Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CCS for Model 3, superchargerne oppgraderes med CCS combo2-plugg

Startet av fredag, onsdag 14. november 2018, klokken 12:12

« forrige - neste »

geear

Hvis det er 12 stalls og fire av disse er bygget om til CCS, så er det kun åtte igjen av vanlige, og om man ikke vil ha delt lader så holder det da at fire X/S lader, så må femtemann over og ta en CCS-stall for å få full fart, selv om det fortsatt er syv ledige staller. Derfor er dette en utfordring selv om det ser ut som det er mange disponible vanlige staller.

Ser OhmPaPa skriver at de fleste allerede er CCS. Det er veldig langt fra min erfaring. Nærmeste ladere her for meg er Aksdal, Vikeså, Bygland og Lyngdal, og der er status noe sånt som 2/8, 4/12, 4/20 (mulig seks eller åtte), 2/8.

Espen Hugaas Andersen

Det er nok noen som vil velge CCS stolpe først, utifra tanken at nyere stolpe = bedre. Og den tanken er ikke fullstendig feil. Var på superladeren ved Langebru/Hokksund i januar, og måtte flytte bilen 2-3 ganger, ettersom jeg ikke fikk særlig futt. Det var diverse skader på pluggene, og en var full av snø.

Neste gang tok jeg en CCS stolpe. Men da hadde jeg flyttet bilen ved behov.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OhmPaPa

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:57
Neste gang tok jeg en CCS stolpe. Men da hadde jeg flyttet bilen ved behov.

Det må være greit. Men ikke alltid man sitter i bilen. Av og til passer det å spise middag eller handle dagligvarer. Og derfor vil jeg tro at Tesla snart har CCS på alle stolper så TM3 slipper å vente.

geear

Personlig syns jeg Tesla har løst dette utrolig bra, CCS-kabler var på plass på alle ladeplasser før utleveringer, eller iallfall var svært få biler utlevert før alle hadde CCS, og de følger helt sikkert dette opp videre fremover for å holde tritt.

Det er heldigvis ikke delivery-teamet som sitter med SuC-utbyggingene, og Musk vet hvor viktige de er for Tesla. :-)

Elmo

Sitat fra: gr på tirsdag 26. mars 2019, klokken 15:49
Personlig syns jeg Tesla har løst dette utrolig bra, CCS-kabler var på plass på alle ladeplasser før utleveringer, eller iallfall var svært få biler utlevert før alle hadde CCS
Drammen/Lier har ikke CCS
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Wibla

Sitat fra: Elmo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:09
Sitat fra: gr på tirsdag 26. mars 2019, klokken 15:49
Personlig syns jeg Tesla har løst dette utrolig bra, CCS-kabler var på plass på alle ladeplasser før utleveringer, eller iallfall var svært få biler utlevert før alle hadde CCS
Drammen/Lier har ikke CCS
Dette er garantert gjort med vilje :D
2018 Tesla Model S 75D

geear

Sitat fra: Elmo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:09
Sitat fra: gr på tirsdag 26. mars 2019, klokken 15:49
Personlig syns jeg Tesla har løst dette utrolig bra, CCS-kabler var på plass på alle ladeplasser før utleveringer, eller iallfall var svært få biler utlevert før alle hadde CCS
Drammen/Lier har ikke CCS
Ok, trodde alle var tatt nå, men der er det uansett flere SuCer innenfor rekkevidde.

DagfinnN

Sitat fra: Elmo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:09
Sitat fra: gr på tirsdag 26. mars 2019, klokken 15:49
Personlig syns jeg Tesla har løst dette utrolig bra, CCS-kabler var på plass på alle ladeplasser før utleveringer, eller iallfall var svært få biler utlevert før alle hadde CCS
Drammen/Lier har ikke CCS
Ja - meget bra innsats. Ser i TOCN gruppa at både nebbenes og og rygge nå har alle laderne med dobbel kontakt. Og det ca en måned etter at de første bilene ble levert!
Mange har jo bekymret seg for dette og "klaget" her og spådd kaos når så få ladere har doble kontakter. Litt mer avslappet holdning til livet gjør godt.
Jeg ler fortsatt av historien til en som hadde bestilt Ampera-e, sto langt framme i køen, men avbestilte fordi han leste bekymringer her på Forum om smale seter. Om vedkommende ikke likte setene etter å ha tatt ut bilen, kunne han solgt etter kort tid med mange titalls tusen kroner i fortjeneste. Og ryktene stemmer ikke heller. Jeg er alt for feit, men setene i Ampera fungerer. Et eksempel på hva bekymringene her på Forum kan føre til.

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hemi

Skulle TR Oslo moss i helgen, hadde ikke nok strøm for TR, så den mente jeg da måtte via rygge for å lade, litt lite imponerende utbygget ladenettverk enn så lenge, endte med å lade litt på skøyen.

Hadde også tilfelle av lav SOC hvor jeg skulle nedover til halden, men måtte også da lade på vei ut av oslo på vanlig fortum siden hypercharger ikke virket (som vanlig) og tesla på rygge var for langt.

er nok bra på langtur, men på daglig kjøringen er de ikke tett nok enda.

DagfinnN

Sitat fra: hemi på onsdag 27. mars 2019, klokken 10:07
Skulle TR Oslo moss i helgen, hadde ikke nok strøm for TR, så den mente jeg da måtte via rygge for å lade, litt lite imponerende utbygget ladenettverk enn så lenge....

...er nok bra på langtur, men på daglig kjøringen er de ikke tett nok enda.
Første gang jeg har hørt noen si at Tesla sitt ladenett er lite imponerende. TR Oslo Moss kan TM3 vel kjøre 2 ganger uten å måtte lade?
Åja - nettverket er laget for langtur. Tesla har ikke by ladere i Norge.
Så kan du i tillegg lade på samtlige andre ladenettverk som det er flust av i byene. Hvorfor skal Tesla ha ladere der i tillegg til andre de andre laderne? I Osloområdet er det vel minst 50. Ingen andre enn TM3 som kan lade på Suc og alle andre hurtigladere uten ekstra kabler. Om/når Ionity kommer med sine 350 kw ladere, kan modell 3 lade der også, sannsynligvis med stor effekt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hemi

Tesla bør ha noen bynære ladere (med tvungen betaling?) da  jeg per dd ikke har klart å få over 40KW ved lading, og 40KW med 78 batteri tar tiiiid, klart lader jeg bare minimum for å nå målet, men der det burde ta 10-15 min max tar det fort nesten en time

Alt av "hyperchargere"  (175KW) er enten blokkert av noen som lader 50KW chademo der(hva faen?! tenkte dere fortum) eller ute av drift, så har enda ikke fått testet model 3'en på fortum sine 175, ei heller cirkle k da de også har vært blokkert av biler som ikke drar nytte av det.


Når jeg ladet på skøyen sist stod det 1 model X på 175KW ladern med chademo (men CCS uttaket var defekt så gjorde lite), 3stk model 3 på de vanlige og fikk 38-40KW, 1 ipace, alle disse er biler som bruker ganske lang tid å lade på så lite futt. Bortenfor stod det en leaf 40 og rapidgata, så også han hadde lang ladetid forran seg. e-golfen  og i3 som stod der koste seg med sine 40-50KW og små batteri. Jeg trengte bare 10% SOC for å nå dagens mål og komme hjem til lading, men 39-40KW når du vet 120-260KW er mulig og du har byttet til den for rask lading føles litt... meeeeeeeeh.

Jeg hadde P85D før, den ladet jeg vesentlig mer på chademo, enn på tesla SC, da jeg har lei tendens å kjøre steder de ikke er dekket, f.eks. TR kongsvinger flere dager på rad. Norefjell og ymse har jeg ofte blitt tvunget å kjøre via drammen for å lade, selv om det absolutt ikke er på veien.

Lade infrastruktur er uten tvil bedre, men vi har fått hva 6-7000 nye elbiler hittil i år, vi har ikke fått tilsvarende nye ladere.

Heldigvis er det varmere ute, bilene går lenger, så jeg tror ikke det blir noen stor konflikt i nær fremtid.

Dette er first world problems på høyt nivå! ;)

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: hemi på onsdag 27. mars 2019, klokken 10:59
Tesla bør ha noen bynære ladere (med tvungen betaling?) da  jeg per dd ikke har klart å få over 40KW ved lading, og 40KW med 78 batteri tar tiiiid, klart lader jeg bare minimum for å nå målet, men der det burde ta 10-15 min max tar det fort nesten en time
Tesla har jo t.o.m lansert city chargers for en stund siden med betaling for alle, men av en eller annen grunn har de ikke blitt noe særlig rullet ut. Skjønner det ikke helt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

For de som så teslabjørn intervju med fortum folket sier de at de satser på lading i byene, og har nye 88+88KW power supplies per lader nå fremover, med dobble CCS uttak, så alene får du 88x2 og med 2 eller når andre har så høy SOC at den throttler får du andre Power supplyet.

Dette er midt i blinken for meg, drømmer om at de dropper chademo på de....


Var ikke kjent med tesla city chargers, men høres ideelt ut, jeg hadde lett betalt for det, selv om jeg har gratis SC


turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA