Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere?

Startet av Taben, lør 27. okt 2018, kl. 21:32

« forrige - neste »

fantonsen

Sitat fra: xyzzy på fre 19. apr 2019, kl. 15:49
Etter skuffelsen på Ionity på vei nedover, forsøkte jeg Fortums hypercharger ved McDonald's Rygge på vei hjemover - der var hastigheten ca 100 kW, og holdt seg på over 90 kW frem til 50% da jeg sluttet.

Hmmm...
Dette var svært mye bedre enn jeg fikk under en test på den nye identiske laderen til Fortum ved Ikea Åsane utenfor Bergen...
Gav opp etter 5 minutter, og maks 49 kW.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Tellus

Tenkte jeg skulle teste ut Ionity på Dal rett nord for Gardermoen. Den åpnet for bare noen dager siden. Var utstyrt med Plugsurfing appen. Dessverre så kjente ikke plugsurfing til laderne på Dal. Antar dette snart kommer på plass. Forsøkte deretter å kjøpe lading via nettsiden til Ionity. Forsøkte to ganger uten å lykkes.
Kom på etterpå at jeg muligens hadde lest at hvis man skal bruke websiden så må man vente med å sette inn lademunnstykket til etter betaling er gjort. Stemmer dette ?

Kjipt å ikke få testet så jeg bestemte meg til å kjøre til Vik sør for Hønefoss. Ble en fin tur over Hadeland på morsomme landeveier. Etter en tur på drøye 70 km og snitthastighet 68 km/t og 125 meter nedover kunne jeg notere fine 17,2 kWh/100 km.
På Vik fungerte plugsurfing appen som den skulle. Scannet merket og laderen startet opp på 80kW som jeg hadde håpet på (SOC rundt 25%). Gikk for å kjøpe Iskrem. Da jeg kom tilbake ladet bilen fortsatt på 80kW (SOC 48%). Litt senere stoppet ladingen (SOC 53%) uten noen spesiell grunn. Stod bare "Ferdig" på skjermen. Jeg startet en ny sesjon bare for å oppdaget at lading stoppet igjen litt senere (SOC 60%). Gadd ikke forsøke en tredje gang.

Reiste deretter tilbake til Oslo. Det ble 60 km og snitthastighet 70 km/t og 125 meter oppover. Fikk forbruk på 19.2kWh/100 km.

Litt kjedelig med ladere og eller bil som ikke virker som de skal, men sommertemperaturen gir fantastisk fin rekkevidde. Blåste 2-3 m/s fra nordvest så litt hjelp på første turen var det nok.

Håper de siste oppdateringen fikser i hvert fall problemet med at ladingen stopper av seg selv. Noen har jo også rapportert å få 100 kW. Tar gjerne med det også  :)

daktari

Sitat fra: Tellus på søn 28. apr 2019, kl. 20:53
Tenkte jeg skulle teste ut Ionity på Dal rett nord for Gardermoen. Den åpnet for bare noen dager siden. Var utstyrt med Plugsurfing appen. Dessverre så kjente ikke plugsurfing til laderne på Dal. Antar dette snart kommer på plass. Forsøkte deretter å kjøpe lading via nettsiden til Ionity. Forsøkte to ganger uten å lykkes.
Kom på etterpå at jeg muligens hadde lest at hvis man skal bruke websiden så må man vente med å sette inn lademunnstykket til etter betaling er gjort. Stemmer dette ?

Kjipt å ikke få testet så jeg bestemte meg til å kjøre til Vik sør for Hønefoss. Ble en fin tur over Hadeland på morsomme landeveier. Etter en tur på drøye 70 km og snitthastighet 68 km/t og 125 meter nedover kunne jeg notere fine 17,2 kWh/100 km.
På Vik fungerte plugsurfing appen som den skulle. Scannet merket og laderen startet opp på 80kW som jeg hadde håpet på (SOC rundt 25%). Gikk for å kjøpe Iskrem. Da jeg kom tilbake ladet bilen fortsatt på 80kW (SOC 48%). Litt senere stoppet ladingen (SOC 53%) uten noen spesiell grunn. Stod bare "Ferdig" på skjermen. Jeg startet en ny sesjon bare for å oppdaget at lading stoppet igjen litt senere (SOC 60%). Gadd ikke forsøke en tredje gang.

Reiste deretter tilbake til Oslo. Det ble 60 km og snitthastighet 70 km/t og 125 meter oppover. Fikk forbruk på 19.2kWh/100 km.

Litt kjedelig med ladere og eller bil som ikke virker som de skal, men sommertemperaturen gir fantastisk fin rekkevidde. Blåste 2-3 m/s fra nordvest så litt hjelp på første turen var det nok.

Håper de siste oppdateringen fikser i hvert fall problemet med at ladingen stopper av seg selv. Noen har jo også rapportert å få 100 kW. Tar gjerne med det også  :)
Synes det er kjipt at Ionity og Jaguar strever med dette. Det er jo helt grunnleggende å ha dialog og teste nok til å få dette til å funke. Så du på laderen hvor mange ampere du fikk? 80 kW høres ut som max 200A...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Tellus

Sitat fra: daktari på søn 28. apr 2019, kl. 21:18

Synes det er kjipt at Ionity og Jaguar strever med dette. Det er jo helt grunnleggende å ha dialog og teste nok til å få dette til å funke. Så du på laderen hvor mange ampere du fikk? 80 kW høres ut som max 200A...

Jeg fikk 200A ja. Dette var som forventet da jeg er ganske sikker på at jeg mangler oppdatering. Var innom i desember og fikk 18C/14.2. Det skal har vært gjort minst en fiks av Jaguar siden den gang.
Har bestilt ladenøkkel fra Plugsurfing. Litt enklere for andre brukere av bilen. Hadde håpet at Ionity ville koble seg opp mot ladenøkkel fra elbilforeningen slik at jeg slapp med kun en ladenøkkel. Kanskje Plugsurfing får til en avtale med Grønn Kontakt slikt at jeg kan droppe elbilforenings sin. 

RayBomb

💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

jkirkebo

Sitat fra: RayBomb på søn 28. apr 2019, kl. 23:51
Fortum vet hvertfall hvordan de skal flå oss:

Er helt standard Fortum-pris det der? Samme som jeg betaler når jeg lader Teslaen på CHAdeMo ihvertfall. Det gir meg en kWh-pris på snaue 4 kroner.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

xyzzy

Sitat fra: jkirkebo på man 29. apr 2019, kl. 02:04
Sitat fra: RayBomb på søn 28. apr 2019, kl. 23:51
Fortum vet hvertfall hvordan de skal flå oss:

Er helt standard Fortum-pris det der? Samme som jeg betaler når jeg lader Teslaen på CHAdeMo ihvertfall. Det gir meg en kWh-pris på snaue 4 kroner.

På I-Pace får du ganske konstant 50 kW, da blir prisen ca. 3 kr/kW. På lynlader blir det endel lavere - prisen er 40% høyere, men med effekt på nærmere 100 kW (jeg fikk det ihvertfall til jeg sluttet å lade på litt under 50%) blir prisen noe over 2 kr.

RayBomb

Min kalkulator sier hverfall at dette blir 6,90 kr pr. kWh
Hvis jeg skulle finne på å fylle bilen full, ca 80 kWh, så blir dette ca. 550 kr..
Er bensinbiler billigere i drift?
  - Elektrisk hengerfeste

Tellus

Sitat fra: RayBomb på man 29. apr 2019, kl. 14:59
Hvis jeg skulle finne på å fylle bilen full, ca 80 kWh, så blir dette ca. 550 kr..

Fra 10% til 80% SOC får du oppunder 50kW i snitt. Det tar ca 1 time 10 minutter. Koster 2.5x70 = 175 kroner å fylle.

Man må ikke finne på å fylle opp til 100% på hurtiglader  :)

Marzo

I den samme kalkulatoren kan du se at du har ladet med snitt på 21,82kWh.

Thomas Parsli

Hvis du baserer deg kun på hurtiglading -og ofte til mellom 80 og 100% - skal du ikke se bort fra det.

Til sammenligning koster jo 80kWh på type-2 rundt 110,- hos Fortum (0,50/min), kanskje noe mer pga redusert ladehastighet fra 80%.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Orbit

I-Pace lader max med 7,2kW på type-2, så 80kWh er nærmere 12 timer lading. Det er mange Fortum-lokasjoner som ligger godt over 0,50kr/min for AC-lading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Hva slags lader var dette? En destinasjonslader som gir  11 eller 22 kW/time med minuttpris? Det blir dyrt; I-pace tar bare 3,6/7,2 kW i timen på den ene fasen...
Mine I-Pace videoer

RayBomb

Sitat fra: daktari på man 29. apr 2019, kl. 18:13
Hva slags lader var dette? En destinasjonslader som gir  11 eller 22 kW/time med minuttpris? Det blir dyrt; I-pace tar bare 3,6/7,2 kW i timen på den ene fasen...

Dette var en 50KW hurtiglader. 
Dette hadde ikke plaget meg så mye, hvis fortum hadde gjort som Grønn kontakt; informasjon på laderen om ladefarten.
På fortum laderne jeg har i nærheten står det bare hvor mye energi jeg har kjøpt.. Hadde jeg sett farten uten å måtte ta frem kalkulator, så hadde jeg stoppet ladingen, og kanskje prøvd på ny.
Jeg har bestemt meg for å unngå fortum, så fremst det er mulig.
  - Elektrisk hengerfeste

daktari

Jeg har ikke hatt problemer med ladefart (men ladet lite) , får 48-50 på alle vanlige hurtigladere. Var batteriet kaldt?
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA