Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips & triks

Startet av Elbildilla, mandag 15. oktober 2018, klokken 16:25

« forrige - neste »

Elbildilla

Her er tråden for å samle nyttige tips og triks eller tilbehør. Del gjerne det du tror andre vil ha nytte eller glede av.

Begynner med et nyttig tilbehør:
Denne bagasjerombeskytteren ser smart ut, 199 kr på Claser'n. Gjør at man kan frakte møkkete ting uten å skitne til det flotte interiøret.
Installasjonsvideo:

Morsom den siste vurderingen, 10 stk som syntes den var nyttig:




Elbildilla

#1
Teslabjørn viser hvordan man kan resette GoM/Gjett-o-meteret/gjenværende rekkevidde:

https://youtu.be/f86ofuisJv0

Sikkert greit å gjøre etter man har kjørt friskt og trenger en mer "normal" angivelse av resterende rekkevidde.
Oppsummert fra videoen:

  • Tenningen må være av.
  • Trykk på start-knappen uten å holde inne bremsepedalen.
  • Hold inne bremse- og gasspedalen samtidig i 10 sekunder.
  • La magien skje!

Elbildilla

#2
Et annet tips er at man kan opprette en bruker i JLR sitt Service-system: https://topix.jaguar.jlrext.com/

Etter registrering av bruker, må man logge på som "Independent Operators" (den nederste til venstre av login-valgene). Etter pålogging kan du taste inn VIN-nummeret på din bil. Da vil man på høyresiden under "OUTSTANDING CAMPAIGNS" kunne se om det er registrert noen utestående oppgraderinger eller kampanjer på din bil.

Om du ikke har VIN-nummeret for hånden, kan du finne dette enkelt ved å gå inn på Vegvesenet og slå opp i kjøretøyregisteret med registreringsnummeret. Da finner du VIN-nummeret under "Registreringsdata", det er nummeret som står etter "Understellsnummer".

Dersom man skal ha tilgang på tekniske manualer etc., så koster det penger (275 £ for et år). Man kan også kjøpe tilgang fra en time og oppover (tilgang til Workshop Manuals, Electrical Diagrams, Technical Bulletins, and Diagnostic Release Notes). Jeg synes man kan få nyttig info ved å klikke på "Notifications" helt oppe til høyre. Da vil man se en liste over de siste feilene etc. som er registrert på modellen. Eksempel fra i dag:


Det kan være nyttig å følge med på dette, spesielt nå som modellen er ny og det unektelig vil dukke opp noen barnesykdommer. Man får som regel ikke noe mer info enn overskriften uten å ha et abonnement, men overskriften gir litt info om hva feilen gjelder. 

Elbildilla

#3
Gode produkter for vedlikehold av skinnseter (hentet fra min gamle post fra tråd nom "bilhold"):
Finnes også i mindre forpakninger samt som et sett. Produktene fås kjøpt flere steder. Jeg har bestilt bil med lyst skinn (hjelp!), satser på å holde skinnet rent med disse produktene.

Her er en grei video som viser hvordan produktene brukes. Første minuttene er en del generelt om skinn, så hopp til ca 8:40 for å se behandlingen. Jeg lærte bl.a. at man skal ikke bruke noe som tilfører fuktighet til skinnet de første årene.
https://www.youtube.com/watch?v=vEZCil4DTwc&feature=youtu.be&t=520

Man ikke trenger å rense skinnet når setene er nye, men er lurt å gjøre etterhvert når de blir møkkete. Vil da bruke Leather cleaner og Leather shield. Før det blir det nok Leather shield på utsatte områder.

Om nytt skinn står det på Colourlock sine sider:
New leather usually does not require any special maintenance, since the tanner did his best possible. But light-coloured or bright-coloured leathers tend to get affected by dye transfer stains. Frequently used vehicles are prone to wear and tear like scuffs and colour damage. Applying COLOURLOCK Leather Shield drastically reduces this and ensures the leather stays as new for as long as possible. The only care or protection new leather needs is against these problems and only in the contact areas.

Om rensing/rengjøring av skinn:
Does leather need to be cleaned when it looks clean? This is easy to test. Take some cleaner on a bright-coloured cleaning cloth and gently wipe the seat. If any soiling is visible on the cloth, a more thorough cleaning is necessary. If the cloth is clean, no special effort is necessary. This applies to all surfaces in the vehicle.

Elbildilla

#4
Folde sidespeilene inn eller ut manuelt:

  • Hold inne knappene for høyre og venstre speil samtidig


Hvis sidespeilene er feldt inn manuelt, vil de automatisk felle seg ut når bilen når 40 km/t.

Chimp

#5
Hmmm da er det jo ikke så viktig med automatiske speil, trodde man måtte ut av bilen for å dytte dem inn jeg

Elbildilla

I følge bruksanvisningen, så slår bilen seg av dersom alle følgende forhold inntreffer:

  • Førerens setebelte er ikke festet.
  • Førerdøren er åpen.
  • Gass- og bremsepedalene er sluppet ut.

Dette kan være plagsomt hvis man skal forlate bilen i en kort periode, f.eks. hente posten.
For å unngå at den slår seg av, kan man gjøre følgende:

  • Sett på det elektronisk håndbrekket (knapp til venstre for rattet).
  • Sett "girvelger" i N
  • Gå ut av bilen
Hentet trikset fra den norske FB-gruppa.

daktari

Sitat fra: Elbildilla på torsdag 18. oktober 2018, klokken 21:55
I følge bruksanvisningen, så slår bilen seg av dersom alle følgende forhold inntreffer:

  • Førerens setebelte er ikke festet.
  • Førerdøren er åpen.
  • Gass- og bremsepedalene er sluppet ut.

Dette kan være plagsomt hvis man skal forlate bilen i en kort periode, f.eks. hente posten.
For å unngå at den slår seg av, kan man gjøre følgende:

  • Sett på det elektronisk håndbrekket (knapp til venstre for rattet).
  • Sett "girvelger" i N
  • Gå ut av bilen
Hentet trikset fra den norske FB-gruppa.
Det der var et supert triks! Pussig valg av Jaguar, man må trykke på 4 steder for å få bilen i gang, men den slår seg av bare man letter på stumpen...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elbildilla

Endre forbruksvisningen fra km/kWh til kWh/100km i Jaguar Remote app'en:

  •   Innstillinger  -->  Min konto  -->  Enheter og datoformat. Nest nederste valget; «strømforbruk»
Hentet fra den norske FB-gruppa.

Tellus

#9
Hvis du ønsker å slå av avstandskontrollen i ACC trykk og hold nede avstandspilen til høyre.

SitatJust push the distance button on the right and keep it pressed for two seconds and then you will get a notice "OFF"




Fra uk forum.

https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=564&start=10

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på fredag 02. november 2018, klokken 16:40
Hvis du ønsker å slå av avstandskontrollen i ACC trykk og hold nede avstandspilen til høyre.

Kudos til Jaguar for at de har lagt inn denne muligheten. Det er en av de tingene jeg savner på Teslaen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorT

Mulig jeg misforstår noe her, men er ikke dette det samme som cc versus acc?


Nordlands

Endre til landskaps 360-graders kamera visning og tillegg av 360-graders kamera ved siden av ryggekamera:
Åpne kamera (symbol) -> Settings (symbol) -> Camera settings -> Default camera view selection "List >" -> Aktiver "Landscape" og "360-graders camera".
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Tellus

Sitat fra: TorT på lørdag 03. november 2018, klokken 10:28
Mulig jeg misforstår noe her, men er ikke dette det samme som cc versus acc?

Korrekt, du kan slå av det adaptive og gå over i god gammeldags CC modus når det måtte være hensiktsmessig.

xyzzy

Sitat fra: Tellus på søndag 04. november 2018, klokken 23:48
Sitat fra: TorT på lørdag 03. november 2018, klokken 10:28
Mulig jeg misforstår noe her, men er ikke dette det samme som cc versus acc?

Korrekt, du kan slå av det adaptive og gå over i god gammeldags CC modus når det måtte være hensiktsmessig.

Nysgjerrig - når er det hensiktsmessig?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA