Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feilmeldingssymbolet lyser (Gult symbol med bil og utropstegn), men alt ok

Startet av Arild Nilsen, mandag 15. oktober 2018, klokken 13:55

« forrige - neste »

Arild Nilsen

Hei. Har lett igjennom postene her for å se om noen har svart allerede, men fant ikke helt dette.

Skrudde inn en Kina dieselvarmer i bilen i går, og brukte noe strøm til bla en elektrisk jekk og en rask test av pumpen i Kina utstyret. Oppdaget etterhvert at 12v batteriet mitt var helt dødt. Brukte mye tid og hodekløing før jeg konkluderte med at batteriet var dødt, for jeg trodde at det ble ladet av kjørebatteriene. Skjønte etterhvert at det må være strøm på 12v batteriet for å få i gang elektronikken slik at jeg kan kjøre og strøm kan gå inn til 12v batteriet.

Uansett - etter litt lading på kvelden med en ordinær batterilader til dette bruket, fikk jeg katta i gang igjen.

Varsellampen lyste gult og fint, men jeg tenkte at det sikkert var en varsling om lav spenning på 12v batteriet, og at dette ville gi seg i dag når jeg hadde fått ladet hele natten.

I prosessen med feilsøking i går kveld ble batteriet koblet vekk på både + og - pol, også for å sjekke om det var smuss og dritt på polene som lagde litt problemer.

Tok ut bilen i morges med fulladet 12v batteri og fulladet kjørebatteri, og en lampe som fortsatt lyser gult. Alt viker helt flott, og jeg mistenker at varsellampen kan ha en sammenheng med at batteriet ble koblet vekk i går.
Den nye varmeren er ikke tilkoblet siden jeg ikke ble helt ferdig med slangeopplegget i motorrommet - ingen av kablene til dette systemet er tilkoblet bilens system noen steder.

Noen som har vært borti dette? Noen tips for å få fjernet dette lyset?

En litt odde observasjon er at jeg ikke har hatt så mange km tilgjengelig ved start på mange år - 165 km - og batteriet har ikke vært så fresht på mange år. Kjører ca 7 mil til jobb (Drammen - Svene) med en lang motbakke i 90 km/t, og når jeg kommer til Kongsberg har jeg normal 1/2 batteri igjen minus 1-2 streker. Pleier å sette på litt varme i Kongsberg, og kjører de siste 2 milene med litt lunk i kupeen - ved parkering på jobb har jeg alt fra 2-3 streker igjen på batteriet, i dag hadde jeg 1/2 batteri minus 1 strek. Rekord de 3 1/2 årene jeg har kjørt strekningen.  Blir spennende å se når jeg skal kjøre hjem i ettermiddag.

Forøvrig ser jeg frem til å ha varme i bilen i vinter - har vært noen kalde vintre etter flytting fra Bergen til Østlandet i 2015, 20 kuldegrader i kupeen på det meste er drøyt, selv for en ihuga elbil fantast. :o
Nå skal bilen igjennom denne vinteren, og så blir det ny el bil med 4 hjulstrekk og hengerfeste neste år.  :P

PionerThink

Kom opp en hel haug med innlegg når jeg søkte på "utropstegn" under "trillingforumdelen":
https://elbilforum.no/forum/index.php?action=search2;params=eJwtzEsOgCAMhOG7uHHrQs9DoEx8BKkpVWPC4S3G3T_fYny8fCbE2tehdjVIq3GyLAvfjng_EhSGjc6wgdRxTs8vLGolSPh-fnJxFeOIQk3ghRbbpwofRTHnF-lQL1o.

Tror det er pga lav spenning på 12V batteriet du har fått det, men mulig du må inn til forhandler og få resatt/sjekket feilmelding hvis den fortsetter og lyse?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

nilsen33


Arild Nilsen

Hei og takk for svar.

Jeg og fant en haug når jeg søkte, men forklarte meg kanskje litt dårlig. Jeg mente å si at jeg ikke fant svar på akkurat det jeg lette etter i denne haugen :D

bobakka

Sitat fra: Arild Nilsen på mandag 15. oktober 2018, klokken 13:55

En litt odde observasjon er at jeg ikke har hatt så mange km tilgjengelig ved start på mange år - 165 km - og batteriet har ikke vært så fresht på mange år. Kjører ca 7 mil til jobb (Drammen - Svene) med en lang motbakke i 90 km/t, og når jeg kommer til Kongsberg har jeg normal 1/2 batteri igjen minus 1-2 streker. Pleier å sette på litt varme i Kongsberg, og kjører de siste 2 milene med litt lunk i kupeen - ved parkering på jobb har jeg alt fra 2-3 streker igjen på batteriet, i dag hadde jeg 1/2 batteri minus 1 strek. Rekord de 3 1/2 årene jeg har kjørt strekningen.  Blir spennende å se når jeg skal kjøre hjem i ettermiddag.

Du kjører farlig nå!
Batteriet har ikke blitt bedre, men måleren viser feil fordi den tror batteriet er nytt pga at den ble restar.
Jeg opplevde det samme og skilpadde kom på da 3 streker var igjen og etter 100 m forsvant all kraft - batteriet var helt tomt!


iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Arild Nilsen

Sitat fra: bobakka på torsdag 18. oktober 2018, klokken 21:27
Sitat fra: Arild Nilsen på mandag 15. oktober 2018, klokken 13:55


Du kjører farlig nå!
Batteriet har ikke blitt bedre, men måleren viser feil fordi den tror batteriet er nytt pga at den ble restar.
Jeg opplevde det samme og skilpadde kom på da 3 streker var igjen og etter 100 m forsvant all kraft - batteriet var helt tomt!


Hei igjen.

Sjekket dette i helgen, og kjørte batteriet nesten helt tomt under litt kontrollerte forhold.
Kom ned på 1 strek og 5 km igjen på batteriet - ingen plutselig tømming av batteriet.

Er veldig sikker på at jeg har fått ekstra krefter i det gamle batteriet etter denne hendelsen.
I dag kom jeg på jobb med 4 streker, da har jeg startet med varmeapparatet 5 km tidligere enn "normalt", og har allikevel 2 streker mer på batteriet enn "normalt" ved parkering.

Ikke meg i mot.  :D




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA