Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dette tidenes værste artikkel om lading av elbil?

Startet av elektrolux, lørdag 10. november 2018, klokken 09:41

« forrige - neste »

elektrolux

https://www.dinside.no/motor/bruker-du-garsdagens-ladelosning/70403821/amp

Tydeligvis skrevet av noen som ikke har peiling og ikke hadde lyst å skrive i det hele tatt.

Språket generelt, betegnelsen på utstyr og historikk er på lavmål, og når det vises til type 2 kabler (mode 3 egentlig) og at rimeligere kabler er tynnere og tåler mindre blir det absurd.

Også rart av Elbilforeningens seniorrådgiver å anbefale å tenke på neste bil når en kjøper kabel. Her skal en altså slite med en tung og lite miljøvennlig 22 kW kabel på en e-Up slik at en har kabel som kanskje passer neste bil om 5-10 år..

Disse er jo laget for formålet og kodet slik at de tåler det de skal tåle. Det er umulig å overbelaste en mode 3 kabel.

Blir matt noen ganger. Har kontaktet journalisten og tilbudt hjelp.  ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vollis47

Ja her var det mye feil og uklarheter. Denne artikkelen fører bare til økt misforståelse og usikkerhet hos leserne. Synd at slikt kommer på trykk.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

bkv

Hvordan vurderer dere denne:
https://www.dinside.no/motor/60-prosent-lader-ulovlig---advarer-mot-livsfarlige-situasjoner/70434296#_ga=2.46020642.763411555.1541916042-962632443.1437397703

Jeg lader min imiev fra en vanlig stikkontakt på en kurs sikret med 16 amp. Jeg har sjekket støpslet fra tid til annen uten å merke varme.
Mitsubishi i-Miev 2017

Burger

Før man får hysterisk anfall av den der, myndighetene og elbilforeninga må tenke på alle schucko kontaktene i garasje fra 70 tallet som ikke vil takle 10A kontinuerlig trekk, motorvarmeren på 300w gikk greit.

Jeg tror personelig at å lade 16A eller på nytt/kontrollert anlegg der elektriker vet at det skal være elbil er helt greit så lenge man ikke har belastning på ladekladd/kontakt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Jorgensen

Fra 1. juli 2018 er det normen NEK 400:2018 og kapittel 722 «Forsyning av elektrisk kjøretøy»som er gjeldene ved lading av elektriske kjøretøy.

Her er noen hovedpunkter:
Ladeuttaket skal være beskyttet av et overspenningsvern
Allment tilgjengelige ladeuttak skal være Type2 kontakt
Kravet til dedikert kurs er videreført, men hvis det skal monteres et nytt ladepunkt i en eksisterende frittliggende garasje kan dette monteres på eksisterende kurs, med noen forbehold. Dette gjør det enklere å montere en ladestasjon uten å måtte grave ned ny kabel etc.
Lading på vanlig stikkontakt (Schuko) er lovlig ved privat bruk, men skal være beskyttet med et overstrømsvern på 10A og jordfeilbryter Type B, samt dedikert kurs.
Individuelt jordfeilvern med merkeutløsestrøm ≤ 30 mA.: jordfeilbryter Type B eller kombinasjon med Type A/F og utstyr for detektering av DC feilstrømmer (6mA)
Diverse overganger kan ikke benyttes, med unntak hvis det samsvarer med anbefalingene til produsenten av utstyret og det elektriske kjøretøyet
Skjøteledning skal ikke benyttes
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Tom E.

Jeg lader min bil i garasjen hjemme. Den har en egen 16 amp. kurs. Jeg har lagt opp en blå CEE kontakt på denne kursen der jeg lader bilen med 6 amp.  (default på Opel AE). Ingenting annet går da på denne kursen bortsett fra lys i garasjen. Hele El anlegget er 2-3 år gammelt. Og alt er 2,5 mm2 på hele kursen. Lagt opp av en sertifisert elektrikker.

Er jeg i livsfare?

Ingeniøren

Sitat fra: Tom E. på mandag 12. november 2018, klokken 00:07
Jeg lader min bil i garasjen hjemme. Den har en egen 16 amp. kurs. Jeg har lagt opp en blå CEE kontakt på denne kursen der jeg lader bilen med 6 amp.  (default på Opel AE). Ingenting annet går da på denne kursen bortsett fra lys i garasjen. Hele El anlegget er 2-3 år gammelt. Og alt er 2,5 mm2 på hele kursen. Lagt opp av en sertifisert elektrikker.

Er jeg i livsfare?

Nei  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

geear

Sitat fra: Tom E. på mandag 12. november 2018, klokken 00:07

Er jeg i livsfare?
Du mangler jordfeilbryter type B for at det skal være lovlig, ellers er det vel ikke noe å si på det. CEE-kontakt takler fint strømmengdene den er laget for (min. 16A alt etter type), og det er nå lov å benytte en slik delt kurs til lading av elbil.

elektrolux

Linn tok imot mitt tilbud om hjelp med artikkelen. Følg med for forbedret versjon snart.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nojac

Sitat fra: Burger på søndag 11. november 2018, klokken 21:56
Før man får hysterisk anfall av den der, myndighetene og elbilforeninga må tenke på alle schucko kontaktene i garasje fra 70 tallet som ikke vil takle 10A kontinuerlig trekk, motorvarmeren på 300w gikk greit.

Men hvor ofte har slike kontakter faktisk ført til brann?

Som elektolux sa i en annen debatt, om schuko-lading og brannen i Sverige:

"Det har tross alt vært gjennomført ca 10 000 000 slike oppladinger gjennom tidene og ca 50 000 hver dag."

Ellers ser det ut til at artikkelen på DinSide er redigert til det verre:

"Men ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) lades cirka 60 prosent av el- og hybridbiler ulovlig i dag.

Med andre ord: Mange utsetter seg og sin familie for direkte livsfare.
"

Og den omtalte brannen i Sverige brukes som "bevis" på hvor farlig det er.

At bruk av strøm medfører fare er det ingen tvil om. Feil av ulike typer er årsak til mange branner. Spørsmålet er om schuko-lading av elbiler med ladekladd og 10 A er så farlig at det fortjener overskrifter av typen nevnt ovenfor.
2018 e-Golf

Øyvind.h

Ta kontakt med eksempelvis DSB, elbil-gruppen hos Standard Norge eller elektriker-firma ved interesse for å lære om brente kontakter.

I en eventuell ny artikkel regner jeg med journalisten tar kontakt med disse og får litt innblikk i omfang, risiko og konsekvens fra fagfolk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ingeniøren

Hvis man var opptatt av sikkerhet, (og ikke at bransjen skulle tjene penger etter at de har gitt av sin tid til å skrive regler...), hadde man forbudt levende lys i norske hjem. Ingen ting som lager mer brann enn dette og dessuten er et osende lys like farlig som en som røker i samme rom.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

krl

https://www.dsb.no/globalassets/bilder/elsikkerhet/elbil---lading-og-sikkerhet-bilder/dle-tilsyn-varmgang-kontakt.jpg

Forøvrig er jeg enig i at levende lys inne bør forbys. Div. suspekte produsenter kan til og med finne på å gni inn veka med bly og andre stoffer for å få en fin og rolig flamme. Og sotet er i seg selv helseskadelig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA