Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med v9.0

Startet av xerxes, tirsdag 30. oktober 2018, klokken 13:03

« forrige - neste »

Anderslien

Sitat fra: sjokomelk på fredag 23. november 2018, klokken 19:07
Sitat fra: Motorwatt på fredag 23. november 2018, klokken 16:16
Fikke denne mailen fra Tesla idag, men hva menes egentlig?

Blindsone-overvåkning

For å forbedre sikkerheten og øke selvsikkerheten når du skifter fil, vil biler med Full Self-Driving hardware nå vise en rød fillinje når blinklyset slås på og en bil eller hindring registreres i målfilen din Ingen endring vises på displayet for biler med Full Self-Driving hardware.

Erstatt "Full self-driving hardware" med "AP2" i teksten, så er det litt mer forståelig. Og det at du får blindsoneovervåking med AP2-biler vet vi jo allerede.

Betyr dette at de har begynt å skille på de AP2/2,5 bilene med FSD og bare oppgradert autopilot? Altså, at de som har FSD pakken får blindsone varsling hvor det  blir markert en rød strek i displayet, mens de med kun oppgradert autopilot ikke får dette?


sjokomelk

Nei. Det står "Full self-driving HARDWARE" - Det betyr AP2 og nyere. Software er en annen sak.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jlan

Jeg hadde mye problemer med dugging på sidevinduene i dag. Tørt vær og et par minus. Måtte kjøre defrost på fullt.

I v.8.1 var det en knapp for friskluft og en for omluft. Nå i 9.0 er det bare omluft av/på. Jeg mener å huske at dugging ble mindre før, når jeg trykket friskluft. Jeg lurer på om omluft av betyr 50/50 og at man ikke lenger får ren friskluft.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øggen

Samme her. "Varme" anlegget står totalt sett til stryk. Etter V9 har det blitt enda verre og enda meir idiotisk å justere det.
Høgst subjektivt, men V9 oppsettet lika ej overhode ikkje.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

streken

Jeg disponerer for tiden en lånebil som ikke er oppgradert til v.9.0 - og du verden så mye bedre og enklere det å betjene klimaanlegg og vinterpakke var før jeg oppdaterte i min bil. Skulle ønske jeg kunne gå tilbake, noen ting var faktisk bedre før.

Hvordan v.9.0. kunne godkjennes for utrulling fremstår for meg som en gåte, det er langt fra så bra som man burde kunne forvente.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

jkirkebo

Sitat fra: streken på mandag 26. november 2018, klokken 21:24
Jeg disponerer for tiden en lånebil som ikke er oppgradert til v.9.0 - og du verden så mye bedre og enklere det å betjene klimaanlegg og vinterpakke var før jeg oppdaterte i min bil. Skulle ønske jeg kunne gå tilbake, noen ting var faktisk bedre før.

Hvordan v.9.0. kunne godkjennes for utrulling fremstår for meg som en gåte, det er langt fra så bra som man burde kunne forvente.

Ja, på klima er det en del som kan forbedres. Hvorfor må jeg velge mellom klima og varmeseter/ratt? Det er da MER enn nok plass på skjermen til å få inn alt på én skjerm. Savner også den gamle måten å slå klima av på, gjør det ofte når bilen skal pakkes eller tømmes.

Savner også at ladeskjermen kommer opp automatisk når lading starter. Jeg må ofte justere ladestrøm, nå blir det en del ekstra trykking.

Mediaplayeren er dog mye bedre på v9.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Sitat fra: streken på mandag 26. november 2018, klokken 21:24
Jeg disponerer for tiden en lånebil som ikke er oppgradert til v.9.0 - og du verden så mye bedre og enklere det å betjene klimaanlegg og vinterpakke var før jeg oppdaterte i min bil.
I 8.1, stemmer det at det er tre stillinger for resirkulering - Friskluft på, begge av, resirkulering på ?

Jeg skulle gjerne visst litt mer om hvordan dette med innluft, utluft, resirkulering og evt. lufttørking (kjøling+varming) er satt opp. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Motorwatt

Nå har de nettopp sluppet ny brukerhåndbok, så håpet om endringer i nær fremtid er nok mindre aktuelt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cra

Ny håndbok er ingen unskyldning for å ikke rette opp i det som ikke holder mål. Så får de bare oppdatere brukerhåndboken deretter.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Motorwatt

Nå er det Tesla som avgjør hva som er målet. Til tross for de tusenvis av klager som er fremkommet på ny GUI i v9, er jeg rimelig sikker på at noen større endringer kan vi glemme. Men småjusteringer kan vi håpe på.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cra

Hvis målet er å rævkjøre (kanskje bokstavelig talt!) de som har kjøpt S/X så er de på god vei. De har tatt snarveier som de garantert kommer til å tape på.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Synes ikke det er helt krise jeg.
Med litt tweaks med tanke på farger, skriftstørrelser og plasseringer av funksjoner blir dette bra.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

cra

Sitat fra: Klykken på torsdag 29. november 2018, klokken 12:52
Synes ikke det er helt krise jeg.
Med litt tweaks med tanke på farger, skriftstørrelser og plasseringer av funksjoner blir dette bra.

Joda, det er jo bare det som skal til. Men inntil det er på plass synes jeg det er litt krise. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

o.b.lix

På hver større oppdatering der de har endret på utseende er noen alltid i harnisk. Psykologisk takler vi dårlig endringer. Så går det seg som oftest til.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tulle

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 29. november 2018, klokken 15:51
På hver større oppdatering der de har endret på utseende er noen alltid i harnisk. Psykologisk takler vi dårlig endringer. Så går det seg som oftest til.
Jeg er godt fornøyd med endringen. Særlig etter at jeg tok i bruk trixet med å la viftehastighet være på høyre ratthjul. Det fungerer godt og ikke minst at trykk på knappen skifter vifte fra manuelt til automatisk.
Jeg kan gjøre dette da jeg ikke kjøre gjennom tunneler til daglig. Om sommeren med lyst og fint vær må ratthjulet reserveres til lysstyrke på skjermene når man kjører i områder med tunneler.
Jeg jobber med datasupport til vanlig og vet godt hvor mye bråk det blir på support når en trykk-knapp flyttes i skjermbildet :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA