Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer kjøp av Ioniq, men blir forvirret ifht ulikt utstyr og priser.

Startet av Balaklava, fredag 09. november 2018, klokken 17:51

« forrige - neste »

Balaklava

Hvordan finner man VIN nummeret, og hvor finner man oversikt for å dekode nummeret?

nojac

VIN-nummeret står i vognkortet. Hvis du har bilens reg-nummer kan du finne det på  https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger
eventuelt ved å klikke på "Sjekk tid for neste EU-kontroll" i FINN-annonsen.

Men dette forutsetter at bilen har vært registrert i Norge før.

For importbiler er du avhengig av opplysninger fra selger. Eller å sjekke på bilen selv.

Sjekk 10. siffer - H for 2017, J for 2018, K for 2019 i 10. tegn. Dette gjelder for Ioniq , Golf, Soul og mange andre bilmerker, men IKKE for europeiske Leaf m. fl.

Hvis noen har 2018 eller 19-modeller med grå grill (unntatt de svarte bilene) vil jeg sette pris på å få VIN-nummeret og hvilket marked de er bygd for.
2018 e-Golf

fonberg

Noen som kan si noe om Ioniq importert fra Nederland, mangler de typisk noe ift. norsk utgave? Ser på denne, som er importert fra Nederland.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134075106
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

AppleKnocker

"Mangler" som man kan se på bildene:
-Ikke blindsone varsel i speil
- Ikke varme i seter
- Ikke varme i ratt
- Stoffseter har aldri ventilasjon
- Ikke ventilasjonskanal i midtkonsoll til baksetet

Antar den kanskje heller ikke har autmatisk avblendbart innvendig speil.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Balaklava

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 26. november 2018, klokken 23:21
"Mangler" som man kan se på bildene:
-Ikke blindsone varsel i speil
- Ikke varme i seter
- Ikke varme i ratt
- Stoffseter har aldri ventilasjon
- Ikke ventilasjonskanal i midtkonsoll til baksetet

Antar den kanskje heller ikke har autmatisk avblendbart innvendig speil.

Riktig. Heller ikke elektrisk innfelbare speil.
Litt usikker ifht ryggealarmer...

De nederlandske bilene er biler i Basicversjon med varmepumpe, som biler har i mange andre land også.

Men i Norge kjøpes bilene stort sett med teknikkpakka.

Så det er ikke noen "Norsk versjon" av Ioniq som jeg har fått med meg. Med mindre noen har sett nye biler med varmeseter og varmeratt uten teknikkpakka... det har ikke jeg sett enda.

fonberg

Takk for svar. Manglende setevarme er showstopper, ja. Blir litt uoversiktlig med alle disse parallellimporterte bilene, utstyrslistene blir jo lange åkkesom.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

nojac

Så vidt jeg kan se har basicversjonen 7 som første tall i VIN etter bokstavene "KMHC", mens 8 viser til teknikkpakke (?)

Under 10 % av bilene registrert i Norge har "7", de aller fleste av disse registrert som "import".

Bilen du viser til er en "7". Stilig , men sikkert vanskelig å selge i Norge uten setevarme m.m.
2018 e-Golf

tuono

Hva sier setningen "så vidt jeg kan se...." deg???
For min del tilsier dette at det er noe han har prøvd å finne ut av, mener å se en sammenheng i, men ikke kan si med sikkerhet at det er sånn.

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 26. november 2018, klokken 23:21
- Stoffseter har aldri ventilasjon

Så klart ikke. Slik jeg har forstått det så er jo ventilerte seter ett forsøk på å bøte på en av ulempene med (imitert)skinn. Kall gjerne "stoffseter" som en "mangel" dersom du oppfatter det slik, men at stoffsetene mangler en for dem unødig funksjon kan jeg ikke forstå at er noen mangel.

Har sittet i mange bilseter i min tid, og har fortsatt til gode å save ventilasjon i stoffseter, men flere ganger i skinnseter... :p
Model S 85D

tuono


AppleKnocker

Sitat fra: tuono på tirsdag 27. november 2018, klokken 19:55
Du skriver imitert skinn. Hva er bakgrunnen for det?
Jeg vil driste meg til å foreslå at bakgrunnen for det er at Amoss gjetter. Så vidt meg bekjent har internettet aldrl blitt enig meg seg selv om skinnet i Ioniq er ekte, fake/imitert eller en blanding.

Amoss må gjerne kaste glans over tråden ved å servere fakta om skinnet :angel:

Eller er vel tråden formulert slik at mangel i denne sammenheng er utstyr som finnes på topputstyrt norsk versjon, men ikke på aktuelle importbiler.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tuono

Jeg har ikke sett at Ioniq har blitt markedsført med noe annet enn skinn/leather/pellé. Om de leverte noe annet, og ikke betegnet det som imitert/faux vil jeg tro at det hadde skjedd noe fra forbrukerhold. Ikke minst i USA (eller de statene der borte der bilen selges). Dette har blitt temmelig strengt. Ikke minst på grunn av livssyn og diverse varianter av vegetarsk/vegansk overbevisning.

Zimon

Enig med tuono her. Om de reklamerer med skinnseter så skal det være skinn. Sier de imitert skinn så skal det være imitert skinn.

Og tviler på at Hyundai sier feil her, da for det første vil få store konsekvenser økonomisk for dem når de sier skinn, men er imitert og bruker klager. Da måttet de evt bytte ut seter med ekte skinn etterhvert eller økonomisk kompansert for at det er imitert og ikke ekte. For det andre så er ekte skinn i god kvalitet slitesterkt og vil holde lenge, så dermed økt kvalitetsfølelse for bilen. Når man betaler 10K for skinnseter + ventilasjon så forventer man at det er skinn og ikke annet enkelt og greit.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Amoss

Sitat fra: tuono på tirsdag 27. november 2018, klokken 19:55
Du skriver imitert skinn. Hva er bakgrunnen for det?

Jeg skrev (imitert)skinn. Mente dette som en generell betraktning, og at det er irrelevant i den sammenheng jeg snakket om hvorvidt det er ekte eller imitert, eller for den sak skyld om den sitter i en Ioniq eller en annen bil.

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 27. november 2018, klokken 20:41
Eller er vel tråden formulert slik at mangel i denne sammenheng er utstyr som finnes på topputstyrt norsk versjon, men ikke på aktuelle importbiler.

Sant nok, så såfremt du kan ikke påvise at en topputstyrt norsk versjon kan leveres med ventilerte stoffseter så består min kritikk at det var feil å inkludere "- Stoffseter har aldri ventilasjon" som en "mangel".  ;)

Model S 85D

AppleKnocker

Fint, Amoss. Da er vi enige  :D

Når det gjelder skinnet så vet jeg ikke annet enn at det er debattert heftig hva slag dyr som eventuelt har måttet gi fra seg skinnet sitt for å lage Ioniq seter. Mener å huske at både beltedyr og gammel gnu er nevnt.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA