Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leafspy kontra dashbordet

Startet av Joakim Ruud, onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:49

« forrige - neste »

Joakim Ruud


Noen LeafSpy-proffer her? Jeg kjørte bilen ganske tom i går for å sjekke om den har noen dårlige celler, og mens jeg drev og kjørte, merket jeg at dashbord-batteriindikatoren viser en ganske annen SoC enn det Leafspy gjør. Når batteriet er fullt, eller nesten full, viser de stort sett omtrent det samme. Men ned mot tomt, så viser Leafspy mye høyere gjenværende SoC enn det dashbordet gjør. Jeg tror det siste dashbordet viste før den bare blinket streker, var 8 %. Da viste Leafspy fortsatt 16-17 % SoC.

Legger dashbord-indikatoren inn en større sikkerhetsmargin enn det Leafspy gjør?

Joakim Ruud

Tilleggsopplysning: da hadde jeg attpåtil satt Leafspy til å reservere 5 % batteri.

Joakim Ruud

Eller - når jeg tenker meg om, er det jeg egentlig spør: Er det trygt å kjøre til Leafspy melder ned mot 0 % SoC? (med forbehold om at det ikke er _sunt_ for batteriet, men at man har muligheten en sjelden gang.) Det er ikke sånn at plutselig "forsvinner" de siste 8 %, og jeg blir stående i veikanten?

ThomasEL

Leaf Spy viser mer korrekt enn dashoboardet.

Men:
Det er særlig antall GIDS du bær se etter i Leaf Spy. Energimengden i f. eks 10% SOC er ikke like mye i en gammel bil som en ny bil (batteriet degraderes), ei heller i Leaf Spy. Energimengden i én GID er derimot konstant gjennom bilens levetid.

På Leaf 2011-2017 så kommer vel skilpadda (redusert kraftuttak) på 8 GIDS og bilen stopper på 5 GIDS. Vil ikke anbefale å kjøre lavere enn rundt 10 GIDS hvis du ikke absolutt må.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joakim Ruud

Aha, takk! GID er altså en udelelig enhet, som tilsvarer ca ... Google sier 80 Wh, og batteriet mister da GIDs i løpet av livet sitt? Det er nyttig å vite.

ThomasEL

Sitat fra: Joakim Ruud på onsdag 31. oktober 2018, klokken 13:35
Aha, takk! GID er altså en udelelig enhet, som tilsvarer ca ... Google sier 80 Wh, og batteriet mister da GIDs i løpet av livet sitt? Det er nyttig å vite.

Riktig. 1 GID = 77,5Wh

En ny bil lader til 280 GIDS. Etter hvert som batteriet degraderes så lader den ikke lenger opp til 280 GIDS, selv om displayet fortsatt viser at den er ladet til 100%
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joakim Ruud

Skjønner. Min mishandlede stakkars 30 KWh Leaf fullader da til 296 GID. Blir spennende å se hvor lenge den i det minste holder seg over en fabrikkny 24 KWh ;)

leafnor

#7
Sitat fra: Joakim Ruud på onsdag 31. oktober 2018, klokken 15:33
Skjønner. Min mishandlede stakkars 30 KWh Leaf fullader da til 296 GID. Blir spennende å se hvor lenge den i det minste holder seg over en fabrikkny 24 KWh ;)
Sånn til info, min 2012 24kWh lader nå til 208 GIDS. Har SOH 78%, og gått 145000 km.

Du kan regne med 3,5% tap i året. Så om 8 år har du batterikapasitet som jeg har nå på min 6 år gamle Leaf. Og den går fortsatt 10 mil på sommerføre. Det er til å leve med.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joakim Ruud

Det er det absolutt! Og hvem vet hva slags tredjeparts batteripakkeløsninger som fins da.

ThomasEL

Sitat fra: leafnor på onsdag 31. oktober 2018, klokken 16:50
Sitat fra: Joakim Ruud på onsdag 31. oktober 2018, klokken 15:33
Skjønner. Min mishandlede stakkars 30 KWh Leaf fullader da til 296 GID. Blir spennende å se hvor lenge den i det minste holder seg over en fabrikkny 24 KWh ;)
Sånn til info, min 2012 24kWh lader nå til 208 GIDS. Har SOH 78%, og gått 145000 km.

Du kan regne med 3,5% tap i året. Så om 8 år har du batterikapasitet som jeg har nå på min 6 år gamle Leaf. Og den går fortsatt 10 mil på sommerføre. Det er til å leve med.

Litt på siden, men likevel:
Dette med 3,5% per år...  Mener man egentlig 3,5 prosentpoeng? Eller mener man 3%..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 31. oktober 2018, klokken 19:53
Sitat fra: leafnor på onsdag 31. oktober 2018, klokken 16:50
Sitat fra: Joakim Ruud på onsdag 31. oktober 2018, klokken 15:33
Skjønner. Min mishandlede stakkars 30 KWh Leaf fullader da til 296 GID. Blir spennende å se hvor lenge den i det minste holder seg over en fabrikkny 24 KWh ;)
Sånn til info, min 2012 24kWh lader nå til 208 GIDS. Har SOH 78%, og gått 145000 km.

Du kan regne med 3,5% tap i året. Så om 8 år har du batterikapasitet som jeg har nå på min 6 år gamle Leaf. Og den går fortsatt 10 mil på sommerføre. Det er til å leve med.

Litt på siden, men likevel:
Dette med 3,5% per år...  Mener man egentlig 3,5 prosentpoeng? Eller mener man 3%..?
3,5% av nivå. Ikke 3,5% + 3,5% ......
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Det jeg mener er at hvis det er 3,5 prosentpoeng ned hvert år i forhold til opprinnelig energimengde, så vil man f eks etter 8 år ha mistet 28% av opprinnelig kapasitet og ha 201 GIDS igjen av et 280 GIDS batteri....

Hvis det i stedet synker 3,5% av den til enhver tid gjenstående kapasitet, så vil man etter åtte år ha 280GIDS • 0,965^8 = 210 GIDS...

(Joda, ser at dette er akademisk nonsense, men likevel
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Jeg var ikke presis ser jeg. Det er som det siste du beskriver.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA