Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteriteknologi nå når de store bilfabrikkene kommer

Startet av Radiobil1, onsdag 19. oktober 2011, klokken 10:17

« forrige - neste »

Radiobil1

Frem til nå har El-Bil vært dominert av små nisjebedrifter og idealister med gode ideer, men lite kapital.

Hva vil skje fremover mht batteriteknologi og lading, evt batteribytte nå som de store bilfabrikkene begynner å putte penger inn i forskning?

Hva vet vi og hva tror vi ?

Elmo

Nissan mener en god del om dette:

I dette (lange) intervjuet deler CEO for Nissan og Renault en del tanker om fremtidens batterier og EVs.
Han har bla en interessant: "De første håndholdte mobiltetefonene hadde en ladetid på 8 timer og en taletid på 30 minutter, idag er det motsatt eller enda bedre"
http://www.youtube.com/watch?v=anMAn089sC0&feature=player_embedded


Her, i video og tekst, sier de: "Nissan believes that after five years of use the battery pack in its Leaf electric vehicle (EV) will costs "hundreds, not thousands" to replace."
http://www.am-online.com/news/2011/9/26/nissan-addresses-long-term-viability-of-leaf-battery/29731/


http://www.youtube.com/watch?v=FbQ-n2Ujauo


Og her hevder de at neste generasjon batterier lader på ti minutter:
http://green.autoblog.com/2011/10/12/nissan-working-on-10-minute-rapid-charger/
Men artikkelen sier bla:  "Unfortunately, Nissan says it may take up to a decade to perfect this rapid-charge technology and to make it available at the consumer level. Will ten-minute charging be just what everyone wants ten years from now? Let us know in Comments below. "

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lunde

Skal jeg være ærlig burde de heller fokusere på høyere energitetthet enn å kjempe om minutter og sekunder på hurtiglading. Strengt tatt er vel ikke 5-10 minutter all verden fra eller til. På en bensinstasjon kan du fot havne i "pølsekøen" som varer like lenge . En dobling i kapasiteten vil jo i praksis redusere behovet for hurtiglading betydlig, men det er kanskje nettopp det som er utfordringen her. Dvs at færre blir sluset inn i en "pølsekø"
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

elektrolux

Jeg har faktisk mer tro på ladehastighet enn på høy kapasitet.

Det er billigere, og lettere.

Ville f.eks heller brukt 80000 NOK på en 10 mils pakke med 200 km/t ladehastighet, enn 120000 på en 20 mils pakke med 30 km/t ladehastighet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Radiobil1

#4
Interessante filmer, særlig den med sjef Nissan. Viser at Renault og Nissan satser skikkelig fra toppen og ned !

Intervjueren Robert Llevellyn var en artig kar. Han er en ekte elbilmann ser det ut som. Har egne show, som sikkert er kjent for de fleste her, men for de som ikke kjenner han, her er linker:

http://www.llewtube.com/
http://www.llew.co.uk/home/

Carl Anton Stenling

Det som jo er den store utfordringen er at bilfabrikkene har hastverk. Teknologien som behøves er ikke utprøvd over lang tid.

Erfaringene fra Kewet/Buddy, PSA, Vectrix og Think har vist at noe problemer med batterilevetid er heller regelen enn unntaket i starten. Disse aktørene har etter noen år med erfaringer justert teknologien og styringssystemene for å forlenge batterilevetiden.

Mitsubishi og Nissan tar en kalkulert risiko. De har ikke hatt mulighet for å gjennomføre langtidsstester og har satset på at de skal kunne resonnere seg frem til forventet levetid. Så langt er det lite reklamasjoner og vi får krysse fingrene for at dette fortsetter. For PSA er det jo slik at utfordringene kommer gjerne når man nærmer seg 100.000 km - slik at batterifunksjonen til dels svikter uten forvarsel.

Kjente kvalitetssikringsstrategier bygger på at man med noe usikkerhet kan forutsi levetid på lengre sikt ut fra erfaringer/observasjoner i kortere perspektiv. Man kan jo også forsøke å akselerere slitasjen for å finne feilmekanismer. Forhåpentligvis vil japanernes kompetanse rundt kvalitetsarbeid bli verdifullt for batteriutvikling.

Kombinasjonen hurtiglading og liten batteripakke er spesielt krevende. Man kjører da i stor grad teknologien i et krevende bruksmønster. Det er imidlertid liten tvil om at hurtiglading er avgjørende for å gjøre elbilen til en fleksibel bil også for langturer.

Jeg har snakket med et par elbilprodusenter som har nevnt at kvalitetsutfordringene ikke bare gjelder selve cellene, men også mekanisk og elektrisk (tilkoblingsterminaler, styring) utforming. Batteripakkene er komplekse og for de fleste pakkene er det liten feiltoleranse. Dette blir nesten som det norske jernbanenettet - en liten feil får store konsekvenser. Fremover tenker jeg at bilprodusentene vil legge inn større grad av feiltoleranse og mulighet for å bytte defekte enkeltmoduler på service uten at kunden plages av dette.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

gbzdoc

Så vidt jeg har skjønt ut fra videoer og skriverier har i hvert fall Nissan tatt høyde for at det skal være grei skuring å bytte enkelt-celler ved behov.

Kan ikke forestille meg noe annet enn at Mitsubishi har gjort det samme.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 19. oktober 2011, klokken 21:04
Så vidt jeg har skjønt ut fra videoer og skriverier har i hvert fall Nissan tatt høyde for at det skal være grei skuring å bytte enkelt-celler ved behov.

Kan ikke forestille meg noe annet enn at Mitsubishi har gjort det samme.

De har nok kanskje tatt høyde for det, men jeg har ikke lest informasjon om at de har bygget inn feiltoleranse. Dette betyr at en enkeltcelle kan knekke hele pakken og man må på verksted. For øvrig viser det seg at det ikke alltid er enkelt å legge inn en ny celle i en gammel pakke pga. ulik indre motstand.

Har forstått det slik at Mitsubishi for tiden bytter hele pakken ved feil.

Tror altså at det må en del mer elektronikk til (ala Tesla) for å gi pakker som blir mer robuste.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

gbzdoc

Når det er innenfor garantien så er det vel nesten en selvfølge at de bytter hele pakka, men kun tiden vil vise hvor robuste de faktisk er.

Vi har en spennende tid foran oss, med masse normale ny elbil brukere som ikke ofrer batteriet mer omtanke enn bensintanken på fossilbilen. :D

Radiobil1

Bruker de nye bilene batterier med like batterier fra samme fabrikk, bare forskjellig antall batterier inni boksen? Er det noen standarder på dette, slik at man ikke må kjøpe kun fra en leverandør ved behov for å bytte ut noen batterier.
Tenker i første rekke på Nissan, renault og de andre store fabrikkene som er på tur inn.

El rayo

Jeg spurt et par batterileverandører om de har eller kan lage en pakke som passer i Th!nk 1999-2002 modell og fått nei til svar.

Ener1 hadde kun avtale med Th!nk om å levere batteri, solgte ikke til private.

På fabrikken som bygger om Fiat 500 i Sverige ville de verken lage spesiell pakke eller selge løse celler.

Det ser derfor ut til at billeveradørene har sikret seg en slags enerett til å levere batterier til sine biler.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

Snakk om voksen oppførsel...  ???

Mener å tro at Mes-Dea selger Zebra til private.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil


hens

"Det ser derfor ut til at billeverandørene har sikret seg en slags enerett til å levere batterier til sine biler."

Jaha, og hvorfor skulle dette delemonopolet forandre seg ved overgang til elbil?

For mange år siden startet et firma opp og solgte karrosserideler direkte fra de samme fabrikkene som var underleverandører til bilfabrikkene. De solgte til en brøkdel av "Original"deleprisen, og både fabrikk, forhandler og kunder tjente penger, men ikke bilforhandleren , importøren og bilfabrikken.

Når det gjelder batteriteknologi er den allerede på plass, men kvantumet er ennå ikke kommet opp på økonomisk riktig nivå.  Forhåpentligvis er det nå "rett rundt hjørnet" slik det ble sagt for 20 år siden.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA