Kommentarer etter visning av bilen

Startet av Trond.m, torsdag 25. oktober 2018, klokken 12:58

« forrige - neste »

pberg

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. desember 2018, klokken 07:59
Lang rygg da? Jeg er 186 og subber i midten, men fint på sidene.
Forbehold - jeg har de elektriske monopost setene. Kanskje de kan tiltes mer enn benken.

Jeg har aldri sittet så godt i personbil før. Kombinasjonen gode seter og veldig stor frontrute gir en god opplevelse fra baksetet. Mye mindre tett enn vanlige personbiler.

Jeg subbet ikke på sidene, men som sagt så satt jeg med hodet oppi søkket som er i toppen av døra. Aner ikke hva slags seter det var i bilen.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Eodman

Er det noen som vet om Bilen blir vist hos noen forhandlere nær Oslo denne uken? Rakk ikke innom Ensjø idag..

Kåre Knatten

Fredrikstad torsdag, hvis det er nærme nok. Skal være Galaxy blue,  som er mye flottere enn smurfeblå.  Har sett begge to tidligere.

daktari

Må si jeg er usikker etter en tur innom Ensjø mandagen. Man sitter i gode seter, liker de større skjermene (enn i I-pace) men synes det var et snev av forsinkelse hos Audi også. Men utfordringen min var en bratt og liten frontrute, der utsynet fremover er dårlig. Heiser man seg høyt opp til å se litt foran bilen stirrer jeg inn i solskjermen. Rattet skygger for instrumentene. Plassen i baksetet er ørlite større, men det er et par cm her og der. Midtsetet er hardt (i demobilen) men mykt på I-pacen. Bagasjerommet er noe større, men skulle bare mangle - bilen er over 20 cm lenger.

Håpet var å kunne krype under prisen på I-pace HSEen hadde tvilen vært mindre, men nå må jeg ut med MER for å få samme utstyret. Må altså prøvekjøres først.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Geir K

Audi lager premium biler. Ingen tvil om det. Hadde selv tenkt å kjøpe en E-tron. Men pga køen pga reservasjoner ble det ikke E-tron nå. Kvalitetsfølelsen er alltid bra i en Audi. Usikkerheten nå ligger i at hvor langt de er fremme på elbil-fronten. Derimot hybrid og Q7 er de gode. Selv valgt nå en Tesla, ikke samme kvaliteten, men tror de er lengre fremme på el-siden og ladenettvetk.
Usikkerheten rundt rekkevidde, kø av reservasjoner gjorde valget. Men usikkerheten er stor, fordi pga lav feilprosent jeg har hatt på Audi, om jeg vil oppleve det samme på Tesla. Uansett, de som kjøper Audi vil bli glade i følelsen, godt sammenskrudd, lavt støynivå og skikkelig inventar. E-tron vil være i samme kategorien.

ktiller

Står på venteliste for bestilling av Audi e-tron, og fikk som en kuriositet invitasjon for å ta Tesla mod 3 i øyesyn. Forsåvidt en grei bil med en imponerende rekkevidde, og innovativ med kun en stor skjerm plassert i midten. Skjønner ikke helt hvordan Tesla mod 3 (540 km) klarer å ta ut så mye mere i kjørelengde  av et batteri enn det som E-tron vil klare? Nok om det, lærte et nytt ord på visningen nemlig «Veganskinn», dette tilsvarer vel det vi i gamle dager kalte skai. Sliter litt med å akseptere dette på setene i en bil og står fortsatt ved valget mitt.

SurSnasen

Sitat fra: ktiller på tirsdag 18. desember 2018, klokken 12:31
Tesla mod 3 i øyesyn. Forsåvidt en grei bil med en imponerende rekkevidde, og innovativ med kun en stor skjerm plassert i midten. Skjønner ikke helt hvordan Tesla mod 3 (540 km) klarer å ta ut så mye mere i kjørelengde  av et batteri enn det som E-tron vil klare?

Model 3 er en langt mer aerodynamisk bil. Men det har sin pris. Bilen blir mye lavere. Høyden inne i bilen blir dårligere. Nå har riktignok Model 3 kompensert for dette med glasstak i stedet for polstret tak. Men for oss nordboere vil det innebære at vi helst bør sitte med lua på på kalde vinterdager.
Innlastingshøyden er også grusom. Model S er forferdelig å laste inn unger i barneseter. Trangt og lavt. Av det jeg har sett av Model 3 så er den om mulig enda verre.

Bagasjerommet er også langt mindre praktisk. Brevsprekk-åpning og lite fleksibelt. Man har greit med plass, men mindre enn hva jeg trodde det skulle være ut fra videoer og beretninger fra fan-skaren. Jeg har lagt inn bestilling på Model 3, men etter å ha sett den på visning nylig, og kjent litt mer på den der, så vil det nok gå mot avbestilling. e-tron er, som Audi sier, nettopp en Audi. Du skal kjenne den igjen som en Audi. Den skal være praktisk. Færrest mulig kompromisser. Dyr, men relativt greit med "bang for bucks".

ToWalkOrDrive

Står på venteliste for bestilling av Audi e-tron, og fikk som en kuriositet invitasjon for å ta Tesla mod 3 i øyesyn. Forsåvidt en grei bil med en imponerende rekkevidde, og innovativ med kun en stor skjerm plassert i midten. Skjønner ikke helt hvordan Tesla mod 3 (540 km) klarer å ta ut så mye mere i kjørelengde  av et batteri enn det som E-tron vil klare? Nok om det, lærte et nytt ord på visningen nemlig «Veganskinn», dette tilsvarer vel det vi i gamle dager kalte skai. Sliter litt med å akseptere dette på setene i en bil og står fortsatt ved valget mitt.
Jeg står og i kø på e-tron men nå falt valget på Model 3. La inn reservasjon på lørdag, fikk tilgang til konfigurator i går, og bestilte i går. Forventet levering februar/mars står det. Ble 555.000 på performance med 0-100 på 3,5 sekunder, og som du sier flott rekkevidde. Det er en helt annen aerodynamikk - en ser hvordan hele bilen smalner bak, og når den i tillegg veier 700 kg mindre (1800kg vs 2500) så merkes det - særlig for de som skal kjøre opp høydemeter til hyttene på fjellet. Under er den og helt glatt, hvis du ikke skjærer hull til sykkel-henger-feste. På e-tron er det 83,4 kWh batteri tilgjengelig, mens på Model 3 er det vel 73kWh. Når en og tenker at det på e-tron er 40 meter kjølerør og 22 liter kjølevæske som skal flyttes på, så krever nok det og energi. I tillegg er det vel LG-batterier, og virker vel som at andre biler med LG ikke går så langt som forventet (ref Leaf). Vet ikke om det har noen sammenheng, men synes det er rart at Hyundai Kona og Kia e-niro og går veldig langt på 64kWh batteri (som ikke er LG). Kan og få takbøyler til Model 3, selv om det blir tungvindt å ta av og på pga noe jalla feste. Men kan nok holde ut det for 170.000 billigere bil.

Hvis både e-tron og Model 3 sto klar i butikken hadde jeg nok kjøpt e-tron. Men det får bli neste gang, kanskje...
Tesla Model Y                         2021-

ofn

Skjønner ikke helt hvordan Tesla mod 3 (540 km) klarer å ta ut så mye mere i kjørelengde  av et batteri enn det som E-tron vil klare?
Long Range AWD Tesla Model 3 (544 km rekkevidde) er vel rundt 850 kg lettere enn intromodellene e-tron (364 - 380 km rekkevidde). Den er også atskilling mer aerodynamisk, har mindre hjuldimensjoner, batteri med høyere energitetthet og mer effektive motorer. Model 3 er enklere på mange områder, har mindre støyisolasjon, færre elektriske funksjoner og chassis tar ikke utgangspunkt i en ICE-modell. Alt dette sparer vekt.

Audi e-tron skulle vært 500 kg lettere, hatt 200 km lenger rekkevidde og litt lavere pris. Personlig ville jeg også foretrukket et design som skilte seg litt fra alle de øvrige Audi-modellene, selv om mange kunder nok foretrekker et design som er nokså likt den Audien de eier i dag.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Kåre Knatten

Nå har jeg vært på 3 forskjellige visninger av E-tron og jeg kan ikke fatte at noen kan sammenligne den med en TM3. Er du i markedet for en SUV,  så er ikke TM3 et alternativ, kun hvis du er på jakt etter en elbil med god rekkevidde. Hvis en i tillegg hadde forhåpninger om å få E-tron for en halv million,  regner jeg med at en sitter på julaften og venter på julenissen også. En godt spekket Q8 får du for rundt 1,5 millioner, en godt spekket E-tron får du for 850 tusen, det er rimelig. En kan ikke sammenligne hummer og kanari.

hemi

SUV = bil med god plass, går offroad, får med seg alt på tur som tar 3500KG hengervekt.

Imagine

Rekkevidde er litt som sex og penger. Har du nok av det i forhold til ditt behov er det ikke noe issue. Men har du for lite av det er det det viktigste i livet ditt der og da.

Så har folk forskjellig behov :-)

Definisjonen av bilklasser:

Om e-tron ikke er en SUV så har den i alle fall meget bra fremkommelkghet og mulighet for 23 cm bakkeklaring. Og det er en betydelig høyere og mer massiv bil enn Model S og særlig Model 3. Så sammenligningen Model 3 vs e-tron er omtrent som å sammenligne en BMW 3-serie sedan med en Range Rover Velar. Synes Audi e-tron blir som en litt høyere Audi A6 Allroad i «ny utgave».

Model X er jo egentlig mer i retning av en flerbruksbil enn en SUV og Model S er en kombi-coupe ala Audi A7.
I-pace er derimot vanskeligere å definere. Bør kanskje kategoriseres i klasse med BMW X4 og MB GLC coupe?

Øyvind.h

Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 18. desember 2018, klokken 16:04En godt spekket Q8 får du for rundt 1,5 millioner, en godt spekket E-tron får du for 850 tusen, det er rimelig. En kan ikke sammenligne hummer og kanari.
Godt eksempel på hummer og kanari. Man må se på prisene eks mva. Å sammenligne inkl mva er bare tull.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Om SUV er noe som trekker mye vekt, gjør det bra offroad og tåler litt røff behandling er det vel stort sett land cruiser man står med. Den er jo grusom å kjøre og sitte på i normal bruk. Så da blir suv skjellsord.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Polo

Mye rart å lese her ja. Kan ikke dere Tesla gutta poste på riktig sted i forumet?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA