Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Cruise Control not available - ingen feil funnet :(

Startet av sjossang, søndag 28. oktober 2018, klokken 13:53

« forrige - neste »

sjossang

Etter en langtur forrige helg vasket jeg bilen, og dagen etterpå sluttet Cruise Control og autopilot å fungere. Jeg dro innom SC Rud og fikk hjelp av en tekniker som gikk gjennom loggene. Bortsett fra å se selve feilmeldingen om at CC ikke var tilgjengelig så fant han ingen feil i systemet.

Fikk time for full diagnose, men dessverre ikke før i februar :(

Oppdaget etterpå at selv om kjørelyset står på auto, så er alltid nærlyset aktivert. Får meg til å mistenke at noe er galt med sensorene øverst i vinduet. Andre som har hatt samme feil - og som kanskje har en løsning?
Y LR hvit/hvit

Amoss

Sitat fra: sjossang på søndag 28. oktober 2018, klokken 13:53
Etter en langtur forrige helg vasket jeg bilen, ...
... Får meg til å mistenke at noe er galt med sensorene øverst i vinduet.

Brukte du RainX eller noe lignende på frontruta - inklusive foran sensorene øverst i vinduet?
Model S 85D

sjossang

Neida - kun selvvask på stasjonen. Har prøvd å tørke over området hvor sensorer/kamera ser ut, men fortsatt samme feil.

Trodde ikke jeg var så avhengig av CC, så dette er en utrolig irriterende feil (First world problem, men...).
Y LR hvit/hvit

sjokomelk

Hvis nærlyset står på på dagtid, så er det et av kameraene som ikke har startet opp skikkelig, og da virker ikke cruise control. Det er vidvinkelkamera som brukes til vindusviskerautomatikken på AP2-biler som også brukes for å se hvor mørkt det er ute.

Har opplevd det samme selv av og til, men etter å ha kjørt i et minutt eller to, så kommer kamera "online", lysene går over til kjørelys og CC virker igjen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Amoss

Sitat fra: sjossang på søndag 28. oktober 2018, klokken 14:44
Neida - kun selvvask på stasjonen.

Ok. Kom bare på at jeg har hørt her tidligere at enkelte slike stoffer kan gi sensorene problemer dersom de legges på ruta foran disse sensorene. Men da var det tydeligvis ikke det som var problemet her...
Model S 85D

sjossang

Sjekker med Rud om de kan se status på alle sensorer/kamera i frontvindu. Hadde vært fint om de fant en feil...
Y LR hvit/hvit

daktari

Jeg hadde dette et par ganger.

En gang var det en dårlig kontakt til et av kameraene i blinklys.

Mange andre ganger har bilen stått i sterkt motlys, og først etter 5-10 minutters kjøring blir cruise, autosøk m.m tilgjengelige.  Mistenker at sterkt solskinn rett på frontruta blender bilen en stund, så skjer en ny kalibrering etter litt kjøring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mthoring

Byttet frontrute for noen uker siden. Etter det lå autosteer altfor langt mot høyre i feltet, var innom Rud og fikk kalibrert det uten hell. Meldte feil til sentralbord, noen dager etter dette begynte plutselig autosteer og plassere seg riktig i feltet igjen, men ble da var at "regnsensor" ikke virker lenger, går i intervall uansett. Har ikke sjekket auto high beam. Kan det være et kamera som er ute her og?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

cra

Min har også funnet det for godt å ligge mye lenger til høyre nå enn før; jeg har ikke byttet noe som helst.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Heinz

#9
Hadde akkuratt samme feilen etter bytte til vinterdekk i fjor vinter, jeg var på langtur, og hadde kjørt ca 80 mil, før varselet kom opp dagen etterpå. Ringte support, og ble fortalt at jeg hadde for lite luft i dekkene, måtte ha minst 42 psi, så jeg fyllte opp, og vips var allt ok

sjossang

Artig feil - jeg fikk feilen på tirsdag i forrige uke, men byttet til vinterhjul på fredag (altså noen dager etterpå). Dekktrykket ligger på 42psi/2,9bar allerede - hadde nesten vært hysterisk morsomt om økt trykk i dekkene hadde vært en løsning!
Y LR hvit/hvit

Klykken

Alt fungerte fint med 2,5bar hos meg, bare at fikk beskjed om lavt dekktrykk etter noen dager.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Heinz

Allt fungerte fint hos meg også i ca 80 mil med 2,5 bars trykk. Feilmeldingen kom dagen etter, og jeg ringte tesla, og fikk beskjed om at feilmeldingen kom pga for lavt dekktrykk, som måtte være minst 3 bar. Tenkte dette hørtes for dumt ut, men fyllte likevel opp til 3 bar, og feilmellingen forsvant etter ettpar km. Så det er verdt å prøve.

sjossang

Litt info om saken:

SC Rud er helt konge i denne saken: De pushet oppgradering av V9 til bilen, men den feilet. Dette var nok til at de vlile ha bilen inn igjen i dag. Hadde egentlig fått en time for diagnose i februar (!), men de ville gjerne se på den nå. Møtte opp for å levere bilen, og da stod en P85+ og ventet på meg som lånebil :)

Nå gjenstår det bare å se hvor lang tid det tar, men jeg er veldig fornøyd med service så langt!
Y LR hvit/hvit

What-a-watt

Samme problem med min S75D som heller ikke vil oppdatere. De sa de trengte bilen en uke (!), men jeg fikk en X90D som lånebil. Greit nok  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA