Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmeladeboks med "justerbar" ladestyrke, hva er best?

Startet av Panduck, søndag 28. oktober 2018, klokken 11:05

« forrige - neste »

Panduck

Har hatt Salto hjemmelader nå og godt fornøyd med den, har lader i carport nå, og dimensjon på ledning gjorde at det ikke kunne bli mer enn 8A. Nå skal jeg flytte til sted der jeg kan få lagt opp 3-fase frem til ladeboks, og da er det jo greit med noe kraftigere. Salto sine virker "låst" på en gitt ladeeffekt, dvs om jeg setter opp 11kW får jeg 11kW, og det må elektriker til for å justere dette.

Har noen god erfaring med noe der man lettere kan justere effekt selv, for å unngå effekt-topper? Det er fremdeles ikke effektavgift der, men jeg antar det kommer snart. Elvi EVBOX skryter av å ha app for å gjøre dette, men har aldri hørt om dette merket. Dynamisk lastbalansering hadde kanskje vært det beste, men "manuell justering" er vel også ok bare det ikke er for krunglete.

Noen som har gode tips / erfaring?

elektrolux

#1
Beste er som du sier dynamisk styrt ladestyrke, og vi mener at du skal slippe å betale abonnement for den dynamiske styringen.

Derfor tilbyr vi dynamiske Zappi. 

Siden du får mulighet for 3 fase lading fra 400V anlegg kan det være lurt å vente på "3D" Zappi som dukker opp like over nyttår.

Ellers kan du selvfølgelig springe ned til garasjen og manuelt regulere en Ratio 3 fase ladestasjon.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Nordlands

elektrolux vil forståelig nok kanskje ikke nevne produkter han ikke selger selv  :), men Easee f.eks. trenger ikke abonnement for automatisk laststyring og app-styring over WiFi, gjennom elbilforeningen koster den 5995 + 995 for Pulse sensor som kobles til AMS-måler. Dersom man inngår Tibber strømabonnement får man 400 i avslag på Pulse, appstyring over 4G og smartlading mot strømpris med garantert 20 % lavere strømpris til lading enn øvrig forbruk - dette sparer vel omtrent inn abonnementsprisen. Minus er at den foreløpig er uten ladekabel, du må da enten kjøpe en til eller huske å ta den med når du kan få behov for den.

Klarer heller ikke å se at Elvi har noe abonnementspris? Minus der er bare 4m ladekabel som stiller strengere krav til plassering.

Jeg har altså Zappi selv, men ville vurdert Easee og Elvi for å slippe jordfeilbryter type B om de var på markedet når jeg kjøpte, selv om jeg bare bruker 1 fase. De ser også ut til å komme med app og fungerende laststyring på IT-nett fra dag 1, noe jeg fortsatt venter på til Zappi (må inntil videre stille ladestyrke manuelt for å være helt sikker på å ikke ta hovedsikring).
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

elektrolux

#3
Elbilhjelpen.no vil også selge Easee når den blir klar for salg. Må bare bli enige med produsenten om betingelsene. ;)

Blir kappløp mellom den og "3D" Zappi som også kommer med B vern ( 6 mA DC + AC ) og stikk eller kabel. App både for "2D" og "3D" Zappi kommer også snart. 2019 blir med andre ord et spennende år også på ladefronten.

Myenergi lover software for fungerende laststyring mellom Zappi ( ikke bare dynamisk mot nettet )  november 2018. Bruker du Zappi på 1 fase nett må du foreløpig stille maks ladestyrke til 1/2 kursstrømmen. Har du 3 fase IT kan du koble CT sensor på felles faseleder for laststyring mellom Zappi, men mister da dynamisk styringen mot huset.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

Med KEBA sin 'p30 C' får du eit API for udp konnandoar der du bla kan sette ladestrøm  med milliampere oppløsning. Telleverk for total og siste energi får du også.
MEN, det finnest ingen app eller webside for  justering, så du er overlatt til egen programmering. Eller bruke 'packet sender' for Android feks.
'Hacks', med andre ord...


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Panduck

UDP API er kanskje litt knotete, men det bør ikke være noe problem... Problemet blir vel heller å måtte dra en ethernet kabel til laderen. :O

Lars C. Krogenæs

Vil jo også nevne EcoLite som har 32A 3-fas. Sett på en bryter, der du enkelt velger hvilken strøm du vil ha, og du er good to go. http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner.

EcoLite kan leveres i dag, mens Easee har levering i mars-april hvis du bestiller nå.

Det enkleste er ofte det beste.
Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA