Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mista den 2. Kapasitetsbaren på en 30kwh

Startet av Fallskjerm, lørdag 27. oktober 2018, klokken 12:29

« forrige - neste »

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Fallskjerm

Riktig, men spenningingen på alle cellene har økt litt og total spenning har økt med 2.5v, men det kan være at de har stått litt og at kanskje Nissan har ladet litt når den stod på verkstedet
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
BMW IX 50 (solgte LC 150)for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

leafnor

Sitat fra: Fallskjerm på fredag 09. november 2018, klokken 18:20
Riktig, men spenningingen på alle cellene har økt litt og total spenning har økt med 2.5v, men det kan være at de har stått litt og at kanskje Nissan har ladet litt når den stod på verkstedet
Ja ladet, du ser ladeteller økt med 1.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Ingen har vel hatt noe svar på hva Hx egentlig er. På 2012 Leaf har vi sett at SOH er lik kvadratroten av Hx etter P3227-oppdateringen sommeren 2014. Men den gangen så sank Hx vesentlig fra før til etter mens SOH var omtrent uendret. Kapasiteten gikk også ned med ca 25-30 GIDs (det merket vi bl.a. på vår egen Leaf). Trøsten får være at batteriet degraderer saktere, eller gjør det det? For Lifern, som aldri har vært på service, er et eksempel på det opprinnelige forholdet mellom Hx og SOH i Leaf24, men han har ikke opplevd noe verre degradering så man kan lure på verdien av P3227-oppdateringen.

Denne 30 kWh oppdateringen endret også forholdet mellom Hx og SOH, men nå er det SOH og kapasitet som oppjusteres vesentlig mens Hx er uendret. For selve batteriet må jo fysisk sett fortsatt være i samme tilstand?

Vanskelig å se en sammenheng, og SOH og Hx er verdier som er BMS sin tolkning av batteriets tilstand, men som tydeligvis kan omprogrammeres til hva som helst av Nissans oppdateringer. Blir ikke klokere, og tilliten til Leafspy og batterihelsemålinger forsvinner litt merker jeg. ???
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ThomasEL

Det eneste som vel er (rimelig) sikkert er at en softwareoppdatering ikke kan gjøre noe med selve batterikjemien....

Så enten er dette bare en "image quick fix" som gjør at batteritilstanden tilsynelatende fremstår bedre....

eller....

Så åpner oppdatering opp en større del av en skjult reserve, slik at batteriets ytelse faktisk bedres...

(Et par tidligere innlegg her kan vel tyde på det siste..?)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA