Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I-Pace : Feil, mangler og workarounds

Startet av Tellus, søndag 04. november 2018, klokken 20:54

« forrige - neste »

Elbildilla

Sitat fra: LittleHammer på mandag 17. desember 2018, klokken 06:31
Hei, opplever du kulderas fra taket også?
Nei, har ikke merket noe kulde fra oven. Kaldeste jeg har kjørt i til nå er ca -12, har fungert fin-fint varmemessig uten panoramatak. Bilen står til vanlig parkert ute i en uoppvarmet carport.

Tellus

#76
Mer info fra Topix. Denne gangen fra et US forum. Ser ut som om det er en del på gang.

https://prnt.sc/lw75tx

dsi

Det er bra for her er det sorte skjermer og dårlig med styring på varme.

daktari

Tipper de som har fått "hybrid battery failure" og bil som ikke kunne kjøres har det jordingsproblemet som skrives om i Topix.
Svarte skjermer tipper jeg er en softwarefeil der systemet ikke vil boote skikkelig.

Vurderer å kjøpe endags abonnement og lage pdfer av alt på Topix, men har ikke hatt tid enda.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

fantonsen

Sitat fra: Elbildilla på søndag 16. desember 2018, klokken 23:05
Jeg har en HSE, men valgte av forskjelige grunner å ikke inkludere panoramataket. Problemet er at når jeg kjører inn i en tunnel, så støyer det inni hampen mye fra taket. Støyen føles nesten som om man kjører med et åpent vindu.

Bilen oppleves ellers som godt lydisolert, synes derfor dette er veldig rart. Skjønner at bilen primært er designet for å ha panoramataket, men det kan virke som om Jaguar "har glemt" å støyisolere taket når man velger vanlig tak.

Nå har ikke jeg prøvd en i-Pace med panoramatak, så jeg vet ikke hvordan denne oppleves støymessig når man kjører i tunnel. Hva er "tunnelstøy-erfaringene" til dere andre med eller uten panoramatak?

Jeg har samme erfaring med min S uten panoramatak.
Bilen er normalt støysvak, men jeg reagerer også på betydelig økt støy i tunneler.
Lyden kommer da bakfra, og det føles litt som deg, som om bakvindu eller bakluken er åpen, noe det ikke er.

Jeg regner med at dette er refleksjoner fra tunnel-taket/vegger som trenger inn enten gjennom taket, eller bak i bilen. Så det er tydelig at bilen ikke er like godt støyisolert på denne måten. Om det er forskjell på en med panorama-tak vet jeg heller ikke.

Dessverre har vi mange tunneler her på vestlanget. Jeg må gjennom 4 stk. på min daglige tur (13km) til jobben hver vei. Så dette merker jeg godt hver dag.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Utladet

Jeg har heller ikke panoramatak, og reagerer også på økt støy i tunneller. Høres ut som at dør eller vindu ikke er ordentlig igjen. Ellers er det generelt lite støy i bilen. Har også lagt merke til litt lyder fra taket dersom jeg kjører på ujevn vei eller foretar sværtkrappe svinger i lav hastighet. Mulig taket lever litt når bilen utsettes for litt torsjon. Taket virker ganske tynt...
Mulig det ville kommet seg ved å legge på noe Dynamat i taket. Men burde jo ikke være nødvendig på en bil av dette kaliberet.

Orbit

Støylekkasje gjennom metalltak er et kjent problem for JLR. Prøvekjørte Range Rover nylig, og selv i det prisegmentet var det stor forskjell. Selgeren var veldig klar på at en burde velge glasstak dersom det var mye tunnellkjøring.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elbildilla

#82
Sitat fra: fantonsen på tirsdag 18. desember 2018, klokken 10:46
Jeg har samme erfaring med min S uten panoramatak.
Bilen er normalt støysvak, men jeg reagerer også på betydelig økt støy i tunneler.
Lyden kommer da bakfra, og det føles litt som deg, som om bakvindu eller bakluken er åpen, noe det ikke er.

Jeg regner med at dette er refleksjoner fra tunnel-taket/vegger som trenger inn enten gjennom taket, eller bak i bilen. Så det er tydelig at bilen ikke er like godt støyisolert på denne måten. Om det er forskjell på en med panorama-tak vet jeg heller ikke.

Dessverre har vi mange tunneler her på vestlanget. Jeg må gjennom 4 stk. på min daglige tur (13km) til jobben hver vei. Så dette merker jeg godt hver dag.
Det er ikke bra at også andre uten panoramatak opplever denne støyen. Men siden det er flere som har merka det samme, får man i hvert fall konstatert at det er en feil "by design". Er ganske dårlig at man i utviklingen av en slik flott bil skal spare seg til fant på elementære ting som støydemping i taket. Det går nesten ikke an å snakke i handsfree'en når man kjører i en tunnel siden den utvendige støyen "overbelaster" noise cancelling-systemet.

Jeg også merker at lyden kommer bakfra. De første gangene jeg merket det måtte jeg snu meg for å se om et av vinduene var åpent. Er lite sannsynlig at det kommer fra utette pakninger i dørene, for en slik feil ville også rammet de med glasstak.

Har samlet opp en liste over ting jeg trenger å få utbedret. Kommer også til å nevne støy i tunnel:

  • Panser vil ikke gå ordentlig i lås, kjent feil i følge Topix (JTB00619v3 - Bonnet Latch Warning Light Shown On The Instrument Cluster)
  • Synes ikke panseret er helt flush med fronten og framskjermene
  • Rar lyd når jeg trykker inn bremsene, kjent feil i følge Topix (SSM74070 - X590 I-PACE MY19 Brake Application Noise - Diagnostic)
  • Klunkelyd fra oppheng eller motor foran ved kjøring over humper, kjent feil (SSM74164 - X590 I-PACE Front suspension noise on Air Active derivative)
  • Knappene på venstre side på rattet henger seg opp når jeg trykker på venstresiden (pil venstre, favorittknappen etc). Må "løse dem opp" ved å trykke lett på høyresiden.

I tillegg kommer alle de "vanlige" softwarebug'ene som det jobbes med. Opplever f.eks. at rattvarmen ikke altid kommer på selv om knappen lyser. Hjelper som regel å skru dette av og på igjen.

Kommer sannsynligvis også til å klage på sakteladeren (som jeg synes er ganske klumpete og simpel) fordi den skulle være en multifunksjonslader med mulighet for å bruke på industrikontakt (og implisitt 16A lading). Man kan f.eks. ikke stille ned ladestyrken, og dette kan heller ikke gjøres i bilen. Vet ikke om dette er funksjonalitet som kommer.

Har også opplevd de svarte skjermene i midtkonsollen, løste seg av seg selv etter et par dager (Topix: SSM74213 - Upper and Lower screen blank. (IDMA and SICP))[/list]

xref

Hvordan er det med pågang og ventetid på verksted når det gjelder I-Pace?
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

LittleHammer

Sitat fra: Elbildilla på tirsdag 18. desember 2018, klokken 20:30

Kommer sannsynligvis også til å klage på sakteladeren som jeg synes er ganske klumpete og simpel. Man kan f.eks. ikke stille ned ladestyrken. Dette kan heller ikke gjøres i bilen, vet ikke om dette er funksjonalitet som kommer. Det stod også tidligere i spec'en på sidene til Jaguar Norge når jeg bestilte at det skulle medfølge en multilader som da også har støtte for industrikontakt og implisitt 16A lading.


Hva har forhandler sagt om dette? Jeg har tatt vare på et par skjermbilder som viser at det er snakk om en multilader med MEDFØLGENDE industrikontakt. Jeg godtar ikke annet enn at dette er med bilen når det er reklamert for det på jaguarsiden!
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Tellus

SitatKommer sannsynligvis også til å klage på sakteladeren som jeg synes er ganske klumpete og simpel.

Tror jeg ville latt være å klage på at ladekladden er klumpete. Da ber du om å ikke bli tatt alvorlig.

Vi har ikke fått adaptere så dette bør Jaguar tilby de som ønsker det.
 
Når det gjelder multifunksjonen til ladekabelen så hadde det vært interessant å vite hva Jaguar mente med det. Kanskje var det meningen å kunne styre ladestrømmen fra bilen slik som en del andre biler har mulighet til. Kanskje var det meningen å sende med en ladekabel med kladd som kan stilles.

Selve kladden ser ut som om den er laget til US Navy. Tror den tåler det meste av hva den kan bli utsatt for av vær, vind og ytre påvirkninger. Pen er den kanskje ikke  ;)

daktari

Kladden er laget av Delphi og leveres også til Smart electric. Den har en god feature ved at schuko-ledningen er lang at boksen kan ligge på bakken, men fortsatt ikke det vi ble solgt mener jeg. Forhandleren overser klagene mine, må gå på Jaguar neste.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nordlands

Så vidt jeg har skjønt har folk fått en del forskjellige ladere, selv har jeg fått en ekstra "rugged" sak fra TE Connectivity, men samme spesifikasjoner 10A og litt lang fast schuko, ingen adapter. Min forhandler har sagt at de er i "dialog" med Jaguar hvordan de skal løse det at det var beskrevet multi-funksjonskabel og bare levert Schuko, men jeg har forstått det slik at det kan ta noen måneder.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Elbildilla

#88
Sitat fra: daktari på tirsdag 18. desember 2018, klokken 23:19
Kladden er laget av Delphi og leveres også til Smart electric. Den har en god feature ved at schuko-ledningen er lang og at boksen kan ligge på bakken.
Gode poeng, er godt det er noen fordeler med den :)

Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. desember 2018, klokken 22:53
SitatKommer sannsynligvis også til å klage på sakteladeren som jeg synes er ganske klumpete og simpel.

Tror jeg ville latt være å klage på at ladekladden er klumpete. Da ber du om å ikke bli tatt alvorlig.

Vi har ikke fått adaptere så dette bør Jaguar tilby de som ønsker det.
 
Når det gjelder multifunksjonen til ladekabelen så hadde det vært interessant å vite hva Jaguar mente med det. Kanskje var det meningen å kunne styre ladestrømmen fra bilen slik som en del andre biler har mulighet til. Kanskje var det meningen å sende med en ladekabel med kladd som kan stilles.

Selve kladden ser ut som om den er laget til US Navy. Tror den tåler det meste av hva den kan bli utsatt for av vær, vind og ytre påvirkninger. Pen er den kanskje ikke  ;)
Enig, skal prøve å være saklig og ikke klage på utseende, men manglende multifunksjon. Kladden ser unektelig skuddsikker ut ja. Er ingen tjuvradder som synes den ser dyr nok ut til å gidde å stjele den med påfølgende herping av ladekontakten ;)

fantonsen

Sitat fra: Elbildilla på tirsdag 18. desember 2018, klokken 20:30
  • Rar lyd når jeg trykker inn bremsene, kjent feil i følge Topix (SSM74070 - X590 I-PACE MY19 Brake Application Noise - Diagnostic)

Dette opplever jeg også. Det føles som om bremsene kniper litt hver gang jeg bremser med pedalen. Og det merkes en form for svak skraping/skjelving.
(Svak bremsing, og jeg kjører stort sett med lav regenerering).
Hadde det bare vært en gang i blandt, så hadde jeg tenkt at dette bare er bremsene som av og til brukes for å hindre rust på bremseskivene. Men HVER gang???

Da jeg var på verkstedet for en måned siden for å få oppdatert software, så nevnte jeg dette, og ba dem sjekke om alt var i orden. Dette var ukjent for dem, men han sa at han merket litt til dette under en kort prøvetur. Og han tok også en prøvetur med en annen I-Pace, og sa at han merket det samme på den andre bilen. Så konklusjonen var at han ikke vet hvorfor, men at alt var i orden.
Dette er dessverre nivået verkstedet er på for denne bilen pr. i dag.

Skulle gjerne visst mere om hva som står i denne diagnose-meldingen. (Og andre...)
Men disse er dessverre gjemt bak en betalings-mur.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA