Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tragisk - Viktig med skikkelig ladetilkobling

Startet av Amatøren, lørdag 03. november 2018, klokken 19:10

« forrige - neste »

nojac

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 03. november 2018, klokken 23:03
Elbiler burde ikke blitt solgt med en mobillader med schuko.

Det store spørsmålet er jo om dette er så farlig som enkelte vil ha det til.

Når "Det har tross alt vært gjennomført ca 10 000 000 slike oppladinger gjennom tidene og ca 50 000 hver dag.", og det eneste som faktisk har skjedd er et branntilløp der elbillading i et defekt anlegg er en "mulig årsak" og en brann ved bruk av timer i Sverige, tror jeg at jeg fortsetter med stikkontakten. På 10 A krets, med kontroll av temperatur i overganger.

Det blir kanskje som å gå i en trapp uten å holde seg i gelenderet?
2018 e-Golf

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

I den nevnte saken blir timer misstenkt. Kvaliteten på slike er etter min efaring sterkt varierende. Med 10 A belastning kan det fort føre til varmgang og brann.

Som nevnt tidligere, lading av elbil, og tilkobling av varmtvannstank har flere fellestrekk. Det har vore fleire branntilløp i forbindelse med varmtvannstank. Reglene for begge deler er innskjerpet - for å hindre det oppstår ulykker. Normalt går det bra, det kan oppstå feil som blir fatale. I begge tilfeller blir en sammenhengene kabel, egen kurs, helst med fast tilkobling (uten schuko) anbefalt. Om det skal monteres timer skal det benyttes fastmontert utstyr. Da er risiko minst for feil, men feil kan fremdeles oppstå.

Har selv opplevd svært varmt schuko støpsel på vv tank. Tanken var ikke omfattet av tilbakekalling. Byttet schuko støpsel, og varmen gav seg.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elekTrond

'13 Mjau

Joltus

Overbelastningsvernet kan selvsagt bli slitt over tid hvis det til stadighet utsettes for så store strømmer at det ryker. Hvis det er 10A og vaskemaskin og lader har trukket 20A over lengre tid mange ganger kan jo bimetallet ha fått seg en smekk.

Bilselgeren som solgte leafen vår presiserte flere ganger at han anbefalte en 16A kurs.

Han hadde kun fokus på hvordan unngå at sikring skulle ryke.

Man fjerner jo og en hel del fare ved å la støpselet stå i hele tiden. Ut og inn sliter veldig på stikkontaktene.

TB

Jeg skal være forsiktig med å prøve avgjøre hva som er verst, men slik jeg resonnerer vil skjulte koblings punkter være det største faren. Disse avdekkes ikke har svak kontakt før det kan være for sent.

I den nevnt saken er det misstanke mot uret. Interne kabler og rele i uret kan være årsaken.

Om selve støpsel eller kontakten blir varm eller virker 'svidd' bør bruker legge merke til det. Men, en det er ingen garanti for at det blir oppdaget.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

nojac

Sitat fra: Joltus på søndag 04. november 2018, klokken 22:53

Bilselgeren som solgte leafen vår presiserte flere ganger at han anbefalte en 16A kurs.

Han hadde kun fokus på hvordan unngå at sikring skulle ryke.
Så det skulle være tryggere å sette kladden på en 16 A kurs enn på en med  10 A sikring?

Kursen til min garasje har en 10 A sikring av den gamle typen (ikke automat) Den har aldri røket.

Og jeg føler meg trygg, på tross av stadige advarsler og de to omtalte sakene ...
2018 e-Golf

Ingeniøren

#22
Sitat fra: nojac på søndag 04. november 2018, klokken 23:37
Sitat fra: Joltus på søndag 04. november 2018, klokken 22:53

Bilselgeren som solgte leafen vår presiserte flere ganger at han anbefalte en 16A kurs.

Han hadde kun fokus på hvordan unngå at sikring skulle ryke.
Så det skulle være tryggere å sette kladden på en 16 A kurs enn på en med  10 A sikring?

Kursen til min garasje har en 10 A sikring av den gamle typen (ikke automat) Den har aldri røket.

Og jeg føler meg trygg, på tross av stadige advarsler og de to omtalte sakene ...

Større tverrsnitt på kabler er greit å ha med seg som 2.5mm2 på 16A mot 1.5 mm2 på 10A.

Når jeg fikk elbil for noen år siden, så fant jeg ut at 16A kursen til garasjen var lagt med 1.5mm2. Det fikk meg til å sjekke hele huset og godt var at det var den eneste kursen i huset som var under mål.
Nå ligger det 4 mm2 der i stedet frem til en 16A ladeboks. Ladekladden har aldri vært i bruk hjemme, kun på jobb og en og annen gang hos kjente med redusert ladestyrke - 6A.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

nojac

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 05. november 2018, klokken 06:55
Større tverrsnitt på kabler er greit å ha med seg som 2.5mm2 på 16A mot 1.5 mm2 på 10A.

Det er jeg enig i. Likevel tror jeg at begrensning av strømstyrken i kursen kan være viktigere enn  de tykkere kablene i 16 A kurser for å hindre branntilløp. For feilene oppstår jo sjelden i selve ledningen, den kommer i koblinger/kontakter/timere .
2018 e-Golf

Mazzbot

svenskene lever opp til vitsene sine ... hvor dum er man hvis man lader elbilen på samme kurs som vaskemaskin ? Er man så dum så kan man takke seg selv .

Jeg har ladet i 3 år på vanlig stikk , ingen problem .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

hELgenen

Utstyr til 10A lading bør alltid være sikret med 16A sikring - dette for å sikre mot varmgang.
En elbil står ofte å lader i MANGE timer og det dummeste en gjør er å stille inn ladeustyret til å trekke akkurat det anlegget er dimensjonert for. F.eks å koble til 10A på en kurs som er dimensjonert til 10A, eller sette laderen på 16A der anlegget er sikret med 16A.  Personlig mener jeg å sette ladekladden på 13A på en 16A kurs er dumt - dumt fordi det det KAN medføre varmgang som i verste fall medfører brann.  Egen kurs til ladekladden er et must mener nå jeg, men egen ladeboks kan være overkill på enkelte anlegg som er godt dimensjonert - i verste fall kommer elektrikeren bare til å bytte ut eksisterende stikk med ny ladeboks og ta sin vekt i gull for jobben. Mange anlegg i garasjer til eneboliger har allerede eget sikringsskap og jordfeil bryter

Joltus

Sitat fra: nojac på søndag 04. november 2018, klokken 23:37
Sitat fra: Joltus på søndag 04. november 2018, klokken 22:53

Bilselgeren som solgte leafen vår presiserte flere ganger at han anbefalte en 16A kurs.

Han hadde kun fokus på hvordan unngå at sikring skulle ryke.
Så det skulle være tryggere å sette kladden på en 16 A kurs enn på en med  10 A sikring?

Kursen til min garasje har en 10 A sikring av den gamle typen (ikke automat) Den har aldri røket.

Og jeg føler meg trygg, på tross av stadige advarsler og de to omtalte sakene ...
Selgeren hadde som sagt kun fokus på at sikring ikke skulle ryke under lading.

Visste ikke om regler når det gjelder 10A kurs og egen kurs og dc vern osv.


Ferry

Sitat fra: hELgenen på mandag 05. november 2018, klokken 07:56
Utstyr til 10A lading bør alltid være sikret med 16A sikring

Det er jo ikke lov engang. Det skal jo være maks 10 A sikring på kurs til elbil med schuko i enden. Da kan en også klare seg med 1,5 mm2 kabel, og sparer noen kroner/kobber/miljø.

Joltus

Eg tror det han mener er at utstyr som skal stå med 10 lading til elbil bør være laget slik at det tåler 16A.

hELgenen

Riktig. Mulig det var dårlig norsk. Men kursen du vil bruke til å lade inntil 10A bør være sikret og dimensjonert for 16A last. Mao min. 2.5 mm2 kobber. Det er rett og slett for å unngå varmgang. Aldri bruk noen tidsbryter og annet mellom stikk og ladekladd. Kursen som går til ladekladd bør også være knyttet til jordfeilbryter og ikke gå til annet en akkurat lading.

Holder en seg til dette så er en rimelig trygg. Er det annet utstyr knyttet til kursen bør en installere eget ladepunkt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA