Ioniq som pendlerbil?

Startet av lapplapp, ons 17. okt 2018, kl. 09:41

« forrige - neste »

AppleKnocker

Sitat fra: tuono på tor 18. okt 2018, kl. 18:15
Det er nok best at du holder deg til dieselen. Enklest det.

Snakkesalig (som lever i samme tidsalder) får heller bare fortsette å lade Ioniqen til 80%. Var vel noe de drev med med gamle Leaf o.l.  ;)
Stemmer det. Min Leaf ble ladet til 80%. 98% kapasitet etter 60 000km og tre år. Haha :D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tuono

Blir spennende å se når en eller annen kamikazepilot som har våget seg på stuntet med å lade en Ioniq til "100%" kommer med sine ihjælkokte data etter 3 år.
Kanskje en av de mange drosjene i Tromsø som konsekvent koker batteriene  ;) men fortsatt suser rundt i gatene siden høsten/vinteren 2016. Skal høre hva de er gått ved neste anledning.

yhafting

Sitat fra: snakkesalig på tor 18. okt 2018, kl. 14:18
å er ikke jeg noen ekspert på dette, men er det ikke maks 80% som er anbefalt ladenivå om man vil sikre lengst mulig levetid på batteriet?
100% er ikke 100%, men det er vel langt fra 80%?

Og nei, sikkert ingen grunn til å "stresse" med det. Men jeg hadde ikke gidda å lade til 100% hver dag om jeg skulle kjørt bare 8-10 mil.

Har ikke Ioniq mulighet til å sette maks ladenivå?

Nei ioniq har ikke mulighet til å sette maks ladenivå. Du kan sette tider på døgnet da bilen lader eller ikke lader (for langsomlading/hjemmelading), og begrense det sånn sett, men batteriet kommer til å holde mer enn bra nok om man lader det fullt hver kveld. (Det lille du sparer batteriet ved å ikke fullade det vil aldri være verdt det. Bilen har mer enn nok buffer til at fulladingsproblemet bare er en teoretisk øvelse, og du reduserer verdien bilen har for deg den dagen du plutselig har behov for å kjøre en tur ekstra). 

Hvis jeg hadde bodd i Tromsø med 13 mil vei, så hadde jeg nok valgt å ta noen minutter hurtiglading de dagene det er mest snø og kaldt.

Jeg har én tur der rekkevidden var nede i ca 12 mil, og da var det -13 og snødde, og det var noen cm snø i veibanen en del av turen. Jeg kom fint strekningen Rælingen-Kongsberg, men måtte lade i Drammen for å komme hjem igjen.

Stort sett så er vinterrekkevidden 15-18 mil om man kjører på fastpakket snø eller asfalt. Men nysnø kan helt klart sette ned rekkevidden betraktelig. Hvis det er mange dager med 5-10cm snø på veien, så kan jeg forstå at noen tenker ioniqen har litt lite batteri. Da vil f.eks kona el. være et bedre valg om den har plass nok. 

2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

Crown

Ikke tenk på det med ikke å lade til 100%. Ioniq har ikke mulighet for å sette at den skal stoppe lavere, og har heller ikke behov for det. Skal man gjøre det må man stresse med å stoppe manuelt. Den har masse buffer, og også en batteritype som tåler mye. Det kan man merke ved at den til forskjell fra f.eks. Leaf, fortsatt regenererer mye når batteriet viser 100%, Leaf har nada bremseeffekt pga regenerering da.

Han som er den første Ioniq-fører til 100k km jeg har hørt om rapporterer om et batteritap på ca 3% og merker ingenting til rekkeviddetap. Han har ladet til 100% og hurtigladet masse hele veien. Lad og vær glad :-D

Selv har jeg fortsatt ikke vært under 170km rekkevidde om vinteren, men jeg bor på Vestlandet uten sprengkulde og motorvei.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

tuono

Vil tro Tromsødrosjene også har passert 100K. Skulle vært rart med annet etter to års drift. Og de bruker kun hurtiglader. Naturlig nok

Zimon

Som Crown sier  :+1:

Ioniq har en batteriteknologi som tåler mer enn Lithium Ion, samt har god buffer. Har bevist seg at det ikke er noe vits i å drive å lade til en gitt % slik som gamle Leaf'er. Så bare lad til 100% med saktelading hjemme uten bekymring. Ved hurtiglading så stopper Ioniq på 94%, garantert pga ekstra buffer for å håndtere varmeutvikling etc etc. Så det skal heller ikke være noe problem da å gjøre.

Samt så har Ioniq ett av de beste batteri garantiene per dags dato med 8år/200.000km og en viss % tap.

Så lad med godt hjerte tuen bekymring vil jeg si.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

jornhd

Ioniq har vel 31kWh brutto, så 100% er egentlig 90%. Lader maks 94% på hurtiglader som brutto vil si 85%.

Kan sikkert forlenge levetiden på batteriet bittelitt ved å være nøye og holde prosenten mellom 20 og 80, men mener at hvermansen ikke trenger å bry seg om det. Bilen har veldig god batteristyring og håndterer dette godt nok selv. Det eneste som står i boka er at du bør begrense hurtiglading, og ha minst 20% (?) hvis bilen skal stå parkert en lengre periode. Lad som du vil!

Zimon

Jeg pendler nesten 8 mil tur/retur hjem-jobb-hjem, og har endt opp med å lade hjemme hver andre dag som regel. Spørs om jeg skal annet på lang tur på neste dag eller senere samme dag etc. Siden starten av juni så har jeg hatt 4 hurtigladinger. Siste 2 kom forrige lørdag og søndag da det ble langtur til Kragerø området for å vinterstenge hytta til familien. 3 voksne menn i bilen + litt bagasje og 20 liter Glykol til å fylle i toalett vannlåser og drenere kvernpumpa som knuser dritten før det går i rør igjennom sjøen. Hytta er ute på øy så rør vann og kloakk går igjennom sjøen. På vei ned startet jeg på 99% pga kjøre litt varming før jeg kjøre, stoppet på Fokserød ved Sandefjord for handle og lade da var SOC på 24%. Ladet til litt over 90% og kjørte til parkeringsted. På vei Hjem søndag så ble det også en stopp på Fokserød og ladet til 85% ca og hadde vel 18% når parkerte hjemme, men da var vi bare 2 i bilen på retur og 20liter glykol mindre.

Så både som pendlerbil, men også til langtur så gir jeg Ioniq 10 tomler opp! :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

jkirkebo

Sitat fra: Zimon på fre 19. okt 2018, kl. 09:27
Som Crown sier  :+1:

Ioniq har en batteriteknologi som tåler mer enn Lithium Ion, samt har god buffer. Har bevist seg at det ikke er noe vits i å drive å lade til en gitt % slik som gamle Leaf'er. Så bare lad til 100% med saktelading hjemme uten bekymring. Ved hurtiglading så stopper Ioniq på 94%, garantert pga ekstra buffer for å håndtere varmeutvikling etc etc. Så det skal heller ikke være noe problem da å gjøre.

Samt så har Ioniq ett av de beste batteri garantiene per dags dato med 8år/200.000km og en viss % tap.

Så lad med godt hjerte tuen bekymring vil jeg si.

Det er vel vanskelig å si at noe som helst er "bevist", da de eldste Ioniq på veiene ikke er spesielt gamle. Forskjellen mellom lading til "100%" og til 80% eller så vil være minimal om merkbar på den tiden. Om 10-15 år derimot, kan det godt hende forskjellen er ganske vesentlig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

tuono

Hvorfor kan det godt hende? Hvilken batteriteknologi legges til grunn? Er dette 80% styret etterslep og nostalgi fra gamle dager med gammel Leaf og tilsvarende eller er dette vurdert ut i fra batteriteknologi og ladestyring på Ioniq?

EV-FTW

Sitat fra: AppleKnocker på tor 18. okt 2018, kl. 18:46
Sitat fra: tuono på tor 18. okt 2018, kl. 18:15
Det er nok best at du holder deg til dieselen. Enklest det.

Snakkesalig (som lever i samme tidsalder) får heller bare fortsette å lade Ioniqen til 80%. Var vel noe de drev med med gamle Leaf o.l.  ;)
Stemmer det. Min Leaf ble ladet til 80%. 98% kapasitet etter 60 000km og tre år. Haha :D

Min Leaf er 30 kWh, levert april 2016. Er nå kjørt 65000 km. Lader til 100 prosent hver nett, og hurtiglader i snitt 2 -3 ganger i mnd.
SOH er på 94 prosent , ut fra LeafSpy.

Så jeg er enig. Lad til 100 prosent.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

geear

tuono, du er rimelig bastant på dette. Hvilken kompetanse har du som grunnlag for å kunne uttalte deg slikt du gjør? Hva er det du mener har vært så revolusjonerende endringer i kjemien siden Leaf kom?

Har postet denne mange ganger her inne... men får gjøre det igjen.

https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Jeg vet ikke cellespenningen med Ioniq på 100%, men det kan vel fort være litt over 4V. Sjekk tabell fire.

Den forklarer godt hvor mange (fulle) utladningssykluser man får i de forskjellige settingene, og det er ingen tvil om at å ligge rundt 60% gir en sinnsvak økning i levetid.

"Every 0.10V drop below 4.20V/cell doubles the cycle but holds less capacity."

Sjekk gjerne også figur 6, og legg merke til hvor stor forskjell det er på om man benytter seg av 75-65% kontra 100-25%. For å ha sammenlignbar kapasitet, så viser det også at 85-25% gir mye lenger levetid enn 100-40%.

Vi kan vel fort slå fast at det er "akseptabelt" nivå av degradasjon for en bil uansett ladenivå, men etter 100-150-200k og 5-10-15 år, så kan forskjellene virkelig begynne å gjøre seg synlige.

tuono

Vi kan vel slå fast at google er både en velsignelse og en forbannelse.

yhafting

Det som er viktigst for lithiumion er å holde temperaturen nede ved lading.
Gå til s2. på pdf:
https://shop.envites.de/images/pdf_my/LithiumIon43.pdf
Stedet der jeg fant det ble den cellen angitt som antatt at Ioniq brukte, men det er ikke noen sikker kilde. Men dette med temperatur finnes det mye forskning på, så det er liten grunn til å tro at det er feil, selv om celletypen bare kanskje er riktig. Det samme problemet har f.eks blitt diskutert på forumet til Zero motorcycles.

Typisk har man på mange måter bevist at det ikke er hastigheten på ladingen som er problemet ved hurtiglading, men det at man ikke klarer å frakte bort varmen ved lading. MAO kan du lade svært mye og svært fort så lenge du holder batteritemperaturen nede. Og akkurat det virker det som Hyundai og LG har forstått, i og med at Ioniq har aktiv batterikjøling og varming (som er en av grunnene til at den slår Leaf på enhver langkjøring over 400km.)

Hjemmelading i Norge foregår stort sett under ganske ideelle forhold, det er svært sjeldent du er oppe i 40 grader. I tillegg så lader man bare til 90% SOC på ioniq allerede og det er svært sjeldent man lader fra 0% så forholdene er mer ideelle enn det pdf'en viser.

Dette med ladesykler kan også være litt vanskelig for menigmann å forstå. Hvor mye kan du kjøre bilen før du har kjørt 1000 ladesykler? Det er ganske mange- antagelig bortimot eller over 200000km (dvs ca 20mil per fullutlading - noen vil antagelig få ut mer)

Om du har mistet 10% på den tiden, så kanskje du allerede har vurdert å bytte bil 2-3 ganger? Hvor mange er det (som ikke kjører taxi) som kjører bilene sine 0-200000, og hvor viktig er egentlig innbyttepris da? Hvis du sammenligner med å lade til 60%, så vil det jo ikke være noe problem før kapasiteten dropper 40%! Da snakker vi om bortimot 2000 ladesykler eller 400000km ved lading på 35 grader. Så i stedet for å lade til 60% og engste deg, så kan du kjøre bilen bortimot 400000km og så vil fortsatt ha 60% eller mer igjen, selv om du lader i den norske sommervarmen i ny og ne.

Nå kan jo preferansen til folk være forskjellig- hvis du er av typen som kjøper grå bil for å få mest mulig tilbake når du selger bilen (mens du egentlig ønsket deg den gule), så kan det jo hende at du synes det er vits i å lade lite for at nestemann skal få 1% lengre rekkevidde når du selger bilen. Men jeg vil påstå at du i begge tilfeller lurer deg selv, både fordi du mister tilfredsstillelsen av å ha farge på bilen og du får ikke valuta for ditt eget kjøp fordi du sparer den for noen andre (som mest sannsynlig ikke betaler mer hverken for en kjedelig farge som alle har eller for de små prosentene du har lagret som du neppe kan dokumentere heller).
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

aasen90

Jeg pendler 138 km hver dag. Til blir spennende å se hvordan forbruke blir til vinteren, men regner regner med at det burde holde, og vel så det. Forhandleren min sa at han lett klemte ut 16-18 mil når det var -12 og nysnø.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA