Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kloning av Autel sensorer med pad

Startet av joa, torsdag 18. oktober 2018, klokken 21:10

« forrige - neste »

joa

Jeg kjøpte på ebay 4 Autel programbare sensorer sammen med en slik pad som man kobler til usb og bruker pc programvare. Når jeg klonet sensorene fra sommerdekkenes fabrikkleverte sensorer stod det i programmet at det hele var suksessfullt. Men når jeg satte vinterdekka på bilen kom det gule sensorlyset i dashbordet. Selve ID var forskjellig fra sommerdekk til de nye sensorene, se bilde etter kloningen.
Noen som har forslag til hva som kan være feil og hva som kan gjøres?
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Trekkoppbil

Det er vel bare å prøve å klone på nytt, men du må slippe ut lufta først.
Man kan ikke ha normalt trykk i dekka, når man skal programmere tpms. Det er vel for at du ikke skal kunne gå rundt på en parkeringsplass og programmere om tpms'ene til folk uten videre.

joa

Endelig kan jeg svare selv:
- i programvaren i pad-en må det hakes av "hex" i valg av ID-format.
- hvert dekk har en unik ID
- når en går rundt bilen med paden og leser av ID ved sensorene, er det ingen selvfølge at den leser av riktig sensor. Den kan gjerne lese av en eller flere av de andre. (Det tok lang tid for meg å forstå dette).
- hvis en bruker forskjellig lufttrykk i dekkene vil en i programvaren se hvilken sensor en leser av, da sensoren oppgir trykk, temperatur og ID. Måtte slippe ut og fylle på luft for når det var problem å få lest av et par av sensorene.
- og som nevnt før; sensorene må være uten trykk for å programmeres.

leafnor

Kanskje mulig å programmere de mens hjulene ikke er montert på, så kan en trille den man skal lese av et godt stykka unna de 3 andre.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

joa

Sitat fra: leafnor på torsdag 01. november 2018, klokken 19:14
Kanskje mulig å programmere de mens hjulene ikke er montert på, så kan en trille den man skal lese av et godt stykka unna de 3 andre.
Ja, i ettertid ser jeg at det ville vært en god løsning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA