Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere?

Startet av Taben, lørdag 27. oktober 2018, klokken 21:32

« forrige - neste »

Nordlands

Sitat fra: Taben på søndag 28. oktober 2018, klokken 06:34
Hei. Takk for svar, jeg visste ikke at I-Pace ikke er tilpasset 400v anlegg, anlegg som faktisk er normen i nye sikringsskap på hytter og hus idag. 28 timer å lade på 400v anlegg er ikke greit når det finnes biler som er gamle modeller og som lader på samme stikk og bruker ca 10 timer. Men, men lever med det. Ser ikke det som noe problem jeg heller. 
Med 32A (22 kW) lader på "400V" TN nett kan du også komme ned på 11-14 timer for fullading (ladefart ~7.4 kW), men det er nok ikke så mange som kan få det installert. Det er imidlertid troverdige rykter om at neste årsmodell vil komme med en ny trippel ombordlader som erstatning, eller muligens valgfri oppgradering fra nåværende lader. Da kan man kanskje komme ned på 5 timer ved hjemmelading og ved flexi-ladere.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Taben

Sitat fra: Nordlands på søndag 28. oktober 2018, klokken 13:58
Sitat fra: Taben på søndag 28. oktober 2018, klokken 06:34
Hei. Takk for svar, jeg visste ikke at I-Pace ikke er tilpasset 400v anlegg, anlegg som faktisk er normen i nye sikringsskap på hytter og hus idag. 28 timer å lade på 400v anlegg er ikke greit når det finnes biler som er gamle modeller og som lader på samme stikk og bruker ca 10 timer. Men, men lever med det. Ser ikke det som noe problem jeg heller. 
Med 32A (22 kW) lader på "400V" TN nett kan du også komme ned på 11-14 timer for fullading (ladefart ~7.4 kW), men det er nok ikke så mange som kan få det installert. Det er imidlertid troverdige rykter om at neste årsmodell vil komme med en ny trippel ombordlader som erstatning, eller muligens valgfri oppgradering fra nåværende lader. Da kan man kanskje komme ned på 5 timer ved hjemmelading og ved flexi-ladere.

Hjemme og på hytta lader jeg på 400v anlegg (400V 16A 3-fase), det tar 28 timer å lade til fullt batteri på I-Pace, Min Tesla tar ca 10 timer. Forstår at grunnen er at I-Pace ikke har riktig ombordlader, er dette mulig å ettermontere på I-Pace nå, noen som vet? (spør jeg dumt?)

Det er for meg ikke noe stort problem, I-Pace står på hytta og lader seg i garasjen gjennom helgen.

Går utfri at e-tron, taycan og model 3 vil kunne lade raskere på 400v anlegg (400V 16A 3-fase) enn I-Pace


---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

geear

i-Pace er kun 1-fas, så den vil lade med 16A (3,6kW) på et slikt oppsett, og skal du lade 85kWh så går det et døgn ja. Jeg har forstått det slik at e-Tron får samme oppsett som i-Pace (32A 7,2kW 1-fas), men med trippellader (22kW?) som ekstrautstyr. Punger du ut for oppgradert lader vil du da få 11kW (som er maks med ladeoppsettet ditt).

Orbit

e-tron får 11kW som default (som også kan lade med 7.2 kW på 1-fase, samme som i3 gjør). 22kW er opsjon, men vil ikke øke ladeeffekten på 1-fase.

i-Pace skal angivelig komme med 3-faslader noe ut i 2019, men det er ukjent for meg om det blir 11 eller 22kW.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Taben

#19
Sitat fra: Orbit på mandag 29. oktober 2018, klokken 10:38
e-tron får 11kW som default (som også kan lade med 7.2 kW på 1-fase, samme som i3 gjør). 22kW er opsjon, men vil ikke øke ladeeffekten på 1-fase.

i-Pace skal angivelig komme med 3-faslader noe ut i 2019, men det er ukjent for meg om det blir 11 eller 22kW.


Hei. Håper at min I-Pace kan oppdateres med 3-faslader etterhvert i 2019, noen som vet at den kan oppdateres på allerede utleverte biler? Insignia kan ikke svare på dette. De sier det vil komme på nye I-Pace, uten å ville si når det vil komme. 

Hjemme og på hytta lader jeg på 400v anlegg (400V 16A 3-fase) og ja, det tar 28 timer å lade til fullt batteri på min  I-Pace, Min Tesla tar ca 10 timer.


---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

elbilmanne

FYI: http://www.setec-power.com/china/10kw-ccs-combo-portable-charger

Med denne kan du lade 10 kW på 16A 400V. En tidligere kollega hadde en til sin e-up. Fungerte fint.

bmw2002

Sitat fra: Orbit på mandag 29. oktober 2018, klokken 10:38
i-Pace skal angivelig komme med 3-faslader noe ut i 2019, men det er ukjent for meg om det blir 11 eller 22kW.

Er ikke dette bare rykter?  Har ikke sett noen troverdig kilde på dette.

Håper virkelig dette kan ettermonteres til en OK pris

4Matic Fanatic

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 06. november 2018, klokken 07:12
Sitat fra: Orbit på mandag 29. oktober 2018, klokken 10:38
i-Pace skal angivelig komme med 3-faslader noe ut i 2019, men det er ukjent for meg om det blir 11 eller 22kW.
Er ikke dette bare rykter?  Har ikke sett noen troverdig kilde på dette.
Håper virkelig dette kan ettermonteres til en OK pris
Bare rykter, i samme kategori som hengefeste for 1800kg.
Herregud, vi klarer jo knapt å få informasjon fra Jaguar på hva som skal leveres NÅ, hvordan skal noen kunne si noe om hva som muligens kommer til neste år?

Disqusor


daktari

Sitat fra: Disqusor på søndag 11. november 2018, klokken 14:20
Pris per kwt med 50 kw?
kr 1,40 ?
2,50 ?
3,50 ?
2,5 kr/minutt, så hvis man snitter 48 kWh inn på 60 minutter (avhengig av start SOC) får du 3,125 kr/kWh.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Taben

#25
Sitat fra: daktari på søndag 11. november 2018, klokken 14:30
Sitat fra: Disqusor på søndag 11. november 2018, klokken 14:20
Pris per kwt med 50 kw?
kr 1,40 ?
2,50 ?
3,50 ?
2,5 kr/minutt, så hvis man snitter 48 kWh inn på 60 minutter (avhengig av start SOC) får du 3,125 kr/kWh.


Hei. Det koster penger å lade I-Pace når det tar 2 timer å lade til fullt på hurtiglader, i tillegg må en ha god tid.


---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Nordlands

Hvorfor vil du kaste bort tid med å lade til fullt? Det samme gjelder i tilfelle alle andre elbiler. Om du absolutt vil lade fullt, f.eks om du skal kjøre til et sted nord for Tromsø hvor det ikke er særlig med hurtigladere, kan du bytte til fleksilader den siste halvtimen og spare litt penger.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

geear

Sitat fra: Nordlands på søndag 11. november 2018, klokken 21:53
Hvorfor vil du kaste bort tid med å lade til fullt? Det samme gjelder i tilfelle alle andre elbiler. Om du absolutt vil lade fullt, f.eks om du skal kjøre til et sted nord for Tromsø hvor det ikke er særlig med hurtigladere, kan du bytte til fleksilader den siste halvtimen og spare litt penger.
Det gir vel sjelden mening på i-pace som kun har 1-fas 32A innebygd lader. Den lader vel raskere enn det hele veien til "så godt som full", og eventuelt kun cellebalansering gjenstår?

Jeg har 16,5kW lader på X75D og det er først over 96% at jeg treffer den farten på supercharger slik at det da ville lønt seg å gå over på AC for de siste tre prosentene. Mener i-Pace lader raskere i slutten enn min gjør, så treffer den 7,2kW i det hele tatt før 100%?

daktari

#28
Godt spørsmål, TBs video viser en graf det PX90D og I-pacen krysser ladehastighet rund 77% SOC og ca 60kW effekt. Etter det har I-pacen høyest effekt. Dette var plot fra før han fikk strupet  ladehastighetene det batteriet til 90 kW.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Fastned har god sporing på bruk av sine ladere, her er hva de ser på i-Pace så langt:
SitatThe charge speed is up to 85 kW at our 175 kW fast chargers and 50 kW at our other chargers. The actual charge speed depends on the state of charge of the battery when plugging in. On average the I-PACE charges 100 km in 15 - 30 minutes. At a 175 kW charger the charge speed will slowly drop as of 50%. At a 50 kW charger this happens as of 80%.

Data based on pre-production vehicles (August 2018).

Vil tippe en må >95% før AC-lading er like raskt som DC.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA