Noen som har fått versjon 9?

Startet av Thorvald, man 15. okt 2018, kl. 14:35

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: emmern på tir 06. nov 2018, kl. 15:18
Det er perfekte regndråper på ruta, og den reagerer aldri.  ???

Sjekk at ikke den er slått av på bryter eller i meny.

Men regndråper ned rainX blir helt runde, også den siden som er mot ruten, mens uten er de flat mot ruten. Kamera i AP2 ser lettest de som er runde mot ruten, regnsensor i AP1 ser lettest de som er flat mot ruten.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Sitat fra: Tulle på tir 06. nov 2018, kl. 15:09
Da plugget jeg inn min lille sandisk USB i går kveld etter å ha laget mappen "TeslaCam". Fungerte med en gang. Kjørte en liten tur i mørket og er overrasket over kvaliteten på dashcam-videoen. Ser at den lagrer filer i 1 minutt lengde (58 sek). En rask hoderegning tilsvarer ca 1 gb video pr. time.
Noen som vet hvordan det funker - når starter dashcamfunksjonen å skrive over filer? Min disk har jo plass til ca 60 timers med video.
Kan selvsagt komme med 100 nye ønsker om dashcam funksjonaliteten. Men deilig å bruke bare 200 kroner på dette og mindre enn 1 minutt på installasjonen.
Tror den bruker bare 1,8GB før den overskriver. Eneste den bruker mer av lagringen til er å spare på klipp du velger å merke slik at de ikke skrives over. Med andre ord, det går ikke så veldig lenge mellom hver overskriving.

Tuxedo

Sitat fra: HowieX på tir 06. nov 2018, kl. 10:51
Min bil er aldri koblet til wifi. Likevel får jeg oppdateringer rimelig raskt, også versjon 9, som kom forrige onsdag.
Denne gangen er det tydelig at den foretrekker wifi. Jeg oppdaget at bilen av en eller annen grunn ikke lenger får kontakt med hjemmenettverket, så jeg slo på wifi-deling på telefonen. Da gikk bilen umiddelbart igang med å laste ned i underkant av fire GB, og etter et par timer var oppdateringen klar.

Uten noen ny funksjonalitet av betydning, men med en ny læringskurve for å finne ut hvor alt det gamle ligger.

DagfinnN

Sitat fra: Muffinman på tir 06. nov 2018, kl. 18:26
Tror den bruker bare 1,8GB før den overskriver. Eneste den bruker mer av lagringen til er å spare på klipp du velger å merke slik at de ikke skrives over. Med andre ord, det går ikke så veldig lenge mellom hver overskriving.
Dette er også jeg spent på. Jeg kjøpte USB brikke i dag og dashcam virket med en gang. Skal jeg på langtur i helga som planlagt, skal jeg prøve ut dette og rapportere.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Muffinman

Blir bare mer og mer irritert over det nye GUI`et jo mer jeg bruker det. Mindre, mer utydelige ikoner og det man gjerne bruker i fart er flyttet lenger unna synsfeltet ut frontruta i tillegg til at det er laget flere "menysteg" for å finne det man trenger. Man kan ikke velge hvor på skjermen appene ligger lenger, og kartet får man aldri helt vekk. I tillegg masse unødige animasjoner som ikke ser bra ut pga at MCU ikke har ytelse til å få glatte bevegelser, og det hakker sin vei rundt. Det røde utropstegnet som indikerte et varsel er nå erstattet av en mye mindre, blekere runding med et nesten usynlig utropstegn inni. Masse faner med svært lite innhold i hver, så her må man flippe og bla seg frem for det meste. GUI`et har hatt stødig kurs mot mindre ryddig og mer knoting siden 2013.

Man kunne berget mye ved å legge flere funksjoner under "quick controls", men er fylles det meste av skjermen et digert bilde av bilen sett ovenfra i tillegg til noen få funksjoner. DENNE siden skulle vært helt konfigurerbar, dvs at man skulle kunne hentet nesten hva som helst fra andre steder i GUI`et og lagt det her.

Det virker rett og slett ikke som utviklerne har skjønt at dette skal stå i en bil.

cra

Sitat fra: Muffinman på ons 07. nov 2018, kl. 21:43
Blir bare mer og mer irritert over det nye GUI`et jo mer jeg bruker det. Mindre, mer utydelige ikoner og det man gjerne bruker i fart er flyttet lenger unna synsfeltet ut frontruta

Tesla har driti på draget og startet i feil ende på dette. Vi har fått GUI'et til TM3 som sikkert passer bra der, slik skjermen er plassert og designet. Så har de gjort det jeg vil kalle en "nødtilpasning" som på S/X gjør at en god del kontroller kommer altfor langt ned; så langt ned at det blir trafikk farlig. 17" skjerm, og så ser de seg nødt til å spre klimakontroll og vinterpakke på to faner?!? Ærlig talt..... I tillegg er setene stilt sideveis, som gjør det mye mindre intuitivt hvor man skal trykke, spesielt i nattmodus der baksetene er neste umulige å skille fra hverandre.

På vedlagte bilde har jeg shoppa inn TM3 dashboard oppå TMS. Der ser en tydelig hvor mye lenger oppe bunnen på skjermen er. Greit nok at ting skal vøre gjenkjennelig, men her nytter det ikke å bare overføre GUI "direkte"; det må gjennomtenkes for hvilken type skjerm det skal på!

Er 100% enig i bruken på quick controls. Der burde i det minste være kjapp tilgang til setevarme i fugleperspektiv som på winter-sida tidligere, takluke skulle der også være plass til; enten oppå bilen (som min 2014 modell hadde), eller som en slider ved siden av. Og sikkert en del andre kontroller og ja, gjerne etter hva man bruker mest. (Men manuelle valg, takk, ikke noe "smart"-greier som endre knapper utifra hva det tror jeg ønsker.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Litt knotete er jeg enig i, men jeg har blitt fort vant til det. Synes quick control er meget mangelfull som dere sier, og egentlig bortkastet med de funksjonene som er der. Lysene trenger jeg ikke å stille inn ofte, da dette gjør seg selv. Burde være konfigurerbar!
Og det tok sin tid før jeg fant vinterpakkevalgene (så hvordan her inne tilslutt), og ikonene er i overkant små.

Men har som vane å ikke knote så mye med skjermen under kjøring. Utfører det jeg må før jeg begynner å kjøre. Dog, rattvarmen må etterhvert slås av, så da får sambo i passasjersetet fikse det for meg. Evt får jeg svi fingrene litt før jeg finner et passende øyeblikk å slå det av på, om jeg kjører solo.

Sambo er forøvrig litt irritert over endringene. Hun finner ikke frem lenger, og er heller ikke særlig interessert i å knote.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

jlan

Det å ha kontrollene nederst er jo behagelig når man står stille, men litt uheldig under kjøring ja. Før var det litt langt å strekke seg til øverste høyre hjørne. Skjermen er feilpassert etter min mening, men slik den er plassert kunne jeg tenkt meg kontrollene nedover langs venstre side, med menyene som en ekstra stolpe, også langs venstre side.   

Angående setevarme så er jeg enig, det er utrolig unødvendig å legge den sideveis helt nederst. Dessuten kunne det vært en hurtigknapp for å slå på varme i de setene det sitter noen i. Mye mer logisk det enn "all off", preferanse for å slå av er mer individuelt enn på.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

DagfinnN

La på Rain-x i går og det hadde stor effekt på regnsensor. Måtte faktisk sette den ned på nivå 1. Det har jeg aldri gjort før.
Anbefales, lav pris og ca 10 - 15 min arbeid inkludert vask av ruta.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

ElbilErik

Jeg får ikke koblet bilen til hjemme-wifi og har prøvd å sette opp delt nett fra telefonen noen timer. Har ikke fått noen nye oppdateringer, er på 8.1 (2018.36.2) må den stå over natta for å starte nedlasting?

Har kjøpt brukt TMS og kjørt med ap2 i et par uker, og har hele tiden syntes at den lå altfor langt mot venstre og vært veldig nærme andre biler et par ganger. Men plutselig, etter min første SC så har den justert seg helt perfekt i senter mellom linjene, hva har skjedd?

geear

Sitat fra: o.b.lix på tir 06. nov 2018, kl. 15:24
Sitat fra: emmern på tir 06. nov 2018, kl. 15:18
Det er perfekte regndråper på ruta, og den reagerer aldri.  ???

Sjekk at ikke den er slått av på bryter eller i meny.

Men regndråper ned rainX blir helt runde, også den siden som er mot ruten, mens uten er de flat mot ruten. Kamera i AP2 ser lettest de som er runde mot ruten, regnsensor i AP1 ser lettest de som er flat mot ruten.
La på rainX på området ved kameraet (ikke resten av ruta) for et par dager siden, og i dag regna det som bare juling. Trodde nesten ikke mine egne øyne da trinn 2 plutselig var altfor aktivt, og jeg kunne nok levd med lavere viskefrekvens enn hva jeg fikk på trinn 1 også. Sykeste!! Takk!  :+1:

Motorwatt

Prøvde det samme, men ved yr var det ingen endring. I plaskregn har det fungert før Rain-X. Kanskje det (også) er forskjell på regndråpene i Rogaland?  :D

geear

Nei, prøvde den i yr i dag, og der fungerte det ikke like godt. Det blir nok for jevnt med bittesmå dråper.

Klykken

Prøv Rain-X, eller enda bedre Gtechniq G1 eller G5, på HELE ruta. :)
Vask godt før påføring. Gjerne poler glasset også.
Legg så i rette linjer - først vannrett, så loddrett.
Tørk av med en mildt fuktet microfiberklut og så en tørr.

Vips, megehydrofobisk glass!

Ulempen er at dråpene kan bli små og tett ved yr, og viskerne kan i noen få tilfeller hoppe litt. Vannet preller imidlertid av fra 50kmt og opp, og skitt fester seg dårligere.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

geear

Har aldri blitt helt overbevist med å ha det på hele ruta. Viskerne glir "for lett", på noen biler er det nesten så de slår i A-stolpene når man har litt fart på de. Har ikke prøvd det på X-en, men på flere tidligere biler (som muligens har hatt krappere vinkel på ruta) så har det vært 75-80km/t før det funker, og det er litt høyt her på sørvestlandet.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA