Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere?

Startet av Taben, lørdag 27. oktober 2018, klokken 21:32

« forrige - neste »

JohnPGriff

Hei Tellus

Du skreve:

1) Bil ikke tilkoblet og ikke forvarmet
2) Bil ikke tilkoblet, men forvarmet 30 minutter
3) Bil tilkoblet, men ikke forvarmet
4) Bil tilkoblet og forvarmet

Ops så har vi de to variantene med avreisetidspunkt som kommer i tillegg

Min tur til Leira med lading på KIWI er likt 2) men forvarmet 60 minutter gjennom appen

Idag jeg satt opp en avreistidspunt i bilen kl 15:00 og ladet fra kl 12.30
Polestar 2 LRDM Performance Levert juni 2024
Citroen e-C4 Levert august 2023
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022 (Solgt)
MG ZS EV Levert nov 2020 (Solgt)
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

JohnPGriff

Beklager trykket på feil knapp.

Som jeg sakt, satt opp en avreisetid i bilen kl 15.00 idag og satt igang lading rundt 12.30

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kl 14.50 så oppvarming hadde ikke startet appen vist riktig avreis tid.

Kl 15.01 som du ser under

Appen vist "No Departures Set"

Satt opp en ny avreistid igjen i bilen for 15.45 og samme problem, avreistid var registrert men ingen ting skjedd.

Startet oppvarming fra appen 15.45 for rundt 30 minutter og kjørt opp til Rud rundt 16.30

Bil hadde vært på lading siden 12.30

Ladet for 30 minuter på Rud SOC % på start var 59% og gjenstående lader tid var 2 timer 56 mins

Etter 30 minutter SOC % var 74%

Lader vist 13.4kW

SOC økt med 15% som tilsvarer 13.5kW. Hvis Batteri kapsitet er 90kW (90/100% = 0,9 * 15% = 13,5kW) hvis vi bruker tilgjengelig kapasitet rundt 84,5/100% = 0,845 *15%  = 12,7kW

Hvis jeg bruker min egen "Charging Power" beregning, jeg fikk idag 27kW fra en 50kW lader som var mindre en ijeg fiik igår!

Og 27kW er likt hvis jeg bruker økning i SOC til å beregner "Charging Power". Temperatur idag var rundt 0

En først generasjon leaf ladet på en annen lader og begyntt med en SOC of 20%. Etter 10 minutter den hadde ladet med 7,2Kw Som er en estimert "Charging Power" av 43.2kW som høres ut helt riktig.

Jeg vill prøve og få tilsvarende tall for de andre punkter, men sers ut at min bil svært sannsynlig har en hurtig lading problem.

Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)

daktari

Som nevnt tror jeg 30 min kjøring selv med satt avreisetidspkt er for lite til å få varmet batteriet.

Prøv å kjøre en time, helt til begrensninger på regen er borte.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Jeg snakker altså om det Jaguar kaller "avlastningsmarkører" nr 7.

"Avlastningsmarkører: kan vises midlertidig i strømsonen eller ladesonen.

En avlastningsmarkør i strømsonen indikerer lavere nivåer av fremdriftseffekt og begrenset bilytelse ved vanskelige kjøreforhold. Slike forhold kan for eksempel være svært lave eller svært høye omgivelsestemperaturer, eller at høyspentbatteriet er for varmt eller for kaldt.

En avlastningsmarkør i ladesonen indikerer lavere nivåer av regenererativ bremsekapasitet. Dette kan for eksempel være hvis høyspentbatteriet er fulladet og den regenerative energien ikke kan lagres."
Mine I-Pace videoer

Tellus

Sitat fra: JohnPGriff på onsdag 23. januar 2019, klokken 18:46
Beklager trykket på feil knapp.

Som jeg sakt, satt opp en avreisetid i bilen kl 15.00 idag og satt igang lading rundt 12.30

Kl 14.50 så oppvarming hadde ikke startet appen vist riktig avreis tid.

Kl 15.01 som du ser under

Appen vist "No Departures Set"

Satt opp en ny avreistid igjen i bilen for 15.45 og samme problem, avreistid var registrert men ingen ting skjedd.

Startet oppvarming fra appen 15.45 for rundt 30 minutter og kjørt opp til Rud rundt 16.30

Bil hadde vært på lading siden 12.30

Ladet for 30 minuter på Rud SOC % på start var 59% og gjenstående lader tid var 2 timer 56 mins

Lader vist 13.4kW

SOC økt med 15% som tilsvarer 13.5kW. Hvis Batteri kapsitet er 90kW (90/100% = 0,9 * 15% = 13,5kW) hvis vi bruker tilgjengelig kapasitet rundt 84,5/100% = 0,845 *15%  = 12,7kW

Hvis jeg bruker min egen "Charging Power" beregning, jeg fikk idag 27kW fra en 50kW lader som var mindre en ijeg fiik igår!

Og 27kW er likt hvis jeg bruker økning i SOC til å beregner "Charging Power". Temperatur idag var rundt 0

En først generasjon leaf ladet på en annen lader og begyntt med en SOC of 20%. Etter 10 minutter den hadde ladet med 7,2Kw Som er en estimert "Charging Power" av 43.2kW som høres ut helt riktig.

Jeg vill prøve og få tilsvarende tall for de andre punkter, men sers ut at min bil svært sannsynlig har en hurtig lading problem.

Ser ikke ut som om du har fått til å sette avreisetidspunkt. Jeg mener å huske at jeg måtte aktivere avreisetidspunkt i bilen først. Står sikkert noe om dette i manualen. Jeg har i hvert fall ikke hatt noen problemer med å sette avreisetidspunkt. Har aldri forøkt å sette en avreisetidspunkt som er før bilen når fullading. Om dette har noe å si på hvorvidt batteriet vil bli varmet opp eller ikke vet jeg ikke.
Før du har fått til dette med avreisetidspunkt er det nok litt tidlig å konkludere med at du noe er galt med bilens hurtiglading.

Tellus

Litt fra manualen

Sitat
vehicle preconditioning provides cabin comfort before entering the vehicle and prepares it for the next departure time. It also preconditions the high voltage battery to its optimum operating temperature when the vehicle is connected to an external charging station.
If the vehicle is left plugged in, battery temperature is maintained within the operating range using energy from the electricity supply. Where a departure time is also set, battery temperature is managed to give optimal performance at the specified departure time.

Av dette kan vi konkludere med at batteriet ikke varmes med mindre bilen er tilkoblet lader.
Vi kan også konkludere at batteriet vil holdes varmt når du er tilkoblet og du har satt avreisetidspunkt.

Det om fortsatt ikke er helt klart for meg er om batteriet varmes når du velger forvarming fra app og bilen ertilkoblet lader.

Så for sikkerhets skyld bør man stille inn avreisetidspunkt hvis man ønsker å reise avgårde med varmt batteri.

geear

Er det rett og slett ikke mulig å forvarme batteripakken uten å stå tilkoblet strøm?

daktari

Min erfaring tilsier at klargjøring varmer batteriet også uten ledning. Ser det på hvor mye regen man får.
Mine I-Pace videoer

Tellus

Det går en tråd på UK forumet om det samme. Konsensus der ser ut til å være ingen oppvarming av batteri uten å være tilkoblet.

Hadde en hurtigladersesjon i går. Jeg fikk en ikke planlagt reise på i underkant av 180 km. Hadde rundt 50% på batteriet så jeg startet lading og satt avreisetidspunkt 11.00 (1 time frem i tid). Bilen var ikke koblet til før dette og batteriet holdt utetemperatur på -4 grader. Kjørte av gårde klokken 11 og var fremme ved målet ca 1 time senere. Mest motorvei og jeg holdt stort sett 100 km/t. Temperaturen var mellom -4 og -2 grader.

Bilen stod deretter parkert en time i -2 grader. Deretter kjørte jeg noen km og startet hurtiglading.

Leste av fire målinger fra laderen.

Levert kWhTid (s) Snitt kWkW siden forrige SOC
0,270:3825,6NA20%
5,728:1841,342,726%
21,6927:3147,349,944%
40,5650:3648,149,070%

Av tabellen ser vi at max effekt 50 kW ble nådd en eller annen gang mellom 0:38 sekunder og 8:18. I løpet av noen ganske få minutter med andre ord. Deretter holdt effekten seg rundt max til jeg avsluttet ladingen etter ca 50 minutter på 70% SOC.

daktari

Fortsatt i tvil, men vi kjenner ikke batteriets temp.
Mitt eksperiment: bilen har stått uten plugg i hele dag. Satte på klima og lot den stå 30 min. Fikk da bra med regenerering, ca kl10 (2 knepp).
Jeg tolker tilgjengelig regen som at batteriet også er varmet.

Har satt avreisetidspkt og har plugget inn nå, så får se kl 2200 om jeg får full regen eller en limit.
Mine I-Pace videoer

Nordlands

Sitat fra: JohnPGriff på onsdag 23. januar 2019, klokken 18:46

Lader vist 13.4kW

Standard Veefil-RT lader viser da vel tid, SoC og kWh? Dvs. du har fått 13.4 kWh på 30 min = 27 kW snitt.

Min erfaring er at det i kulden noen ganger tar 10+ min før ladehastigheten tar seg opp, og eneste gangene jeg har fått under 40 kW i snitt var en kort lading på 17 min og en litt lengre lading med høy SoC.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

JohnPGriff

Jeg har prøvd å hurtiglader igjen på Rud igår og her er en bilde av en regnark jeg har satt opp, som er de samme som Tellus satt in på søndag.

I motsetning til tall fra Tellus min bil kommet ikke i nærheten til hans snitt kW

Her en bil som var ladet for 1.5 timer og preconditioned når den var koblet og deretter kjørt for 30 minutter rett for lading begynt. Regen for jeg ladet var OK, men etter lading den var mye sterkere. At jeg kjørt 180km i ett strekk og rett till lading for 2 uke siden og fikk rundt the samme snitt kW (28kW), er årsaken at min batteri er dårlig insulert, eller er det et problem med min bils battery management system. Jeg skal til Motorpool på fredag og vise dem de tallene.

De tållene er mer eller midre de samme som jeg har sett hver gang jeg har prøvd en 50kW lader i vinter kulden.

Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)

daktari

JohnPGriff, Så du i displayet om regenerings-begrensningen var borte da du startet lading?
Mine I-Pace videoer

Tellus

Tok tallene til JohnPGriff og regnet ut ladeeffekt mellom hver avlesning slik jeg gjorde for egne tall lengre oppe. Kom kanskje ikke helt klar frem.

https://prnt.sc/meyc5y

Ser ut som om ladeffekten makset ut på rundt 37 kW i denne sesjonen. Kan bare være tre forklaringer på dette.
1) Noe feil med bilen
2) No feil med laderen
3) Batteriet blir ikke varmet opp tilstrekkelig av ladingen.

Hvis jeg får tid skal jeg stoppe og lade litt i morgen tidlig. Bilen står i øyeblikket med 46% ladenivå og ikke tilkoblet. Det er minus 5 grader ute i følge appen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA