VIP kveld - førvisning av e-Niro

Startet av Zuexi, ons 24. okt 2018, kl. 23:46

« forrige - neste »

tuono

Sitat fra: bjornskj på tor 01. nov 2018, kl. 11:12
Pfftt.. konklusjonen er enkel, enten kjøper man en Kia e-Niro, og dermed bekrefter at prisen er riktig, eller så gjør man ikke. Jeg kunne gjerne tenkt meg mange biler jeg men har ikke råd til de fleste av disse, det jeg dog ikke gjør er å gnåle i vei på forum at, f.eks. "BMW er grådige jævler som vil ha opp til 1 mill for X5 når jeg kun har råd til en bil til 350k så de må sette ned prisen nå!". Hva en synes noe er verdt er personlig og verden funker dessverre ikke slik at de som selger et produkt setter ned prisen kun fordi jeg har lyst på det til 1/2 prisen.

Så fasit er - "Kia selger få/ingen e-Niro = pris er for høy i forhold til produkt" eller "Kia selger alle e-Niro = pris er kanskje for lav men i det minste ikke for høy".

Nettopp! Noe som fikk stor åtgaum og handklapp da folk la ut Kona til 450 000 på flipp.no. Da var det ikke måte på hvor det skulle fortelles om at markedet bestemte prisen. Nå VET jeg at noen av flipperne som skulle finansiere både Niro og litt til ved å flippe Konaen sitter med ansiktshår i postkassen. Ble ikke så fett allikevel.

trykkertor

Den skjønte jeg ikke.
Hvis noen klarte å kremme 100.000,- på Kona Electric, så har de jo kanskje fått seg en e-Niro til 280.000,- kostpris.
Det må da være en god deal, eller?
Og hvis det ble feil, kan de sikkert flippe en e-Niro med 30.000,-+++ i fortjeneste, og sitte igjen med 130.000,- i pluss på kontoen.

Kan ikke se at noen som flippet en Kona Electric sitter med skjegget i postkassen.

tuono

De mente bestemt at Niroen skulle komme adskillig billigere ut. Ihvertfall om man skal dømme etter sinnet de framviser her inne.

HCO

"Sinnet" faktisk. Stråmannsargumentasjon. Jeg ser flere saklige innlegg fra de som mener prisen er for høy, enn fra den andre leiren.
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

arthur

Sitat fra: tuono på tor 01. nov 2018, kl. 19:33
Sitat fra: bjornskj på tor 01. nov 2018, kl. 11:12
Pfftt.. konklusjonen er enkel, enten kjøper man en Kia e-Niro, og dermed bekrefter at prisen er riktig, eller så gjør man ikke. Jeg kunne gjerne tenkt meg mange biler jeg men har ikke råd til de fleste av disse, det jeg dog ikke gjør er å gnåle i vei på forum at, f.eks. "BMW er grådige jævler som vil ha opp til 1 mill for X5 når jeg kun har råd til en bil til 350k så de må sette ned prisen nå!". Hva en synes noe er verdt er personlig og verden funker dessverre ikke slik at de som selger et produkt setter ned prisen kun fordi jeg har lyst på det til 1/2 prisen.

Så fasit er - "Kia selger få/ingen e-Niro = pris er for høy i forhold til produkt" eller "Kia selger alle e-Niro = pris er kanskje for lav men i det minste ikke for høy".

Nettopp! Noe som fikk stor åtgaum og handklapp da folk la ut Kona til 450 000 på flipp.no. Da var det ikke måte på hvor det skulle fortelles om at markedet bestemte prisen. Nå VET jeg at noen av flipperne som skulle finansiere både Niro og litt til ved å flippe Konaen sitter med ansiktshår i postkassen. Ble ikke så fett allikevel.

Etter å ha flippet Kona'n så gjenstår å flippe Niro'n og da blir det vel nok fett både i skjegget og på kontoen? Og så får man heller vente på neste Niro eller en DS eller noe annet som måtte dukke opp (fra ventelisten/kølisten)?

HCO

Med bakgrunn i at de norske prisene for long range Model 3 nå er blitt kjent, samt at Tesla påstår at de kan levere bil i 2019 også til de som ikke har reservasjon i dag, føler jeg for å trekke opp denne igjen:

Sitat fra: HCO på tor 01. nov 2018, kl. 10:19
(...) Så er det naturligvis et spørsmål om hvor mye mer BOS/Kia kan ta uten å brenne inne med bilene. (...)
Jeg tror kalkulatorene til BOS har gått varme, og at de har tatt ut maks av det de tør. (...)

Sitat fra: AppleKnocker på tor 01. nov 2018, kl. 09:25
Kia kommer til å tjene bra med penger i 2019, men jeg er ikke sikker på om BOS/Kia kommer ut med bedre omdømme når støvet legger seg.

BOS/Kia har et (ytterst) lite vindu akkurat nå, der de nærmeste konkurrentene med 400km+ rekkevidde (unntatt Ampera-E og Kona, som man i praksis ikke får tak i) befinner seg i et prisleie omtrent 250.000 kroner ovenfor e-Niro. Det melker de for alt det er verdt, så lenge de kan. De vet at bilkunder har "korttidsminne", noe salgstallene til VW etter dieselskandalen tydelig viser.

Mye vil endre seg når (hvis) Tesla bestemmer seg for å ta unna den norske køen. Jeg ser ikke bort ifra at de følger med på hva som skjer i dette prissegmentet i vårt lille foregangsland, og velger å kjøre et "stunt".

Det lille vinduet BOS hadde for å kunne ta så høy pris for e-Niro er allerede kommet og gått, de står da igjen med lavere omdømme og en bil som brått ble vanskeligere å omsette. De kommer nok fortsatt til å selge de 2.000 bilene som kommer i 2019, men etter det må de enten sette ned prisen eller gi kundene mulighet til å kjøpe billigere konfigurasjoner.
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

lirekassa

Det kommer helt an på hvor folks smertegrense ligger, behovet i hverdagen etc. etc.

Ikke alle vil ha en sedan, eller trenger tilgang til superladerne til Tesla. Jeg er uansett glad M3 kommer nå så jeg har valget (tidlig kønummer på KIA).

HCO

Selvsagt vil ikke alle ha en Model 3. Men med dette prisnivået ligger det an til at man allerede i 2019 kan få en Model 3 midrange til rett rundt 400' (uten tilleggspakker), og den vil antakelig få samme WLTP som e-Niro (eller bedre).

Det betyr dermed at Model 3 setter standarden for pris.
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

lirekassa

Enig der, HCO. Dersom MR RWD kommer hit, så vil den forhåpentligvis bidra til at øvrige produsenter revurderer prisene sine.

trykkertor

For å tilføre et ytterligere perspektiv.
Noen/enkelte har betalt 450.000,- for en "brukt" Kona Electric for knappe få måneder siden.
Når en ser hvor "mye bil" Tesla kan tilby rundt de summer, så må det være litt kjipt å rulle rundt med en så dyr Kona Electric.

Nå bør e-Niro sette alle kluter til på at de kan levere hengerfeste for å fortsatt ha "noe å tilby" markedet.

lirekassa

For enkelte har det sikkert vært mye å spare selv på kjøp fra finn, men tror bruktprisene generelt får seg en liten justering nå hvis Tesla virkelig klarer å dekke mye av etterspørselen alene med Model 3.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: AppleKnocker på tor 01. nov 2018, kl. 09:25
Det er grunnleggende mikroøkonomi som man lærer bort selv fra videregående, at med begrenset tilbud vil prisen skyte i været i et fritt marked.

Så med 2000 biler kunne man også argumentert med at Niro er underpriset. Kia kunne tatt enda mer og fortsatt solgt de 2000 neste år.

Men det betyr ikke at vi som hadde skrudd forventningene i taket og håpet på en grå, men OK bil til en meget god pris har rett til å være skuffet.

Kia kommer til å tjene bra med penger i 2019, men jeg er ikke sikker på om BOS/Kia kommer ut med bedre omdømme når støvet legger seg.

Jeg har ikke alltid vært enig med AppleKnocker (hint Soul...), men denne analysen er genial ;) Synd jeg ikke fikk denne med meg før i kveld.

Rekkevidde WLTP+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Soul EV (igjen) + venter på EX60
Eid: Enyaq, TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Kårepåsporet

Omdømme til Kia/BOS er vel på vei åt skogen?

De får nok solgt e-Niro, men målet må vel være å få selge mer enn en bil til hver kunde?
Jeg bygger bil hvert andre-tredje år, enkleste kundene er jo de en har, å slippe å markedsføre for å få stadig nye kunder.
Jeg hadde en gang Soul, har vært fan av Kia, hadde BOS vært edruelig hadde jeg nok fortsatt å framsnakke Kia, men det gjør jeg ikke nå lenger.
Hvis jeg på skulle finne på å kjøpe Kia, ja da blir det dels motvillig pga at de kan levere med hengerfeste, men jeg kommer ikke til å anbefale andre til å rote seg borti BOS!

trykkertor

Nå er det slik engang at forbruker glemmer fort, og kjøper igjen senere hos dem som har beste tilbud.
Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt folk si "aldri mer Norwegian" etter en flystreik. Likevel er de samme personene på Norwegian året etter og etter. Fordi de kan levere et produkt/tjeneste til en god pris.

Dere kan si hva dere vil om e-Niro "fadesen". Men det skal ikke mer til enn en fornuftig priset Soul-19 eller lavspekket e-Niro til kurrant pris, og så er alt water under the bridge.

Er enig. Synes det er smålig at ting som ladekabel og gummimatter ikke er med.
Synes ekstrautstyr er alt for høyt priset.
Men strak de har et annet produkt som tilfredsstiller oss kunders ønske om mye produkt for "lite" penger. Så kaster vi pengene våre etter dem igjen.

Kårepåsporet

Mulig folk glemmer, men jeg tror at det fortrinnet Kia har i dag er unikt. I fremtiden er ikke Kia alene om å lansere en bil av brukbar størrelse og rekkevidde. Da er det veldig enkelt å velge bort Kia.

Å velge bort feks Norwegian er vanskelig. Der flyene før gikk i kø, hele dagen, der er det gjerne bare en avgang morgen og kveld, ingen på dagtid, skal en da velge bort et selskap er en ikke bare prinsippfast, en gjør det også vanskelig for seg selv.....
Det er ikke så vanskelig for meg å velge bort Kia, jeg har en bil som er under to år gammel, hvis jeg vil vente på TM3 MR eller SR, så lever jeg bra med Ioniq. Det er hengerfeste og en god løsning for taklast jeg savner mest, men fossilen holder noen år til.
Antar at det er opptil flere gode alternativer til koreanere om 1-2 år, men per i dag er den bilen jeg har mest lyst på, på tross av bakdelene:TM3!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA