Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømforbruk app vs avleser i garasjen

Startet av casall, fredag 30. november 2018, klokken 12:36

« forrige - neste »

casall

Appen min sier at jeg har brukt 3500 kWh totalt siden jeg fikk bilen i september i fjor. Strømavleseren min i garasjen i borettslaget som kun viser strømmen for min ladestasjon viser 4200.

Er det normalt/riktig?

Noe av de 3500 som appen viser er jo også strøm fra hurtiglader en gang i blant.


JBS

Mit gæt er at der mangler ladetab.
så 15-20% i tab er normalt i et faset ladere.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Electrix

Har du brukt forvarming? Det tror jeg heller ikke taes med i bilens strømregnskap.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Limodriver

Høyst uvitenskapelig, men jeg vil tro det går med en del strøm både til å varme batteriet samt tap i laderen.

For eget vedkommende legger jeg merke til at det tar lenger tid å lade batteriet i kulde enn varmere vær. Dette skyldes trolig i hovedsak at det går med strøm til å varme batteriet i ladeprosessen.

Batteriet har en ikke ubetydelig vekt og det vil gå med en del for å varme dette. Ta f.eks et 300 kg tungt batteri der 300 kg skal varmes opp. Det krever en del energi å varme 300 liter vann eller for den saks skyld 300 kg stål. Jeg vil tro batteriets varmekapasitet er et sted mellom stål og vann.

tomrh

Enkelte ville ikke tro meg da jeg observerte 20% ladetap ved hurtiglading.

Iflg andre tråder på forum, bl.a. observasjoner gjort av jkirkebo for mange år siden, så ligger ladetapet ved saktelading på 10-15%. Høyest tap ved lavere strømstyrke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Limodriver

Sitat fra: tomrh på lørdag 01. desember 2018, klokken 09:48
Enkelte ville ikke tro meg da jeg observerte 20% ladetap ved hurtiglading.

Iflg andre tråder på forum, bl.a. observasjoner gjort av jkirkebo for mange år siden, så ligger ladetapet ved saktelading på 10-15%. Høyest tap ved lavere strømstyrke.

Er det fordi større andel av effekten går bort i varme det er større tap ved lav strømstyrke?

Jeg vil anta tapet i absolutt effekt er relativt likt, men andelen større ved lavere strømstyrke?

leafnor

Som det nevnes av andre, det er kort og godt laderens tap du ser. Omforming fra vekseltrøm til likestrøm er gjerne på 15% samme hvilken lader man bruker.
Så helt normalt det du leser på din måler.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

Sitat fra: tomrh på lørdag 01. desember 2018, klokken 09:48
Enkelte ville ikke tro meg da jeg observerte 20% ladetap ved hurtiglading.
Dersom kupevarmeren står på mens du lader, og den bruker kanskje 4,5kw, så vil det ha litt å si. Dessuten kan det gå noen hundre watt til lys, radio, dc/dc-omformer, sirkulasjonspumper og vifter, varme i seter, ratt og speil etc.
Kalde batterier har høy indre motstand, og ved hurtiglading, tipper jeg det mest vesentlige tapet går til å varme opp batteriet.


tomrh

#8
Var en Veefil-lader som påstod å ha gitt meg 5 kWh mens Leafspy hardnakket hevdet å ha mottatt bare 4. Etter en tøff diskusjon i en annen tråd hvor tallene ble dratt i tvil, fant jeg en publikasjon som gav svar. Av det totale tapet er det litt over 7% tap i selve hurtigladeren (ved transformasjon og likeretting), resten i batteriet. Totalt tap er avhengig av soc, og er typisk på 19% ved 60% soc og 22 kW ladeeffekt. Jfr https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34754.msg694036#msg694036
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA