1081297168261148673
Men rart at de bare har tatt 4 av 16 stolper...

Det går kanskje greit på Holmestrand, for der er det jo ofte ledige stolper.

Men på feks Telemarksporten er det ofte helt fullt, og der bør de nok ha CCS på alle stolpene. Hvis ikke vil køsystemet der bli helt håpløst.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

turfsurf

Sitat fra: fredag på søndag 06. januar 2019, klokken 15:11
Men på feks Telemarksporten er det ofte helt fullt, og der bør de nok ha CCS på alle stolpene. Hvis ikke vil køsystemet der bli helt håpløst.
Hva blir vanskelig med køsystemet ? Er det helt fullt er det neste bil sin tur når det blir ledig, X, S eller 3. Er det ett ledig stolpepar når man kommer så bruker man det. Er det ledig både stolpepar med type 2 og CCS plug når en X eller S kommer, så tar de type 2 stolpepar. Det blir ikke alltid optimalt for en Model 3 eier, men sånn blir det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Blir det OK å ta en type 2 + CCS hvor både A og B er ledig, i stedet for en ledig type 2 hvor den andre i paret er i bruk ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ellemelle

Så langt har de montert CCS-kablene parvis, det vil si at hvis A og B er ledig, så har begge disse CCS. Da har jeg ingen problemer med å ta en av disse, siden det da fortsatt vil være en ledig CCS etterpå.

Å lade med halv fart på en stolpe i tilfelle det skulle komme to med CCS senere er uaktuelt.

sjokomelk

Jeg tror vi skal puste helt rolig og ikke bli stressa for "om hvis atte i fremtiden". Mest sannsynlig vil alle ladestoplene få dobbelt sett med plugger i løpet av kort tid, men nå under første bølgen blir det bare montert 4 på hvert sted. Kanskje det er "proof of concept" og teknikere som skal gjøre jobben et par ganger i mindre skala først?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Devoldinho

Enig at vi ikke skal krisemaksimere før det evt. blir en problemstilling.
Men siden vi drodler i hypotetiske scenarioer, sett det skulle komme to Model 3 etterpå, ville du da flyttet deg til en ledig ikke-CCS stolpe?

Tror den potensielt største utfordringen er at folk ikke tenker på A/B stolper eller CCS-stolper, men tar den første de kommer til. I hvert fall basert på mine erfaringer fra div SuC.

Handyman

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. januar 2019, klokken 15:59
Sitat fra: fredag på søndag 06. januar 2019, klokken 15:11
Hva blir vanskelig med køsystemet ? Er det helt fullt er det neste bil sin tur når det blir ledig, X, S eller 3. Er det ett ledig stolpepar når man kommer så bruker man det. Er det ledig både stolpepar med type 2 og CCS plug når en X eller S kommer, så tar de type 2 stolpepar. Det blir ikke alltid optimalt for en Model 3 eier, men sånn blir det.
På SuC hvor Tesla har merket  med Model 3 Prioritet, lurer jeg på hva Tesla mener.
Når noe gis prioritet så må i følge definisjonen alt annet vente. I ytterste konsekvens må da S eller X som bruker en post flytte seg når det kommer en Model 3, men jeg tviler på at det er det de mener. 
Skal bli spennende å følge utviklingen. Siden det er i starten at Model 3 eierne har gratis lading håper jeg ikke det tar lang tid før alle ladepostene har begge pluggene. Hvis ikke frykter jeg at det kan bli en del konflikter da jeg tror at det er mange forskjellige tolkninger av hva «Model 3 prioritet» betyr.

Sent from my iPhone using Tapatalk
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kc

Model 3 priority er nok først og fremst ment som en vennlig påminner om å benytte type 2 dersom det er ledig. Er det kø må vi som har 3`er bare vente. SC bygges sikkert ut relativt fort så ingen grunn til å ta problemene på forskudd. I tillegg har vi jo alltids Fortum, Ionity og Grønnkontakt dersom det skulle knipe  :)

Wibla

Er ikke helt ublu pris på 120kW-laderne om det er 3,50 kr per minutt - ved 115kW ladeeffekt betaler du 1,83 per kWh. Regnestykket endrer seg fort når effekten begynner å dale, men det må man bare regne med.
2018 Tesla Model S 75D

Ellemelle

Det som ihvertfall er helt sikkert, er at det ikke menes at de som lader på Type2 må koble fra og stille seg bakerst i køen igjen hvis det skulle dukke opp en bil med CCS :-)
Det hadde i så fall vært tidenes logiske kortslutning.

ladov

Nå har jeg aldri brukt en superlader før men er det ikke sånn at det er to uttak på hver stolpe? Og hvis en stolpe har 1 uttak av hver type,så kan 'Model 3 Prioritet' på den stolpen bety at en bil som allerede bruker type2-uttaket får redusert effekt hvis noen kobler seg til CCS-uttaket? Altså ikke snakk om å flytte seg, 'bare' få lavere effekt?

Alternativt så betyr 'Model 3 Priority' ikke mer enn at 'her er det CCS-uttak og det får ikke andre biler enn TM3 brukt'. Så lenge antall uttak matcher antall oppstillingsplasser så vil ikke dette bli et tema, annet at enkelte Tesla-eiere kan bli litt forvirret over å finne et uttak som ikke passer bilen deres(hvis ikke bilen selv foreslår et passende uttak)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Wibla

Jeg tolker det dithen at TMS/TMX oppfordres til å bruke andre stolper dersom disse er ledige.

Vi trenger ikke gjøre dette altfor vanskelig :)
2018 Tesla Model S 75D

Handyman

Sitat fra: ladov på søndag 06. januar 2019, klokken 21:52
Nå har jeg aldri brukt en superlader før men er det ikke sånn at det er to uttak på hver stolpe? Og hvis en stolpe har 1 uttak av hver type,så kan 'Model 3 Prioritet' på den stolpen bety at en bil som allerede bruker type2-uttaket får redusert effekt hvis noen kobler seg til CCS-uttaket? Altså ikke snakk om å flytte seg, 'bare' få lavere effekt?

Alternativt så betyr 'Model 3 Priority' ikke mer enn at 'her er det CCS-uttak og det får ikke andre biler enn TM3 brukt'. Så lenge antall uttak matcher antall oppstillingsplasser så vil ikke dette bli et tema, annet at enkelte Tesla-eiere kan bli litt forvirret over å finne et uttak som ikke passer bilen deres(hvis ikke bilen selv foreslår et passende uttak)
Hver Tesla superlader har to poster/stolper/stalls (A og B) disse må dele på effekten til laderen. Noen av postene har i tillegg to kabler og plugger (Tesla Type 2 og CCS) disse kan ikke brukes samtidig.
Altså uansett kun en bil pr stolpe.

Sent from my iPhone using Tapatalk
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA