Kodak, Nokia og elbiler

Startet av Gardin, tor 25. okt 2018, kl. 23:00

« forrige - neste »

Gardin

Jeg tviler ikke på at alle de store bilprodusentene er i stand til å utvikle gode elbiler og produsere disse i store antall. Men er det sikkert at dette er nok?

Hvis bilindustrien har noe å lære av Nokia, så må det være at merkelojalitet ikke kan tas for gitt i nye markeder. Nokia hadde en sterk merkelojalitet i det tradisjonelle mobiltelefonmarkedet. Folk som hadde Nokia kjøpte som oftest Nokia omigjen når de skulle ha ny telefon. Slik var det ikke lenger i smarttelefonmarkedet. Store deler av bilmarkedet er preget av en like sterk kundelojalitet som Nokia hadde, og på samme måte kan det hende at de ikke lenger har denne lojaliteten når folk i fremtiden foretrekker elbiler.

Hvorfor sluttet Microsoft å bruke Nokianavnet på telefonene sine? Hvorfor var det ingen som kjøpte og brukte retten til å bruke Motorolanavnet til smarttelefoner? Hvorfor droppet Sony å bruke Ericssonnavnet for sine smarttelefoner? Svaret er naturligvis at disse merkenavnene var bortimot verdiløse i smarttelefonmarkedet. Dette er ikke unikt for mobilmarkedet. Teknologiskifter fører ofte til at gamle merkevarenavn forsvinner og nye merkevarenavn overtar.

Panduck

Sitat fra: Gardin på tir 30. okt 2018, kl. 19:49
Jeg tviler ikke på at alle de store bilprodusentene er i stand til å utvikle gode elbiler og produsere disse i store antall. Men er det sikkert at dette er nok?

Forrige uke kjøpte jeg ny Samsung telefon og i dag kjøpte vi Samsung kjøleskap, og det skulle ikke forundre meg om vi etterhvert kan kjøpe oss en Samsung bil. Det vil sikkert stå mellom det, eller en LG bil. Dette er firma som sitter på det som har blitt det viktigste.

automat

Sitat fra: Panduck på tir 30. okt 2018, kl. 20:25
Sitat fra: Gardin på tir 30. okt 2018, kl. 19:49

Forrige uke kjøpte jeg ny Samsung telefon og i dag kjøpte vi Samsung kjøleskap, og det skulle ikke forundre meg om vi etterhvert kan kjøpe oss en Samsung bil. Det vil sikkert stå mellom det, eller en LG bil. Dette er firma som sitter på det som har blitt det viktigste.

Kanskje mange av fremtidens bilprodusenter blir karosserifabrikker som "brander" LG og Samsung batteripakker og elektronikk?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jlan

Du kan allerede kjøpe en Renault Samsung SM3 Z.E.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Lepet65

Sitat fra: jlan på ons 31. okt 2018, kl. 13:16
Du kan allerede kjøpe en Renault Samsung SM3 Z.E.
I Sør-Korea ja . .

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA