Når styret i sameiet trekker ut stikkontakten

Startet av TerjeG, søn 28. okt 2018, kl. 13:33

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Enig i at det ikke er noen grunn til å gi seg. Jeg ville skrevet et fint info-skriv der du forklarer situasjonen rundt bruken og at dette er vurdert av styret (på befaring dato XX.XX.2017) til å være innenfor det som er lov. Så lagt det i alle postkassene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Om du vil trekke den enda lengre kan du informere om at det å plugge ut bilen gjentatte ganger er ulovlig plagsom adferd, og at anmeldelse vil vurderes. (Ref kapittel 24 av straffeloven, paragraf 266. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-9#%C2%A7266 )
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Carl Anton Stenling

Her ville jeg installert kupevarmer med vanlig kupevarmerledning (DEFA el.l.) og hengt en laminert lapp på ledningen om at den er kun kupevarmer og ingen lading.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Espen Hugaas Andersen

Det kan også hjelpe å få video av synderen - dashkamera som alltid er på kan hjelpe. Koster riktignok noen tusenlapper. (Dashkamera kan fint rettes mot ladeporten, trenger ikke filme ut frontruten.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Osloensis

Jeg bifaller Amoss' forslag på det sterkeste.

I tillegg ville jeg ha satt inn et enkelt kamera som kun fanger opp området rundt kontakten, gjerne et som kun filmer ved bevegelse, og med få frames/sek, så kan du finne ut hvem som leker politimester / når på døgnet det vanligvis skjer. Da kan du ta det opp med vedkommende, og forklare NØYE og detaljert hva som egentlig skjer. Og at om du ikke kan forhåndsvarme, så kan faktisk ikke de andre bilene heller gjøre dette. Om det skjer til ca samme tid hver gang, kan det beste være å komme ut i det tidsrommet og ta vedkommende på fersken. For deretter å forklare på en hyggelig og overbærende måte hvordan strømmen blir benyttet.

Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

hELgenen

Jeg forstår det slik at du må koble til bilen din i ca 30 min og la den stå på lading på et felles anlegg for å varme opp bilen din - formålet er altså ikke lading - det er lite energi - og alt du ber om er å få varmet opp bilen.  Er det forstått rett?
I så fall har de som drar ut ledningen din faktisk en god sak. Problemet med din handling er effekten som dras i 30 minutter. Dersom ALLE hadde elbiler og ALLE gjorde som deg  SAMTIDIG så vil jeg tro at sikringen hadde gått. Anlegget er trolig ikke dimensjonert for denne effekten  -energien er ikke problemet - det er effekten som du bruker, eller rettere sagt KAN bruke - når du er tilkoblet. Anlegget må være dimensjonert på en slik måte at ALLE kan koble seg til SAMTIDIG uten at anlegget blir overbelastet mhp. effekt. I verste fall kan anlegget bli ødelagt - ikke nødvendigvis pga. deg akkurat i dagens situasjon- men tenk deg x antall andre kommer i samme situasjon som deg - de burde jo i utgangspunktet ha samme rett til å bruke anlegget slik du bruker. Er anlegget dimensjonert for det - så er det null problem - men jeg mistenker at det IKKE er det og at dette er den egentlige bakgrunnen for at dere måtte ha egen kurs. Midt råd er derfor å legge opp enda en kurs til og bruke den og føye deg helt og holdent etter styrets vedtak som trolig er gjort i beste mening for å sikre at anlegget er iht. forskrifter. Jeg har selv vært ansvarlig for å godkjenne elektriske anlegg i min gamle jobb - og det er dessverre mye rart som gjøres der ute.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hELgenen på søn 28. okt 2018, kl. 18:10Jeg forstår det slik at du må koble til bilen din i ca 30 min og la den stå på lading på et felles anlegg for å varme opp bilen din - formålet er altså ikke lading - det er lite energi - og alt du ber om er å få varmet opp bilen.  Er det forstått rett?
I så fall har de som drar ut ledningen din faktisk en god sak. Problemet med din handling er effekten som dras i 30 minutter. Dersom ALLE hadde elbiler og ALLE gjorde som deg  SAMTIDIG så vil jeg tro at sikringen hadde gått. Anlegget er trolig ikke dimensjonert for denne effekten  -energien er ikke problemet - det er effekten som du bruker, eller rettere sagt KAN bruke - når du er tilkoblet. Anlegget må være dimensjonert på en slik måte at ALLE kan koble seg til SAMTIDIG uten at anlegget blir overbelastet mhp. effekt. I verste fall kan anlegget bli ødelagt - ikke nødvendigvis pga. deg akkurat i dagens situasjon- men tenk deg x antall andre kommer i samme situasjon som deg - de burde jo i utgangspunktet ha samme rett til å bruke anlegget slik du bruker. Er anlegget dimensjonert for det - så er det null problem - men jeg mistenker at det IKKE er det og at dette er den egentlige bakgrunnen for at dere måtte ha egen kurs. Midt råd er derfor å legge opp enda en kurs til og bruke den og føye deg helt og holdent etter styrets vedtak som trolig er gjort i beste mening for å sikre at anlegget er iht. forskrifter. Jeg har selv vært ansvarlig for å godkjenne elektriske anlegg i min gamle jobb - og det er dessverre mye rart som gjøres der ute.
Anlegg som er tiltenkt motorvarmer/kupevarmer er nesten aldri dimensjonert for at alle skal kunne forvarme samtidig. Men sikringen skal slå ut om det trekkes for mye over for lang tid.

Det er ikke uvanlig å f.eks ha en 16A kurs som fire plasser deler på. Om hver plass tas opp av en fossilbil med 10A motorvarmer, så vil man altså forsøke å trekke 40A fra en 16A kurs og sikringen vil gå ganske øyeblikkelig.

Jeg kan ikke se at sameiet har noen som helst lovmessig grunnlag for å forby elbiler å benytte motorvarmer/kupevarmer men tillate dette for fossilbiler. Enten må man tillate det for alle eller forby det for alle.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hELgenen

Men er kontakten som brukes den samme som for å lade bilen?
Mao. kan TS lade bilen når kabelen er plugget inn på den måten?
Er svaret ja så må fellesanlegget være dimensjonert for å håndtere lading av elbiler..
Sånn er dessverre forskriftene.........

Og en annen ting - drar du MYE strøm over lengre tid så får du varmgang...og det er ikke gitt at sikringen ALLTID går - noen smartinger finner iblant på mye rart...og vipps så har du en brann........

Osloensis

Sitat fra: hELgenen på søn 28. okt 2018, kl. 18:26
Men er kontakten som brukes den samme som for å lade bilen?
Mao. kan TS lade bilen når kabelen er plugget inn på den måten?
Er svaret ja så må fellesanlegget være dimensjonert for å håndtere lading av elbiler..
Sånn er dessverre forskriftene.........

Og en annen ting - drar du MYE strøm over lengre tid så får du varmgang...og det er ikke gitt at sikringen ALLTID går - noen smartinger finner iblant på mye rart...og vipps så har du en brann........

Er 30 min lang tid? (Jeg bare lurer, da du tydeligvis kan endel om el og sikkerhet)
Våre ladekabler med schuko-tilkobling er på 9A. Er dette mye mer enn en motorvarmer for fossilbil? (aldri brukt motorvarmer på fossilbil, så igjen kun et spørsmål)
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

hELgenen

Nå er jeg ikke ekspert på motorvarmere, men så vidt jeg forstår drar et sted mellom 500w og 1000w
Din elbil drar ca 2 kw på lading  - mao min.  2-4 ganger mer enn motorvarmer.

Det er IKKE forbruket som er problemet - altså om du står 1 sek eller 1000 timer betyr ikke noe  - det er EFFEKTEN som betyr noe. At du står tilkoblet med utstyr som kan dra høy effekt er problemet - ikke energiforbruket eller kostnaden forbundet med det.

Måkemannen

Sitat fra: TerjeG på søn 28. okt 2018, kl. 14:42
Jeg har to biler. Kona bruker den ene til Drammen hver dag, mens jeg stort sett kjører lokalt. Hun har behov for å lade oftere enn meg, og står stort sett på plassen vår og lader via egen kurs.
Når jeg har behov for å lade gjør også jeg det.
I de tilfellene hvor i-Miev ikke står på ladeplass fordi den andre bilen gjør det, parkerer jeg utenfor kobler meg til felles anlegget. Bilen lader da i 30 min fordi det er det minste jeg får til (begrenses via fjernkontrollen). Dette gikk jeg praktisk gjennom sammen med styret i fjor.

Er det parkeringsplass til begge bilene på ladeplassen? Isåfall burde det gå å sette opp to ladestasjoner med lastdeling på den ene dedikerte kursen.

Ferry

Viltkamera inne i bilen som filmer vedkommende. På kontakten fester du en liten lapp med påskriften "Smil til kamera! :-)" e.l. I neste omgang tar du en utskrift av bildet og putter i postkassa til den det gjelder. Folk pleier ikke å være like ivrige på å sabotere om de blir observert. Får mye kamera for et par tusenlapper: https://www.magasinet.no/friluftsliv/viltkamera/kamera  Kan brukes til mye annet nyttig og morsomt også. Jeg har brukt slike til overvåkning av hagen for grevling, katt, folk, mus. Filmet mus i boden for å optimalisere plassering av feller etc.
Jeg kan jo med min livlige fantasi komme på en rekke tiltak du kan gjøre med kontakten, fra novitsjok og nedover ;) (Ja, jeg spøker)
Finnes det ikke en måte du kan feste kontakten bedre på? Låse den på noen vis så den ikke kan trekkes ut like lett. Desto morsommere med video om synderen må legge litt jobb i utkoblingen.
Så vidt jeg skjønner får du lov å lade inntil en time på disse kontaktene, så dine 30 minutter er innenfor hva styret sier er greit.

hELgenen

Sitat fra: Måkemannen på søn 28. okt 2018, kl. 19:06
Sitat fra: TerjeG på søn 28. okt 2018, kl. 14:42
Jeg har to biler. Kona bruker den ene til Drammen hver dag, mens jeg stort sett kjører lokalt. Hun har behov for å lade oftere enn meg, og står stort sett på plassen vår og lader via egen kurs.
Når jeg har behov for å lade gjør også jeg det.
I de tilfellene hvor i-Miev ikke står på ladeplass fordi den andre bilen gjør det, parkerer jeg utenfor kobler meg til felles anlegget. Bilen lader da i 30 min fordi det er det minste jeg får til (begrenses via fjernkontrollen). Dette gikk jeg praktisk gjennom sammen med styret i fjor.

Er det parkeringsplass til begge bilene på ladeplassen? Isåfall burde det gå å sette opp to ladestasjoner med lastdeling på den ene dedikerte kursen.

Høres ut som en god løsning - og du slipper alle diskusjoner..........

jlan

Så lenge det ikke ryker sikringer, så kan du vel bare sette på en slik og betale for det som anses for å være over normalt strømforbruk:
https://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-4444
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Falsum

Sitat fra: Måkemannen på søn 28. okt 2018, kl. 13:57
Blir litt forvirret av hovedinnlegget. Er det snakk om en egen kurs + fellesanlegg? Hvorfor forvarmer du ikke bilen på din egen kurs?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

Det er ikke så rart. Dersom en autorisert elektriker er benyttet til å etablere egen kurs for lading av elbil til en ladeboks (med forskriftens krav til B-vern i sikringsskapet og hele pakka), så har ikke elektriker anledning til å "låne" litt av denne kursen og sette opp et vanlig stikk ved siden av på samme kurs. Kursen skal i sin helhet gå kun til ladeboksen. Dersom du ønsker et stikk eller to i tillegg må elektriker legge opp enda en kurs fra sikringsskapet til dette. Har andre her inne samme oppfatning?

Jeg har etablert ladeboks ute i carporten min nå, med den litt upraktiske konsekvensen at jeg ikke har et ekstra stikk hvor jeg kunne ha koplet til f.eks. støvsuger eller en lampe hvis jeg skal vaske/støvsuge/skifte dekk etc. ute. Da låner jeg det støvete gamle schuko-stikket til naboplassen til støvsuger, men skulle jo helst ha hatt mitt eget stikk også. To kurser og dobbel ledning i grøft ut hadde gitt ganske mye høyere installasjonskost.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA