Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det noen som er kontaktet for kontraktskrivning? Noen rabatter?

Startet av setlerd, mandag 12. november 2018, klokken 19:54

« forrige - neste »

DCool

Også under 100 og fikk idag. Spm er hva man gjør. Vanskelig å sansynlighetsberegne sjansen for hengerfeste... tipper det forsinker levering med minst et halvår om man venter på avklaring... Har prøvd å Google ift hengerfeste og Niro på engelsk, uten særlig resultat. Fant heller ikke noe på koreansk (med forbehold om dårlig googling). Det gjør meg hvert fall noe pessimistisk for muligheten...
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

Ragged_Glory

Med nummer 112 hadde jeg trodd jeg var blant de hundre (faktisk) første. Merkelig om alle med reservasjonsnummer under hundre har betalt eller noen ikke har forlangt depositumet tilbake tidligere.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

zbk

Prosenten som ikke har betalt under 100 er nok lavere enn snittet ellers, men overrasket om det er færre enn 12 som stoppet underveis av ulike årsaker eller som har kansellert av de første 100.

Kan være Kia har en så primitiv oversikt over dette at det kreves en del manuelt arbeid for å få oversikten.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Bjoris

Noen som har fått noe ut av Kia ifht 1000 første bilene? Jeg har nr 812 og tenker at det er jo bare tull å ta ut denne når jeg da kan flytte plass til 1xxx, det vil neppe være veldig mange foran meg i køen som flytter til etter disse 1000 bilene.

Jeg ser for meg at det da både kan velges en enklere modell og at en da vet om hengerfeste kommer og en får kanskje app også, men da virker det som en må vente til 2020?

geear

Har heller ikke fått mail, 13x. Er nok de 100 første som har fått ja. Tar det som en et tegn på at jeg sannsynligvis ikke må bestemme meg nå i november, og heller kan vente til januar, når man forhåpentligvis vet mer om Model 3.

lirekassa

Er i samme båt som deg, gr. Reserverte tidlig, men ikke innenfor de første 100. Det bør ikke ta lenge før de følger opp oss om de skal klare å overholde leveringstakten de skisserte til slutt.

Det verste som kan skje nå er fortsatt svak kronekurs (spesielt mot dollar) slik at bilkjøpet mitt blir dyrere. Deretter renteoppgang og styrket krone på større lån, parallelt med lavere priser på aktuelle biler.

Thorbjørn Hellehaven

Jeg fikk også mail i dag (med nummer tett under 100), og gjetter at jeg kunne fått bil i januar, hvis jeg hadde valgt å bestille nå.
Det blir interessant å se hvordan de hånderer prosessen, for oss som velger å ta et steg til siden, og la andre bestille (i første omgang), mens vi venter på at gresset skal bli grønnere.

Kårepåsporet

Sitat fra: zbk på onsdag 28. november 2018, klokken 12:03
Jeg har ikke hørt noe. Reskia xxxxx12x.

10x her, ikke hørt noe, fornøyd med det!
Så slipper jeg valgets kvaler: slå til på første mulighet eller vente på mer info vedrørende Gabrielsen.
Kjenner uansett på at min entusiasme er på nedadgående.
Kan fort snu hvis mulighet for en blå bil med hengerfeste og luke blir mulig.....
Blir det plutselig mulighet for hengerfeste på FE også så tenker jeg det fort kan bli flere som føler seg snytt!
Skulle nok ha reservert to biler, og valgt hvilken en skulle beholde hvis omatte....

lirekassa

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på onsdag 28. november 2018, klokken 15:02
Jeg fikk også mail i dag (med nummer tett under 100), og gjetter at jeg kunne fått bil i januar, hvis jeg hadde valgt å bestille nå.
Det blir interessant å se hvordan de hånderer prosessen, for oss som velger å ta et steg til siden, og la andre bestille (i første omgang), mens vi venter på at gresset skal bli grønnere.

Du faller da ned til 1001 eller litt over, om jeg forstår det KIA har sagt tidligere rett.

Thorbjørn Hellehaven

Ja, kan bli 1000+, men det er jo ikke sikkert at de følger planen med 1000 FE, når leveransetakten blir mye lavere enn hva Kia Norge ønsket. Bagrunnen for 1000 FE var (sånn jeg har forstått) at de skulle 1000 biler for levering i løpet av 2018 (tidlig 2019). Jeg ser ikke noe sterkt argument for at Kia Norge skal holde seg til 1000 FE, men at de kan tilby andre farger og flere valg før den tid, så lenge det ikke skaper utfordringer for fabrikken.

Counterpointer


Morten Christiansen

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 28. november 2018, klokken 20:34
Kanskje det blir 100 FE siden de har fått tilbud?

Tror jeg så at det tok et par måneder på båt fra Korea til Norge? I såfall, hvis det skal komme noen biler hver måned så er 1-100 avgårde, og neste sending 101-200 må vel også ha seilet?

lirekassa

Var alltid snakk om kontraktsignering for de 100 første først. 1000 FE er vel allerede forhandlet og bestilt fra fabrikk med beskjed om antall med soltak og lakkvalg...? Om det kommer biler til Norge parallelt med FE (unntatt import) vet vel ingen pdd. så da tror jeg du blir 1001, Torbjørn. 2020 da :)

Thorbjørn Hellehaven

Tanken med 1000 FE, var at de produksjonen skulle starte før lansering i Norge, for å redusere leveringstid. Nå vil jo ikke fabrikken levere så mange til hit, så hvorfor skal da Kia Norge være bundet opp av 1000 FE til kangt ut i 2019-20?
FE er ikke noe mer enn høyt spekket utstyr, med tanke på å starte produksjon før kontrakt. Jeg aner ikke hvor lenge før fabrikken starter planleghing av produksjon, eller hvor fleksible produksjonslinjene er fra bil til bil. Lakkverkstedet har gjerne et antall de ønsker før de starter en farge. Samlebåndet og montering er gjerne enklere å justere utstyr. Jeg tviler på at det blir så mye som 1000 FE, men vi får se.

batterimannen

#44
Litt av et opplegg med Kia  :)
Morsomt å sammenlikne opplegget rundt Kia i trådene til eNiro med f.eks. BMW i3 120 Ah.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA