Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere?

Startet av Taben, lørdag 27. oktober 2018, klokken 21:32

« forrige - neste »

Nordlands

Ja, og 5 % er over 4 kWh som følgelig tar over en halvtime med 7 kW. Det blir også en avveining mot pris, med 7 kW vil hurtiglading være oppe i 20 kr/kWh før rabatt! Jeg synes det begynner å bli drøyt allerede ved 30 kW og 5 kr/kWh.

Lading over 80 % på hurtiglader er vel bare noe man gjør om det er gratis (og det ikke står noen i kø), om man har for mye tid og penger (og det ikke står noen i kø), eller om man ikke har andre muligheter for å kjøre en strekning uten ladere.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

geear

Som sagt har jeg 16,5kW på 96%, så hvorfor skulle i-Pace være nede i 7kW på 95%? Hadde den hatt 3-fas lader kunne jeg vært enig, men AC-ladingen er så treg på i-Pace at tidsmessig vil man vinne på å stå på DC. Pris er selvfølgelig en annen sak, men på noen av operatørene sine prismodeller kommer man ikke spesielt godt ut der heller. Er vel heller slik at det er best å planlegge seg ut av fullading..

Taben

Sitat fra: Nordlands på søndag 11. november 2018, klokken 21:53
Hvorfor vil du kaste bort tid med å lade til fullt? Det samme gjelder i tilfelle alle andre elbiler. Om du absolutt vil lade fullt, f.eks om du skal kjøre til et sted nord for Tromsø hvor det ikke er særlig med hurtigladere, kan du bytte til fleksilader den siste halvtimen og spare litt penger.


Sorry men svaret ble lagt inn i feil forum tittel /lading, svarer igjen :)
Hei. Når faktisk rekkevidde nå er 270 km ved 4 plussgrader, så må en av og til lade til nesten fullt batteri. Ja, og det tar ca 2 timer på såkalt tilgjengelige hurtigladere.

Håper og tror på faktisk rekkevidde på 230-240 km rekkevidde når det blir ennå kaldere i været. er kanskje litt overpositiv der.

Ja, bilen oppleves helt lik på rekkevidde som Model X75. Ja og de aller fleste er fornøyd med denne rekkevidden. Derimot har Tesla et fantastisk, gratis hurtiglader nettverk over hele Europa som fulladet på halve tiden.   

Utifra mine forventninger ble jeg forespeilet 100kW hurtigladere og tenkte ikke noe mer utover det, men opplevelsen er 50kW sakteladere. Utifra tester var mine forventninger ca100 km mer faktisk rekkevidde, tenkte heller ikke mer utover det. Opplevelsen er at mange på forumet skal se og prøve å forsvare sine kjøp med formler og ønskede utregninger som er litt langt fra det bilen kan oppnå med en en normal aktiv kjørestil som denne bilen fortjener. 

Jeg venter ikke på at vinden skal avta, venter heller ikke på varmere vær, ligger heller ikke oppi baken på en trailer, kjører ikke under fartsgrense for å spare strøm, kjører ikke bare nedoverbakker, må nok av og til kjøre oppover også, kjører ikke på spareprogram, bruker også varmeapparat, klima og musikkanlegg. Ellers har jeg en normal aktiv kjørestil og jeg elsker I-Pace, det er en fin kjøreopplevelse bak rattet, jeg digger å kjøre denne bilen. Bilen kjøres som om det er en hvilken som helst tysk fossilbil.

For min familie er I-Pace er super bil nr2 og vi er fornøyde med I-Pace. Bilen blir nok ikke brukt mye til lange turer til vinteren. Drømmen, ønsket og forventningene var der. Bortsett fra rekkevidde og ladetid er drømmen oppnådd. 


---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Tellus

Sitat fra: Taben på mandag 12. november 2018, klokken 10:07

Hei. Når faktisk rekkevidde nå er 270 km ved 4 plussgrader, så må en av og til lade til nesten fullt batteri. Ja, og det tar ca 2 timer på såkalt tilgjengelige hurtigladere.

270 var lite i 4 pluss. Kjører du veldig fort eller er det stor stigning ? Jeg får i hvert fall godt mer enn det når jeg holder meg innenfor fartsgrensene.

Mc_Herreington

Sitat fra: Taben på mandag 12. november 2018, klokken 10:07

Når faktisk rekkevidde nå er 270 km ved 4 plussgrader, så må en av og til lade til nesten fullt batteri. Ja, og det tar ca 2 timer på såkalt tilgjengelige hurtigladere.

Håper og tror på faktisk rekkevidde på 230-240 km rekkevidde når det blir ennå kaldere i været. er kanskje litt overpositiv der.


Skal også hente I-pace i morgen og har en X100 som blir brukt som hovedbil på lengre turer ( pga bagasjeplass, bikkje, 2 unger osv osv ). Har lest mye om forbruk de siste ukene på I-Pace, virker som det nesten er utlevert 2 forskjellige biler ( er det all elektronikken i First Edition som drar opp ? ). De fleste som har fått bil rapporterer forbruk på 2-2,5kwh pr mil, noe som er tilsvarende jeg har på model X og litt høyere enn tidligere model Ser. Så er det noen som rapporterer 3-3,6kwh som sitt vanlige forbruk og kalkulerer kjørelengde ut i fra det.
Har snittforbruk siden model X var ny ( 30 000km ) på 2,5kwh, men ved langkjøring vet jeg denne er nede i 2-2,2kwh alt etter årstid. Kan du si hva du har i vanlig forbruk på X100en ?

Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Nordlands

Sitat fra: Taben på mandag 12. november 2018, klokken 10:07
Sorry men svaret ble lagt inn i feil forum tittel /lading, svarer igjen :)
Hei. Når faktisk rekkevidde nå er 270 km ved 4 plussgrader, så må en av og til lade til nesten fullt batteri. Ja, og det tar ca 2 timer på såkalt tilgjengelige hurtigladere.
Det er likevel stor forskjell på helt fullt og nesten fullt, siste 5 % tar vel minst en halvtime. Har selv enda ikke hatt behov for å lade mer enn 1 time på hurtiglader for å ha rikelig til en senere hurtiglader eller destinasjon.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Gustav Ditter

140 kw installert men ikke i funksjon på circle økern denne uke, samt 3 nye 50 kw.     På  estby nord en bkk 140kw somfunker på min hyunday  kona

Vannkraft

fastned.nl har lagt ut ladekurve for I-Pace.

Fordi batteriet er på 450V (50-100V mer enn andre biler) oppnår den 50Kw på 50Kw laderen og det helt fra 15% SOC. Det er det ingen andre biler som gjør. Tallene for +100KW vil fortsatt være begrenset av bilen men potensiale er det samme.


hemi

Bra på 50KW, men tilsvarende dårlig på over 80%, samt på 175KW, noen som vet hvorfor?

Kurven på 175 (100)lading som treffer 50KW på nøyaktig 80% virker jo veldig som noe inprogrammert, som da trolig kan utbedres.

kurven på 90 og da spesielt rundt 95% er batterikjemi/balansering / spenningskurve mot slutten

Vannkraft

Jeg tror at det vi ser her er en bilbransje som strever litt med balansen mellom å levere en konkurransedyktig bil og engstelse for eget garantiansvar.

Lading og  belastning av batterier måles i C hvor C=batteriets kapasitet. (Man må bare passe på å skille på enhetene)

Jaguar har i starten begrenset ladingen til ca 1C. Hyundai tillater nesten 70Kw lading på sin Ioniq som kun har 28Kwh batteri, mao lader de med 2C, dobbelt så stor belastning som Jaguar tillater. Audi sier de vil tillate 150KW på sitt 95Kwh batteri - det gir 1.6C

Det er ingen tvil om at Jaguar batteriet tåler mer. Full gass på I-Pace er nesten 300Kw effekt , mer enn 3C - og bilen tåler det. Sjekk bare Teslabjørns autobane test - Ingen røde lamper og redusert effekt slik som Teslaene sliter med. I +200Km synes jeg det så ut som om forbruket lå rundt 150Kw - Det betyr at potensiale for lading er tilsvarende bare "pyse" ingeniørene hos Jaguar blir overtalt av markedsavdelingen.

hemi

Som mangeårig RC nerd har man lært seg ditt og datt om batteriene vi nå ser i elbiler og er enig i det du sier. Derfor også min påstand om innprogrammerte begrensninger, som trolig kan fikses med ny SW.

Har du lekt med 7-800 size heli og store motorer/pakker/regulatorer ser man hvor konservativt de har gjort det på biler. EL får jo i utgangspunktet bensin, og selv nitro til å se ut som ganske dvaske triste greier.

Det er forskjellige partnr på e-tron og i-pace batteriene, men samme produsent, samme antall celler og skummelt lik oppbygning, utfra internett infoen ser det ut som e-tron deler med niro/kona.


Vannkraft

Sitat fra: hemi på lørdag 24. november 2018, klokken 15:35
... Derfor også min påstand om innprogrammerte begrensninger, som trolig kan fikses med ny SW.

Enig

Sitat fra: hemi på lørdag 24. november 2018, klokken 15:35
Det er forskjellige partnr på e-tron og i-pace batteriene, men samme produsent, samme antall celler og skummelt lik oppbygning, utfra internett infoen ser det ut som e-tron deler med niro/kona.

OK

"I-Pace battery is made up of 432 pouch cells, which use nickel-manganese-cobalt battery chemistry. That variety of lithium-ion chemistry is the preferred type for top electric cars."

Hvis bilene har samme batterikjemi så ligger forskjellen i batteriovervåking, temperaturkontroll og de nevnte "pyse" ingeniørene. I-Pacen har bevist at den har mye bedre temperaturkontroll enn Tesla og lite tyder på at det er en svak løsning på overvåking som skulle medføre forsiktig lading

Øyvind.h

Varmgang hos Tesla er i stator til AC induksjonsmotor.
Dette har de vel løst i M3 ved å velge en av hver.
Det er ikke batteriet som sliter med temperaturen, for de som ønsker å bruke bilen på bane.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

TM3 kjølingen av batteriene er bra uten tvil, kanskje bedre enn i-pace og e-tron, ligger masse ute på nye designet, men forskjellen er voksent.

e-tron har førøvrig samme antall celler og layout ish som i-pace. Jeg mistenker den får skummelt lik netto kwh ut, litt avhengig av hvor mye buffer de legger inn.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vannkraft på lørdag 24. november 2018, klokken 15:30Det er ingen tvil om at Jaguar batteriet tåler mer. Full gass på I-Pace er nesten 300Kw effekt , mer enn 3C - og bilen tåler det. Sjekk bare Teslabjørns autobane test - Ingen røde lamper og redusert effekt slik som Teslaene sliter med. I +200Km synes jeg det så ut som om forbruket lå rundt 150Kw - Det betyr at potensiale for lading er tilsvarende bare "pyse" ingeniørene hos Jaguar blir overtalt av markedsavdelingen.
Et par poenger:

1. Effektbegrensningen til Tesla har ingenting med batteriet å gjøre, det er motorene som går varme. Denne utfordringen er stort sett fikset på Model 3, ettersom bakre motor benytter et annet motordesign med permanetmagneter. (På AWD/performance bør frontmotoren fortsatt kunne gå varm, men det har ikke blitt bekreftet.)
2. Det er vanskelig å si om en produsent er forsiktig eller ikke. Nesten ingen bilprodusenter benytter samme batterier, og da kan man ikke gjøre noen gyldige sammenligninger. Små endringer i kjemi og celle-design kan ha stor betydning for ladeeffekten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA