Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fornuft og følelser

Startet av calefranco, onsdag 07. november 2018, klokken 12:37

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: bjornskj på onsdag 07. november 2018, klokken 21:18
Sitat fra: bno på onsdag 07. november 2018, klokken 20:40
Her er mye skrik og lite ull.
Akkurat denne setningen dekket din post ganske godt så er enig den.

Heh....oooops......Burn  :D

bno

#16
Ærlig talt se da hva som skjedde med Ampera-E, Kona og nå Kia mht til leveranser og det fra mega store produsenter. Så holder de folket nærmest for narr. Min Kona  er en fantastisk bil det er E-Niro også. Men å drive på med slik trenering .....Det bør gjøre ikke bare meg indignert.

Det er fake news når de ikke kan levere i tilstrekkelige kvanta. Slik har det pågått i de siste 20 åra.

zbk

Ampera-e er vel en litt annerledes historie enn Kia og Hyundai? I det første tilfellet gjorde GM livet til Opel så vanskelig de kunne etter salget til PSA. Koreanerene sitter tross alt på hele næringskjeden selv og har lite å skylde på.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

AmocoCadiz

Vår opplevelse av eNiro på Kia Ensjø visningen vekket heller ingen følelser.
Bilen utstråler "value for money", som en Skoda for noen år siden.
Helt grei, ingenting vesentlig er egentlig "galt" med den.

Dessverre er startprissettingen i Norge hakket for mye for rettferdiggjøre "value" begrepet, vi dropper hvis ikke noe mer "value" meldes snart ( hengerfeste til ettermontering, vinterdekk inkludert eller Europeisk app-enhet inkludert fra og med leverte bil nr 1001).

sylwester

Jeg kjøpte plasmatv i 2006. Den var 42" og bare HD-ready, for bar 15.000kr. Syns den fremdeles er god og har ingen planer om å bytte den ut. I mellomtiden har kurvet glass og 3D kommet og gått. Jeg kjøper ikke dyreste modell, men ikke det billigste heller. Da har du noe du kan leve med.

Jeg har aldri følt annet enn nostalgi for bil. Etter 3 års eie er den uerstattelig. Frem til jeg fikk Leaf. Elsker reaksjonen på gassen på disse elbilene. Selv det kjipeste VW e-UP har raskere akselerasjon enn fossilbil.
Også er det det valget politikerene ønsker vi skal ta. Det nytter ikke å klage på prisen på bompasseringer i 2018 når planene for dette har vært ganske forutsigbare. At det koster 120kr per dag for en i Lamberseter å jobbe i Fornubu med dieselbil kunne man lett se for seg i 2010. Det er lite sannsynlig at det stopper på 120kr/dag så fossilbil bør røske ekstra godt i hjerte for å være verdt  3000kr ekstra i måneden i bompenger og mulig forbud på dager med mye forurensning.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

Sitat fra: bno på onsdag 07. november 2018, klokken 20:40
Mail til BoS idag:

Hei,

Med den begrensede info som foreligger omkring produksjon, hengerfeste og app (som allerede er mulig i Nederland for flere utvalgte fossil Kia modeller via KIA connected services og leveranser som jeg anser som småskala ser jeg det ikke lengre som hensiktsmessig å fortsatt yte et rentefritt lån til BoS i det uvisse.

Elbil fremtiden er tilsynelatende ikke noe Kia satser særlig mye på, Kia- E- Niro fremstår mer som et compliance car prosjekt. I tillegg er produktet overpriset. Det ønsker jeg ikke å støtte opp om. Fremtiden og mine midler ønsker jeg derfor å bruke på et selskap som setter kunden fremst og er mest fremtidsrettet i forhold til elbil - nemlig Tesla.
Kia viser at de med overlegg lar være å arbeide mot kritisk masse og da er jeg ikke interessert i å bidra ved å bli kunde og aller minst yte rentefrie lån i årevis slik dette tilsynelatende har utviklet seg. Her er mye skrik og lite ull.

Vennligst stryk meg fra kølista og beløpet NOK 7777,- kan overføres til konto Hilsen NN
------------------------------------

Til Kia forumet her sier jeg med dette - Takk for følge!
Dægern!! Der fikk de jamen passet sitt påskrevet!!!

bno

#21
Sitat fra: zbk på onsdag 07. november 2018, klokken 23:05
Ampera-e er vel en litt annerledes historie enn Kia og Hyundai? I det første tilfellet gjorde GM livet til Opel så vanskelig de kunne etter salget til PSA. Koreanerene sitter tross alt på hele næringskjeden selv og har lite å skylde på.
Det gjorde livet for PSA vanskelig etter som biler levert utenfor US ikke gir ZEV credit og prisene måtte opp. Da ble bilen for dyr og det viste PSA veldig godt initialt. Planen for prod. antall var satt og komme opp i kritisk masse har aldri vært planen for Gm. Det gjelder da alle - Kia, Hyundai, PSA GM. Så det Hyundai (morselskapet) slo stort opp "Your turn Elon" er kun fake news for å føre folk og politikere bak lyset. (Da elbil subsidiene ender opp hos produsenten og den vertikal kjede. Folket er kun instrumentelle i så måte og derfor burde de ikke få disse fordelene da de ikke leverer på samfunnskontrakten,men vil ha både i pose å sekk). Ser dere ikke dette og at prisen for Kona kommer til å øke for å redusere etterspørselen. Alt synes korrelert mot prisen på Tesla modell 3 og for øvrige Tesla levere produsenten biler som de fleste ikke har råd til eller ønsker å eie.

geear

Sitat fra: TM på onsdag 07. november 2018, klokken 21:38
Jeg er vel enig i at denne bilen ikke skaper de helt store følelsene. Men etter å ha kommet over skuffelsen over at bilen koster 20.000 mer enn jeg hadde håpet, så er jeg nå positivt innstilt til bilen. Denne bilen dekker behovet til veldig mange kunder som ønsker en fornuftig bil til en grei pris og med veldig beste garanti. Det mest skuffende er åpenbart leveringstiden for de som er et stykke bak imkøen. Synes imidlertid at BOS har framstått veldig ryddig og har vært åpen om problemene med levering og usikkerhet i forhold til tekniske detaljer. De har også valgt en modell for kontraktskriving som gjør at man slipper å låse seg til en bindende avtale så lenge levering er usikker. Forøvrig tipper jeg at de vil tilbakebetale depositumet til de som har stått mer enn 1 år i kø, i likhet med hva de gjorde for de som venter på Mercedes EQC. Der har de betalt uoppfordret tilbake depositumet uten at man mister plassen i køen. Jeg vil derfor anbefale at man har litt is i magen og ikke selv avbestiller.
Infoflyten har i beste fall vært "grei". Ja, de har sendt ut oppdateringer, men ofte har det bare vært vissvass eller bekreftet at de fortsatt ikke kan bekrefte noe som helst. De lovet også at de ikke skulle gjøre som Hyundai og kun ta inn 64kWh-versjonen, og noen måneder senere bråsnudde de og sa at de likevel ikke ville ta inn 39kWh-versjonen. Det syns jeg er veldig synd, for den kunne vært en kjempebil for mange, og også ridd av denne prisstormen. Personlig syns jeg det er meningsløst at man skal "tvinges" til å kjøre rundt med mye større batteripakker enn man trenger. Som kjent er de den største miljøbelastningen.

Dette med hengerfeste har tydeligvis også bare vært å holde oss for narr. De har helt siden starten sagt at de "regner med" at den kommer med hengerfeste. Fakta akkurat nå er at den IKKE gjør det, så her var det også villedende, like fullt som på antall biler som de har fablet vilt om.

navyelsen

En ting er prisen. Svært skuffende, og noen som tar seg ekstra godt betalt. En annen ting er produksjonstakten, og mange er nok skuffet over bare 2000 i året. Selv har jeg lavt nummer, og dette er ikke så relevant for meg da jeg regner med å få en tidlig utgave på nyåret.

Men det som irriterer meg så inni H!"#¤e er måten BOS behandler sine kommende kunder. Informasjonen har vært langt under par. Løfter overholdes ikke, forsinkelser etter forsinkelser, samt at det virker som om de bevisst har holdt igjen info om prisen. Hengerfeste er høyst uavklart, og jeg tror jeg nå står over første levering og venter til mars for avklaring rundt hengerfeste.
Men nå topper det hele seg med en haug med ekstrautgifter. Grunnpakke med vinterdekk gummimatter og ladekabel til 23000? Hva F!"#¤%!!!
Vinterdekk burde koste MAKS 15000 (momsfritt) og når man blir lovet en toppspekket First Edition med alt av ekstrautstyr forventer jeg som et MINIMUM at enkle ting som gummimatter og ladekabel følger med!
Men neida, her skal det melkes om igjen og om igjen.

Sannsynligvis kjøper jeg bilen av ren fornuft, og tar samtidig på meg en ryggsekk full av negative følelser!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Nilsern

#24
Er også enig i at en del ting skuffer. Blant annet sto det vel i en infomail fra Kia at bilen skulle få "svært konkuransedyktig pris". Dette begrepet kan jeg med litt velvilje strekke til 377k MED dekk og hjul. En annen ting er at bilen leveres uten app. Det er mye diskutert rundt dette, men for meg som er vandt med app så virker det litt gammeldags å levere en toppspekket elbil i 2019 uten app. Jeg tror bilen er priset som den er fordi det er knapphet på kurante elbiler. Det er litt merkelig å skulle kjøpe elbil for tiden, det handler mer om å stå på den rett lista enn å kjøpe den bilen man vil ha...
Jeg har kønummer 3xx (husker ikke akkurat) og regner med å kunne få bilen før påske. Jeg står også på Tesla M3 lista. Jeg antar videre at Niroen vil kunne blir levert før Tesla. Jeg tror en fornuftig stratefi er å kjøpe e-Niro og så se det an og muligens skifte til M3 når den kan leveres. e-Niro kan nok selges uten tap ihvertfall det første halvåret. 

bno

Sitat fra: navyelsen på torsdag 08. november 2018, klokken 10:12
En ting er prisen. Svært skuffende, og noen som tar seg ekstra godt betalt. En annen ting er produksjonstakten, og mange er nok skuffet over bare 2000 i året. Selv har jeg lavt nummer, og dette er ikke så relevant for meg da jeg regner med å få en tidlig utgave på nyåret.

Men det som irriterer meg så inni H!"#¤e er måten BOS behandler sine kommende kunder. Informasjonen har vært langt under par. Løfter overholdes ikke, forsinkelser etter forsinkelser, samt at det virker som om de bevisst har holdt igjen info om prisen. Hengerfeste er høyst uavklart, og jeg tror jeg nå står over første levering og venter til mars for avklaring rundt hengerfeste.
Men nå topper det hele seg med en haug med ekstrautgifter. Grunnpakke med vinterdekk gummimatter og ladekabel til 23000? Hva F!"#¤%!!!
Vinterdekk burde koste MAKS 15000 (momsfritt) og når man blir lovet en toppspekket First Edition med alt av ekstrautstyr forventer jeg som et MINIMUM at enkle ting som gummimatter og ladekabel følger med!
Men neida, her skal det melkes om igjen og om igjen.

Sannsynligvis kjøper jeg bilen av ren fornuft, og tar samtidig på meg en ryggsekk full av negative følelser!

Det er jeg veldig enig i. Det tok BoS 2 dager å svare meg på kanselleringen som følger:

Hei Bjørn
Takk for din henvendelse
For at jeg skal kansellere din reservasjon trenger jeg at du sender meg mail fra den mailadressen hvor du fikk ditt reservasjonsnummer, for ordenskyld
Ønsker deg en fortsatt fin dag
Med vennlig hilsen / Best regards
*****e **nsen

   Kia Bil Norge AS
   Solheimveien 7 , 1473 Lørenskog
   
   E: kia@bos.no

--------------------------

Det er aldeles håpløst når man også vet at jeg sendte med en kopi av mailen jeg mottok fra BoS i tillegg sendte jeg kansellering fra min veldig private mailbox basert på eget domene på fullt navn.
Glad jeg kom meg ut av det systemet virker verre enn et ligningskontor.

lirekassa

Virker som om du får pengene igjen ganske fort, sammenlignet med hva en del har opplevd f. eks. hos Tesla - og ellers i andre bransjer.

F. eks. venter jeg selv på penger fra en sofa som ble levert i retur forrige onsdag.

trykkertor

Sitat fra: bno på torsdag 08. november 2018, klokken 13:43

For at jeg skal kansellere din reservasjon trenger jeg at du sender meg mail fra den mailadressen hvor du fikk ditt reservasjonsnummer, for ordenskyld


Det er aldeles håpløst når man også vet at jeg sendte med en kopi av mailen jeg mottok fra BoS i tillegg sendte jeg kansellering fra min veldig private mailbox basert på eget domene på fullt navn.
Glad jeg kom meg ut av det systemet virker verre enn et ligningskontor.

Jeg er faktisk helt enig med at de ønsker kansellering fra samme epost.
Tenk hvis noen som visste jeg stod i liste på en bil, og ville ha det litt gøy med meg.
Laget en epost, og sendte kansellering i mitt navn. Bare på gøy.
Så fikk jeg vite noe senere at jeg var vippet ut av køen.

Synes ikke vi skal holde mot dem at de krever kansellering enten fra samme epost ordren ble lagt via, eller ved oppmøte hos forhandler med bilde-id.

JEG

Sitat fra: bno på torsdag 08. november 2018, klokken 13:43
Det er jeg veldig enig i. Det tok BoS 2 dager å svare meg på kanselleringen som følger:

Hei Bjørn
Takk for din henvendelse
For at jeg skal kansellere din reservasjon trenger jeg at du sender meg mail fra den mailadressen hvor du fikk ditt reservasjonsnummer, for ordenskyld
Ønsker deg en fortsatt fin dag
Med vennlig hilsen / Best regards
*****e **nsen

   Kia Bil Norge AS
   Solheimveien 7 , 1473 Lørenskog
   
   E: kia@bos.no

--------------------------

Det er aldeles håpløst når man også vet at jeg sendte med en kopi av mailen jeg mottok fra BoS i tillegg sendte jeg kansellering fra min veldig private mailbox basert på eget domene på fullt navn.
Glad jeg kom meg ut av det systemet virker verre enn et ligningskontor.
Klarer ikke å la være å kommentere dette. Her synes jeg virkelig du syter for nada. Synes det er ryddig at du sender fra mailen du brukte, selv omdu har kopi av mailen (som kan komme på vilspor) og eget domene.  Her lukter det "finn fem feil".

bno

Enig i synspunktene over her, var ment som en saksopplysning til andre, men tok vel litt av i forbannelsen over hele denne elbil treneringen og at BoS skal ha både i pose og sekk. Først fra fritak på importleddet, dernest priser de opp bilen og kommer med vikariende motiv for det ift. Kona så skal de ha et rentefritt lån i tillegg. Det synes jeg er på kanten. Så da rant det litt over må vel innrømme det.  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA