Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere?

Startet av Taben, lørdag 27. oktober 2018, klokken 21:32

« forrige - neste »

Taben

Hei. Jeg finner ikke hurtigladere som gir 100kW, finner kun hurtigladere som gir Max 50kW.

Jeg opplever å bruke ca 2 timer å lade min I-Pace. Det er ikke hurtiglading. jeg blir litt flau på egne vegne.

Rekkevidden er helt identisk med Tesla model X75, ok rekkevidde- ikke mer, men jeg og bilen trenger hurtigladere. 

Har pratet med importøren denne uken og får følgende svar: 100kW lading dukker opp over hele landet før nyttår.

Hva opplever dere andre?

Lurer på om I-Pace er klar for å lade på 100kW i det hele tatt , forventet ikke at det tar 2 timer å lade på hurtiglader


---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Tellus

I øyeblikket kan du maks lade drøye 80 kW med I-Pace. Programvaren som åpner opp for 100 kW lading har kommet, men du må til forhandler for å installere. Denne programvaren inneholder også det som skal til for å få OTA oppdateringer. I øyeblikket finnes vel kun en eller to ladere som kan gi så mye i Norge så vidt jeg vet. Ionity har igangsatt bygging av 5 ladere som vil kunne levere 100 kW. Den første ved Lillesand skal åpne denne måneden hvis alt går etter planen.

zbk

Når du står ved en 50kW lader så kan du da ikke forvente mer effekt enn det? Det er heller ingen naturlov som sier at du må lade helt fullt når du stopper... Du lader jo ikke saktere enn andre biler på disse, tross alt. Lad til du har nok til å kjøre passe lenge til neste stopp.

Når ionity får drift på laderrne sine har du muligheten til å maxe ut ladingen. Det er noen få  andre ladere med mer enn 50kW effekt også, men vet ikke hvor disse befinner seg.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Speeder

Sitat fra: zbk på lørdag 27. oktober 2018, klokken 21:53
Du lader jo ikke saktere enn andre biler på disse, tross alt.
Det gjør han jo. Bilen bruker vel 50-100% mer en andre biler som lader på disse. Han må dermed stå der lenger enn f.eks. i3 eller i nok for å komme like langt etter ladingen.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

zbk

Joda. I km/t er det forsåvidt saktere, men klagen var at det gikk 2t på en 50kW lader og det vil jo være forventet uansett forbruk.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Nordlands

#5
Sitat fra: Taben på lørdag 27. oktober 2018, klokken 21:32
Hei. Jeg finner ikke hurtigladere som gir 100kW, finner kun hurtigladere som gir Max 50kW.

Jeg opplever å bruke ca 2 timer å lade min I-Pace. Det er ikke hurtiglading. jeg blir litt flau på egne vegne.

Rekkevidden er helt identisk med Tesla model X75, ok rekkevidde- ikke mer, men jeg og bilen trenger hurtigladere. 

Har pratet med importøren denne uken og får følgende svar: 100kW lading dukker opp over hele landet før nyttår.

Hva opplever dere andre?

Lurer på om I-Pace er klar for å lade på 100kW i det hele tatt , forventet ikke at det tar 2 timer å lade på hurtiglader
Har du ikke lest noe om elbil-lading utenom Tesla superladere før du fikk bilen? De fleste burde være klar over at det bare er 50 kW som er utbredt tilgjengelig enda, og at man ikke kan forvente 100+ kW ladere så mange steder før om 1-2 år. Anbefaler å lese denne artikkelen for status på utbygging av raskere ladere, din kontakt hos importør lyger rett og slett om sitatet er rett - det blir bare åpnet ved Lillesand, Flekkefjord og Larvik i tillegg til den som er ved Nygårdskrysset før nyttår. Neste år blir det bedre. https://elbil.no/15004-2/

Det er også et enkelt regnestykke at med en bil med "90" kWh vil fullading ta opp mot 2 timer med 50 kW, imidlertid er det mest effektive å bare lade til ladeeffekten begynner å avta - dvs. om du ikke har kjørt helt tom eller må kjøre veldig langt hvor det ikke finnes ladestasjoner bør du ikke stå mer enn maks 1 - 1 1/2 time.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Taben

Sitat fra: Nordlands på lørdag 27. oktober 2018, klokken 22:15
Sitat fra: Taben på lørdag 27. oktober 2018, klokken 21:32
Hei. Jeg finner ikke hurtigladere som gir 100kW, finner kun hurtigladere som gir Max 50kW.

Jeg opplever å bruke ca 2 timer å lade min I-Pace. Det er ikke hurtiglading. jeg blir litt flau på egne vegne.

Rekkevidden er helt identisk med Tesla model X75, ok rekkevidde- ikke mer, men jeg og bilen trenger hurtigladere. 

Har pratet med importøren denne uken og får følgende svar: 100kW lading dukker opp over hele landet før nyttår.

Hva opplever dere andre?

Lurer på om I-Pace er klar for å lade på 100kW i det hele tatt , forventet ikke at det tar 2 timer å lade på hurtiglader
Har du ikke lest noe om elbil-lading utenom Tesla superladere før du fikk bilen? De fleste burde være klar over at det bare er 50 kW som er utbredt tilgjengelig enda, og at man ikke kan forvente 100+ kW ladere så mange steder før om 1-2 år. Anbefaler å lese denne artikkelen for status på utbygging av raskere ladere, din kontakt hos importør lyger rett og slett om sitatet er rett - det blir bare åpnet ved Lillesand, Flekkefjord og Larvik i tillegg til den som er ved Nygårdskrysset før nyttår. Neste år blir det bedre. https://elbil.no/15004-2/

Det er også et enkelt regnestykke at med en bil med "90" kWh vil fullading ta opp mot 2 timer med 50 kW, imidlertid er det mest effektive å bare lade til ladeeffekten begynner å avta - dvs. om du ikke har kjørt helt tom eller må kjøre veldig langt hvor det ikke finnes ladestasjoner bør du ikke stå mer enn 1 - 1 1/2 time.


Hei og takk for svar, samt vedlagt link. Flott info for meg. Skulle nesten tro du var ansatt hos Insignia, så mye som du vet og tilfører i trådene som vedrører I-Pace. 

Har ikke lest meg opp på ladetid og ladestasjoner, regnet med at hurtigladere var mer effektive i og med at det selges så ekstremt mye elbiler i Norge. Trodde I-Pace og Audi e-tron sine ladenett skulle fungere som Tesla sine superchargere. Oppdaget nå at bilene kommer på veiene før ladenett med 100kW og ikke omvendt. Hvis det stemmer med 1-2 års tidshorisont før landsdekkende og Europa"s ladenett med 100kW+++ superchargere vil være på plass, så vil denne tråden leve i flere år fremover.

Håper på tålmodige elbil eiere ved ladestasjonene fremover. Må bilen lades i 2 timer så lader jeg i 2 timer på #hurtiglader.

På hytta og hjemme (400v anlegg) tar det derimot ca 28 timer å lade I-Pace. Å lade Tesla tar det ca 10 timer.     

Angrer overhodet ikke på kjøpet av I-Pace, iallfall ikke kona som fikk byttet ut sin Leaf  :).
Vi har 2 biler og de dekker vårt og familiens behov.


---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

RayBomb

#7
Bilen må ikke full-lades for å kunne kjøres. Det er "bad practice" å full-lade bilen. Dette fordi ladings-farten reduseres betraktelig når batteriet nærmer seg 85% OG fordi batteriet ikke har godt av å bli full ladet ved hver lading.

Folk flest lader bilen inntil landingen sakker ned på fart, slik at neste person i ladekø ikke må vente så lenge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Taben

Sitat fra: RayBomb på søndag 28. oktober 2018, klokken 00:30
Bilen må ikke full-lades for å kunne kjøres. Det er "bad practice" å full-lade bilen. Dette fordi ladings-farten reduseres betraktelig når batteriet nærmer seg 85% OG fordi batteriet ikke har godt av å bli full ladet ved hver lading.

Folk flest lader bilen inntil landingen sakker ned på fart, slik at neste person i ladekø ikke må vente så lenge.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei. Jeg lader aldri, isåfall sjelden til 100% på hurtiglader. Da ville ladetiden tatt enda lenger tid. Jeg lader som regel til litt over 80 %. Etter 80 % stopper ladingen nesten helt opp. Regner med at du opplever samme ladetid som meg. Eller hva ladetid opplever du på din I-Pace?

Hjemme og på hytta lader jeg på 400v anlegg (400V 16A 3-fase), det tar 28 timer å lade til fullt batteri på I-Pace, Min Tesla tar ca 10 timer. Hva er din erfaring eller andre sine erfaring? Noen som vet hvorfor?

Ps. Hvis jeg skal klare turen til hytta, så trenger jeg full-ladet batteri vinterstid. Avstand: Blommenholm til Trysil/ skihytta/ Ugla. Og ja, jeg tar ikke hensyn til kjørestil :). Jeg utsetter heller ikke turen til det blir vindstille :). Bilen kjøres. 


---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Tellus

400V anlegget hjelper deg ikke. I-Pace lader kun fra en fase. Maks 32A. Med andre ord gir din 3-fase 16A kun 1-fase 16A. Samme som jeg vil lade med når jeg får bilen neste uke. Det burde ikke ta 2 timer å lade 20-80% på 50kW. Burde være langt nærmere 1 time. Ville kontaktet Jaguar hvis du bare får 25kW i snitt mellom 20 og 80%.

Taben

#10
#tell us the facts #please Tellus


Hei. Takk for svar, jeg visste ikke at I-Pace ikke er tilpasset 400v anlegg, anlegg som faktisk er normen i nye sikringsskap på hytter og hus idag. 28 timer å lade på 400v anlegg er ikke greit når det finnes biler som er gamle modeller og som lader på samme stikk og bruker ca 10 timer. Men, men lever med det. Ser ikke det som noe problem jeg heller. 

Hadde vært supert om noen som svarer, har erfaring og har I-Pace. Jeg har ikke skrevet 20 - 80 % og ja hvis det skal være normen så er det ikke rekkevidde igjen på bilen. Ikke bruke noe av 40 % av batterikapasiteten, lykke til de som kan. Ja, jeg skrev at jeg opplever å bruke ca 2 timer å lade min I-Pace  på #hurtigladere.  I de fleste tilfeller står bilen tilkoplet hurtiglader i kun 1.5 time. Flaut, ikke for Jaguar, men for meg. Tøff bil iallfall, kule felger og fin metallic farve.

Opplever at mange kun sitter med tabeller, finurlige utregninger og ønsker som ikke er mulig i det praktiske kjøremønster. Praktisk, faktisk rekkevidde for meg er ca 330 km når gradestokken er pluss 8, i minus 10 og snø, vil den klare ca 250 km. Jeg er av den som kjører bil, venter ikke på høyere temperatur, venter ikke på at det blir vindstille, venter ikke på medvind, ligger ikke i ræva på lastebiler, sitter ikke i en show off bil og lager kø under fastsatt fartsgrense for å bli sett, jeg har på varmen og musikk, kjører en normal aktiv kjørestil. Må få med at jeg ikke benytter skiboks, det er jo bra. Litt dumt at det er oppoverbakke de siste kilometerne og at jeg ikke har byttet til 16 eller 18 tommer hjul før helgen. Men det finnes jo utregninger som viser at det jeg skriver, ikke er rett.

Hvis det er ment at vi som har I-Pace, ikke skal bruke noe av de første 20 % eller noen av de siste 20 % av batteri kapasiteten så ser jeg langt fra å kjøre bilen fra Blommenholm- Trysil vinterstid. Jeg må ha fulladet batteri ved start og må bruke opp nærmest hele batteriet. Det går også veldig bra for meg. I-Pace er en god bil nr 2, det var også familiens Leaf.

Sitter på hytta nå, masse fyr i peisen, sparer litt på strømmen og det er jo bare kos :)


---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018


3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

TorT

Jeg har sett nevnt denne laderen et par plasser. Bla a Kona forum.
Hvis jeg forstår tabellen rett, kan den levere enfaselading 6 kW fra 3x16 400V

https://evtun.com/chargers.html

daktari

Det er 2 typer kjøring og tilhørende lading.
Du bruker destinasjonslading, sakte, når man kommer frem uten stopp. Da kjører man 100->5%

Så har du etappekjøring når du skal riktig langt som 80 mil. Første etappe starter på 100 men man bør hurtiglade på 15% og kjøre videre på 80% senest. Sånn fortsetter det, og etappe 2 blir kortere enn 1. Siste etappe kan man komme frem på 5% hvis man tør og får ladet på destinasjon.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Taben, jeg vet at dette ikke er svaret du vil ha. Jeg har ikke i pace enda, og leser rekkeviddespekulasjonene med frykt, men med fokus på problemløsing.
Jeg bor omtrent der du bor og har selv hytte så langt opp på trysilfjellet som du kan komme. Da jeg bestilte bilen tenkte jeg det aldri ble noe problem å kjøre hele veien på en lading. Selvom det sikkert blir mye kø der når jeg foreslår dette, i Elverum ved kiwi er det hurtiglader. Ta 30 min der, kjøp inn helgens proviant før du kjører videre.

Vet at det ikke er slik det skal være med en så god bil som i pace, men prøver bare komme med et forslag som kurerer frykten litt.

Ikke les dette: Problemet er den dagen det er fullt på den ladestasjonen, klokken er 8 om kvelden i 15 blå en fredag ettermiddag og du vil fort frem på hytta. Er vel hurtiglader i trysil sentrum også hvis du ikke kommer opp bakken. Verre den dagen man står fast i skogen mellom elverum og trysil..

Taben

Sitat fra: Chimp på søndag 28. oktober 2018, klokken 10:06
Taben, jeg vet at dette ikke er svaret du vil ha. Jeg har ikke i pace enda, og leser rekkeviddespekulasjonene med frykt, men med fokus på problemløsing.
Jeg bor omtrent der du bor og har selv hytte så langt opp på trysilfjellet som du kan komme. Da jeg bestilte bilen tenkte jeg det aldri ble noe problem å kjøre hele veien på en lading. Selvom det sikkert blir mye kø der når jeg foreslår dette, i Elverum ved kiwi er det hurtiglader. Ta 30 min der, kjøp inn helgens proviant før du kjører videre.

Vet at det ikke er slik det skal være med en så god bil som i pace, men prøver bare komme med et forslag som kurerer frykten litt.

Ikke les dette: Problemet er den dagen det er fullt på den ladestasjonen, klokken er 8 om kvelden i 15 blå en fredag ettermiddag og du vil fort frem på hytta. Er vel hurtiglader i trysil sentrum også hvis du ikke kommer opp bakken. Verre den dagen man står fast i skogen mellom elverum og trysil..


Hei. Supert forslag. Kommer til å lade på veien og gjøre innkjøp samtidig, for mitt og ditt tilfelle er Elverum en super løsning på denne strekningen. Vant til å handle på Rema i Trysil, men det utgår med I-Pace. Taper ikke tid på det heller :)

Ps gled deg til ny bil, god kjøreopplevelse.

---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA