Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere?

Startet av Taben, lørdag 27. oktober 2018, klokken 21:32

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: JohnPGriff på fredag 01. februar 2019, klokken 18:50
Hi Tellus, takk for din beregning av "Effekt fra Førrige"

Jeg har oppdatert min workbook og den nå ser ut som din, i tilleg jeg vise økning i range.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ref. ett spørsmal om regen,  nar jeg begyntt lading det var var omtrent hvor den rød linje er tegnet.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Neste gang jeg hurtiglader vil ta en bilder of regen før og etter lading.

Skal sett in de andre lading tåll jeg har for lading etter jeg hadde kjørt 180 km fra Valdres og ser var "Effekt fra Forrige" er,  og på mandag ta en tur til Motorpool og snakke med verksted ansvarlige og vise frem tållene.
Aha, da har du ikke full regenerering fordi batteriet ikke har driftstemperatur. Da får du neppe full fart på hurtig lading.
Etter min erfaring forsvinner limit etter en drøy time i bra fart i Comfort.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Tellus

jeg hadde full regenerering i dag med rundt 44% SOC og batteritemperatur -4 grader. SOC er den absolutt dominerende faktoren som styrer hvor mye regenerering man har.

Hvis man ikke har full regen på dette nivået av SOC må batteriet vært kaldere enn mine -4 grader.

daktari

Sitat fra: Tellus på fredag 01. februar 2019, klokken 23:14
jeg hadde full regenerering i dag med rundt 44% SOC og batteritemperatur -4 grader. SOC er den absolutt dominerende faktoren som styrer hvor mye regenerering man har.

Hvis man ikke har full regen på dette nivået av SOC må batteriet vært kaldere enn mine -4 grader.
hva mener du batteriet på -4C?
Mine I-Pace videoer

Tellus

Bilen stod uten tilkobling i 3 døgn. Utetemperatur -7 til -4. Batteriet ville da holde maks -4 grader.

daktari

Har fått testet litt. Ingen fasit, da må vi få lest av temp. fra batteriet. Kan fortsatt ikke utelukke at klimaknappen ikke varmer batteriet litt.

Uten noe forvarming er det fortsatt synlig regen limit kl 22, den er altså ikke borte. Men følelsen er mindre regen.

Ved bruk av klimaknappen er det samme regen limit, men limit-streken den forsvant etter 5 min kjøring. Føltes som vesentlig mer regen på veien også.
Mine I-Pace videoer

Tellus

Er ganske sikker på at regennivå er en funksjon av SOC og batteritemperatur. Er batteriet varmt nok så har du full regen på oppunder 90% SOC. Med et kaldt batteri har du redusert regen kanskje ned til 50% SOC. Det er to prikker til man kan se på i samme instrument. Disse prikkene skal indikere maks effekt. I dag skal jeg ut å kjøre med fullt batteri og avgangstid satt. Skal forsøke å følge med på hvilken %SOC jeg får full regen.

Stikkkontakt

Da jeg kjørte fra hytta forrige helg med -5 grader og en halvtimes varming før avreise fikk jeg ca 20kw regen ned bakken fra hytta. Dvs det viste 40kwh/100km i 50 kmt.

Tellus

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 03. februar 2019, klokken 14:09
Da jeg kjørte fra hytta forrige helg med -5 grader og en halvtimes varming før avreise fikk jeg ca 20kw regen ned bakken fra hytta. Dvs det viste 40kwh/100km i 50 kmt.

Hvordan måler du kW regen. Jaguar har valgt å vise kWh/100 km som kun er interessant hvis du greier å regne om i farten. Rent praktisk greier du det kun når du kjører i 100 km/t (eller kanskje 50 km/t). Hvis du mener du leste av ca 20 kWh/100 km og hadde rundt 50 km/t så hadde du regen på 40kW.

Hvor fullt var batteriet ditt ?

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på søndag 03. februar 2019, klokken 17:17

Hvordan måler du kW regen. Jaguar har valgt å vise kWh/100 km som kun er interessant hvis du greier å regne om i farten. Rent praktisk greier du det kun når du kjører i 100 km/t (eller kanskje 50 km/t). Hvis du mener du leste av ca 20 kWh/100 km og hadde rundt 50 km/t så hadde du regen på 40kW.

100% og forbruket fra start var 0,0.

Nei, når jeg leser av 40kwh/100km i 50kmt er regen 20kw. Jeg måtte rullet i to timer i 50kmt med 40kwh/100km for å få 40kwh innpå batteriet. Ergo 20 kw regen.

Tellus

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 03. februar 2019, klokken 18:47
Sitat fra: Tellus på søndag 03. februar 2019, klokken 17:17

100% og forbruket fra start var 0,0.

Nei, når jeg leser av 40kwh/100km i 50kmt er regen 20kw. Jeg måtte rullet i to timer i 50kmt med 40kwh/100km for å få 40kwh innpå batteriet. Ergo 20 kw regen.

Du har helt rett  :o

Stikkkontakt

daktari

Forsøkte å lade på Circle K Økern som har 2 superhurtigladere med vannkjølt kabel. Efacec lafer. Trodde batteriet var varmt da regen limit var borte og bilen forvarmet og kjørt litt. Fikk dog bare 43 kW fra SOC 18%, den steg sakte til 45 kW på 25%, og da gadd jeg ikke mer.

Jeg tror batteriet ikke var varmt nok, så teorien min om at regen limit indikerer batteritemp i optimal sone fikk muligens motbevisning.
Mine I-Pace videoer

Tellus

Som jeg nevnte lengre opp hadde jeg full regen ved SOC rundt 40% med kaldt batteri (noen minus grader).

Så det å ha full regen er ingen god indikator på at batteriet er varmt.

chargedup

Var en finne som hadde kontaktet Jaguar da han skulle på hytta som det vanligvis var ekstremt kaldt som lurte på dette med forvarming av batteriet som postet hele svaret sitt på facebook i "jaguar i-pace discussion group". Veldig lang og informativ post, ser ut som han har fått et grundig svar. Søk etter -40°C så kommer dette opp som første treff, postet for 1 dag siden. Jeg klarte ikke kopiere innlegget på facebook på tlf, men det klarer helt sikkert noen andre.
Svaret mange har lurt på her:
Forvarming av batteri skjer kun dersom man er koblet til strøm og setter avgangstid i app (burde stilles 4t før man skal dra for å få full utnyttelse). Ifølge Jaguar får man altså ikke varmet opp batteriet med knappen for forvarming av kupe eller dersom bilen ikke er tilkoblet.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på fredag 08. februar 2019, klokken 08:48
Fikk dog bare 43 kW fra SOC 18%, den steg sakte til 45 kW på 25%, og da gadd jeg ikke mer.

Det er bare et ord som er dekkende. Skandale.
Jeg kommer til å bytte Jaguaren ut med Audi foedi Jaguaren rett og slett ikke er brukende til å kjøre lenger enn det man klarer på et fulladet batteri. Om den i hele tatt lader så er det med sneglefart. Enkelt og greit ikke til å stole på.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA