Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Satt på vinterhjula i dag, men...

Startet av Snapcase, torsdag 25. oktober 2018, klokken 21:12

« forrige - neste »

Snapcase

Splunka nye dekk, orginale 19" Slipstreams med Nereus 805+ som Megahjul satte på i sommer. Fikk de montert på Mekonomen i dag. De hadde kun 35psi når jeg hentet bilen så fylte opp til 45 psi som anbefales av de fleste har jeg sett.
Men, merker nå en slags "hopping" ved kjøring mellom 40-60kmt. Vanskelig å forklare, men den er ikke smooth slik sommerdekka er.

Kan det være noe feil avbalansering? Trudde det var mer risting i ratt, men her er det mer risting i sete liksom. Eller er det bare pga nye dekk tru?

Tenkte å dra innom Mekonomen igjen i morgen å høre, men..




hELgenen

Slet med noe lignende en gang på en fossil. Var felgene som ikke var runde. Fikk byttet hos forhandler. Garantisak. Har forsåvidt også opplevd at tilsvarende kan skje dersom dekket ikke passer bil. Husker jeg avbalanserte og avbalanserte gang på gang uten hjelp. Da foreslo dekkforhandleren å bytte til annen type dekk. Det gjorde susen. Byttet fra Nokian til Michelin den gang

rsomby

Hadde samme problem, spesielt på enkelte steder jeg kjørte regelmessig var det mer hopping enn ellers. Jeg byttet til andre dekk og da forsvant det.

zbk

Opplevde det samme med min Renault Zoe når jeg satte på vinterdekkene. Sommerdekkene var helt ok, men vinterdekkene ga en ekstremt ubehagelig risting i enkelte hastigheter. Fikk heldigvis byttet dekk på reklamasjon og problemet forsvant. Problemdekkene var Hakapelitta R2 som jeg har vært kjempefornøyd med på flere andre biler.

Merk at om det bare skjer på et (eller få) bestemt sted, så kan det være veidekket som har en uheldig gynging.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Amatøren

Hadde en kollega som byttet til nye hjul en gang på 80 tallet, som også fikk risting.

Ny avballansering hjalp ikke. Han fikk spørsmål fra der han hadde kjøpt dekkene om han kunne jekke opp bilen litt så hjulet så vidt gikk klar av bakken og dreie rundt. Hvis det var helt klart skulle bilen senkes litt av gangen. Hvis han fikk periodevis subbelyd så var ikke dekket rundt.

De viste seg at dekket var ujevnt. Fikk nye dekk.

Vet det kan være problemer ned nevnte fremgangsmåte på mange nye biler, men viser at dekk kan til tider ha produksjonsfeil som gjør at de ikke er jevne.

Har man tilgang til skikkelig løftebukk kan man kanskje gjøre testen. Alternativt be dekkleverandøren gjøre det.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

What-a-watt

Sitat fra: Amatøren på fredag 26. oktober 2018, klokken 08:45
Hadde en kollega som byttet til nye hjul en gang på 80 tallet, som også fikk risting.

Ganske vanlig da radialdekk kom på markedet på 70-80 tallet. Men problemet burde ikke være der idag 40-50 år senere  :D

o.b.lix

Har du mye lodd på, er dekk eller felg ikke runde.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Snapcase

Bilen er hos Mekonomen igjen nå, de skal sjekka hjula for avbalansering. Da finner jeg vel snart ut om Megahjul ikke gjorde dette når de satt på nye dekk, eller om Nereus dekka ikke er runde. Mtp prisen kan det fort være mulig, men TeslaBjørn var da ganske fan av de så, tenkte det var worth a shot.

Felgene burde det ikke være noe feil med, de var knapt kjørt 50 mil før de fikk satt på vinterdekk.

Snapcase

Svaret

Felgene var runde som bare det, men dekkene var visst ikke helt 100%.

De har drevet med noe lodd å fått det bedre, men kan forsatt merke det litt. Dekk føles også utrolig harde å kjøre på med 45psi. Får vel slippe ut litt mer luft kanskje. Eller klage til Megahjul, men det er en times kjøring hver vei. Ugh


GeirHM

Jeg kjøpte vinterhjul til min model s når den var ny fra megahjul i 2015. Var vanskelig å få fra tesla den gangen. Jeg fikk også uforklarlig risting som mest kom fra forsetet. Bytta dekk etterhvert. Var liksom aldri heeelt ristfri. Nokian først, seinere megahjuls egne anbefalte. Alltid med denne umerkelige men irriterende ristingen som var vanskelig å lokalisere. Og megahjul balanserte og sa alt var som det skulle være. Til model x kjøpte jeg originale vinterhjul. Det er jeg glad for. Bilen merka ikke en gang skiftet. Samme felg vinter og sommer. Og kattemykt. Jeg tror kanskje ikke jeg drar tilbake til megahjul. Selv om de er billige.

MyMuffin

Jeg hadde nok gitt megahjul en sjanse til å rette opp i dette.

Har bare gode erfaringer derfra - andre året med nereus nå, godt fornøyd.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Grumle

Risting i ratt er som regel en ubalanse i ett eller begge framhjul. Risting i setet er en ubalanse i ett eller begge bakhjulene.

GeirHM

Sitat fra: MyMuffin på søndag 28. oktober 2018, klokken 08:05
Jeg hadde nok gitt megahjul en sjanse til å rette opp i dette.

Har bare gode erfaringer derfra - andre året med nereus nå, godt fornøyd.

Jeg brukte Megahjul i tre år. Jeg kjøper kanskje dekk der neste gang jeg har behov. Men jeg vil holde meg til originale felger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA