Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verdifall på e-tron etter 3 år- hva tenker folket?

Startet av gal, tirsdag 13. november 2018, klokken 09:52

« forrige - neste »

jamez

sier det seg ikke selv at Skodaen får mindre lydisolasjon, billigere komponenter, bedre plassutnyttelse og lavere pris? ...og hengerfeste og rails er vel en selvfølge på en Skoda.

Pingle

#46
Sitat fra: jamez på tirsdag 20. november 2018, klokken 19:54
sier det seg ikke selv at Skodaen får mindre lydisolasjon, billigere komponenter, bedre plassutnyttelse og lavere pris? ...og hengerfeste og rails er vel en selvfølge på en Skoda.
Etter å ha vært på syning av etron, og ventet på wltp en god stund, er jeg forsiktig med å forveksle selvsagte ting med fakta. For meg ville det også vært opplagt at tesla henger en krok på tms, for slippe å lekke kunder til etron og ipace, jf lik plattform som tmx.
Innen elbiler tar jeg lite for gitt, før det er blitt virkelig.
Jeg bare håper du får rett, for et knepp større enn etron, med krok og takstativ, med fornuftig aerodynamikk og pris, kan bli viktig for alle som synes elbil blir enten upraktisk eller dyrt.

Edit: on topic: likevel bør ikke dette filleriste bruktbilpriser for etron, like lite som superb hindrer at folk kjøper a6. Særlig ikke om man husker setevarme, krok, rails og ekstraisolerte glass.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

hemi

TMS og TMX selger fordi folk ikke har alternativer, ikke fordi de vil bruke 700-900 på bil eller elbil, de fornuftige elbilene har flere års leveringstid.

Diskuterte med venner i går, audi eiere som har, og kommer til å kjøpe nye audi, flesteparten med nr under 200. De fleste er desverre veldig lite imponert over info man har fått hittil, ei heller de ferdige modellene, eller priser. Alle sitter dog på gjerdet til alternative pakker lanseres med utstyr, og rekkevidde publiseres. jeg har rykket fremover i køen nå mer den siste uken, enn jeg har gjort på 2 år. Jeg håper ikke møller føler de sitter på melkeku.

Ref emne og verditap, en bil som vil være vesentlig billigere i andre land/markeder, selv fra starten av, og kanskje enda mer på sikt, vil føre til mye gråimport, og unødvendig ekstra verditap for de som kjøper den her, jeg håper vi unngår det. Jeg er ingen tilhenger av det, men har gjort før, f.eks. når jeg kjøpte mercedes, og det var nesten 300.000 billigere for en bil med identisk spec, ny.

Når vi får se leasingprisene får vi en indikasjon, eneste sikre er at de sjelden/aldri taper penger.

Jeg kjøper den om den får fornuftige rabatter/pakke priser og bra rekkevidde, hvis ikke står jeg over.

Imagine

Sitat fra: jamez på tirsdag 20. november 2018, klokken 19:54
sier det seg ikke selv at Skodaen får mindre lydisolasjon, billigere komponenter, bedre plassutnyttelse og lavere pris? ...og hengerfeste og rails er vel en selvfølge på en Skoda.

Men det vil fortsatt være over Tesla-nivå. Trolig på alt unntatt akselerasjon.
Audi skal være bedre, men E-tron er dessverre totalt sett akkurat ikke god nok.

stefse

Sitat fra: Imagine på onsdag 21. november 2018, klokken 21:18
Sitat fra: jamez på tirsdag 20. november 2018, klokken 19:54
sier det seg ikke selv at Skodaen får mindre lydisolasjon, billigere komponenter, bedre plassutnyttelse og lavere pris? ...og hengerfeste og rails er vel en selvfølge på en Skoda.

Men det vil fortsatt være over Tesla-nivå. Trolig på alt unntatt akselerasjon.
Audi skal være bedre, men E-tron er dessverre totalt sett akkurat ikke god nok.
Tenker det samme. Desverre akkurat ikke verdt prisen. Rekkevidden er ikke god nok, og utstyrsnivået er lagt for lavt, for å kalle temmelig selvsagte ting ekstrautstyr og tilleggspakker.
I tillegg kan man ikke regne med forbedringer.  Ønsker  man relativt åpenbare og enkle forbedringer i HMI eller SW, blir man vel bedt om å kjøpe ny bil, hvor de kanskje har giddet å implementere det. Det blir for umoderne i dag, rett og slett.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

francorossi

Mye negativt her som virker lite gjennomtenkt. At man tidvis kan oppleve å ha Teslaene sine mnd på verksted for banalt enkle ting virker som folk syns er OK. Men Audien får tyn for at den har lagt innstegsprisen for lavt og at han må huke av for ekstrautstyr som fortsatt bringer totalprisen godt under en TMX. Audi har bedre byggkvalitet, udiskutabelt, verksteder overalt og fikser det som må fikser med en gang.

Når det er sagt er grunnen til at det har blitt slik med ekstrautstyr på E-Tron ikke noe Møller kan noe for. Det er bestemt fra Tyskland at alle land skal ha en lik grunnmodell. Varme i setene er eksempelvis ikke en prioritet i mange andre land, derfor havner det inn under ekstrautstyr. Normalt ville importøren satt opp sine egne "innstegsmodeller" med utstyr som de mener er viktig og priset bilen deretter. Nå har man ikke hatt anledning til det. Basemodellen blir dermed det Tyskland har bestemt,

daktari

Sitat fra: francorossi på fredag 23. november 2018, klokken 13:07
Mye negativt her som virker lite gjennomtenkt. At man tidvis kan oppleve å ha Teslaene sine mnd på verksted for banalt enkle ting virker som folk syns er OK. Men Audien får tyn for at den har lagt innstegsprisen for lavt og at han må huke av for ekstrautstyr som fortsatt bringer totalprisen godt under en TMX. Audi har bedre byggkvalitet, udiskutabelt, verksteder overalt og fikser det som må fikser med en gang.

Når det er sagt er grunnen til at det har blitt slik med ekstrautstyr på E-Tron ikke noe Møller kan noe for. Det er bestemt fra Tyskland at alle land skal ha en lik grunnmodell. Varme i setene er eksempelvis ikke en prioritet i mange andre land, derfor havner det inn under ekstrautstyr. Normalt ville importøren satt opp sine egne "innstegsmodeller" med utstyr som de mener er viktig og priset bilen deretter. Nå har man ikke hatt anledning til det. Basemodellen blir dermed det Tyskland har bestemt,
Interessant. Er det fordi produksjonsvolumet blir begrenset?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Svolar

Så basismodellen Sverige tilbyr er helt lik den norske?
Hmmmm

Kåre Knatten

Nå vil det komme 2 spesifiserte utgaver for det norske markedet.  Det er vel de som kommer til å bli solgt. I tillegg vil det nok selges noen basisversjoner med setevarme og hengerfeste,  til kunder som ikke vanligvis kjøper Audi og er godt fornøyd med det de får. Husker første Audi'en jeg kjøpte, kom fra en rekke Ford Ghia'er og kjøpte en standard Audi 80, som stod i forhandlerens lokale, uten noe spesielt utstyr. Audi'en gikk glatt utenpå luksusversjonene til Ford i komfort og spesielt støydemping. Etterhvert ble det andre Audi'en og utstyrs annen tok tak. Kunder som er vane med Audi, vet at det er lett å krysse av for 150000 - 200000 før handelen blir gjennomført. Folk som kommer fra andre billig-produsenter er vane med å kunne velge mellom 2-3 standardversjoner og lakkfarge. Den store kundemassen bryr seg ikke om HUD, orange bremsekalipper, servitører ol. De er heller ikke her på forumet, derfor kan en få inntrykk at Audi har bommet fullstendig,  hvis en leser endel innlegg på forumet. Sannsynligvis er den desidert beste elbilen på markedet for tiden og en god tid fremover, kanskje noe dyr for de som bare skal ha en elbil til turer til butikken og en gang i blant til byen.

Sverre Grevskott

Med mindre en av de har bommet (norsk eller svensk forhandler) er de ikke like. Det er alarm som standard i Sverige, det står på ekstra listen i Norge f.eks
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

francorossi

Sitat fra: daktari på fredag 23. november 2018, klokken 13:10
Sitat fra: francorossi på fredag 23. november 2018, klokken 13:07
Mye negativt her som virker lite gjennomtenkt. At man tidvis kan oppleve å ha Teslaene sine mnd på verksted for banalt enkle ting virker som folk syns er OK. Men Audien får tyn for at den har lagt innstegsprisen for lavt og at han må huke av for ekstrautstyr som fortsatt bringer totalprisen godt under en TMX. Audi har bedre byggkvalitet, udiskutabelt, verksteder overalt og fikser det som må fikser med en gang.

Når det er sagt er grunnen til at det har blitt slik med ekstrautstyr på E-Tron ikke noe Møller kan noe for. Det er bestemt fra Tyskland at alle land skal ha en lik grunnmodell. Varme i setene er eksempelvis ikke en prioritet i mange andre land, derfor havner det inn under ekstrautstyr. Normalt ville importøren satt opp sine egne "innstegsmodeller" med utstyr som de mener er viktig og priset bilen deretter. Nå har man ikke hatt anledning til det. Basemodellen blir dermed det Tyskland har bestemt,
Interessant. Er det fordi produksjonsvolumet blir begrenset?

Hei,

Nei, såvidt jeg forstod det var det en type markedsplan fra Audi. At de ville at Elbilene skulle være mer transparent eller noe i den duren. Jeg fulgte helt ærlig ikke godt nok med da jeg ble informert, finner ut mer etterhvert. Men det var noe sånt. Ny måte å tenke på type.

Sverre Grevskott

Sitat fra: francorossi på fredag 23. november 2018, klokken 16:48
Sitat fra: daktari på fredag 23. november 2018, klokken 13:10
Sitat fra: francorossi på fredag 23. november 2018, klokken 13:07
Mye negativt her som virker lite gjennomtenkt. At man tidvis kan oppleve å ha Teslaene sine mnd på verksted for banalt enkle ting virker som folk syns er OK. Men Audien får tyn for at den har lagt innstegsprisen for lavt og at han må huke av for ekstrautstyr som fortsatt bringer totalprisen godt under en TMX. Audi har bedre byggkvalitet, udiskutabelt, verksteder overalt og fikser det som må fikser med en gang.

Når det er sagt er grunnen til at det har blitt slik med ekstrautstyr på E-Tron ikke noe Møller kan noe for. Det er bestemt fra Tyskland at alle land skal ha en lik grunnmodell. Varme i setene er eksempelvis ikke en prioritet i mange andre land, derfor havner det inn under ekstrautstyr. Normalt ville importøren satt opp sine egne "innstegsmodeller" med utstyr som de mener er viktig og priset bilen deretter. Nå har man ikke hatt anledning til det. Basemodellen blir dermed det Tyskland har bestemt,
Interessant. Er det fordi produksjonsvolumet blir begrenset?

Hei,

Nei, såvidt jeg forstod det var det en type markedsplan fra Audi. At de ville at Elbilene skulle være mer transparent eller noe i den duren. Jeg fulgte helt ærlig ikke godt nok med da jeg ble informert, finner ut mer etterhvert. Men det var noe sånt. Ny måte å tenke på type.

Kan du bekrefte at alarm er standard i Norge ettersom det er standard i Sverige?
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

stefse

Sitat fra: francorossi på fredag 23. november 2018, klokken 13:07
Mye negativt her som virker lite gjennomtenkt. At man tidvis kan oppleve å ha Teslaene sine mnd på verksted for banalt enkle ting virker som folk syns er OK. Men Audien får tyn for at den har lagt innstegsprisen for lavt og at han må huke av for ekstrautstyr som fortsatt bringer totalprisen godt under en TMX. Audi har bedre byggkvalitet, udiskutabelt, verksteder overalt og fikser det som må fikser med en gang.

TMX er en  større, tyngre og raskere 7 seters elbil med temmelig mye kostbar teknikk, bla. en haug med kameraer og avansert bildebehandlingshardware som standard, som vil danne grunnlag for stadig forbedrede kjøreassistentsystemer etterhvert som software folka til Tesla får samlet erfaringer, sendt inn online fra folks biler. Denne fås til rundt 875K med tilsvarende rekkevidde, tilhengerfestet og setevarme(også via app) inkludert. Problemet der at bilen egentlig er for stor for min del. Tesla som nykommer har hatt mye barnesykdommer og har fremdeles forbedringspotensiale på mye. Men det har også VAG. Det holder ikke bare å selge på merket og opplevd kvalitet. Audi la lista høyt før lansering. Det er fint med premium og alt det der, men det er ikke "kult" å la seg lede inn i en bilprodusents regime for å dra mest mulig ut av markedet. For min personlige del vel å merke.
Det man må vie en tanke eller 2 i verdifall sammenheng er også hvordan bilen oppleves av neste generasjon bileiere som er vant til sømløs online tilgang. Tesla med sin skjerm, WiFi, 4G osv som det sikkert kommer nye kule oppdateringer til i fremtiden tiltaler ihvertfall meg. Audi lager gode biler, for al del, men det er noe traust over det. Vel, igjen personlige betraktninger.

Til info så har jeg eid 5-6 Audier, den siste tellende i en slik sammenheng var vel en A3 i 2005. Men jeg stiller meg åpen for en rendez-vouz med denne elbilen.
Ps. Jeg eier fremdeles en klassisk Audi, uten hengerfeste. ;)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

#58
Dette med verdifall på dyrere elbiler i Norge er et nytt fenomen - vi har ikke historikk for dette. Jeg skal lage en video om dette snart ift e-tron og hva jeg tenker om det - men frem til den kommer så kan dere jo se på den jeg laget her om dagen vedrørende Jaguar sin I-Pace. Her har vi jo et ekte case :-)

Det ligger endel slike videoer på min Youtube kanal for de som er interessert i slikt :-)


https://youtu.be/qAvuJv11h4o

Øyvind.h

En åpenbar faktor som kan bidra til å dra verdifallet opp er fall i batteripriser.
Vi ser tydelig med prisingen av E-Tron at Audi ikke har sikret seg rimelig tilgang til batterier mtp hvordan bilen prises.

Jeg gjorde en kjapp sjekk av den vesentlig større Audi Q7 som har mye mer utstyr. Den koster fra ca 500.000 uten MVA.

For å få en mindre bil med mindre utstyr må man legge på 150.000,-. (Igjen forbehold om feil her).

Jeg tror bilene med de dyreste batteriene vil få størst prisfall. Se på hvordan bilprodusenter samarbeider på motorfronten. Motoren er vesentlig billigere i dag enn batteri, og motorene samarbeides det på tvers av merker og konsern for å få pris ned og skala opp. Men produksjonen settes vel i liten grad ut til tredjepart som ikke er bilprodusent, i motsetning til batterier.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA