200km e-golf og kapasitet i dag

Startet av My2cents, man 15. okt 2018, kl. 11:26

« forrige - neste »

My2cents

Det er høst, men kanskje folket kunne delt følgende fra sine 1e utgave e-Golf (200km batteriversjon) ved fullading?

- Ute temperatur
- GOM rekkevidde med ECO+

jantegolf

Fikk 180km idag. Var 96-97% ladet. Reg. 04.2015, kjørt 34000km. Temp. +14 grader

gak

177 km 100% ladet. 15 gr.
km.stand 72.000 - 2015 mod.
Polo 2.5

Caravelle

GOM rekkevidde tar utgangspunkt i siste historiske data og har således ingen relevans.
Har hatt så lite som 70km og så mye som 210km på min bil....
Etter litt bruk lærer dere bilen å kjenne og bruker personlig kun batteriindikator som referanse.
Min 2015 har nå gått i overkant av 50K og merker ingen vesentlig reduksjon i batterikapasitet,
strålende fornøyd så langt.

gak

Er det ikke mulig å måle batteriet med enkelt utstyr?? Jeg mener jeg har hatt 10-15 % reduksjon i rekkevidde. Bilen har vært benyttet til dagpendling 140 km t/r siden den var ny. Sjelden hurtigladet.
Polo 2.5

Elmo

Har du sjekket at ikke bremsene henger på @gak ?
De tidligste bilene av både eGolf og eUp har hatt problemer med det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

gak

Sitat fra: Elmo på tor 18. okt 2018, kl. 19:15
Har du sjekket at ikke bremsene henger på @gak ?
De tidligste bilene av både eGolf og eUp har hatt problemer med det.
Det kan hende. Det kan også være at fartsgrensen er økt på motorveien jeg normalt kjører. Derfor hadde det vært greit å kunne måle batteriet.
Polo 2.5

Caravelle

Meg bekjent finnes det dessverre ingen mulighet til å måle batterikapasitet/tap.
Å lese av rekkevidde på GOM for å estimere batterikapasitet er etter skjønn et håpløst prosjekt,
bedre metode er da å bruke bilens kjørecomputer til å kalkulere etter en langtur fra 100% til så lavt/langt
du kommer.

Det kom for en tid tilbake også en software oppdatering som reduserte estimert rekkevidde på GOM.
Mange som klaget på dette etter at bilen hadde vert på service, og er en egen tråd på dette ett eller annet sted.

Om du har høyt forbruk kan det være bremser som nevnes her eller feil lufttrykk i dekk.

På BMW i3 kan man lese av batterikapasitet i servicemeny, men selv der varierer denne en del....

Ove

168 km normal - 181 km eco+,  17 grader, 2015 mod 59000 km.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

Håvar

173 km normal (bruker nesten aldri eco/eco+), 5 grader celsius. 2015 mod kjørt 46 000.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

individu-el

Du kan beregne batteriets kapacitet hvis du lader på en CCS-hurtiglader, og aflæser ladestanderens oplysning om vatteryet før/efter opladning. Det mest præcise tal får man hvis man komme med tomt batteri og lader det helt op, men man kan let beregne det selvom kan kun kommer fx 5-10kWh på.

På eGolf190 burde der netto være 21,2kWh, og på eGolf300 31,5kWh, så vidt jeg husker.

Kapaciteten på batteriet er måske lidt lavere når det er koldt...eller man har kørt meget stærkt lige før opladningen...

geear

Jeg har spurt Fortum og Grønn Kontakt om laderne deres rapporterer antall kWh som faktisk er kommet inn på bilens batteri (altså tilbakemeldt fra bilen) eller om det er ut av lader. Fortum svarte at det er strøm ut av lader, altså før alle tap i kabler, varmeutvikling i batteri, forbruk til klima/stereo osv., mens Grønn Kontakt svarte at det var inn på bilen. Da jeg sa at Fortum hevdet motsatt på samme type lader, så ble GK usikre og måtte eventuelt sjekke med produsent av laderne. Gadd aldri dra det lenger, siden jeg nesten bare bruker SuC. Derfor anser jeg tallene fra laderne som temmelig usikre, for tapet blir bare et estimat frem til VW leverer biler som faktisk kan opplyse om hva de mottar, slik (iallfall noen) andre elbiler gjør.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA