Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kommentarer etter visning av bilen

Startet av Trond.m, torsdag 25. oktober 2018, klokken 12:58

« forrige - neste »

Imagine

Sitat fra: z4rd på søndag 02. desember 2018, klokken 10:01
Og det burde ligge der også. Alt under er jo trist mht batteripakka bilen drar rundt på.

Hvis rekkevidden er i området X75/i-Pace så er det vanskelig å forsvare mtp pris, men hvis vi er i området X100, så blir det plutselig litt annerledes og mer aktuelt for mange. Inkl. meg selv. Derfor jeg fortsatt sitter på gjerdet...

Enig. Jeg vurderer sterkere å slå til om rekkevidden ligner tesla 100d. Da er det bare akselerasjonen som er bedre på tesla og bedre komfort/støydemping og kvalitet bedre på Audi vili så fall forsvare prisen i større grad. Men jeg vil nok spesifisere utstyret selv og se an utstyrspakkene de sier skal komme da jeg synes mye av det var tullete dyrt, selv om jeg sannsynligvis kan velge en limited til «blodpris» og få bilen tidlig.

Imagine

#196
Sitat fra: z4rd på søndag 02. desember 2018, klokken 17:56
Det er korrekt det du sier, men i den "testen" er e-tron eksepsjonelt dårlig, og det er et faktum. Det var uansett ikke det som var hovedbudskapet mitt, som jeg understreket i måten jeg skrev det på, så vi kan godt la det ligge med det.

Venter i spenning på demobiler og mulighet for prøvekjøring av e-tron - noen som har hørt noe konkret?
Jeg fikk bare vite at det skulle komme på plass før jul under visningen, men ikke hørt noe siden...


Nå er ikke dette et svar til deg, men litt på generelt grunnlag:

Må si jeg er ganske lei av dette plassmaset fra barnefamilier med for mange (bortskjemte?) barn og for store plasskrav. Får jo nesten avsmak på selve bilen av det hysteriet alene.
Synes derfor egentlig det er helt topp at man ikke sitter komfortabelt 5 stk i bilen over lengre turer. For de som trenger så mye plass får kjøpe seg Model X eller større bil.
Å assosiere seg med store barnefamilier er ikke helt min greie og fint å slippe. Jeg er rett og slett ikke ute etter flerbruksbil, men en stilig SUV med plass som i f eks en BMW X3 eller Audi Q5 er helt supert i massevis. Den er i tillegg tøffere enn de jeg nevnte, litt kjedeligere enn konseptbilen til tross, og elbil er jo en kjekk greie i seg selv. Flott premium elbil-bruksbil med alt man trenger.

Jeg vurderer om jeg liker at de fleste synes den er «litt for dyr» eller om jeg synes det samme selv. Dyre biler som ikke alle kan kjøpe har jo faktisk en forlokkende effekt i seg selv å eie, men det blir vel sikkert mange nok av den uansett. Er jo mye penger blant folk. Selve problemet er irritasjonsmomenter over at norske forhandlere tar litt vel mye profitt på utstyret i forhold til samme utstyrt bil kjøpt i utlandet. Da fremstår man i stedet som en dott som blir hengt ut som en som har blitt lurt av grådige norske forhandlere.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Imagine på søndag 02. desember 2018, klokken 19:23
Må si jeg er ganske lei av dette plassmaset...
Dette er en snodig sak, har sett det på alle I-Pace testene også, man sammenligner stort sett med TMX, og klager over at I-Pace er så trang.
Takkefan for det, du sammenligner en middelsstor bil med en minivan...?
Det er tross alt ikke mange biler som komfortabelt kan frakte 3 voksne i baksetet, og det er ihvertfall ikke mange som har behov for dette med unntak av kanskje drosjesjåfører.

Jeg savner at det testes opp mot tilsvarende fossilbiler, når får vi se en test av eTron og i-Pace opp mot GLC, SQ5, Macan og lignende?

Øyvind.h

#198
Jeg trodde Etron skulle ligge tettere på Q7.
Dvs minst A6-størrelse. Ikke C-klasse/X3 konkurrent. Etron er i hvert fall mye bredere, høyere og lengre. Dvs et godt segment over C-klasse, 3serie osv.
Den er omtrent like lang som A6, men bredere og høyere.

Mitt inntrykk er at Etron er større enn IPace. Men jeg har ikke testet dem side om side.

Har man plassallergi er jo Taycan glimrende.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

4Matic Fanatic

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. desember 2018, klokken 19:49
Mitt inntrykk er at Etron er større enn IPace. Men jeg har ikke testet dem side om side.
Karosseriet på eTron er 25cm lengre, kupeen er vel noenlunde like stor ut fra det jeg har sett av mål.

pberg

Jeg har prøvesittet baksetet i Etron, I-pace og A6, og Etron har best plass med god margin på begge disse. Hvis Audi hadde laget midtputen i Etron noe mer komfortabel og bred på bekostning av sideplassene kunne det vert helt grei plass til tre relativt store personer der bak.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

PF

Sitat fra: Imagine på søndag 02. desember 2018, klokken 19:23
Sitat fra: z4rd på søndag 02. desember 2018, klokken 17:56
Det er korrekt det du sier, men i den "testen" er e-tron eksepsjonelt dårlig, og det er et faktum. Det var uansett ikke det som var hovedbudskapet mitt, som jeg understreket i måten jeg skrev det på, så vi kan godt la det ligge med det.

Venter i spenning på demobiler og mulighet for prøvekjøring av e-tron - noen som har hørt noe konkret?
Jeg fikk bare vite at det skulle komme på plass før jul under visningen, men ikke hørt noe siden...


Nå er ikke dette et svar til deg, men litt på generelt grunnlag:

Må si jeg er ganske lei av dette plassmaset fra barnefamilier med for mange (bortskjemte?) barn og for store plasskrav. Får jo nesten avsmak på selve bilen av det hysteriet alene.
Synes derfor egentlig det er helt topp at man ikke sitter komfortabelt 5 stk i bilen over lengre turer. For de som trenger så mye plass får kjøpe seg Model X eller større bil.
Å assosiere seg med store barnefamilier er ikke helt min greie og fint å slippe. Jeg er rett og slett ikke ute etter flerbruksbil, men en stilig SUV med plass som i f eks en BMW X3 eller Audi Q5 er helt supert i massevis. Den er i tillegg tøffere enn de jeg nevnte, litt kjedeligere enn konseptbilen til tross, og elbil er jo en kjekk greie i seg selv. Flott premium elbil-bruksbil med alt man trenger.

Jeg vurderer om jeg liker at de fleste synes den er «litt for dyr» eller om jeg synes det samme selv. Dyre biler som ikke alle kan kjøpe har jo faktisk en forlokkende effekt i seg selv å eie, men det blir vel sikkert mange nok av den uansett. Er jo mye penger blant folk. Selve problemet er irritasjonsmomenter over at norske forhandlere tar litt vel mye profitt på utstyret i forhold til samme utstyrt bil kjøpt i utlandet. Da fremstår man i stedet som en dott som blir hengt ut som en som har blitt lurt av grådige norske forhandlere.


Øyvind.h

Sitat fra: pberg på søndag 02. desember 2018, klokken 20:06
Jeg har prøvesittet baksetet i Etron, I-pace og A6, og Etron har best plass med god margin på begge disse. Hvis Audi hadde laget midtputen i Etron noe mer komfortabel og bred på bekostning av sideplassene kunne det vert helt grei plass til tre relativt store personer der bak.
Ja utvendig er Etron i A6 land. Forventing deretter. Hvorfor det skulle være viktig å få den til å bli så liten som mulig forstår jeg ikke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: pberg på søndag 02. desember 2018, klokken 17:01
Det er vel strengt tatt veldig få biler som er spesielt komfortable i 39mil med tre voksne mannfolk i en rad i baksetet hvis man ser bort fra Caravelle o.l.
Model X og en del amerikanske SUVer. Men så er Model X 17 cm bredere enn en Caravelle også, med de ulemper det medfører.

Vegar Beider

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. desember 2018, klokken 20:40
Ja utvendig er Etron i A6 land. Forventing deretter. Hvorfor det skulle være viktig å få den til å bli så liten som mulig forstår jeg ikke.

Er i A6-land innvendig også. Faktisk litt større.
Det som er litt interessant er at det meste av bredden e-tron har mer enn A6 og Q5 forsvinner tilsynelatende i dørene, slik at innvendig bredde bare er marginalt større. Støydemping?

pberg

Sitat fra: gr på søndag 02. desember 2018, klokken 21:00
Sitat fra: pberg på søndag 02. desember 2018, klokken 17:01
Det er vel strengt tatt veldig få biler som er spesielt komfortable i 39mil med tre voksne mannfolk i en rad i baksetet hvis man ser bort fra Caravelle o.l.
Model X og en del amerikanske SUVer. Men så er Model X 17 cm bredere enn en Caravelle også, med de ulemper det medfører.

Hvis ikke de har endret noe, var det i hvert fall ikke spesielt komfortabelt høydemessig i baksetet i den Model X jeg prøvesatt for en tid tilbake. Der satt jeg med hodet i taket i midten, og i sidesetene satt jeg med hodet oppi "hullet" i polstringen i toppen av døra. Og jeg er ikke mer enn 183 høy.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Øyvind.h

#206
Lang rygg da? Jeg er 186 og subber i midten, men fint på sidene.
Forbehold - jeg har de elektriske monopost setene. Kanskje de kan tiltes mer enn benken.

Jeg har aldri sittet så godt i personbil før. Kombinasjonen gode seter og veldig stor frontrute gir en god opplevelse fra baksetet. Mye mindre tett enn vanlige personbiler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pingle

Sitat fra: pberg på søndag 02. desember 2018, klokken 20:06
Jeg har prøvesittet baksetet i Etron, I-pace og A6, og Etron har best plass med god margin på begge disse. Hvis Audi hadde laget midtputen i Etron noe mer komfortabel og bred på bekostning av sideplassene kunne det vert helt grei plass til tre relativt store personer der bak.
Har prøvesittet tesla bak etter å ha forsøkt etron, og satt greit, også i midten.
Det er helt sikkert et marked for brede bakseter på sidene bak, på linje med fireseters, men med "nødtransport" av nummer fem.
I og med at dette er kjøpsstopper for flere enn oss, bør det også være et marked for å ha tre nær normale seter. VAG tenker antagelig kompleksitet, og vil ikke møte den delen av markedet ennå. I og for seg forståelig, siden dette sett fra Tyskland er en direktørbil eller tilsvarende, og krever tilsvarende setebredde når de skal kjøre sine kontakter.
At vi kan vurdere å kjøpe denne bilen uten å ligge i øverste prosent, kanskje til og med uten å ligge i øverste halvdel, av inntekt, sier litt om den sære norske kjøpekraften.

Småbarnsforeldre som oss skal vel antagelig vente på noe fra VW eller skoda, ikke fra Audi. Og Audikjøpere skal ikke se på prisen på a la carte-menyen.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

AndreasRingdal

Er egentlig litt overrasket over at det ikke finnes valg med individuellt justerbare bakseter i utstyrslisten. Regner med at det ikke er den mest kompliserte operasjonen å bytte ut den benken de har der i dag.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Kåre Knatten

#209
Jeg er så forundret over den diskusjonen som går. Noen har den oppfatningen at E-tron skal være en universal bil, som skal tilfredsstille alle. Den skal være raskest, kjøre lengst, ha størst plass - det er ikke mulig. De som skal ha plass for konemor og 3 skrikerunger i barneseter, hund, katt og bagasje får kjøpe en annen bil. Jeg har sett en slik bil på bilutstilling i Birmingham,  hadde du bruk for mer plass - klikket du bare på en modul med en ekstra seterad eller et bagasjerom. Det er bare for tiden ikke så stort utvalg av modeller innenfor elbil,  så en får kjøpe det som er tilgjengelig eller la være. For noen år siden var det bare tivolibiler og Tesla. Nå er vi i startgropen med biler for folk flest som dekker alle behov, fra flere leverandører. Angående batteri, er det det vi kan få i dag. For å sitere en sjef i Audi Tyskland. Vi må tilpasse oss virkeligheten,  tidligere ladet vi mobiltelefonen hver 14 dag, nå lader vi hver dag. Audi har med E-tron laget en bil ut i fra dagens virkelighet, som treffer store deler av markedet. Hadde de kommet med GT først, ville denne bli solgt i et smalt marked og i et helt annet antall enn E-tron quattro. Jeg hadde selvsagt likt at den hadde designet til konseptbilen,  men den jevne Audikjøper er vel en smule konservativ og vil ikke skille seg veldig ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA