Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere?

Startet av Taben, lørdag 27. oktober 2018, klokken 21:32

« forrige - neste »

Tellus

Ville ha ventet med å konkludere med det inntil du ser hva du får av ladehastighet med kaldt batteri med e-tron. Tipper bilene oppfører seg ganke likt.

Ligger en video ute med to fyrer som testet Model3 og fikk 20 kW ladehastighet.

Ingen batterier vil akseptere høy ladeeffekt hvis de er kalde. Spørsmålet er vel hvor lett det er å få tilstrekkelig varme i batteriet.

Står du parkert ved hytta i -15 uten å være tilkoblet og tror du kan lade med full pupp etter å ha rullet ned til nærmeste bygd så blir du skuffet uansett hva du har av elbil ser det ut for. Mulig med unntak av Kona/Kia der det visstnok skal være mulig å slå på batterivarmen selv.

Tellus

Sitat fra: chargedup på fredag 08. februar 2019, klokken 09:50
Var en finne som hadde kontaktet Jaguar da han skulle på hytta som det vanligvis var ekstremt kaldt som lurte på dette med forvarming av batteriet som postet hele svaret sitt på facebook i "jaguar i-pace discussion group". Veldig lang og informativ post, ser ut som han har fått et grundig svar. Søk etter -40°C så kommer dette opp som første treff, postet for 1 dag siden. Jeg klarte ikke kopiere innlegget på facebook på tlf, men det klarer helt sikkert noen andre.
Svaret mange har lurt på her:
Forvarming av batteri skjer kun dersom man er koblet til strøm og setter avgangstid i app (burde stilles 4t før man skal dra for å få full utnyttelse). Ifølge Jaguar får man altså ikke varmet opp batteriet med knappen for forvarming av kupe eller dersom bilen ikke er tilkoblet.

Jepp,

Leste et lignende svar på uk forum og det er også min erfaring. Hvis du er koblet til vil bilen likevel passe på at batteriet ikke blir alt for kaldt. Dvs selv uten å ha satt avgangstid vil batteriet holdes på et nogenlunde nivå. Om denne oppvarmingen her skjer først etter at du har nådd en viss fyllingsgrad vet jeg ikke.

Er du ikke tilkoblet så vil nok kunne batteriet varmes når det måtte bli så kaldt så det kan bli skadet (-20 grader tipper jeg).

Oppskriften blir jo derfor ganske enkel.

Ikke sett fra deg bilen tilnærmet tom om vinteren uten at du kan plugge den inn. Har du ikke lademulighet på hytta så lad før du kommer frem dit. Når du skal reise igjen så kjører du langt før du lader. Da vil batteriet i hvert fall ha en sjanse til å komme opp i en bedre temerpatursone. Kjører du motorvei vil batteriet sikkert være nær ideell temperatur. Kjører du landevei i 60 km/t med utetemperatur -10 så vil du helt klart oppleve redusert ladeeffekt.

geear

Sitat fra: Tellus på fredag 08. februar 2019, klokken 12:58
Ville ha ventet med å konkludere med det inntil du ser hva du får av ladehastighet med kaldt batteri med e-tron. Tipper bilene oppfører seg ganke likt.

Ligger en video ute med to fyrer som testet Model3 og fikk 20 kW ladehastighet.
Worst case kan du finne om du vil. Jeg har fått 9kW på X, men da stod den i 10-15 minusgrader i et par dager, og ble kjørt 1000 meter i 50km/t bort til en chademo-lader. Poenget er at hvis jeg starter forvarming fra app 20-30 min før jeg kjører, selv uten strøm tilkoblet, og kjører i 30-40 minutter, så er regen limit borte, og den starter å lade på minimum 70kW med en gang. Forskjellen i ladefart sommer og vinter er minimal. Maks er vel typisk 96kW på vinteren, har sett 101kW på sommeren. Jeg har X75, så den har mindre masse å varme opp enn både i-Pace, e-tron og 100-pakkene til Tesla.

Sitat fra: Tellus på fredag 08. februar 2019, klokken 12:58Ingen batterier vil akseptere høy ladeeffekt hvis de er kalde. Spørsmålet er vel hvor lett det er å få tilstrekkelig varme i batteriet.
Og her er det åpenbart store forskjeller på temperaturstyringen av pakken - og ikke minst muligheten til å forvarme.

Sitat fra: Tellus på fredag 08. februar 2019, klokken 12:58Står du parkert ved hytta i -15 uten å være tilkoblet og tror du kan lade med full pupp etter å ha rullet ned til nærmeste bygd så blir du skuffet uansett hva du har av elbil ser det ut for. Mulig med unntak av Kona/Kia der det visstnok skal være mulig å slå på batterivarmen selv.
Kona og e-Niro har fått taggen #coldgate servert.

Se denne:
https://www.youtube.com/watch?v=9hzt0COEmL0

daktari

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 08. februar 2019, klokken 12:43
Sitat fra: daktari på fredag 08. februar 2019, klokken 08:48
Fikk dog bare 43 kW fra SOC 18%, den steg sakte til 45 kW på 25%, og da gadd jeg ikke mer.

Det er bare et ord som er dekkende. Skandale.
Jeg kommer til å bytte Jaguaren ut med Audi foedi Jaguaren rett og slett ikke er brukende til å kjøre lenger enn det man klarer på et fulladet batteri. Om den i hele tatt lader så er det med sneglefart. Enkelt og greit ikke til å stole på.
nei, ikke det jeg mente. Men hadde vært greit å vite om batteriet var varmt nok til å få full fart.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

TorT

Sitat fra: Tellus på fredag 08. februar 2019, klokken 12:58
Mulig med unntak av Kona/Kia der det visstnok skal være mulig å slå på batterivarmen selv.

Hadde det enda vært så vel.

Men de har jo vintermodus, som har stått på i hele vinter, uten at jeg noengang har sett at den gjør noe som helst.
Det er blitt sagt på nettet at det er 2kW varmer i batteriet, men jeg har aldri sett noe forbruk som viser at den trekker strøm til sånt.
Og jeg har hatt relativ sakte lading med kjølig batteri. Og det har alle andre hatt også.

Kanskje noe de kan gjøre noe med før neste vinter? Det er jo et varmeelement inni der.

Tellus

Fra UK forum:
SitatWent to a Fastned 175 kWh charger today and got 81kWh, all the way from 12% to 80%. But also charging at 81kWh leaves barely enough time to eat a sandwich and drink some coffee..

Received this week the H159 V3 update

Dette virker jo lovende i hvert fall. Fortsatt ikke 100 kW, men 81 kW fra 12 til 80% SOC er bra.

Noen som kjenner til H159 V3 oppdateringen ?

Stikkkontakt

Om det også åpnes opp for 100kw kan det vel tenkes at den holder 100kw helt til 80%. Det ville vært supert. Men det at den ikke bremses fra 50% er veldig bra.

JohnPGriff

Her er min efaring med lading på Ionity E6 sud fra Stromstad igår. Ingen regen begrensning når jeg startet lading.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Voltage hva helt OK men ampere var veldig lav forventet rundt 200. 2 BMW I3 på lading men etter 5 minuter bare meg. Laderstasjon hva den som er nærmest bensin stasjon.

Har andre noen efaring med Ionity på Stromstad? SW versjon H159 V3 hvordan kan du ser hvilken versjon er installert? Vet noen var er førbedret mellom V2 og V3?
Polestar 2 LRDM Performance Levert juni 2024
Citroen e-C4 Levert august 2023
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022 (Solgt)
MG ZS EV Levert nov 2020 (Solgt)
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Stikkkontakt

Det er ihvertfall folk som har rapportert 80kw til 80% SoC med H159 V3. Men det interesserer meg lite hva en enkelt eier kan få på en tilfeldig stasjon. Det interessante er at Jaguar kommer på banen og forteller hva i h..... er det som skjer og hva vi kan forvente. Dette ladehelvete må fikses før folk skal på sommerferie. Pr nå er det kun lading hjemme man kan stole på.

Tellus

Sitat fra: JohnPGriff på onsdag 20. februar 2019, klokken 07:53
Her er min efaring med lading på Ionity E6 sud fra Stromstad igår. Ingen regen begrensning når jeg startet lading.

Har ingen annen forklaring enn at du har kaldt batteri, feil med bil eller feil med lader. Dette med ingen regenbegrensing er ikke relevant. Jeg har ladet raskere på vanlig 50kW lader enn det du fikk på Ionity i Strømstad.

daktari

Tror også det kan være noe galt med Griff sin bil. Jeg har også ladet 200A i -5 på Circle K Fjellhamar 10-55%.

På den annen side ladet han 55-70%, så max fart da kan man kanskje ikke forvente. Anbefaler å starte lading på 15% istedet for 55 for raskere lading.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

JohnPGriff

Etter kjøring på E6 fra Tuysenfryd til Stromstad mellom 100 og 120km med ute temperatur mellom, +5 og +8C hadde forventet batteri var på riktig temperartur.
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)

JohnPGriff

Med henysn til Stikkontakt's kommentar Jeg bare prøve å deler min efaring. jeg vet ikke hvis jeg var uheldige med den laderstasjonen jeg valgt. Jaguar ser ut til har fjernet fra sin Web Site alle tall når du lader med en lader som kan støtte 100kW.

Problem med Jaguar forhandler er de er ikke proaktiv med oppgardering av SW uten at du klager og kan vise hvorfor. Jeg antar de få ikke betalt for sin arbeid, uten at de kan vise frem problemene en kunder har innrapportert. OTA ser ut som "Sales Talk", forventet lader hastighet er ett tema som er veldige vanskelige for meg. En viktig del av min beslutning at jeg valgt å bytte fra Tesla til Jaguar hva på grunn av løvet lader hastighet, ett område hvor i over 5 år med 2 Tesla Model S hadde jeg ingen grunn til å klage i de hele tatt.

Som info, jeg har vedlagt en document skrevet av Niels Bergman General Manager Electric Vehicles Jaguar LandRover Benelux med overskrift "The Jaguar I-PACE Charging with 100 kW: the latest state of affairs". Jeg har brukt Google til å oversette til engelsk fra nederlansk med den original artikel er inkludert. Den var publisert 19 januar. Muligens noen har sett den.

Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)

Tellus

Sitat fra: JohnPGriff på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:50
Etter kjøring på E6 fra Tuysenfryd til Stromstad mellom 100 og 120km med ute temperatur mellom, +5 og +8C hadde forventet batteri var på riktig temperartur.

Da tror jeg det er på tide å kontakte forhandler. Ser ikke ut som om du greier å få mer enn 50kW maks selv om du har varmt batteri.

JohnPGriff

Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA